Beginner met ETFs
TIP
Re: Beginner met ETFs
Ik vraag me af of die synthetische ETF's niet veiliger zijn voor de markt dan de replicerende. Per slot van rekening, en zowat alle newbies hier geven aan te zullen indexbeleggen, kopen die fysieke ETF's aandelen op die feitelijk al zeer duur zijn, waardoor die nog eens stijgen en dus de tracker ook, wat dan ook weer nieuw geld aantrekt. Dat werkt ook omgekeerd: wanneer er paniek uitbreekt en hele indices in één keer verkocht worden, zal dat een desastreus gevolg voor de markt hebben.
Wanneer je slechts een belofte koopt en je tegenpartij houdt zich eraan, zal je eigen koop- en verkoopgedrag volgens mij geen invloed hebben op de echte markt.
Dus misschien niet slecht dat zulke synthetische ETF's bestaan.
Wanneer je slechts een belofte koopt en je tegenpartij houdt zich eraan, zal je eigen koop- en verkoopgedrag volgens mij geen invloed hebben op de echte markt.
Dus misschien niet slecht dat zulke synthetische ETF's bestaan.
1.
Weet niet wat je met "Veilig voor de markt" bedoeld, dit is een nieuw concept voor mij. Kan je dit even uitleggen?
2.
Risico voor de belegger (en dat intresseert ons het meest toch?) met synthetische indexfondsen is dat er niet de echte aandelen tegenover staan maar een swap met een tegenpartij. Zij die al langer beleggen herinneren zich nog de problement die gestructureerde producten veroorzaakten een decenium geleden.
3.
De impact van indexfondsen op de markt moet niet overschat worden
a- het aantal transacties getriggered door indexfondsen is nog altijd veel kleiner dan transacties buiten indexfondsen. Zelfs in de US voeren de indexfondsen nog steeds minder dan een derde van de transacties uit. Buiten de US zal dit % nog kleiner zijn.
b- indexfondsen bij definitie zijn prijsvolgers
4.
Bijkomend zou ik schatten dat er bij indexfondsen meer buy-&-hold beleggers zijn dan voor andere fondsen.
Weet niet wat je met "Veilig voor de markt" bedoeld, dit is een nieuw concept voor mij. Kan je dit even uitleggen?
2.
Risico voor de belegger (en dat intresseert ons het meest toch?) met synthetische indexfondsen is dat er niet de echte aandelen tegenover staan maar een swap met een tegenpartij. Zij die al langer beleggen herinneren zich nog de problement die gestructureerde producten veroorzaakten een decenium geleden.
3.
De impact van indexfondsen op de markt moet niet overschat worden
a- het aantal transacties getriggered door indexfondsen is nog altijd veel kleiner dan transacties buiten indexfondsen. Zelfs in de US voeren de indexfondsen nog steeds minder dan een derde van de transacties uit. Buiten de US zal dit % nog kleiner zijn.
b- indexfondsen bij definitie zijn prijsvolgers
4.
Zie niet waar er in dit geval een verschil zou zijn tussen indexfondsen en andere fondsen.wanneer er paniek uitbreekt en hele indices in één keer verkocht worden, zal dat een desastreus gevolg voor de markt hebben.
Bijkomend zou ik schatten dat er bij indexfondsen meer buy-&-hold beleggers zijn dan voor andere fondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Inversor heeft het over ETF's en daar is wel een goed punt: in en uitstapkosten zijn laag dus je kan al sneller zeggen: Ik neem mijn verlies en verkoop alles.
Als je hoge in en uitstapkosten hebt denk je wel 2 keer na voor je dat doet.
ETF, trackers, indexfondsen worden dikwijls door elkaar gebruikt. Niet alle ETFS zijn indexfondsen, niet alle indexfondsen zijn ETFs. Indexbeleggen kan gebeuren via bank-index-funds en via etf-indexfunds.
ETFs hebben misschien wel lagere kosten. Maar ik denk niet dat dit noodzakelijk leid tot meer kopen en verkopen. Verkopen bij verlies is nefast voor de lange termijn opbrengst.
Ik hoop, voor hen, dat beleggers die de buy-&-hold strategy gekozen hebben, ook beslist hebben om niet te verkopen op de momenten dat "hun" index daalt. Het is een "zekerheid" dat aandelen regelmatig (1x per jaar?) een correctie van een 10% meemaken, ook 20% dalingen zullen geen verrassing mogen zijn, Beleggers die in "standaard" indexen beleggen moeten er rekening mee houden dat een daling van 50% mogelijk is. De beleggers zullen een plan moeten hebben voor de dalingen. "Echte" :-) Buy&hold zouden hun aandelen moeten bijhouden bij dalingen en eigenlijk aandelen kunnen bijkopen om hun portefeuille (aandelen/obligaties) op het gekozen split te houden.
Voor deze gevallen is het belangrijk dat de investeerder voor zichzelf zijn strategie documenteerd, en dit contract met zichzelf dan ook respecteerd wanneer de dalingen gebeuren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat mij opvalt in deze topic is dat dezelfde personen nog niet kopen of niet kopen zeggen als in mijn topic gestart in september 2017. :/ Zeggen bijna exact hetzelfde.
3. Degiro doet het eerste voor mij, dus op mijn belastingsaangifte enkel aanduiden dat ik een buitenlandse rekening heb
Moet je aangeven dat je een buitenlandse rekening hebt? Dus je moet aangeven dat je een degiro rekening hebt?
Heeft dit gevolgen voor bepaalde uitkeringen. Hierover zit ik nog steeds in de knoop.

3. Degiro doet het eerste voor mij, dus op mijn belastingsaangifte enkel aanduiden dat ik een buitenlandse rekening heb
Moet je aangeven dat je een buitenlandse rekening hebt? Dus je moet aangeven dat je een degiro rekening hebt?
Heeft dit gevolgen voor bepaalde uitkeringen. Hierover zit ik nog steeds in de knoop.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Als iedereen aanhoudt tot zijn pensioen en de 4% regel gebruikt en hun kinderen aanraad hetzelfde te doen is dit prima! Zo krijgt jeugd en ouderen dezelfde kansen vanuit het vertrouwen in zichzelf. Ik zie ETF's als grootouders. Als deze markt in bedreiging komt dan is het door de oprichters zelf. Vandaar moet je er op toezien dat de beleggingen niet bedreigd worden door hebzucht van degene die tegen de groep hun keuzes ingaat. Dit is desastreus.Cydox schreef: ↑21 augustus 2017, 20:02
Daarom kiezen we nu vooral 2 producten: de wereldwijde tracker en de S&P500. Het is niet erg dat het er eigenlijk maar 2 zijn, want die bevatten enorm veel onderdelen. We hebben allemaal dezelfde! En niemand van ons zal proberen toch snel te verkopen en lager terug in te kopen, of reden wat er nog te redden valt, dat hebben we afgesproken. We raden ook iedereen aan om hetzelfde te doen. Ook mensen die weinig of niets van beleggen afweten, want kijk het is niet moeilijk, je koopt gewoon die etfs. Maar wijzig uw verhouding met een procent of 5, dan lijkt het toch anders en heb je de illusie dat het je eigen brouwsel is. Je hoeft zelfs niet te kijken wanneer je inkoopt, de markt valt toch niet te timen! Gewoon geld tegenaan smijten, het komt goed. This time it's diffrent.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash