beleggen als starter
TIP
Re: beleggen als starter
Hieer heel tevreden van Keytrade.
Alles werkt gewoon goed, en de kosten zijn redelijk.
Zonder kosten in fondsen beleggen kan zeker via het Keyplan, en wil je zonder veel eigen onderzoek beleggen dan is Keyprivate te overwegen, maar wel met minstens 15k.
Geen ervaring met Binck of MD. Zo lang je maar weg blijft van de grootbanken, daar zijn de kosten veel te hoog.
Alles werkt gewoon goed, en de kosten zijn redelijk.
Zonder kosten in fondsen beleggen kan zeker via het Keyplan, en wil je zonder veel eigen onderzoek beleggen dan is Keyprivate te overwegen, maar wel met minstens 15k.
Geen ervaring met Binck of MD. Zo lang je maar weg blijft van de grootbanken, daar zijn de kosten veel te hoog.
Bedankt allen voor de tips en raad..
Wat ik me nog afvraag is het ideaal om nu te beleggen in te stappen? Deze vraag komt er omdat ik hier en daar lees dat de beurs hoog staat en beter is te wachten?
Heb nog niets beslist.. wij gaan ook VAP ( vrij aanvullend pensioen) mijn echtgenote is zelfstandig gestart ..
Wat ik me nog afvraag is het ideaal om nu te beleggen in te stappen? Deze vraag komt er omdat ik hier en daar lees dat de beurs hoog staat en beter is te wachten?
Heb nog niets beslist.. wij gaan ook VAP ( vrij aanvullend pensioen) mijn echtgenote is zelfstandig gestart ..
Het klopt dat de beurzen hoog staan, maar dat zeiden ze 2 jaar geleden toen ik begon met beleggen ook. Je zal al veel gelezen en gehoord hebben dat je moet spreiden. Dat wil ik je ook aanraden, zowel in sectoren als gespreid instappen. Op vaste tijdstippen voor een (ong) vast bedrag. Als de beurzen hoog staan koop je dan minder aandelen / deelbewijzen dan wanneer de beurzen laag staan. Zal niet zeggen dat dat de heilige graal is, maar voor beginners wel makkelijk toepasbaar. Na verloop van tijd kun je je plan nog altijd finetunen, bijvoorbeeld een groter bedrag investeren als de index waarin je belegt een x aantal % gezakt is...
Als je gespreid in wil stappen moet je wel goed rekening houden met de kosten. Tenzij het over grote bedragen gaat.
Als je gespreid in wil stappen moet je wel goed rekening houden met de kosten. Tenzij het over grote bedragen gaat.
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member

- Contacteer:
Elk gewacht jaar dat het niet crasht kun je pakweg tusen 3-10% rendement missen, en onderga je zo'n 2% inflatie - wat je op een spaarboekje kan krijgen. 2 jaar terug sprak men ook al van hoge koersen, hier op het forum staan eveneens draadjes van de crash van jaartal X en Y. De centrale banken werken wereldwijd meer samen dan ooit, om de globale economie zo stabiel en schokloos mogelijk te houden.
Het hangt af van wat voor risico je wil aanvaarden. Hoelang je nog denkt in de markt te zitten. Als je al dan niet al een aanzienlijk som samen hebt gespaard buiten je buffergeld.
Je moet kiezen, als het ideaal was zal je pas over enkele jaren kunnen zeggen.
Ofwel stap je volledig in, ofwel wacht je tot de crash (maar misschien zul je dan niet durven?), ofwel doe je beiden (stap je in, en houdt je wat achter de hand), ofwel stap je gespreid in over een periode van zoveel jaar. Elk heeft z'n voor- en nadelen
Het hangt af van wat voor risico je wil aanvaarden. Hoelang je nog denkt in de markt te zitten. Als je al dan niet al een aanzienlijk som samen hebt gespaard buiten je buffergeld.
Je moet kiezen, als het ideaal was zal je pas over enkele jaren kunnen zeggen.
Ofwel stap je volledig in, ofwel wacht je tot de crash (maar misschien zul je dan niet durven?), ofwel doe je beiden (stap je in, en houdt je wat achter de hand), ofwel stap je gespreid in over een periode van zoveel jaar. Elk heeft z'n voor- en nadelen
Wat wij toepassen in een beleggingsclubje:
We kopen een aandeel en zetten sinds kort na de aankoop bij BincBank een "geavanceerd" verkooporder op ongeveer 10% onder de aankoopwaarde, kosten inbegrepen.
Zo'n geavanceerd order bestaat uit twee delen: de eerste voorwaarde wordt "bewaakt" door BinckBank zelf. Daar staat dan dat, als de waarde van de slotkoers gelijk is of kleiner dan die -10% waarde van de aankoop, er een order naar de beurs gaat om te verkopen aan die koers (uiteraard de dag daarop). Je krijgt een mail van BinckBank als die eerste voorwaarde bereikt is. In dat geval hebben we nog tijd tot 9 uur de volgende dag om het klaarstaande verkooporder desgewenst te wijzigen of te annuleren.
Uiteraard moeten we de koerswaarde van het order regelmatig aanpassen als het aandeel stijgt.
Een voorbeeld: we kopen aandeel X aan 100 euro, het moet weg als het zakt naar 90 euro want dan hebben wij ons vergist.
Het zakt naar 90 euro, we krijgen hiervan een mail en we kunnen dan, indien het duidelijk is dat er een aanvaardbare reden is voor die daling en ze volgens ons tijdelijk is, het geplaatste order nog aanpassen of annuleren.
Verleden jaar IBA gekocht aan ongeveer 50 euro, uit armoe toch verkocht aan 27 euro, dat was voor we dit systeem toepasten. Nu zou het verkocht geweest zijn aan ongeveer 40 euro, omdat we bij de eerste mini crash waarschijnlijk nog even gewacht zouden hebben.
Heel die formule zorgt ervoor dat, moesten we nu alles verkopen in die portefeuille, we 12% winst maken, en als alles door die stop-loss waarden zou zakken we nog een dikke 5% winst zouden overhouden. Dus in het slechtste scenario nog altijd ongeveer 50 keer de opbrengst van een spaarboekje bij grootbanken.
Grootste stelregel bij beleggen in aandelen: NOOIT "verliefd" worden op een bedrijf.
We kopen een aandeel en zetten sinds kort na de aankoop bij BincBank een "geavanceerd" verkooporder op ongeveer 10% onder de aankoopwaarde, kosten inbegrepen.
Zo'n geavanceerd order bestaat uit twee delen: de eerste voorwaarde wordt "bewaakt" door BinckBank zelf. Daar staat dan dat, als de waarde van de slotkoers gelijk is of kleiner dan die -10% waarde van de aankoop, er een order naar de beurs gaat om te verkopen aan die koers (uiteraard de dag daarop). Je krijgt een mail van BinckBank als die eerste voorwaarde bereikt is. In dat geval hebben we nog tijd tot 9 uur de volgende dag om het klaarstaande verkooporder desgewenst te wijzigen of te annuleren.
Uiteraard moeten we de koerswaarde van het order regelmatig aanpassen als het aandeel stijgt.
Een voorbeeld: we kopen aandeel X aan 100 euro, het moet weg als het zakt naar 90 euro want dan hebben wij ons vergist.
Het zakt naar 90 euro, we krijgen hiervan een mail en we kunnen dan, indien het duidelijk is dat er een aanvaardbare reden is voor die daling en ze volgens ons tijdelijk is, het geplaatste order nog aanpassen of annuleren.
Verleden jaar IBA gekocht aan ongeveer 50 euro, uit armoe toch verkocht aan 27 euro, dat was voor we dit systeem toepasten. Nu zou het verkocht geweest zijn aan ongeveer 40 euro, omdat we bij de eerste mini crash waarschijnlijk nog even gewacht zouden hebben.
Heel die formule zorgt ervoor dat, moesten we nu alles verkopen in die portefeuille, we 12% winst maken, en als alles door die stop-loss waarden zou zakken we nog een dikke 5% winst zouden overhouden. Dus in het slechtste scenario nog altijd ongeveer 50 keer de opbrengst van een spaarboekje bij grootbanken.
Grootste stelregel bij beleggen in aandelen: NOOIT "verliefd" worden op een bedrijf.
En dat maakt dat je eigenlijk al minstens vijf jaar in een stijgende markt moet zitten om bij een zware correctie of crash niet slechter af te zijn dan het wachtende spaarboekje. Kan best zijn dat we de volgende vijf jaar gemiddeld 10% of meer halen maar ik zou daar toch niet te hard op rekenen. En wat dat gemist rendement betreft; winst of rendement is pas gerealiseerd wanneer je de belegging verkocht hebt, tot dan is het maar een (leuk) cijfertje op je effectenrekening.DoubleDigitsOrBust schreef: ↑6 januari 2018, 23:02 Elk gewacht jaar dat het niet crasht kun je pakweg tusen 3-10% rendement missen, en onderga je zo'n 2% inflatie - wat je op een spaarboekje kan krijgen.
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member

- Contacteer:
Dat klopt vortex. En dat cijfertje is evengoed virtueel wanneer er een crash is. Als die uiteindelijk dan ook wordt verwerkt en er nieuwe all time highs zijn, zal ik blij zijn dat er nog eens een goede crash was. M'n stukje cash kan ingezet worden, en het aantal jaren sinds laatste staat dan weer lager ipv 10.
Het is met reden dat je enkel belegd met geld dat je voor lange termijn kan missen
Het is met reden dat je enkel belegd met geld dat je voor lange termijn kan missen
Ik heb het grootste deel van mijn kapitaal belegd maar hou ook nog wat cash achter de hand. Dus of de beurs stijgt of crasht, ik doe er altijd voordeel mee.
Ben het eens met Yaris, zo doe ik het ook. Hanteer een beleggingsplan waar in staat hoeveel procent cash, 'losse' aandelen, holdings, GVV's,.. ik aan wil houden en kijk regelmatig na of er geherbalanceerd moet worden. Wegens niet te veel transacties willen doen hanteer ik hier wel een marge op.
Indien een crash zou het gedeelte cash een te groot deel van men portefeuille uitmaken en moet er geld naar de aandelen toe om weer een evenwicht te veroorzaken.
Indien een crash zou het gedeelte cash een te groot deel van men portefeuille uitmaken en moet er geld naar de aandelen toe om weer een evenwicht te veroorzaken.
Hoi allen
De thread hier met aandacht gelezen.
Ik wil zelf ook starten met beleggen, maar met wat support van 'experten'. Hebben jullie aanraders?
Ben zelf eens langs geweest bij Beobank (niet mijn hoofdbank). Vond de uitleg niet verkeerd en wacht op een voorstel, maar kan helemaal niet goed inschatten of beleggen via een bank nu wel of niet een goed idee is...
De thread hier met aandacht gelezen.
Ik wil zelf ook starten met beleggen, maar met wat support van 'experten'. Hebben jullie aanraders?
Ben zelf eens langs geweest bij Beobank (niet mijn hoofdbank). Vond de uitleg niet verkeerd en wacht op een voorstel, maar kan helemaal niet goed inschatten of beleggen via een bank nu wel of niet een goed idee is...
Als je instapkosten moet betalen, is het antwoord nee.
Als ze alleen maar huisfondsen of andere eigen producten aanbieden, is het antwoord nee.
Waar wil je mee starten ?
Fondsen (zelf kopen wanneer je wilt of maandelijks een kleine inleg doen ?), aandelen,...
Als ze alleen maar huisfondsen of andere eigen producten aanbieden, is het antwoord nee.
Waar wil je mee starten ?
Fondsen (zelf kopen wanneer je wilt of maandelijks een kleine inleg doen ?), aandelen,...
Kort antwoord; geen goed idee.
Zeker niet instappen nu. Alleen enkele Amerikaanse sectoren doen het nog goed, maar die komen alsmaar verder van het 200 daags gemiddelde te staan. Als deze het laten afweten is het met alles gedaan op de beurs en over de gehele beurs doen alsmaar minder aandelen mee aan de stijging. Dit is de kanarie in de koolmijn.Jurgend71 schreef: ↑6 januari 2018, 22:40 Wat ik me nog afvraag is het ideaal om nu te beleggen in te stappen? Deze vraag komt er omdat ik hier en daar lees dat de beurs hoog staat en beter is te wachten?
Vergeet niet dat de Amerikaanse beurs aan een record cyclus van stijging bezig is, al van 2009 tot nu.