beleggen als starter
TIP
Re: beleggen als starter
Eigenlijk vooral naar de TS gericht, maar goed.
Aangezien niemand dat weet - ook Dirk2 niet, maak je niet ongerust - is de beste strategie om gespreid in te stappen.
Denk goed na over waarin je wilt beleggen (op basis van je verwacht rendement, risicobereidheid en tijd/goesting om met je beleggingen bezig te zijn) en begin dan stapsgewijs daarin te beleggen. Als je elk gedurende enkele jaren kwartaal een beetje bijkoopt, is de kans zeer groot dat je gemiddeld aan een goede prijs hebt gekocht.
Er zijn op dit forum voorbeelden genoeg te vinden van simpele 'modelportefeuilles' waaruit je inspiratie kan halen. B7H4long heeft een simpele en relatief veilige portefeuille op basis van ETFs; ideaal voor wie met een minimum aan tijd en kennis een degelijk rendement wilt. Zeezoutje deelt een Excel-bestandje waarin hij zijn eigen modelportefeuille opvolgt, die bestaat uit Belgische aandelen geselecteerd op hun vermogen hun dividend duurzaam te doen groeien (ik volg grotendeels dezelfde strategie, maar dan ook met Nederlandse en Franse aandelen ipv enkel Belgische). Belca2 publiceert zeer mooie lijstjes van Belgische bedrijven met een uitzonderlijk goed dividend-parcours. In de thread over holdings vind je inspiratie voor heel aantrekkelijke modelportefeuilles op basis van holdings. De liefhebber van vastgoed moet eens in de GVV-thread bladeren.
Een belangrijke beurswijsheid: time in the market > timing the market. Of anders gezegd: op lange termijn stijgt de beurs steevast (zelfs de Nikkei waar Dirk graag mee schermt, eens je dividenduitkeringen en gespreid instappen meerekent). Zelfs wie op het 'verkeerde' moment instapt zal mits genoeg geduld toch een mooi rendement halen.
Je spreekt jezelf tegen: als time in the market > markettiming (en dat is idd ook volgens mij zo); dan kun je wiskundig gezien beter alles ineens beleggen, ipv gespreid instappen.dw schreef: ↑3 oktober 2018, 08:18
Eigenlijk vooral naar de TS gericht, maar goed.
Aangezien niemand dat weet - ook Dirk2 niet, maak je niet ongerust - is de beste strategie om gespreid in te stappen.
Denk goed na over waarin je wilt beleggen (op basis van je verwacht rendement, risicobereidheid en tijd/goesting om met je beleggingen bezig te zijn) en begin dan stapsgewijs daarin te beleggen. Als je elk gedurende enkele jaren kwartaal een beetje bijkoopt, is de kans zeer groot dat je gemiddeld aan een goede prijs hebt gekocht.
Er zijn op dit forum voorbeelden genoeg te vinden van simpele 'modelportefeuilles' waaruit je inspiratie kan halen. B7H4long heeft een simpele en relatief veilige portefeuille op basis van ETFs; ideaal voor wie met een minimum aan tijd en kennis een degelijk rendement wilt. Zeezoutje deelt een Excel-bestandje waarin hij zijn eigen modelportefeuille opvolgt, die bestaat uit Belgische aandelen geselecteerd op hun vermogen hun dividend duurzaam te doen groeien (ik volg grotendeels dezelfde strategie, maar dan ook met Nederlandse en Franse aandelen ipv enkel Belgische). Belca2 publiceert zeer mooie lijstjes van Belgische bedrijven met een uitzonderlijk goed dividend-parcours. In de thread over holdings vind je inspiratie voor heel aantrekkelijke modelportefeuilles op basis van holdings. De liefhebber van vastgoed moet eens in de GVV-thread bladeren.
Een belangrijke beurswijsheid: time in the market > timing the market. Of anders gezegd: op lange termijn stijgt de beurs steevast (zelfs de Nikkei waar Dirk graag mee schermt, eens je dividenduitkeringen en gespreid instappen meerekent). Zelfs wie op het 'verkeerde' moment instapt zal mits genoeg geduld toch een mooi rendement halen.
Zoals hierboven ook ergens aangehaald werd: ik hou ook voldoende cash achter de hand om bij te kopen indien de gelegenheid zich voordoet. Kwestie van niet te nerveus te worden bij een forse daling, en een instelling te houden van 'laat maar komen die crash'.
verloren met arco, teruggewonnen met barco.
Moesten mensen volkomen rationeel zijn én moesten mensen effectief schier oneindig lange beleggingshorizonten hebben, zou het time in the market-dictum inderdaad suggereren dat gespreid instappen nooit beter en soms slechter zou zijn dan een eenmalige belegging.
De praktijk leert echter dat zelfs een relatief rationele belegger aan geen van beide vereisten voldoet. Een gespreide instap beperkt het risico op zeer grote verliezen (en dus ook de tijdsperiode nodig om ervan te herstellen), waardoor het minieme theoretische rendementsverlies imo absoluut niet opweegt tegen de gewonnen gemoedsrust.
Cash vrijhouden en wachten op een crash doe ik ook (onbewust, ik heb gewoon - nog - veel spaargeld), maar zou ik niet aanraden aan een beginner. Een crash is geen mooi afgetekend event: vandaag is aandeel X 100 euro waard, morgen nog 50 en overmorgen gaat het weer stijgen. Je weet niet wanneer een crash begint, je weet niet wanneer ze uitbodemt en je weet niet wanneer ze voorbij is. Zeker voor een onervaren belegger zie ik dus geen meerwaarde t.o.v. een gespreide instap.
De praktijk leert echter dat zelfs een relatief rationele belegger aan geen van beide vereisten voldoet. Een gespreide instap beperkt het risico op zeer grote verliezen (en dus ook de tijdsperiode nodig om ervan te herstellen), waardoor het minieme theoretische rendementsverlies imo absoluut niet opweegt tegen de gewonnen gemoedsrust.
Cash vrijhouden en wachten op een crash doe ik ook (onbewust, ik heb gewoon - nog - veel spaargeld), maar zou ik niet aanraden aan een beginner. Een crash is geen mooi afgetekend event: vandaag is aandeel X 100 euro waard, morgen nog 50 en overmorgen gaat het weer stijgen. Je weet niet wanneer een crash begint, je weet niet wanneer ze uitbodemt en je weet niet wanneer ze voorbij is. Zeker voor een onervaren belegger zie ik dus geen meerwaarde t.o.v. een gespreide instap.
Laatst gewijzigd door dw op 3 oktober 2018, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
@ dw:
De praktijk toont aant dat niet gespreid instappen maar zeer snel all-in de superieure strategie is (zie verschillende statistische experimenten met backtesting). Zoals je zelf aanvoelt is time in the market het belangrijkste.
Wat niet betekent dat het voor een beginner de beste strategie is, omwille van de grotere statistische afwijking vergeleken met een gespreide instap. Waaruit gemoedsrust en een meer consistente strategie kunnen volgen.
Nog belangrijker voor een beginner:
- De juiste boeken / info lezen
- Spaarquota zo hoog mogelijk leggen is vele malen superieur aan een 1% hoger rendement
Bijna iedereen zou moeten uitkomen bij een consistent traject qua asset allocatie, ingevuld met low cost ETF's, met herbeleggen van dividenden en gespaard inkomen, zo herbalancerend.
Wie de verkeerde boeken heeft gelezen komt bij T.A uit.
Wie nog altijd boeken en jaarverslagen aan het lezen is komt bij een eigen portefeuille gebaseerd op F.A uit.
De praktijk toont aant dat niet gespreid instappen maar zeer snel all-in de superieure strategie is (zie verschillende statistische experimenten met backtesting). Zoals je zelf aanvoelt is time in the market het belangrijkste.
Wat niet betekent dat het voor een beginner de beste strategie is, omwille van de grotere statistische afwijking vergeleken met een gespreide instap. Waaruit gemoedsrust en een meer consistente strategie kunnen volgen.
