Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
  • Bank Awards 2025
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

beleggen als starter

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
99 berichten
  • Pagina 5 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
MarcellaVdb
Newbie
Newbie

Re: beleggen als starter

• Citeer

Bericht door MarcellaVdb » 3 oktober 2018, 17:24

je moet dat eens een tijdje doen, je geld in etf's steken. Dat brengt bijna niets op. Zelfs nog minder dan een spaarboekje.

Tiziano
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tiziano
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tiziano » 3 oktober 2018, 17:44

MarcellaVdb schreef: ↑3 oktober 2018, 17:24 je moet dat eens een tijdje doen, je geld in etf's steken. Dat brengt bijna niets op. Zelfs nog minder dan een spaarboekje.
Held

Blackbelt
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Blackbelt
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Blackbelt » 3 oktober 2018, 17:59

VincentGT schreef: ↑3 oktober 2018, 17:11 Vraagje met betrekking tot de kapitaliserende werking van een ETF.

Stel ik koop 1000 aandelen ETF IWDA (kapitaliserend). Ga ik dan na bijv. een jaar bij een (bruto-)dividend van bijv. 3% dan in mijn effectenrekening 1030 stuks zien staan, of hoe werkt dit? En wat als ik volgens de berekening recht zou hebben op 30,4 'extra' stuks? Quid met die 0,4?
De ETF beheerder strijkt dat dividend op, en belegt dan in extra aandelen.
Jij koopt 1000 ETFs, en de waarde stijgt.

Als een aandeel 100 staat, en 3€ uitkeert als dividend, dan gaat daar wel 30% RV van af, zodat het ETF slechts 2€ netto ontvangt. Bij de uitbetaling van een dividend zakt een aandeel meestal met de waarde van het dividend (maar recupereert meestal relatief snel).
Veel aandelen keren geen dividend uit, maar investeren zelf in overnames, opkopen eigen aandelen of schuldafbouw.
Ook dat doet in principe de koers stijgen.

pietpiraat

• Citeer

Bericht door pietpiraat » 3 oktober 2018, 18:37

Dat is toch een beetje fake news in de cursus staat er toch wat anders over dividenden en beleggingsfondsen ;)

ignition
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ignition
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ignition » 3 oktober 2018, 18:50

MarcellaVdb schreef: ↑3 oktober 2018, 17:24 je moet dat eens een tijdje doen, je geld in etf's steken. Dat brengt bijna niets op. Zelfs nog minder dan een spaarboekje.
Ik denk dat je de verkeerde ETF's koopt...

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 3 oktober 2018, 19:11

Belca2 schreef: ↑3 oktober 2018, 14:24
B7H4long schreef: ↑3 oktober 2018, 13:17 ...Hou er rekening mee dat als jij koopt de tegenpartij verkoopt en jullie denken beide aan deze prijs een goede zaak te doen . Als individuele belegger is er een grote kans dat de tegenpartij een professionele belegger is, wie denk je zal het meeste informatie hebben om de juiste prijs te bepalen?
Geldt dit niet evenzeer voor beursgenoteerde ETFs.?
Korrekt, als je ETFs koopt is de tegenpartij in vele gevallen ook een professionele belegger, of de marktmaker voor dit fonds.
Bij de aankoop van individuele aandelen is de waardering n de timing van het individuele aandeel de hoofdreden om het te kopen. Bij de aankoop van de hele korf van en ETF spelen deze individuele waarderingen en de individuele timing veel minder mee. essentieel koop je de "markt" aan de marktprijs.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

dw
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dw » 3 oktober 2018, 19:12

B7H4long schreef: ↑3 oktober 2018, 13:17 Hou er rekening mee dat als jij koopt de tegenpartij verkoopt en jullie denken beide aan deze prijs een goede zaak te doen .
Als individuele belegger is er een grote kans dat de tegenpartij een professionele belegger is, wie denk je zal het meeste informatie hebben om de juiste prijs te bepalen?
Ten eerste: in de praktijk kunnen beide partijen een goede zaak doen, een beurstransactie is geen zero sum game.

Jan, Piet en Mieke zijn beleggers. Mieke belegt (speculeert?) graag in jonge, veelbelovende ondernemingen. Jan is wat minder risicobereid; hij stapt in jonge bedrijven, maar enkel als die al hun waarde bewezen hebben. Piet, tot slot, is een wat oudere belegger die 'veilige' dividendaandelen zoekt.

