ARPE pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: ARPE pensioensparen
Het is niet omdat we nu even een stevige daling gezien hebben dat daarmee de kous af is. Trouwens, ik heb in Januari gestort en heb 'slechts' 20 euro verlies, dus zoveel maakt het niet uit.
Iedereen wilt kopen op het laagste punt en andersom, maar dat is onmogelijk.
Iedereen wilt kopen op het laagste punt en andersom, maar dat is onmogelijk.
Er zijn wel al enkele studies geweest en die tonen allemaal hetzelfde aan:
Beste stort je begin januari.
Is dat financiaal moeilijk dan is spreiden beter, maar dan kan je je rendement verhogen door bijvoorbeeld over de eerste 6 maanden van het jaar te spreiden.
Is dat financiaal moeilijk dan is spreiden beter, maar dan kan je je rendement verhogen door bijvoorbeeld over de eerste 6 maanden van het jaar te spreiden.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik denk dat bij die storting van KBC in het voorbeeld hierboven de instapkosten vergeten zijn. Dit is minstens 3%, dus van de 70 euro die je per maand stortte, ging er meteen 3% van af aan kosten...
Voor wie het interesseert:
Dit zijn de grootste aandelenposities in het Argenta pensioenspaarfonds:
Sanofi 1,41%
Thrombogenics 1,17%
Ziggo 1,12%
EVS 1,11%
Bpost 0,93%
Deutsche Telekom 0,90%
Econocom 0,88%
Ageas 0,80%
Gemalto 0,75%
Brenntag 0,74%
UCB 0,74%
Delhaize 0,72%
Dit zijn de grootste aandelenposities in het Argenta pensioenspaarfonds:
Sanofi 1,41%
Thrombogenics 1,17%
Ziggo 1,12%
EVS 1,11%
Bpost 0,93%
Deutsche Telekom 0,90%
Econocom 0,88%
Ageas 0,80%
Gemalto 0,75%
Brenntag 0,74%
UCB 0,74%
Delhaize 0,72%
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het kan nooit kwaad om zelf eens na te denken en na te gaan waarom dit zo isreteiP schreef:Er zijn wel al enkele studies geweest en die tonen allemaal hetzelfde aan:

Als je in een klimaat zit waarin de beurs voortdurend stijgt (kijk naar de referentieperiodes die de meeste van deze studies gebruiken) is het logisch dat de beurs op het einde van het jaar hoger staat als in het begin van het jaar. Conclusie: best in januari storten!
Als je in een klimaat zit waarin de beurs voortdurend daalt is het logisch dat de beurs op het einde van het jaar lager staat als in het begin van het jaar. Conclusie: best in december storten!
Als je kan/durft te aanvaarden dat je de beurs helemaal niet kan timen en na deze eerlijke toegeving eens logisch nadenkt wat dan het beste is stap je gewoon ten alle tijde gespreid in... Tenzij je weet of de beurs de komende jaren gaat dalen of stijgen is de enige logische conclusie dan ook gespreid instappen!
Altijd zelf nadenken waarom een bepaalde studie tot een bepaalde conclusie komt... Hoewel het op het eerste zicht zo lijkt zijn de meeste studies niet zo moeilijk te begrijpen hoor

Nee, als je dat denkt, dan stort je beter niet.JanusBananus schreef:reteiP schreef:...
Als je in een klimaat zit waarin de beurs voortdurend daalt is het logisch dat de beurs op het einde van het jaar lager staat als in het begin van het jaar. Conclusie: best in december storten!
...
Ga je van het andere scenario uit : ik verwacht een positief rendement. Dan stort je beter in januari.
Ben je aan het einde van je pensioensparen, en wil je volatiliteit verminderen, enkel dan is gespreid storten interessant. Wie nog 15+ jaar van zijn 65ste verwijderd is moet daar niet naar kijken.
Aan het einde van mijn PSP zou ik dan toch eerder overstappen naar verzekering ipv gespreid storten.
De ideale formule bestaat mijn inziens niet, best zelf de oefening maken en idd, durven nadenken en alles op een gezonde manier in vraag stellen. Al moet ik toegeven dat er op dit forum veel wordt uitgelegd, heb hier al enorm veel geleerd!
De ideale formule bestaat mijn inziens niet, best zelf de oefening maken en idd, durven nadenken en alles op een gezonde manier in vraag stellen. Al moet ik toegeven dat er op dit forum veel wordt uitgelegd, heb hier al enorm veel geleerd!
Is het eigenlijk mogelijk om per jaar afwisselend in twee verschillende pensioenfondsen te storten bij wijze van risicospreiding?
Bv: Jaar 1: ARPE, jaar 2: RABO, jaar 3: ARPE, jaar 4: RABO, enz.
Bv: Jaar 1: ARPE, jaar 2: RABO, jaar 3: ARPE, jaar 4: RABO, enz.
Ablynx, Ageas, ArcelorMittal, CFE, Euronav, Exmar, IBA, KBC Ancora, Montea, RealDolmen, Sanofi, Sofina, Ter Beke, Tessenderlo, Texaf
Natuurlijk. Dat is geen probleem.
Zolang je maar gedurende 1 jaar in 1 ervan stort.
Zolang je maar gedurende 1 jaar in 1 ervan stort.
Toch maar een heel slecht jaar voor ARPE tot nu toe. De slechtse jaarresultaten van alle pensioenspaarfondsen volgens morningstar (http://www.morningstar.be/be/pensionqui ... fault.aspx). BNP Paribas haalt een rendement van 11% met zijn "Offensive" fonds waarbij ARPE maar een 4.9% haalt.
ARPE/Petercam zullen zich toch eens moeten herpakken.
ARPE/Petercam zullen zich toch eens moeten herpakken.
Deze morgen in de Tijd gelezen dat ze zich opmaken voor een eindejaarsrally. Ze blijven vertrouwen in Econocom en EVS. Thrombo werd licht afgebouwd. Pensioenspaarfonds beoordelen op 1j? 

ARPE herpakken 
Blijft nog steeds het meest renderende van allemaal.

Inderdaad, bekijk de rendementen van pensioenspaarfondsen niet op 1 jaar, of zelfs nog minder (de aangehaalde rendementen zijn deze sedert 01/01/2013, dus van 9 maanden...), maar minstens op een periode van 10 jaar! En dan blijft ARPE nog steeds aan de top met een geannualiseerd rendement op 10 jaar van 7,5 %...
Zowel vorig jaar als dit jaar bij de slechtere (zoniet de slechtste) leerlingen van de klas, tuurlijk mogen ze zich dan herpakken.karine schreef:ARPE herpakken
Zoals meestal het geval is: vanaf er een hype is en er vele op ingaan, vallen de cijfers nadien tegen.
Mja, maar je mag de details toch niet te veel uit het oog verliezen door teveel te focussen op "helicopterview".landethk schreef:Inderdaad, bekijk de rendementen van pensioenspaarfondsen niet op 1 jaar, of zelfs nog minder (de aangehaalde rendementen zijn deze sedert 01/01/2013, dus van 9 maanden...), maar minstens op een periode van 10 jaar! En dan blijft ARPE nog steeds aan de top met een geannualiseerd rendement op 10 jaar van 7,5 %...
ARPE heeft nu al enkele mindere jaren achter de rug.
Omgekeerd, ik praat even voor m'n schoonbroer z'n winkel, doet Belfius High Equities het dan weer uitstekend.
Volgens hem ligt dat aan het feit dat er een nieuwe fondsbeheerder is aangesteld, en zal je stelselmatig dergelijke performance zien van Belfius.
Ik wacht nog af, ik wil de volatiliteit eerst zien als er eens een jaar een beurscrash komt. Want grote plussen zijn heel fijn, maar als ze nadien gevolgd worden door dubbel zo grote minnen, schiet er in de kering ook niets over.
Neemt niet weg, Argenta zou met een verklaring moeten komen voor de ontgoochelende resultaten op KT. Vroeger waren ze elk jaar bij de besten, en daar teren ze nu nog op om een goed gemiddelde te halen, maar we kunnen er niet om heen dat ze nu toch enkele magere jaren hebben. What's up, Argenta?