- Spaarquota zo hoog mogelijk leggen is vele malen superieur aan een 1% hoger rendement
Bijna iedereen zou moeten uitkomen bij een consistent traject qua asset allocatie, ingevuld met low cost ETF's, met herbeleggen van dividenden en gespaard inkomen, zo herbalancerend.
Wie nog altijd boeken en jaarverslagen aan het lezen is komt bij een eigen portefeuille gebaseerd op F.A uit.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Als je het zelf uitgezocht hebt weet je het ook direct zelf goed. Daarbij ik had bij het vinden van uitleg bij degiro geen probleem en ben zelf zeer tevreden van de kosten ginder. Vooral omdat ik ETF's koop en dan nog niet eens maandelijks maar 1 of 2 x per jaar. Op die manier bijna geen kosten aan.PaterPeuter schreef: ↑3 januari 2018, 17:22 Bij degiro kunt ge wel alles zelf uitzoeken, bijna geen info
Persoonlijk vind ik ETF's een hands of optie. Gemakkelijk als je spaargeld hebt en er de eerste jaren toch niet gaat aankomen. Realiseer je wel dat als er een crash komt je gemakkelijk enkele jaren kan wachten om terug op hetzelfde punt te komen als ervoor.
+1reteiP schreef: ↑3 oktober 2018, 08:47 @ dw:
verloren met arco, teruggewonnen met barco.
Ik zie dit als een goede controle na 2008 en nu gaan de beurzen volgens mij nog enkele jaren gematigd tot zeer gematigd groeien met hier en daar een minicrashje en dan af en toe een periode terug van goeie groei. Ik denk dat na 2000-2008 en 2015 de tijden van extreme crashes voorbij zijn. Volgens mij heeft men geleerd uit het verleden en houden ze de maat op de beurs beter aan. Waarom vraag je me? Nou omdat ze nu maatregelen nemen die 'niet juist zijn', maar wel voor controle zorgen. Iets wat ze vroeger niet deden met grotere gevolgen waardoor de economie juist minder winstgevend werd. Vooruitgang en gematigde vooruitgang met minder extreme crashes zorgt voor meer groei in de lange spurt. ImoDirk2 schreef: ↑2 oktober 2018, 10:41Zeker niet instappen nu. Alleen enkele Amerikaanse sectoren doen het nog goed, maar die komen alsmaar verder van het 200 daags gemiddelde te staan. Als deze het laten afweten is het met alles gedaan op de beurs en over de gehele beurs doen alsmaar minder aandelen mee aan de stijging. Dit is de kanarie in de koolmijn.Jurgend71 schreef: ↑6 januari 2018, 22:40 Wat ik me nog afvraag is het ideaal om nu te beleggen in te stappen? Deze vraag komt er omdat ik hier en daar lees dat de beurs hoog staat en beter is te wachten?
Heb nog niets beslist.. wij gaan ook VAP ( vrij aanvullend pensioen) mijn echtgenote is zelfstandig gestart ..
Vergeet niet dat de Amerikaanse beurs aan een record cyclus van stijging bezig is, al van 2009 tot nu.
-
- Newbie
Ik ben volledig uit het etf-verhaal gestapt. die gaan op hetzelfde ritme op-en neer dan aandelen, maar ze geven bijna geen dividend, over die enkele centjes gezwegen.
Wat ik wel een goede tip vind, creeer een portefeuille bij Degiro, met een twintigtal gratis etf-'s, goed gespreid over alle sectoren en van elke etf ééntje!
Je gebruikt die portefeuille dan als 'graadmeter' voor de globale beleggingen. Dagelijks zie je de evolutie, negatief of positief.
Wat ik wel een goede tip vind, creeer een portefeuille bij Degiro, met een twintigtal gratis etf-'s, goed gespreid over alle sectoren en van elke etf ééntje!
Je gebruikt die portefeuille dan als 'graadmeter' voor de globale beleggingen. Dagelijks zie je de evolutie, negatief of positief.
Dacht in een ander topic mijn verhaal gedaan.
Maar ja Piet Piraat is jong , zijn geheugen laat hem al in de steek.
Nen naam lezen en posten ook al een probleem.
De jugend van tegenwoordig , niks mee gemaakt ( echte crashes ) maar ja weten alles al.
Als oudere leer ik nog dagelijks bij.
Estate Guru believer.
Ik kan je post verkeerd begrijpen, maar met het uitbouwen van een eigen portefeuille doe je toch ook niets verkeerd?reteiP schreef: ↑3 oktober 2018, 08:47 @ dw:
Het vergt toch wel wat opvolging en een goed begrip van het bedrijf, de sector, de concurrenten, de trends die globaal spelen om niet over te blijven (of worse te starten) met een port vol losers.Brecht_V schreef: ↑3 oktober 2018, 13:03Ik kan je post verkeerd begrijpen, maar met het uitbouwen van een eigen portefeuille doe je toch ook niets verkeerd?reteiP schreef: ↑3 oktober 2018, 08:47 @ dw:
Maar het één sluit het ander niet uit. Als je assetallocatie 60/40 is kan je nog altijd 2 individuele aandelenposities van elk 5% combineren met 2 ETF posities van 25%.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
De meeste ETFs zijn indexfondsen. die zijn ontworpen om de koersen van hun posities te volgen.MarcellaVdb schreef: ↑3 oktober 2018, 12:10 Ik ben volledig uit het etf-verhaal gestapt. die gaan op hetzelfde ritme op-en neer dan aandelen, maar ze geven bijna geen dividend, over die enkele centjes gezwegen.
Met zo'n fond koop je met een transactie tientallen of zelfs honderden aandelen.
De interessantste fondsen voor Belgen zijn accumulerende (of herinvesterende) fondsen, deze zullen de dividenden die zij ontvangen voor 100% opnieuw investeren in aandelen. Indien je dit niet wil koop je best ditribuerende fondsen, die hun dividenden wel uitbetalen aan de belegger... min de 30% roerende voorheffing.
Het is niet nodig om 20 ETFs te combineren in een portefeuille. Er bestaan indexen die alle sectoren, en alle regios combineren in een. De MSCI World IMI of FTSE All-World indexen zijn daarvan een voorbeeld.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Natuurlijk niet. Maar welke aandelen ga je kopen en wanneer? Hoe ga je beslissen om ze terug te verkopen?.
Hou er rekening mee dat als jij koopt de tegenpartij verkoopt en jullie denken beide aan deze prijs een goede zaak te doen .
Als individuele belegger is er een grote kans dat de tegenpartij een professionele belegger is, wie denk je zal het meeste informatie hebben om de juiste prijs te bepalen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Geldt dit niet evenzeer voor beursgenoteerde ETFs.?B7H4long schreef: ↑3 oktober 2018, 13:17 ...Hou er rekening mee dat als jij koopt de tegenpartij verkoopt en jullie denken beide aan deze prijs een goede zaak te doen . Als individuele belegger is er een grote kans dat de tegenpartij een professionele belegger is, wie denk je zal het meeste informatie hebben om de juiste prijs te bepalen?
Vraagje met betrekking tot de kapitaliserende werking van een ETF.
Stel ik koop 1000 aandelen ETF IWDA (kapitaliserend). Ga ik dan na bijv. een jaar bij een (bruto-)dividend van bijv. 3% dan in mijn effectenrekening 1030 stuks zien staan, of hoe werkt dit? En wat als ik volgens de berekening recht zou hebben op 30,4 'extra' stuks? Quid met die 0,4?
Stel ik koop 1000 aandelen ETF IWDA (kapitaliserend). Ga ik dan na bijv. een jaar bij een (bruto-)dividend van bijv. 3% dan in mijn effectenrekening 1030 stuks zien staan, of hoe werkt dit? En wat als ik volgens de berekening recht zou hebben op 30,4 'extra' stuks? Quid met die 0,4?