Lektamindose Technologies Ltd is een jong biotechbedrijf. In 2010 doen ze een IPO aan 10 euro per aandeel; Mieke stapt gretig in. Tien jaar later, in 2020, brengt Lektamindose Technologies het revolutionaire geneesmiddel Lektamindose X uit; de koers is dan gestegen tot een euro of 100.

Mieke verkoopt haar aandelen aan Jan om in het volgende spectulaire groeiverhaal te stappen. Jan was LT al even aan het volgen, maar wou niet instappen vooraleer het product definitief op de markt stond en goed verkocht. Hij hoopt, gelet op de mooie pijplijn van LT, binnen een paar jaar een zeker rendement te hebben. Dat Lektamindose X voor cash flow zorgt, maakt het aandeel voor Jan voldoende veilig.

Ergens rond 2030 heeft LT een drietal medicijnen op de markt, een goed gevulde pijplijn en betaalt het zowaar een dividend uit. Het is een volwassen farmabedrijf geworden. Jan vindt LT toch wel erg duur geworden zijn en verkoopt zijn aandelen aan Piet. Piet weet dat hij LT zeer duur koopt, maar is gerust bereid te betalen voor een volwassen farmabedrijf met moat en aantrekkelijk dividend.

Hebben Jan, Piet of Mieke hier hun broek gescheurd? Nee, ze hebben gewoon elk een ander risicoprofiel.

Ten tweede: institutionelen verkopen niet altijd omdat ze denken een gouden zaak te doen. Soms verkopen ze omdat ze moeten wegens liquiditeitsproblemen, risico-beheersing, maturatie of andere factoren die niets te maken hebben met de aantrekkelijkheid van het bedrijf in kwestie. ETFs verkopen soms zelfs louter door een indexherziening. Denk aan Bemis, een echte dividendaristocraat die in 2014 uit de NOBL-dividendaristocraten ETF werd gesmeten ondanks een mooie dividendverhoging. De reden? Het aandeel viel dat jaar net buiten de S&P500 en daarom dus ook uit NOBL.

Ten derde: (zeer) kleine bedrijven buiten de Angelsaksische wereld blijven vaak onder de radar van ETFs en grote fondsen. Voor dergelijke aandelen, zeker als ze ook nog eens weinig liquide zijn, kan de wakkere kleine belegger op gelijke voet treden met de institutionelen.

Voor alle duidelijkheid: ik deel je scepsis over market timing grotendeels. Een belegger kan in de praktijk niet zeggen of Lektamindose Technologies gaat pieken aan 150 euro dan wel aan 153 euro, en al zeker niet of het morgen of volgend jaar gaat pieken. Ik geloof wel dat semi-kwantitatieve evaluatie mogelijk is: "Lektamindose Technologies noteert fundamenteel gezien erg duur, zelfs boven mijn prijsdoel dat toch al enige groei incalculeert. Gelet op mijn risicobereidheid en het bestaan van andere opportuneiten verkoop ik beter".

Zelf verkoop ik overigens eerder zelden. Het gros van mijn portefeuille bestaat uit kwaliteitsaandelen die ik behoudens een fundamentele verandering in de vooruitzichten van het bedrijf nooit verkoop. Slechts een 15 % van mijn aandelen zijn 'koopjes' die bij prijsherstel eventueel verkocht worden.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 3 oktober 2018, 19:22

VincentGT schreef: ↑3 oktober 2018, 17:11 Vraagje met betrekking tot de kapitaliserende werking van een ETF.

Stel ik koop 1000 aandelen ETF IWDA (kapitaliserend). Ga ik dan na bijv. een jaar bij een (bruto-)dividend van bijv. 3% dan in mijn effectenrekening 1030 stuks zien staan, of hoe werkt dit? En wat als ik volgens de berekening recht zou hebben op 30,4 'extra' stuks? Quid met die 0,4?
Als je een ETF koopt dan vertegenwoordigd elk deelbewijs van de ETF een aantal aandelen van de bedrijven die in de ETF zitten.

