ARPE pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: ARPE pensioensparen
Even terug dit oude topic nieuw leven inblazen. We zijn intussen reeds een 9maand verder en het normale ARPE pensioenspaarfonds staat voorlaatste met maar een YTD van 3,96% tov de YTD van 7,54% van het pensioenspaarfonds van BNP.
Je kan zeggen wat je wil dat je moet kijken over langere termijn, maar we zullen het 4de jaar ingaan waarbij de return voor ARPE bij de slechtste van de klas zit.
Je kan zeggen wat je wil dat je moet kijken over langere termijn, maar we zullen het 4de jaar ingaan waarbij de return voor ARPE bij de slechtste van de klas zit.
-
anonymous6
Inderdaad. De laatste jaren moddert ARPE maar wat aan.
Ik heb vorig jaar getwijfeld tussen Belfius High Equities en ARPE, en finaal geen van beiden genomen. (5e en laatste storting bij Ethias gedaan, jeugdzonde).
Ben er meer en meer van overtuigd dat gans dat pensioensparen géén goede belegging is, ondanks de fiscale aftrek - die trouwens deels teniet gedaan wordt door de eindbelasting.
Ook niet vergeten dat het fiscale NIET gegarandeerd is, én dat de eindbelasting NIET gegarandeerd is, lees, die kan ook naar omhoog.
Voor dit jaar nog nergens gestort, en misschien hou ik het ook wel zo...
Storten om "te kunnen genieten van belastingsaftrek" is te zot voor woorden. Om diezelfde reden poetsvrouw opgezegd waar we toch niet echt tevreden van waren, en die naast de dienstencheque nog 1,20 euro per uur aan "administratiekost" kostte bij Sol.vo.h.Gezin. Gedaan er mee. Minder aftrekposten, maar méér netto over per maand (en ja, zelf achter de stofzuiger lopen).
Ik heb vorig jaar getwijfeld tussen Belfius High Equities en ARPE, en finaal geen van beiden genomen. (5e en laatste storting bij Ethias gedaan, jeugdzonde).
Ben er meer en meer van overtuigd dat gans dat pensioensparen géén goede belegging is, ondanks de fiscale aftrek - die trouwens deels teniet gedaan wordt door de eindbelasting.
Ook niet vergeten dat het fiscale NIET gegarandeerd is, én dat de eindbelasting NIET gegarandeerd is, lees, die kan ook naar omhoog.
Voor dit jaar nog nergens gestort, en misschien hou ik het ook wel zo...
Storten om "te kunnen genieten van belastingsaftrek" is te zot voor woorden. Om diezelfde reden poetsvrouw opgezegd waar we toch niet echt tevreden van waren, en die naast de dienstencheque nog 1,20 euro per uur aan "administratiekost" kostte bij Sol.vo.h.Gezin. Gedaan er mee. Minder aftrekposten, maar méér netto over per maand (en ja, zelf achter de stofzuiger lopen).
Ik ben geneigd om in december-januari ergens in een promo actie te stappen (van een goed product natuurlijk).
Grote kanshebber is rabo met het growth fund.
Op een termijn van 40 jaar of meer pensioensparen zal er nooit 1 product steeds op nummer 1 kunnen blijven.
Grote kanshebber is rabo met het growth fund.
Op een termijn van 40 jaar of meer pensioensparen zal er nooit 1 product steeds op nummer 1 kunnen blijven.
ik zit nu bij arpe, en ben ook geneigd om eventueel een 2de pensioenspaarfonds te openen. Zit nu al minstens 5 jaar bij Arpe, dus ik voldoe aan de voorwaarden. Misschien nu eens 5 jaar bij Rabobank... en de 5 jaar erop terug arpe?
Heb juist hetzelfde gedaan... Na 5 jaar gestort te hebben in ARPE, begin dit jaar een pensioenspaarrekening geopend bij Rabo en hier gestort in het Growth fund... De komende paar jaar stort ik ook hierin, kwestie van spreiding over twee fondsen en denk er dan nog aan om later, de laatste jaren, nog in een pensioenspaarverzekering te storten.
By the way, je hebt echt geen 5 verplichte stortingen per pensioenfonds nodig. Deze discussie werd al vroeger in een ander topic op dit forum gevoerd (vind het niet onmiddellijk terug) en begin dit jaar (n.a.v. opening pensioenspaarrekening bij Rabo) werd mij dit bevestigd door Rabo...
By the way, je hebt echt geen 5 verplichte stortingen per pensioenfonds nodig. Deze discussie werd al vroeger in een ander topic op dit forum gevoerd (vind het niet onmiddellijk terug) en begin dit jaar (n.a.v. opening pensioenspaarrekening bij Rabo) werd mij dit bevestigd door Rabo...
Ik zou eerder alles overdragen naar het nieuwe fonds (bv rabo) dan stoppen met storten. Dan heb je maar 1 contract lopen.
Kwestie van het niet moeilijker te maken dan het is.
Kwestie van het niet moeilijker te maken dan het is.
-
anonymous
Waarom zou het moeilijker zijn met meerdere contracten?
Als je verschillende contracten hebt, heb je een spreiding. M.a.w. op het einde van de rit, heb je niet het hoogste rendement, maar ook niet et risico op het laagste rendement.
Als je verschillende contracten hebt, heb je een spreiding. M.a.w. op het einde van de rit, heb je niet het hoogste rendement, maar ook niet et risico op het laagste rendement.
-
robinvandyck
- Full Member

- Contacteer:
Moet ik mij ook zorgen maken? Ik ben 32 en ik denk dat ik al een jaar of 7 bij Argenta aan pensioensparen doe in het ARPE fonds van Petercam. Heb er nooit van geklaagd maar ook ik zie dat de opbrengt maar magertjes is ten opzichte van de rest. Het voordeel is dat er geen instapkosten zijn maar ik vermoed dat die 3% op een ander het nu ook niet zal maken. Ik betaal maandelijks mijn bijdrage dus ik zal mijn jaar nog moeten uitdoen. Ik denk wel dat ik in december-januari zal overwegen om over te stappen op een ander als het zo blijft. Zijn er enkelen die jullie kunnen aanraden? Of zouden jullie opteren om te blijven bij Argenta? Ik dacht aan dat van Rabobank, Record bank of bij AXA pensioensparen te beginnen.
Ik zou je één van de fondsen (Growth of Balanced) van Rabo aanraden, dit enerzijds omwille van het rendement de laatste jaren en anderzijds ook één van de weinige fondsen waarvoor geen kosten aangerekend worden: dit zijn identieke fondsen aan deze van BNP Paribas, doch met enkel dit verschil dat je bij BNP bij iedere storting 3% kosten betaald en bij Rabo 0% ... Dit maakt op het einde van de rit toch wel een verschil uit hoor... tel maar eens wanneer je 20 of 30 jaar elk jaar het max. bedrag stort...
ik heb ook al jaren ARPE.
het is wel minder dynamisch dan zijn concurrenten ( klasse 4 , de meeste klasse 5)
daarom stijgt het minder bij beursstijging
in mindere tijden daalt het ook minder ( 2011 bv)
op 5 jaar 9,47 % en op 10 jaar 6,47 % volgens Tijd , is voldoende voor mij
rendement en risico hangen samen zeker ?
het is wel minder dynamisch dan zijn concurrenten ( klasse 4 , de meeste klasse 5)
daarom stijgt het minder bij beursstijging
in mindere tijden daalt het ook minder ( 2011 bv)
op 5 jaar 9,47 % en op 10 jaar 6,47 % volgens Tijd , is voldoende voor mij
rendement en risico hangen samen zeker ?
Heb dit jaar ARPE buitengegooid en omgeruild voor een Rabo-pensioenspaarfonds.
Het vet is uit de soep bij Argenta. Niks is daar nog beter dan bij een ander.
Een low budgetbank met durebankenmentaliteit.
Enkel nog goed voor hun gratis master (die ik nog veel gebruik)
Het vet is uit de soep bij Argenta. Niks is daar nog beter dan bij een ander.
Een low budgetbank met durebankenmentaliteit.
Enkel nog goed voor hun gratis master (die ik nog veel gebruik)
Beste,
Voor 2013 schopt ARPE het tot pensioenspaarfonds van het jaar bij de website mijnk...
Ik heb ARPE al jaren tot mijn teveredenheid. Ik ben nochtans overgekomen van BNPPF/RABO Maar dat was wel in een dalende markt toen die meer zakten.
Ik heb helaas geen tijd om dit elk jaar van ARPE naar RABO en terug over te brengen. De vrouw zit daar trouwens. zo houden we mekaar in evenwicht.
Mvg,
Voor 2013 schopt ARPE het tot pensioenspaarfonds van het jaar bij de website mijnk...
Ik heb ARPE al jaren tot mijn teveredenheid. Ik ben nochtans overgekomen van BNPPF/RABO Maar dat was wel in een dalende markt toen die meer zakten.
Ik heb helaas geen tijd om dit elk jaar van ARPE naar RABO en terug over te brengen. De vrouw zit daar trouwens. zo houden we mekaar in evenwicht.
Mvg,
Volop klagen over Arpe in een stijgende markt. Ik ben benieuwd hoe alle fondsen een échte correctie zullen verwerken.
Eerst wordt rond een beleggingsproduct een hype opgebouwd. Maar van zodra het minder rendement begint te geven dan de klanten gewoon waren, of het geeft minder rendement dan de concurrentie, wordt het massaal gedumpt. Dat heb ik al dikwijls gezien op dit forum.
Stijging sedert 01/01/2014: Arpe 3,62%, Rabo balanc: 6,26%. Aan u de keuze.
Ik weet nog goed dat Arpe tijdens de crisis waarschijnlijk het pensioenfonds was dat het diepst was gekelderd. Diep kelderen en "weinig" stijgen; daar is iets mee gebeurd.
Ik weet nog goed dat Arpe tijdens de crisis waarschijnlijk het pensioenfonds was dat het diepst was gekelderd. Diep kelderen en "weinig" stijgen; daar is iets mee gebeurd.