Bank weigert pandwissel
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Bank weigert pandwissel
Om iets of iemand met kans op slagen onder druk te zetten heb je wel een drukkingsmiddel nodig dat indruk maakt.LaCucaracha schreef: ↑1 juli 2021, 21:38 We gaan dus de bank onder druk zetten om het krediet te laten doorlopen met verandering van het onderpand via de pandwissel.
Je bent er toch van op de hoogte dat een woning belast met een hypotheek alleen kan verkopen door eerst de hypotheek te lichten en dat de kosten daarvoor (schrapping uit het register) voor jouw rekening zijn en de wederbeleggingsvergoeding voor de bank eveneens?
Welke druk ga je dan op je bank zetten om iets in jouw voordeel terug in de tijd te regelen?
Ik begrijp dat je heel graag het fiscale voordeel wenst te behouden maar hoe je het ook draait of keert: een pandwissel is geen recht maar een gunst. Je kan dit enkel als de bank er mee instemt maar je kan de bank niet dwingen.LaCucaracha schreef: ↑1 juli 2021, 21:38 Conclusie is dat de bank de touwtjes in handen heeft en dat er geen fiscaal issue is. In de kredietakte staat dat het aan de bank toekomt om de vercroegde terugbetaling van het openstaand saldo te vragen in geval van oa vervreemding van het pand waarop de hypotheek rust. Met andere woorden: indien zij die vervroegde terugbetaling niet eisen kan het krediet gewoon verder lopen met als nieuw onderpand het huis dat we gekocht gebben.
We gaan dus de bank onder druk zetten om het krediet te laten doorlopen met verandering van het onderpand via de pandwissel.
Ik vrees dat het in jouw geval een verloren zaak is. Enkel als je het had gedaan op het moment van de aankoop van de nieuwe woning en ook specifiek voor de financiering van die aankoop had je misschien een kans gehad.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Nieuwe woning is 500k waard, waarvan de helft aan mijn vriendin toekomt. Openstaand saldo is echter nog maar 20k, dus dat gaat de reden niet zijn...Charlie Darwin schreef: ↑2 juli 2021, 11:42 Beste,
Zou het kunnen dat de bank de pandwissel weigert omdat het over te dragen krediet alleen op naam van je vriendin staat en de nieuwe eigendom op de beide namen?Logischerwijze dien jij dan ook eerst als waarborgverstrekker in het krediet opgenomen te worden,anders kan de bank in de huidige situatie de nieuwe waarborg niet aanvaarden.Een hypotheek rust steeds op het volledige pand,dus alle eigenaars moeten in het krediet worden opgenomen,minimaal als waarborgverstrekker
Het tijdstip van de pandwissel speelt hier volgens mij geen rol,dit hoeft niet te gebeuren op dag van akte aankoop huis,kan perfect later op dag van verkoop van appartement,zolang de bank maar op elk moment een waarborg heeft!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Bedankt om mij het abc van het onder druk zetten toe te lichtenDavid_DeWa schreef: ↑2 juli 2021, 12:45Om iets of iemand met kans op slagen onder druk te zetten heb je wel een drukkingsmiddel nodig dat indruk maakt.LaCucaracha schreef: ↑1 juli 2021, 21:38 We gaan dus de bank onder druk zetten om het krediet te laten doorlopen met verandering van het onderpand via de pandwissel.
Je bent er toch van op de hoogte dat een woning belast met een hypotheek alleen kan verkopen door eerst de hypotheek te lichten en dat de kosten daarvoor (schrapping uit het register) voor jouw rekening zijn en de wederbeleggingsvergoeding voor de bank eveneens?
Welke druk ga je dan op je bank zetten om iets in jouw voordeel terug in de tijd te regelen?

En ja, van al wat je daar zegt en ik op de hoogte. Maar zoals in een vorige post gezet: openstaand saldo is 20k aan 1,25% rentevoet, dus wederbeleggingsvergoeding is peanuts.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik kan evengoed verkeerd zijn, want ik ken niet alle regels, noch voor de belastingen, noch voor de banken laat staan de bank in kwestie.LaCucaracha schreef: ↑3 juli 2021, 12:16 Jij kan wel zeggen dat dat " op voorhand moet worden geregeld", maar dat lees ik toch echt nergens hoor.
Wat ik hier nog altijd mis in dit topic is de reden waarom de bank niet wil ingaan op jullie vraag.
Dat is wat je volgens mij eerst moet uitzoeken, om niet te zeggen al had uitgezocht moeten hebben.
Edit:
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat het feit dat je geen overbruggingskrediet hebt genomen voor de aankoop van de nieuwe woning ervoor zorgt dat je niet voldoet aan één van de voorwaarden voor het voortzetten van de woonbonus, nl. dat de lening moet dienen voor het verwerven van een woning.
Uw schoonouders met hun private banking .... heb en ben jij niet,, das het verschil..LaCucaracha schreef: ↑3 juli 2021, 12:04Blij dat ik je heb doen lachen, Ludo!
Maar nu even serieus: schoonouders zijn private banking klanten met een mooie beleggingsportefeuille + al hun verzekeringen... Je zou eens moeten weten hoe banken springen voor dat type cliënteel..
Het zou mij niet verbazen moest het lachen je dus nog vergaan;)
Denk je nu echt als de bank je niet terwille is , dat je schoonouders met hun portefuille bij die bank gaan opstappen als die daar goede voorwaarden hebben om dan bij een andere bank -transfeer kosten te betalen voor de overdracht van hun portefeuile??? denk het niet....
Bereidt Je dus maar voor op een dessilusie, maar neemt ni weg dat ik het wel toewens hoor dat je je zin krijgt... ...
-
- Verbannen Gebruiker
Het voordeel van de schoonouders blijkt dan tot op heden niet echt.LaCucaracha schreef: ↑3 juli 2021, 12:23 Bedankt om mij het abc van het onder druk zetten toe te lichten. Schoonouders zijn private banking cliënten met mooie beleggingsportefeuille: retrocessies + jaarlijkse beheersvergoeding (% van het beheerd vermogen) - > kassa kassa. Zo'n cliënteel willen ze echt niet kwijt en doen ze dus alles aan om die tevreden te houden.
Benieuwd of ze bij de bank daarom de tijd kunnen en willen terugdraaien.
Begrijp ook niet goed dat je nu al meer dan twee weken op het internet probeert info te vergaren over jouw toestand en waarom de bank een pandwissel weigert. Als je schoonouders zo'n goede connecties hebben bij je bank zou normaal gezien toch één telefoontje volstaan om alle nuttige info te verkrijgen?
En nog beter was geweest dat zij en hun bankier hun dochter tijdig de nodige info gegeven hadden om een geslaagde hypotheekruil door te voeren.
Nu ja, ik heb alle data van je koop en verkoop niet zitten uitpluizen.
Als het nieuwe huis aangekocht werd binnen twee maanden na de verkoop van de huidige woning en de opbrengst van de verkoop van de oude woning woning op een geblokkeerde rekening staat maak je nog een kans.
Sowieso dient er een schatting te gebeuren van de woning waarnaar je de hypothecaire inschrijving wilt overbrengen.
De bank zal de hypotheekruil immers behandelen als een volledig nieuw krediet volgens de huidige toestand.
Zo eenvoudig is het nu ook weer niet.En ja, van al wat je daar zegt en ik op de hoogte. Maar zoals in een vorige post gezet: openstaand saldo is 20k aan 1,25% rentevoet, dus wederbeleggingsvergoeding is peanuts.
Een woning die je verkoopt moet altijd vrij en onbelast zijn. Je moet dus eerst de hypotheek op de oude te verkopen woning laten lichten. De akte van verkoop en de akte van aankoop dienen dus op dezelfde dag gebeuren. Anders schrap je gewoon een hypotheek om een nieuwe aan te gaan en betaal je de bijhorende kosten.
Je hebt eind april je nieuwe woning al gekocht. Je schrijft zelf dat de akte van die koop al verleden is.
De bank toont dus geen onwil maar wat jij vraagt kan gewoon niet.
Je zit dus met een probleem dat zich al in het verleden heeft voorgedaan. Vandaar mijn opmerking hoe je denkt dat je schoonouders met hun bankrelaties dat probleem retroactief gaan rechtzetten?
-
- VIP member
- Contacteer:
off-topic : Doet mij denken aan dat verhaal van mijn ouders die een nieuwe wagen gingen kopen. Ik en mijn ouders zouden hun auto inleveren.
Ik dacht : ik ga eens goed op tafel kloppen! komen wij aan bij de garage. 11 000 voor de twee over te nemen voertuigen. Mijn vader direct : 7 k voor mij en 4k voor de zoon! meneer de garagist : ik dacht eerder aan 4,5K voor uw zoon
Moraal van het verhaal : als het er op aankomt, vertrouw niet te veel op de goodwill van je (schoon)ouders! Die denken ook alleen maar aan hun eigen portefeuille (en terecht)
Hun vermogen staat totaal los van jouw situatie. Dat weet de bank ook maar al te goed, anders was het al lang opgelost geweest....
Ik dacht : ik ga eens goed op tafel kloppen! komen wij aan bij de garage. 11 000 voor de twee over te nemen voertuigen. Mijn vader direct : 7 k voor mij en 4k voor de zoon! meneer de garagist : ik dacht eerder aan 4,5K voor uw zoon

Moraal van het verhaal : als het er op aankomt, vertrouw niet te veel op de goodwill van je (schoon)ouders! Die denken ook alleen maar aan hun eigen portefeuille (en terecht)
Hun vermogen staat totaal los van jouw situatie. Dat weet de bank ook maar al te goed, anders was het al lang opgelost geweest....
-
- Newbie
- Contacteer:
Ben geen kenner maar ik kan verschillende redenen bedenken waarom de bank geen pandwissel wil toestaan: ooit laattijdig afbetaald, lening met ongunstige voorwaarden voor hen (bvb variabele lening met 0% rente), willen hypotheekbusiness afbouwen in Belgie, nieuw huis op meerdere namen dus minder goed pand, ...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Kleine update: akte pandwissel wordt binnenkort verleden. Bank zal het fiscaal attest voor het krediet ongewijzigd blijven uitgeven voor de resterende duurtijd van het krediet, zodat we kunnen blijven genieten van de woonbonus.
Iedereen bedankt voor de input!
Iedereen bedankt voor de input!
Proficiat, dat is goed nieuws voor jou. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht maar goed voor jou dat het toch is gelukt!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat wat nu origineel het probleem dat het niet kon en wat is er gebeurd zodat het nu toch wel kon ?LaCucaracha schreef: ↑20 augustus 2021, 11:13 Kleine update: akte pandwissel wordt binnenkort verleden. Bank zal het fiscaal attest voor het krediet ongewijzigd blijven uitgeven voor de resterende duurtijd van het krediet, zodat we kunnen blijven genieten van de woonbonus.
Als ik het zo lees dan denk ik dat de tussenkomst van de private banker van je echtgenote haar familie jouw vraag positief beïnvloed heeft.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hadden we allemaal maar zo'n "private banker" 
Wel liefst van jezelf dan ipv van je partner of van de familie van je partner.

Wel liefst van jezelf dan ipv van je partner of van de familie van je partner.
Het huis is volledig met eigen middelen betaald en het appartement was bijna afbetaald
Waarom een appartement dat bijna afbetaald is verkopen?
Pandwissel op de lening en daarna het appartement verhuren was in mijn idee toch een betere zaak
Waarom een appartement dat bijna afbetaald is verkopen?
Pandwissel op de lening en daarna het appartement verhuren was in mijn idee toch een betere zaak