Beginnen in beleggingen (etf)
TIP
Re: Beginnen in beleggingen (etf)
Kan iemand me ook eventueel doorverwijzen naar tools die kunnen helpen bij de TA en FA? Bedankt!
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Five Rules of Successfull Stock Investing :-)
Ik ben ondertussen ook enkele mensen hier hun blog aan het lezen. When do you retire en No more waffles. Door when do you retire ben ik al heen maar no more waffles heeft meer posts.
Ik ga wellicht nog meer blogs doornemen maar je kan maar zoveel lezen elke dag.
[/quote]
Umi heeft onlangs de link naar het boek in pdf-formaat nog gepost op het forum hier. vind het niet onmiddellijk, maar als je op zijn posts zoekt, kom je het vast wel tegen.
Umi heeft onlangs de link naar het boek in pdf-formaat nog gepost op het forum hier. vind het niet onmiddellijk, maar als je op zijn posts zoekt, kom je het vast wel tegen.Naick schreef: ↑20 september 2017, 14:13Ik ben ondertussen ook enkele mensen hier hun blog aan het lezen. When do you retire en No more waffles. Door when do you retire ben ik al heen maar no more waffles heeft meer posts.Ook ben ik de blog van de frugelwoods aan het doornemen omdat het erg leuke mensen blijken. Mensen naar men hart.
![]()
Ik ga wellicht nog meer blogs doornemen maar je kan maar zoveel lezen elke dag.Ik ga kijken of ik die five rules volgende keer in de bib kan meenemen.
Zijn er enkele skills die ik onder de knie zou moeten krijgen en kan krijgen via het lezen van enkele financiële boeken? Ik dacht er bv. aan een basis boekhouden op te doen om het jaarverslag beter te kunnen begrijpen?
[/quote]
Heb het al een super aardige bib medewerker gevraagd. Het boek is er!
gie zie e rappe kat... 
Nog een reeks goede boeken Bogleheads books recommendations_and_reviews
Begin met de start-up books - lees eerst de review en de gems.
updated voorspellingsfouten
Begin met de start-up books - lees eerst de review en de gems.
updated voorspellingsfouten
Laatst gewijzigd door B7H4long op 20 september 2017, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
... goh ik zit ook niet te wachten tot ik mijn goals niet meer kan waarmaken.
https://mr2ndopinion.com/goals/
Iig ik wacht nog ff op reacties van mensen ivm mijn vraag over pensioensparen kijk op vorige pagina
Thanks mateB7H4long schreef: ↑20 september 2017, 14:49 Nog een reeks van goede boeken Bogleheads books recommendations_and_reviews
Begin met de start-up books - lees the review of the gems.
Even hierop doorgaan:zeezout schreef: ↑19 september 2017, 21:04ben ik het met je eens, efficiënte markten theorie zeg maar.B7H4long schreef:Al deze informatie is ook gekend door de professionele beleggers die deze contant meenemen in hun transacties op de beurs. De prijs op de beurs en het gewicht van de aandelenmarkten is de consensus tussen alle spelers op de markt.
Ik heb persoonlijk niet genoeg kennis (en heb ook geen onderbouwde argument gelezen) om te denken dat ik daarvan moet afwijken naar regio's of sectoren toe.
mensen met meer rekenkracht, inzicht, kennis, slagkracht, tijd, info sturen de markten.
wie ben ik om te denken dat mijn analyse, huiswerk, gogi kaars, beter gaat zijn dan hun analyse & huiswerk.
Bij de kleintjes die niet gevolgd worden ligt dat anders, daar zou je het verschil kunnen maken.
bewonder je geduld en helder taalgebruik
Het onderzoek van Fama & French toont aan dat Value en SmallCap factors zijn die regelmatig beter presteren dan de totale markt. Of dit beter presteren uit door markt-in-efficientie of via extra risico komt weet ik niet.
Ik heb lichte tilts naar small cap en value in mijn portefeuille aangebracht via gepaste indexfondsen, ook al zal ik misschien een heel lange termijn moeten wachten om winst te halen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
DanielfromGanshoren
- Newbie

- Contacteer:
Opletten toch met trackers. Bv. in mei 2015 stond de Brent rond 65€, in mei 2018 rond 75€. Maar de Lyxor Brent Oil 1mth tracker stond in mei 2015 op 35.5€ en nu in mei 2018 rond 27€. Dus, hoewel de Brentprijs ten opzichte van 3 jaar geleden steeg met 15% is zijn zogenaamde tracker over diezelfde periode liefst 24% gedaald! Heeft iemand daar een verklaring voor? Ik dacht dat er aan trackers slechts zeer lage beheerskosten hingen!
DanielfromGanshoren
DanielfromGanshoren
Zelfde isinDanielfromGanshoren schreef: ↑5 mei 2018, 01:45 Opletten toch met trackers. Bv. in mei 2015 stond de Brent rond 65€, in mei 2018 rond 75€. Maar de Lyxor Brent Oil 1mth tracker stond in mei 2015 op 35.5€ en nu in mei 2018 rond 27€. Dus, hoewel de Brentprijs ten opzichte van 3 jaar geleden steeg met 15% is zijn zogenaamde tracker over diezelfde periode liefst 24% gedaald! Heeft iemand daar een verklaring voor? Ik dacht dat er aan trackers slechts zeer lage beheerskosten hingen!
DanielfromGanshoren
Estate Guru believer.
Olie noteert in Dollar, mei 2015 was EUR/USD 1,1 vandaag ong. 1,2 hier verlies ja reeds een 9%. Ten tweede belegt die tracker in olie futures. Iedere maand worden die futures doorgerold (verkocht voor expiratie en opnieuw aangekocht voor een volgende periode) dit heeft telkens een kost (spread), op 3 jaar loopt dat aardig op. Dergelijke trackers moet je bijgevolg niet voor de lange termijn kopen, hooguit enkele maanden om te speculeren op een stijgende prijs.DanielfromGanshoren schreef: ↑5 mei 2018, 01:45 Opletten toch met trackers. Bv. in mei 2015 stond de Brent rond 65€, in mei 2018 rond 75€. Maar de Lyxor Brent Oil 1mth tracker stond in mei 2015 op 35.5€ en nu in mei 2018 rond 27€. Dus, hoewel de Brentprijs ten opzichte van 3 jaar geleden steeg met 15% is zijn zogenaamde tracker over diezelfde periode liefst 24% gedaald! Heeft iemand daar een verklaring voor? Ik dacht dat er aan trackers slechts zeer lage beheerskosten hingen!
-
Investor86
- Full Member

- Contacteer:
Zie hier voor een uitleg https://www.mijnkapitaal.be/thema/grond ... speelgoed/DanielfromGanshoren schreef: ↑5 mei 2018, 01:45 Opletten toch met trackers. Bv. in mei 2015 stond de Brent rond 65€, in mei 2018 rond 75€. Maar de Lyxor Brent Oil 1mth tracker stond in mei 2015 op 35.5€ en nu in mei 2018 rond 27€. Dus, hoewel de Brentprijs ten opzichte van 3 jaar geleden steeg met 15% is zijn zogenaamde tracker over diezelfde periode liefst 24% gedaald! Heeft iemand daar een verklaring voor? Ik dacht dat er aan trackers slechts zeer lage beheerskosten hingen!
DanielfromGanshoren
"Tracker" is geen officiële financiële term en brengt geen waarde.DanielfromGanshoren schreef: ↑5 mei 2018, 01:45 Opletten toch met trackers. Bv. in mei 2015 stond de Brent rond 65€, in mei 2018 rond 75€. Maar de Lyxor Brent Oil 1mth tracker stond in mei 2015 op 35.5€ en nu in mei 2018 rond 27€. Dus, hoewel de Brentprijs ten opzichte van 3 jaar geleden steeg met 15% is zijn zogenaamde tracker over diezelfde periode liefst 24% gedaald! Heeft iemand daar een verklaring voor? Ik dacht dat er aan trackers slechts zeer lage beheerskosten hingen!
DanielfromGanshoren
Dit is geen ETF maar een ETC.
ETFs hebben "UCITS ETF" in hun naam om aan te duiden dat ze aan zekere wetgeving voldoen.
Dit is een swap op futures op grondstoffen verpakt in een certificate dat op de beurs verhandeld word.
Dus een swap van speculatie op speculatie verpakt in iets dat niet voldoet aan de UCITS ETF regels....
beleg enkel in iets dat je begrijpt