Bekaert
TIP
Re: Bekaert
Dit is het beste wat ik hier al gelezen heb en gewoon 100 % de waarheid. Waarschijnlijk is de poster dan ook iemand met jarenlange ervaring. Inderdaad als je in een index zit wordt je zelfs van die rommel verlost door de index reglementeringen. Zo is Bekaert in maart uit de Bel 20 index gevlogen en zo was je beschermd, want daarna is Bekaert gehalveerd.the_bishop schreef: ↑11 oktober 2018, 20:46Bijkopen ? Geen haar op mijn hoofd dat daaraan denkt.
Statistisch krijgt meer dan de helft van de alle aandelen krijgt ooit een dreun dat het nooit meer te boven komt. Bij Bekaert is dat allang gebeurt. Bij mij valt Bekaert nu definitief bij de categorie 'rommel', levert geen aandeelhouderswaarde op.
Een goed advies: als je iets koopt op de beurs en het doet na lange tijd veel slechter dan de index NOOIT bijkopen. Waarmee je opgescheept zit in het beste geval behouden in de hoop het verlies nog goed te maken. Maar zelfs dat is waarschijnlijk een fout omdat het geld in een goede index stoppen dat werk met meer zekerheid zal klaren.
Koop winnaars in de portefeuille bij, geen verliezers. Beloon goed, straf slecht en niet omgekeerd.
En wie er niet aan kan weerstaan om nog meer rommel binnen te hengelen omdat het toch zo mooi wegzakt, stop het geld dat je ervoor klaarzet in een degelijke indextracker (S&p, Nasdaq), uit bescherming tegen jezelf.
Doe ik al jaren, is heel makkelijk want je koopt ook bij, wat de bedoeling was. Ik kan je zeggen die strategie heeft me geen windeieren gelegd en een heleboel (achteraf bekeken) grote miserie uit mijn port gehouden.
In Amerika zijn zo talrijke bedrijven uit de index gevlogen en er kwamen echt goede vooral nieuwe bedrijven in de plaats bv. Amazon.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wat Bekaert bijgekocht ergens in de buurt van €18,80. Faire waarde volgens mij: €40,07 (€129,9 mio fcf x 17,5 / 56,7 mio aandelen).
Laatst gewijzigd door gpv1 op 19 oktober 2018, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Ik moet toegeven, Dirk2 heeft mij met zijn argumentatie ook overtuigd om te kopen.
Als je een countertrade op Bekaert wil doen, voor een bounce, dan zou ik je wel aanraden om op het 50 daags gemiddelde te verkopen. Daar was steeds de hevige weerstand.
En een stoploss plaatsen, om geen verliezen te laten oplopen, zeker in zo een dalend aandeel. En bij stijging stoploss verhogen.
Het risico is veel te groot met die korte termijn trades op countertrade aandelen. Paul Gins zei eens dat je maar voor 10% in countertrend aandelen mag zitten. Mijn ervaring zegt dat je er best voor 0% inzit want vele beginnende bounces mislukken bij aandelen in fase4.
Men kan genoeg tegenvoorbeelden voor die stelling vinden. Uit het hoofd: in 2014 vloog Bemis, fabrikant van bijvoorbeeld het onder laboranten legendarische Parafilm, uit de S&P 500.
Het aandeel is en blijft een dividendaristocraat, keert nog steeds een ruim dividend uit, zag zijn koers stijgen en de fundamentals blijven ijzersterk. Het werd echter verdrongen door het succes van hippere bubbelaandeeltjes (om er bij de volgende crash terug in te komen?).
Ook Bekaert zou ik overigens absoluut geen rommel noemen. En merk op dat de daling van Bekaert al begon voor de herberkening van de BEL20.
En ook niet te vergeten bedraagt de boekwaarde per aandeel ruim 24 euro. Kopen en voor langere tijd de schuif in lijkt mij. Nettodividend van 3.5% als wachtgeld er bovenop.
-
anonymous9
Een quick look:
https://seekingalpha.com/article/421212 ... -headwinds
Ook de betalingen aan het pensioenfonds niet vergeten die nu al sterk teruggelopen zijn, en de komende jaren wellicht helemaal zullen verdwijnen. Pensioenbetalingen zullen dit jaar zo'n 35M EUR kosten, en dat zal alvast een grote slok op de borrel schelen wanneer die verder gereduceerd worden of wegvallen.
Ik ben long aan het kruipen maar besef wel dat Bekaert volatiel zal blijven en onderhevig aan de wereldeconomie. Ik bezie het dan ook als een 3-5 jaren investering. Waarbij schuldafbouw nu prioriteit nr 1 moet zijn, anders komen ze diep in de problemen indien de EBITDA verder afkalft. Wat mij betreft mogen ze eens een dividendje overslaan of een keuzedividend introduceren.