Als je dus 1000 aandelen IWDA koopt dan koop je bvb 0,1561 aandelen van AB Inbev, 2,6634 aandelen Apple, ....
Als het fonds vandaag voor 1% dividenden ontvangt dan zal het daarmee aandelen kopen: 1% extra AB Inbev, 1% extra Apple,
.....
Hierna zal jij met je 1000 IWDA dus 0,1576 aandelen AB Inbev, 2,6660 aandelen Apple, ... enz

(vereenvoudigde voorstelling met enkel divideninkosten - in het echt zijn er veel meer cash stromen elke dag).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 3 oktober 2018, 19:23

Dan zou ik wel graag jouw aankopen en verkopen weten. In het algemeen deden de aandelenmarkten het goed in het recente verleden en zou jij als individuele belegger ook profijt moeten van hebben.

Kimvada
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Kimvada
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Kimvada » 3 oktober 2018, 20:33

Tiziano schreef: ↑2 oktober 2018, 00:12 Kort antwoord; geen goed idee.
Andere suggesties dan om met beleggen te starten met wat "begeleiding"?

Tiziano
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tiziano
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tiziano » 3 oktober 2018, 21:59

Hangt ervanaf waar je begeleiding voor wilt?

Uit de thread over de Bogleheads principes kan je al veel lezen en leren.

Brecht_V
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Brecht_V
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Brecht_V » 4 oktober 2018, 07:11

B7H4long schreef: ↑3 oktober 2018, 13:17
Brecht_V schreef: ↑3 oktober 2018, 13:03 Ik kan je post verkeerd begrijpen, maar met het uitbouwen van een eigen portefeuille doe je toch ook niets verkeerd?
Natuurlijk niet. Maar welke aandelen ga je kopen en wanneer? Hoe ga je beslissen om ze terug te verkopen?.

Hou er rekening mee dat als jij koopt de tegenpartij verkoopt en jullie denken beide aan deze prijs een goede zaak te doen .
Als individuele belegger is er een grote kans dat de tegenpartij een professionele belegger is, wie denk je zal het meeste informatie hebben om de juiste prijs te bepalen?
Misschien verwar ik een ETF met een fonds?
Want in een fonds zal ik toch niet rap stappen door de kosten.

Brecht_V
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Brecht_V
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Brecht_V » 4 oktober 2018, 07:16

reteiP schreef: ↑3 oktober 2018, 13:09
Brecht_V schreef: ↑3 oktober 2018, 13:03

Ik kan je post verkeerd begrijpen, maar met het uitbouwen van een eigen portefeuille doe je toch ook niets verkeerd?
Het vergt toch wel wat opvolging en een goed begrip van het bedrijf, de sector, de concurrenten, de trends die globaal spelen om niet over te blijven (of worse te starten) met een port vol losers.
Maar het één sluit het ander niet uit. Als je assetallocatie 60/40 is kan je nog altijd 2 individuele aandelenposities van elk 5% combineren met 2 ETF posities van 25%.
Jij belegt toch ook in afzonderlijke aandelen?
Welke ETF moet je dan kopen, aangezien dit ook de beurs volgt, kan je deze ETF's ook kopen op een zeer hoog punt.
Voorlopig heb ik nog geen ETF's.

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 4 oktober 2018, 08:19

Brecht_V schreef: ↑4 oktober 2018, 07:16
reteiP schreef: ↑3 oktober 2018, 13:09

Het vergt toch wel wat opvolging en een goed begrip van het bedrijf, de sector, de concurrenten, de trends die globaal spelen om niet over te blijven (of worse te starten) met een port vol losers.
Maar het één sluit het ander niet uit. Als je assetallocatie 60/40 is kan je nog altijd 2 individuele aandelenposities van elk 5% combineren met 2 ETF posities van 25%.
Jij belegt toch ook in afzonderlijke aandelen?
Welke ETF moet je dan kopen, aangezien dit ook de beurs volgt, kan je deze ETF's ook kopen op een zeer hoog punt.
Voorlopig heb ik nog geen ETF's.
Ja ik beleg in afzonderlijke aandelen maar ik zou dat niet meteen aanraden aan een beginner.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash

sintorama
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer sintorama
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door sintorama » 4 oktober 2018, 11:49

dw schreef: ↑3 oktober 2018, 19:12 Lektamindose Technologies Ltd is een jong biotechbedrijf.
:D Sorry, ik kan al niet meer verder lezen van het lachen!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

99 berichten
  • Pagina 5 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy