Assistentie woningen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Newbie
- Contacteer:
Assistentie woningen
Hallo,
Ben gisteravond naar een presentatie geweest over investeren in assistentiewoningen (vroeger serviceflats genaamd), en ik moet zeggen dat het wel aanlokkelijk lijkt:
- Vrijstelling OV
- BTW 12%
- Lage syndic kosten
- Gewaarborgde & geindexeerde huur (+ geen risico op leegstand door vraag > aanbod)
- Als je er (later) zelf in wil heb je voorrang
- Rendement 7% op 10 jaar als je 70% leent (zonder rekening te houden met potentiële meerwaarde bij verkoop)
- Financieren via groepsverzekering
- 255K€ voor 78m² (zonder kosten)
Er moet ergens een adder(tje) zijn …
Al iemand ervaring mee ?
Ben gisteravond naar een presentatie geweest over investeren in assistentiewoningen (vroeger serviceflats genaamd), en ik moet zeggen dat het wel aanlokkelijk lijkt:
- Vrijstelling OV
- BTW 12%
- Lage syndic kosten
- Gewaarborgde & geindexeerde huur (+ geen risico op leegstand door vraag > aanbod)
- Als je er (later) zelf in wil heb je voorrang
- Rendement 7% op 10 jaar als je 70% leent (zonder rekening te houden met potentiële meerwaarde bij verkoop)
- Financieren via groepsverzekering
- 255K€ voor 78m² (zonder kosten)
Er moet ergens een adder(tje) zijn …
Al iemand ervaring mee ?
Re: Assistentie woningen
Over de opbrengst en rendement ga ik mij niet uitspreken, maar,
Ik herinner mij een reportage op de Nederlandse TV over serviceflats die leeg stonden, en niet meer vol geraakten, de onderliggende redenen waren,
Een serviceflat is erg duur, en ouderen willen lieft zo lang mogelijk in hun eigen vertrouwde woning en leefomgeving blijven wonen. De voordelen die een serviceflat bied kunnen ouderen vandaag ook thuis krijgen, hulp van thuisverpleging, hulp voor poetsen en bereiden maaltijden, hulp van vrijwilligers via hun ziekenfonds. Een thuisalarm zorgt er voor dat de 'hulpbehoevende' oudere in geval van nood iemand kan oproepen, een service van de ziekenfondsen
De overheid bied vele subsidies aan ouderen om hun huis aan te passen, aanbrengen van een traplift, aanpassen toilet voor rolstoel, aanpassen badkamer aan de verminderde mobiliteit, aanbrengen steunen aan bed, tot zelfs een ziekenhuisbed word door de ziekenfondsen bij de hulpbehoevende bejaarde geplaatst.
Een serviceflat is '' een dure tussenoplossing" tussen het vertrouwde huis en het rusthuis, die slechts weinigen aanspreekt.
Of dit een goede investering is moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Ik herinner mij een reportage op de Nederlandse TV over serviceflats die leeg stonden, en niet meer vol geraakten, de onderliggende redenen waren,
Een serviceflat is erg duur, en ouderen willen lieft zo lang mogelijk in hun eigen vertrouwde woning en leefomgeving blijven wonen. De voordelen die een serviceflat bied kunnen ouderen vandaag ook thuis krijgen, hulp van thuisverpleging, hulp voor poetsen en bereiden maaltijden, hulp van vrijwilligers via hun ziekenfonds. Een thuisalarm zorgt er voor dat de 'hulpbehoevende' oudere in geval van nood iemand kan oproepen, een service van de ziekenfondsen
De overheid bied vele subsidies aan ouderen om hun huis aan te passen, aanbrengen van een traplift, aanpassen toilet voor rolstoel, aanpassen badkamer aan de verminderde mobiliteit, aanbrengen steunen aan bed, tot zelfs een ziekenhuisbed word door de ziekenfondsen bij de hulpbehoevende bejaarde geplaatst.
Een serviceflat is '' een dure tussenoplossing" tussen het vertrouwde huis en het rusthuis, die slechts weinigen aanspreekt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nog nieuwe of andere ideeën hieromtrent? Nieuwbouwproject naast een WZC met 30tal assistentiewoningen tussen de 160k en 200k voor 50 a 75m²...
Is een eventuele lening hiervoor aftrekbaar (weliswaar niet als enige en eigen woning)?
Is een eventuele lening hiervoor aftrekbaar (weliswaar niet als enige en eigen woning)?
Assistentie woningen
255 000 voor 78m2 vind ik enorm duur hoor!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Kevva op 9 juli 2014, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Is inderdaad iets dat snel zal over zijn wegens veel te duur en volledig overbodig.
niet te vergeten de beheerskosten en de kosten van de gemeenschappelijke delen die je in rekening zullen gebracht worden, wat je rendement drastisch zal doen dalen.. Op papier kan soms iets mooier voorgesteld worden dan de werkelijkheid.
Als soms iets te mooi is om waar te zijn, is het meestal ook niet waar//////
Als soms iets te mooi is om waar te zijn, is het meestal ook niet waar//////
Als men een assistentiewoning wil kopen ( of huren) doet men er goed aan eerst de jaarrekening van de betreffende beheerders te bekijken (van deze jaarrekeningen kan elkeen, ook een buitenstaander, een afschrift van de jaarrekeningen bekomen bij de Nat. Bank en zelfs van de VZW-vorm dit bij de griffie van de rechtbank van koophandel. Daar zie je hoe je geld besteed wordt, en dat kan veel verschillend zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ben zelf niet naar een voorstelling geweest maar ben vertrouwd met het concept, voorbeeld in mijn gemeente:
- 252 000 € kost (nieuw)
- Ca 80m²
- veel vraag, verhuren is geen probleem
- wordt per dag verhuurd tussen 24,00 € en 29,00 € afhankelijk van de afwerking (kopers kunnen zelf de inrichting kiezen)
Laat ons stellen 27,00 € x 365 = 9855,00 € = 3,9%
Op zich niets verkeerd mee maar ik denk dat er eerder een min -waarde wordt geboekt op 20-30 jaar in plaats van een meerwaarde
- 252 000 € kost (nieuw)
- Ca 80m²
- veel vraag, verhuren is geen probleem
- wordt per dag verhuurd tussen 24,00 € en 29,00 € afhankelijk van de afwerking (kopers kunnen zelf de inrichting kiezen)
Laat ons stellen 27,00 € x 365 = 9855,00 € = 3,9%
Op zich niets verkeerd mee maar ik denk dat er eerder een min -waarde wordt geboekt op 20-30 jaar in plaats van een meerwaarde
Deze zienswijze klopt volledig. Dit is een zeer slechte investering, ik heb voldoende bewijzen gezien na er beroepsmatig mee in aanraking te zijn geweest.patrick1 schreef: ↑18 oktober 2013, 17:23 Over de opbrengst en rendement ga ik mij niet uitspreken, maar,
Als je dat echt wil, ben je dan niet goedkoper uit met een GVV? Zoals Aedifica?
Dan heb je geen notariskosten, renovatiekosten, stress van verbouwen, ... + je GVV is makkelijk verhandelbaar als je er vanaf wil. Jouw assistentiewoning staat ongetwijfeld weken, zoniet maanden te koop.
Dan heb je geen notariskosten, renovatiekosten, stress van verbouwen, ... + je GVV is makkelijk verhandelbaar als je er vanaf wil. Jouw assistentiewoning staat ongetwijfeld weken, zoniet maanden te koop.
Inderdaad, de transactiekost op vastgoed is enorm - daar mag een beursgenoteerd vastgoedinstrument al eens serieus voor dalen
Hebben er ook voor gekeken, maar te duur en men wil thuiswonen stimuleren dus komt overbodig