beleggen als starter
TIP
-
MarcellaVdb
- Newbie

Re: beleggen als starter
je moet dat eens een tijdje doen, je geld in etf's steken. Dat brengt bijna niets op. Zelfs nog minder dan een spaarboekje.
HeldMarcellaVdb schreef: ↑3 oktober 2018, 17:24 je moet dat eens een tijdje doen, je geld in etf's steken. Dat brengt bijna niets op. Zelfs nog minder dan een spaarboekje.
De ETF beheerder strijkt dat dividend op, en belegt dan in extra aandelen.VincentGT schreef: ↑3 oktober 2018, 17:11 Vraagje met betrekking tot de kapitaliserende werking van een ETF.
Stel ik koop 1000 aandelen ETF IWDA (kapitaliserend). Ga ik dan na bijv. een jaar bij een (bruto-)dividend van bijv. 3% dan in mijn effectenrekening 1030 stuks zien staan, of hoe werkt dit? En wat als ik volgens de berekening recht zou hebben op 30,4 'extra' stuks? Quid met die 0,4?
Jij koopt 1000 ETFs, en de waarde stijgt.
Als een aandeel 100 staat, en 3€ uitkeert als dividend, dan gaat daar wel 30% RV van af, zodat het ETF slechts 2€ netto ontvangt. Bij de uitbetaling van een dividend zakt een aandeel meestal met de waarde van het dividend (maar recupereert meestal relatief snel).
Veel aandelen keren geen dividend uit, maar investeren zelf in overnames, opkopen eigen aandelen of schuldafbouw.
Ook dat doet in principe de koers stijgen.
-
pietpiraat
Dat is toch een beetje fake news in de cursus staat er toch wat anders over dividenden en beleggingsfondsen 
Ik denk dat je de verkeerde ETF's koopt...MarcellaVdb schreef: ↑3 oktober 2018, 17:24 je moet dat eens een tijdje doen, je geld in etf's steken. Dat brengt bijna niets op. Zelfs nog minder dan een spaarboekje.
Korrekt, als je ETFs koopt is de tegenpartij in vele gevallen ook een professionele belegger, of de marktmaker voor dit fonds.Belca2 schreef: ↑3 oktober 2018, 14:24Geldt dit niet evenzeer voor beursgenoteerde ETFs.?B7H4long schreef: ↑3 oktober 2018, 13:17 ...Hou er rekening mee dat als jij koopt de tegenpartij verkoopt en jullie denken beide aan deze prijs een goede zaak te doen . Als individuele belegger is er een grote kans dat de tegenpartij een professionele belegger is, wie denk je zal het meeste informatie hebben om de juiste prijs te bepalen?
Bij de aankoop van individuele aandelen is de waardering n de timing van het individuele aandeel de hoofdreden om het te kopen. Bij de aankoop van de hele korf van en ETF spelen deze individuele waarderingen en de individuele timing veel minder mee. essentieel koop je de "markt" aan de marktprijs.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ten eerste: in de praktijk kunnen beide partijen een goede zaak doen, een beurstransactie is geen zero sum game.B7H4long schreef: ↑3 oktober 2018, 13:17 Hou er rekening mee dat als jij koopt de tegenpartij verkoopt en jullie denken beide aan deze prijs een goede zaak te doen .
Als individuele belegger is er een grote kans dat de tegenpartij een professionele belegger is, wie denk je zal het meeste informatie hebben om de juiste prijs te bepalen?
Jan, Piet en Mieke zijn beleggers. Mieke belegt (speculeert?) graag in jonge, veelbelovende ondernemingen. Jan is wat minder risicobereid; hij stapt in jonge bedrijven, maar enkel als die al hun waarde bewezen hebben. Piet, tot slot, is een wat oudere belegger die 'veilige' dividendaandelen zoekt.
Lektamindose Technologies Ltd is een jong biotechbedrijf. In 2010 doen ze een IPO aan 10 euro per aandeel; Mieke stapt gretig in. Tien jaar later, in 2020, brengt Lektamindose Technologies het revolutionaire geneesmiddel Lektamindose X uit; de koers is dan gestegen tot een euro of 100.
Mieke verkoopt haar aandelen aan Jan om in het volgende spectulaire groeiverhaal te stappen. Jan was LT al even aan het volgen, maar wou niet instappen vooraleer het product definitief op de markt stond en goed verkocht. Hij hoopt, gelet op de mooie pijplijn van LT, binnen een paar jaar een zeker rendement te hebben. Dat Lektamindose X voor cash flow zorgt, maakt het aandeel voor Jan voldoende veilig.
Ergens rond 2030 heeft LT een drietal medicijnen op de markt, een goed gevulde pijplijn en betaalt het zowaar een dividend uit. Het is een volwassen farmabedrijf geworden. Jan vindt LT toch wel erg duur geworden zijn en verkoopt zijn aandelen aan Piet. Piet weet dat hij LT zeer duur koopt, maar is gerust bereid te betalen voor een volwassen farmabedrijf met moat en aantrekkelijk dividend.
Hebben Jan, Piet of Mieke hier hun broek gescheurd? Nee, ze hebben gewoon elk een ander risicoprofiel.
Ten tweede: institutionelen verkopen niet altijd omdat ze denken een gouden zaak te doen. Soms verkopen ze omdat ze moeten wegens liquiditeitsproblemen, risico-beheersing, maturatie of andere factoren die niets te maken hebben met de aantrekkelijkheid van het bedrijf in kwestie. ETFs verkopen soms zelfs louter door een indexherziening. Denk aan Bemis, een echte dividendaristocraat die in 2014 uit de NOBL-dividendaristocraten ETF werd gesmeten ondanks een mooie dividendverhoging. De reden? Het aandeel viel dat jaar net buiten de S&P500 en daarom dus ook uit NOBL.
Ten derde: (zeer) kleine bedrijven buiten de Angelsaksische wereld blijven vaak onder de radar van ETFs en grote fondsen. Voor dergelijke aandelen, zeker als ze ook nog eens weinig liquide zijn, kan de wakkere kleine belegger op gelijke voet treden met de institutionelen.
Voor alle duidelijkheid: ik deel je scepsis over market timing grotendeels. Een belegger kan in de praktijk niet zeggen of Lektamindose Technologies gaat pieken aan 150 euro dan wel aan 153 euro, en al zeker niet of het morgen of volgend jaar gaat pieken. Ik geloof wel dat semi-kwantitatieve evaluatie mogelijk is: "Lektamindose Technologies noteert fundamenteel gezien erg duur, zelfs boven mijn prijsdoel dat toch al enige groei incalculeert. Gelet op mijn risicobereidheid en het bestaan van andere opportuneiten verkoop ik beter".
Zelf verkoop ik overigens eerder zelden. Het gros van mijn portefeuille bestaat uit kwaliteitsaandelen die ik behoudens een fundamentele verandering in de vooruitzichten van het bedrijf nooit verkoop. Slechts een 15 % van mijn aandelen zijn 'koopjes' die bij prijsherstel eventueel verkocht worden.
Als je een ETF koopt dan vertegenwoordigd elk deelbewijs van de ETF een aantal aandelen van de bedrijven die in de ETF zitten.VincentGT schreef: ↑3 oktober 2018, 17:11 Vraagje met betrekking tot de kapitaliserende werking van een ETF.
Stel ik koop 1000 aandelen ETF IWDA (kapitaliserend). Ga ik dan na bijv. een jaar bij een (bruto-)dividend van bijv. 3% dan in mijn effectenrekening 1030 stuks zien staan, of hoe werkt dit? En wat als ik volgens de berekening recht zou hebben op 30,4 'extra' stuks? Quid met die 0,4?
Als je dus 1000 aandelen IWDA koopt dan koop je bvb 0,1561 aandelen van AB Inbev, 2,6634 aandelen Apple, ....
Als het fonds vandaag voor 1% dividenden ontvangt dan zal het daarmee aandelen kopen: 1% extra AB Inbev, 1% extra Apple,
.....
Hierna zal jij met je 1000 IWDA dus 0,1576 aandelen AB Inbev, 2,6660 aandelen Apple, ... enz
(vereenvoudigde voorstelling met enkel divideninkosten - in het echt zijn er veel meer cash stromen elke dag).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dan zou ik wel graag jouw aankopen en verkopen weten. In het algemeen deden de aandelenmarkten het goed in het recente verleden en zou jij als individuele belegger ook profijt moeten van hebben.MarcellaVdb schreef: ↑3 oktober 2018, 17:24 je moet dat eens een tijdje doen, je geld in etf's steken. Dat brengt bijna niets op. Zelfs nog minder dan een spaarboekje.
Hangt ervanaf waar je begeleiding voor wilt?
Uit de thread over de Bogleheads principes kan je al veel lezen en leren.
Uit de thread over de Bogleheads principes kan je al veel lezen en leren.
Misschien verwar ik een ETF met een fonds?B7H4long schreef: ↑3 oktober 2018, 13:17Natuurlijk niet. Maar welke aandelen ga je kopen en wanneer? Hoe ga je beslissen om ze terug te verkopen?.
Hou er rekening mee dat als jij koopt de tegenpartij verkoopt en jullie denken beide aan deze prijs een goede zaak te doen .
Als individuele belegger is er een grote kans dat de tegenpartij een professionele belegger is, wie denk je zal het meeste informatie hebben om de juiste prijs te bepalen?
Want in een fonds zal ik toch niet rap stappen door de kosten.
Jij belegt toch ook in afzonderlijke aandelen?reteiP schreef: ↑3 oktober 2018, 13:09Het vergt toch wel wat opvolging en een goed begrip van het bedrijf, de sector, de concurrenten, de trends die globaal spelen om niet over te blijven (of worse te starten) met een port vol losers.
Maar het één sluit het ander niet uit. Als je assetallocatie 60/40 is kan je nog altijd 2 individuele aandelenposities van elk 5% combineren met 2 ETF posities van 25%.
Welke ETF moet je dan kopen, aangezien dit ook de beurs volgt, kan je deze ETF's ook kopen op een zeer hoog punt.
Voorlopig heb ik nog geen ETF's.
Ja ik beleg in afzonderlijke aandelen maar ik zou dat niet meteen aanraden aan een beginner.Brecht_V schreef: ↑4 oktober 2018, 07:16Jij belegt toch ook in afzonderlijke aandelen?reteiP schreef: ↑3 oktober 2018, 13:09
Het vergt toch wel wat opvolging en een goed begrip van het bedrijf, de sector, de concurrenten, de trends die globaal spelen om niet over te blijven (of worse te starten) met een port vol losers.
Maar het één sluit het ander niet uit. Als je assetallocatie 60/40 is kan je nog altijd 2 individuele aandelenposities van elk 5% combineren met 2 ETF posities van 25%.
Welke ETF moet je dan kopen, aangezien dit ook de beurs volgt, kan je deze ETF's ook kopen op een zeer hoog punt.
Voorlopig heb ik nog geen ETF's.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash