beleggen als starter
TIP
Re: beleggen als starter
Dan is alles gedaan met de beurs? Dus maken we nooit nog winst? Koersen gaan nooit meer hoger gaan dan huidige koersen?Dirk2 schreef: ↑2 oktober 2018, 10:41Zeker niet instappen nu. Alleen enkele Amerikaanse sectoren doen het nog goed, maar die komen alsmaar verder van het 200 daags gemiddelde te staan. Als deze het laten afweten is het met alles gedaan op de beurs en over de gehele beurs doen alsmaar minder aandelen mee aan de stijging. Dit is de kanarie in de koolmijn.Jurgend71 schreef: ↑6 januari 2018, 22:40 Wat ik me nog afvraag is het ideaal om nu te beleggen in te stappen? Deze vraag komt er omdat ik hier en daar lees dat de beurs hoog staat en beter is te wachten?
Heb nog niets beslist.. wij gaan ook VAP ( vrij aanvullend pensioen) mijn echtgenote is zelfstandig gestart ..
Vergeet niet dat de Amerikaanse beurs aan een record cyclus van stijging bezig is, al van 2009 tot nu.

Zoals ik al zei zitten er nog enkele Amerikaanse sectoren in een mooi stijgende trend zie op dit forum het draadje "Amerikaanse aandelen". Zo zit de S&P index ook nog in een mooi stijgend trendkanaal, maar wel met een stijgende wig (met indicatoren die een mogelijke daling bevestigen) en daarom zou ik beginnelingen zeker niet aanraden om nu nog in te stappen, want die goede aandelen die nu in een mooi stijgend trendkanaal zitten en waar de echte beurskenners nu massaal inzitten doen het bij een algemene marktdaling het nog slechter dan de index. Europa zit al vele maanden in een dalend trendkanaal zie mijn draadje "DAX'' hier. Die vallen dus alsmaar dieper. De Nikkei zit pas 3 weken ook in een stijgende trend die te parabolisch is voor beginners in te laten stappen, maar als Amerika echt gaat dalen,dan daalt die ook.Brecht_V schreef: ↑2 oktober 2018, 10:45Dan is alles gedaan met de beurs? Dus maken we nooit nog winst? Koersen gaan nooit meer hoger gaan dan huidige koersen?Dirk2 schreef: ↑2 oktober 2018, 10:41
Zeker niet instappen nu. Alleen enkele Amerikaanse sectoren doen het nog goed, maar die komen alsmaar verder van het 200 daags gemiddelde te staan. Als deze het laten afweten is het met alles gedaan op de beurs en over de gehele beurs doen alsmaar minder aandelen mee aan de stijging. Dit is de kanarie in de koolmijn.
Vergeet niet dat de Amerikaanse beurs aan een record cyclus van stijging bezig is, al van 2009 tot nu.![]()
![]()
En wanneer moeten 'beginners' dan beginnen met beleggen?
Nadat je de markt onder de knie krijgt en dat kan pas na jaren studeren en oefenen, anders ga je niks anders doen dan verliezen. De grote haaien zitten op je beginnersgeld te wachten.
Maar wie wilt nu aan meer dan 1000 uren leren beleggen al zijn kostbare tijd verprutsen. Vooral voor iemand met een gezin.
De beste oplossing zal passief in fondsen beleggen zijn of in gespreide ETF's met een groot volume. Maar alleen als de boel eens goed zakt, want ik ken dat nu instappen en er niet meer naar kijken en dan later met een halvering zitten.
Laatst gewijzigd door Dirk2 op 2 oktober 2018, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blijf bij mijn methode om gespreid in de tijd aan te kopenDirk2 schreef: ↑2 oktober 2018, 11:44Nadat je de markt onder de knie krijgt en dat kan pas na jaren studeren en oefenen, anders ga je niks anders doen dan verliezen. De grote haaien zitten op je beginnersgeld te wachten.
Maar wie wilt nu aan meer dan 1000 uren leren beleggen al zijn kostbare tijd aan verprutsen. Vooral voor iemand met een gezin.
De beste oplossing zal passief in fondsen beleggen zijn of in gespreide ETF's met een groot volume. Maar alleen als de boel eens goed zakt, want ik ken dat nu instappen en er niet meer naar kijken en dan later met een halvering zitten.

Zeker niet dat alle beginners enkel in fondsen zouden mogen beleggen. Fondsen kopen ook aandelen hé...
Midden april 2015 ben ik naar mijn bank gestapt, want ik had plots een groot bedrag vrij, en wou meer dan de intrest op een spaarboekje.
Ze hebben me zo ongeveer verplicht om ineens met dat groot bedrag in te stappen in dakfondsen. Veel instapkosten betaald, dat je ook gespreid kon kopen, wist ik toen niet, en werd me niet verteld. Maar een tekeningetje moet ik daar niet bij maken zeker ? Defensieve dakfondsen : -10%, -15%,... en vele slapeloze nachten....
Ze hebben me zo ongeveer verplicht om ineens met dat groot bedrag in te stappen in dakfondsen. Veel instapkosten betaald, dat je ook gespreid kon kopen, wist ik toen niet, en werd me niet verteld. Maar een tekeningetje moet ik daar niet bij maken zeker ? Defensieve dakfondsen : -10%, -15%,... en vele slapeloze nachten....
Gelukkig was er toen mk
Inderdaad, en veel geleerd. Maar ik heb nooit de mixer gekocht.
en ook geen rekening bij me direct
je bent een echt kapoentje

Wie zegt dat ? Ik heb meer bij MeDirect dan je zou denken. En ja, zelfs fondsen 

was het vraagteken vergeten
nog iets anders dan fondsen laat eens kijken, stiekem ne iwda gekocht ?
hopelijk lezen die van mk niet mee hier, die gaan ontgoocheld zijn als ze horen dat je gene mixer hebt
nog iets anders dan fondsen laat eens kijken, stiekem ne iwda gekocht ?
hopelijk lezen die van mk niet mee hier, die gaan ontgoocheld zijn als ze horen dat je gene mixer hebt

Hoe jij hebt nooit de mixer gekocht annetje? De flexer dan? Of stel je jou eigen portfolio samen op basis van de cijfers van MK?
Moet Piet gelijk geven, den al fonds gaat wreed teleurgesteld zijn.
Moet Piet gelijk geven, den al fonds gaat wreed teleurgesteld zijn.
Geen ETF's, alleen aandelenfondsen en een paar aandelen. Vroeger heb ik wel een paar mixfondsen gehad, maar op mijn pensioensparen na zijn die al heel lang de deur uit.
Qua fondsen maak ik zelf mijn keuzes en leg zelf ev. accenten. Ben hier heel tevreden mee, en ga dit nog lang aanhouden.
Qua fondsen maak ik zelf mijn keuzes en leg zelf ev. accenten. Ben hier heel tevreden mee, en ga dit nog lang aanhouden.