Ook de betalingen aan het pensioenfonds niet vergeten die nu al sterk teruggelopen zijn, en de komende jaren wellicht helemaal zullen verdwijnen. Pensioenbetalingen zullen dit jaar zo'n 35M EUR kosten, en dat zal alvast een grote slok op de borrel schelen wanneer die verder gereduceerd worden of wegvallen.
Ik ben long aan het kruipen maar besef wel dat Bekaert volatiel zal blijven en onderhevig aan de wereldeconomie. Ik bezie het dan ook als een 3-5 jaren investering. Waarbij schuldafbouw nu prioriteit nr 1 moet zijn, anders komen ze diep in de problemen indien de EBITDA verder afkalft. Wat mij betreft mogen ze eens een dividendje overslaan of een keuzedividend introduceren.
Het is niet verboden om te slapen om 4h20 hé, PoldermolPoldermol schreef: ↑20 oktober 2018, 04:20 Een quick look:
Die nettoschuld moet idd naar beneden, het plafond is wat mij betreft bereikt. De komende jaren geen dividenden meer uitkeren en geen overnames meer, en de nettoschuld laten zakken tot €500 miljoen. Als het nog niet te laat is...
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Ik ga ervan uit dat het nog niet te laat is en dat men de boel op orde kan krijgen mits de juiste keuzes. Heb zonet ook een mail verstuurd naar voorzitter De Graeve om mijn visie mee te delen. Maar als we morgen in een jarenlange depressie verzeild geraken en het bedrijf alleen nog negatieve vrije kasstromen gaat genereren, ja, dan zal de kans op een kapitaalsverhoging zich opdringen. Maar ik ga er vooralsnog van uit dat men de nettoschuld kan doen dalen.
-
anonymous9
Doelstelling is om NS/EBITDA naar 2.5 terug te brengen per 31.12.2018. Keuzedividend zou ik wel interessant vinden om de NS terug te dringen.gpv1 schreef: ↑20 oktober 2018, 11:20 Ik ga ervan uit dat het nog niet te laat is en dat men de boel op orde kan krijgen mits de juiste keuzes. Heb zonet ook een mail verstuurd naar voorzitter De Graeve om mijn visie mee te delen. Maar als we morgen in een jarenlange depressie verzeild geraken en het bedrijf alleen nog negatieve vrije kasstromen gaat genereren, ja, dan zal de kans op een kapitaalsverhoging zich opdringen. Maar ik ga er vooralsnog van uit dat men de nettoschuld kan doen dalen.
Ik heb toch een aantal vragen voor wat de core business van dit bedrijf betreft:
Ik heb begrepen dat men door hun product vrij sterk afhankelijk is van de groei van bandenverkoop (wat toch sterk onder druk staat, kijk maar naar de winstwaarschuwing van Michelin door de duurdere prijs van rubber) Hoe zal die grondstofprijs evolueren in de toekomst?
Kan men nog meer groeien door overnames?
In hoeverre heeft de verdere stijging van de prijs van walsdraad voor staalkoord een impact op hun winstmarges?
Hoe zit het met de stijgende concurrentie voor zaagdraad (met toepassingen voor zonnepanelen e.d.), en dan met name in China. Ontwikkelen concurrenten nog steeds een beter product die marktaandeel afnemen en wat is het antwoord van Bekaert hierop? In hoeverre is dat een risicofactor?
Mochten we hier antwoorden op kennen die realistische weergave zijn van de vork in de steel zit, (zonder de al te optimistische kijk van insiders) zou ik overwegen een positie in te nemen, want zoals gezegd de koers staat op een all time low. Ik heb nog niet veel aandelen gezien die onder hun Book value per share noteren eerlijk gezegd.
Ik heb begrepen dat men door hun product vrij sterk afhankelijk is van de groei van bandenverkoop (wat toch sterk onder druk staat, kijk maar naar de winstwaarschuwing van Michelin door de duurdere prijs van rubber) Hoe zal die grondstofprijs evolueren in de toekomst?
Kan men nog meer groeien door overnames?
In hoeverre heeft de verdere stijging van de prijs van walsdraad voor staalkoord een impact op hun winstmarges?
Hoe zit het met de stijgende concurrentie voor zaagdraad (met toepassingen voor zonnepanelen e.d.), en dan met name in China. Ontwikkelen concurrenten nog steeds een beter product die marktaandeel afnemen en wat is het antwoord van Bekaert hierop? In hoeverre is dat een risicofactor?
Mochten we hier antwoorden op kennen die realistische weergave zijn van de vork in de steel zit, (zonder de al te optimistische kijk van insiders) zou ik overwegen een positie in te nemen, want zoals gezegd de koers staat op een all time low. Ik heb nog niet veel aandelen gezien die onder hun Book value per share noteren eerlijk gezegd.
-
Investor86
- Full Member

- Contacteer:
Eerste positie ingenomen. 100 stuks aan 18,55.
Uitbreiden van de positie zal gebeuren dmv geschreven puts. Verkoop eventueel met geschreven call.
Uitbreiden van de positie zal gebeuren dmv geschreven puts. Verkoop eventueel met geschreven call.