Beleggen in aandelen de moeite?
TIP
Re: Beleggen in aandelen de moeite?
Zeker?jonash schreef: ↑17 april 2018, 10:01 Er zit een buyback guarantee achter de leningen, wanneer de betalingen een achterstand van 60 dagen halen worden deze teruggekocht door het bedrijf dat ertussen in zit. Het enige risico is dat dat bedrijf failliet kan gaan, maar dan ben je afhankelijk van de structuur van je contract of je rechtstreeks een claim bij de kredietnemer of bij het bedrijf moet gaan.
https://www.mintos.com/en/how-it-works/
Ik zou wat je bezig bent toch eens serieus dieper onderzoeken.By investing in a loan, investors are buying claim rights against a borrower based on the assignment agreement. Neither Mintos nor the loan originator is responsible for a borrower failing to service the loan, including for late payments. In the case that a borrower is unable to repay the loan, investors may lose some or all of their invested capital.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Welgeteld 817 EUR terugbetaald gekregen tot dusver. Let wel de cashback valt onder 'Deposits', dus zou lijken alsof het een storting is.

https://www.mintos.com/en/faq/getting-s ... iness-faq/
https://www.mintos.com/en/faq/getting-s ... folds-faq/
Waarom zou het bedrijf het risico voor de volle 100% dragen en jou met alle winst laten gaan lopen. If it sounds too good to be true...jonash schreef: ↑17 april 2018, 10:01 Er zit een buyback guarantee achter de leningen, wanneer de betalingen een achterstand van 60 dagen halen worden deze teruggekocht door het bedrijf dat ertussen in zit. Het enige risico is dat dat bedrijf failliet kan gaan, maar dan ben je afhankelijk van de structuur van je contract of je rechtstreeks een claim bij de kredietnemer of bij het bedrijf moet gaan.
Als dit waar zou zijn, kan je toch gewoon 200k gaan lenen bij de bank met je huis als onderpand en dan 12-24% rendement per jaar opstrijken.
Dit klinkt als één of ander frauduleus schema dat niet op dit forum thuis hoort.
Dat bedrijf heeft in 2016 via een kapitaalronde €2m opgehaald. Trek daar werkingskosten van af, en men kan dus vrijwel met zekerheid stellen moest morgen een groot deel van hun verhandelde leningen niet terug betaald kunnen worden, men onvoldoende middelen heeft en de vennootschap zichzelf gewoon failliet laat verklaren.
De meeste van die platformen volgen hetzelfde traject: hoge returns in het begin, en vanaf wanneer mensen de rendementen beginnen ontdekken zwakt dat af. Nu misschien 13%, in 2018 is het nog 11, dan 8, etc, tot je op een optimaal punt komt.
P2P lending heeft zeker een plaats in een portfolio. Maar om het nu de heilige graal te noemen (zeker gelet dat men op het geheel roerende voorheffing moet betalen) dat is zeker een brug te ver. Geef mij dan maar aandelen -- op heden de meerwaarden nog steeds belastingvrij. Maar voor iemand met een hoop cash in een vennootschap (betalen geen RV, enkel vennootschapsbelasting) misschien niet het slechtste alternatief. Maar dan zou ik ook uiteraard kiezen voor het platform met de langste track record (bijvoorbeeld Lending Club)
De meeste van die platformen volgen hetzelfde traject: hoge returns in het begin, en vanaf wanneer mensen de rendementen beginnen ontdekken zwakt dat af. Nu misschien 13%, in 2018 is het nog 11, dan 8, etc, tot je op een optimaal punt komt.
P2P lending heeft zeker een plaats in een portfolio. Maar om het nu de heilige graal te noemen (zeker gelet dat men op het geheel roerende voorheffing moet betalen) dat is zeker een brug te ver. Geef mij dan maar aandelen -- op heden de meerwaarden nog steeds belastingvrij. Maar voor iemand met een hoop cash in een vennootschap (betalen geen RV, enkel vennootschapsbelasting) misschien niet het slechtste alternatief. Maar dan zou ik ook uiteraard kiezen voor het platform met de langste track record (bijvoorbeeld Lending Club)
Omdat zij niet het kapitaal hebben om leningen te aanvaarden. Let wel, Mintos verstrekt geen leningen. Zij ontvangt slechts inkomsten van de loan originators op haar platform. Deze loan originators zijn verplicht een security deposit te plaatsen, en betalen ook een percentage aan service fees naar Mintos toe.Naick schreef: ↑17 april 2018, 12:31 Waarom zou het bedrijf het risico voor de volle 100% dragen en jou met alle winst laten gaan lopen. If it sounds too good to be true...
Als dit waar zou zijn, kan je toch gewoon 200k gaan lenen bij de bank met je huis als onderpand en dan 12-24% rendement per jaar opstrijken.
Dit klinkt als één of ander frauduleus schema dat niet op dit forum thuis hoort.
Mintos zelf zal echter minder snel failliet gaan, eerder de loan originators misschien wel. Vorig jaar was er zo EuroCent die er als eerste onderdoor ging. Je kan met wat opzoekingswerk wel terugvinden hoe ze dat hebben aangepakt.
Ik zie niet hoe het een frauduleus schema is, bedrijven als Prosper en Lending Club zijn opgericht rond 2008.
Peer to peer lending is echter populairder bij onze noorderburen, bij België gaat het niet echt vooruit omdat mensen hier conservatiever zijn, zoals je hier daadwerkelijk merkt in de reacties.
De banken gaan al jaren ons geld uitlenen aan particulieren, neem de hele laag bureaucratie en inefficientie er tussen uit en je hebt in de praktijk peer to peer lending, het risico ligt dan ook weer korter bij jou.
Lending Club is ook al van het ene schandaal naar het andere geweest, maar heb wel wat vrienden in Amerika die hun pensioensparen op het platform doen.
In België heb je Mozzeno, maar ik vond het platform niet aantrekkelijk.

De vraag is of je graag tegenpartij bent van voornamelijk "personal loans".
Dat is voor mensen om op reis te gaan, om andere schulden af te lossen, om op crypto te speculeren ...
"Car loans" is al niet veel beter, van zodra de auto gekocht is is er al 50% verlies op de waarde.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Niet als het om een gebruikte wagen gaat. Een nieuwe auto verliest over het eerste jaar 30%.
Bij nader inzien was ik echter wel verkeerd over investeren in aandelen en de belasting hiervan. Zijn wij echter slechts de beurstaks van 0.35% verschuldigd bij aankoop en verkoop van aandelen?
Maar niet de roerende voorheffing op de meerwaarde? Tenzij je gaat speculeren?
Als ik het goed begrijp is er enkel roerende voorheffing op dividenden die kan oplopen tot maximaal 45% met een dubbelbelastingsverdrag.
Bij nader inzien was ik echter wel verkeerd over investeren in aandelen en de belasting hiervan. Zijn wij echter slechts de beurstaks van 0.35% verschuldigd bij aankoop en verkoop van aandelen?
Maar niet de roerende voorheffing op de meerwaarde? Tenzij je gaat speculeren?
Als ik het goed begrijp is er enkel roerende voorheffing op dividenden die kan oplopen tot maximaal 45% met een dubbelbelastingsverdrag.
De meest tax-efficiënte manier van beleggen is via kapitaliserende ETF fondsen: geen Belgische 30% RV op de dividenden, enkel RV van het land van oorsprong (dikwijls 15%), geen meerwaardetaks, enkel 0.35% 0.12% transactiekosten indien niet geregistreerd in België.
Edit: transactiekosten gecorrigeerd. Bedankt.
Edit: transactiekosten gecorrigeerd. Bedankt.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 18 april 2018, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dit is zelfs teruggebracht naar 0,12% voor kapitalisatietrackers die in de EER, maar niet in België geregistreerd zijn

bron: https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... e-trackers

bron: https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... e-trackers
Hoe zit dat eigenlijk met belastingen en Mintos? Ben even aan het kijken op wat te spreiden, en een beperkt bedrag zou ik eventueel bij mintos willen steken (ik weet het, groot risico, maarja, er zijn veel grote risico's in het leven).
Maar hoe zit dat dan met de belastingen? Moet je zelf uw (eventuele) winst uitrekenen en aangeven? Krijg je een overzicht hiervan?
Maar hoe zit dat dan met de belastingen? Moet je zelf uw (eventuele) winst uitrekenen en aangeven? Krijg je een overzicht hiervan?
Je kan op het Mintos platform een Tax Report downloaden, waar je een periode ingeeft en je een rapport krijgt in je mailbox. Dit dien je dan te gebruiken om het bedrag te berekenen om in je belastingsaangifte in te brengen.
Mozzeno houdt zelf de 30% RV in voor de Belgische investeerders.
Deze is dan ook bevrijdend.
Dit ter info - ik had er eerder al eens naar gekeken maar niet in geïnvesteerd.
Deze is dan ook bevrijdend.
Dit ter info - ik had er eerder al eens naar gekeken maar niet in geïnvesteerd.
-
KArelKArton
- Newbie

Het is geenszins de moment om in aandelen en trackers in te stappen, wil je niet het risico lopen dat je geld volgend jaar volledig verdampt is. Zolang trump blijft twitteren is dat zo, dus tot de volgende amerikaanse verkiezingen.
Aankopen één maand voor de volgende verkiezingen US, is mijn advies.
Aankopen één maand voor de volgende verkiezingen US, is mijn advies.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
In aandelen stappen is altijd riskant. Er kan op elk moment een crash komen. Trouwens een serieuze (langdurige) crash wordt al jaren voorspeld en is er tot op heden niet meer geweest sinds 2008/2009.
Het kan een geniaal moment zijn om nu in te stappen of het stomste wat je gedaan hebt in jaren, alleen de toekomst zal het uitwijzen
Het kan een geniaal moment zijn om nu in te stappen of het stomste wat je gedaan hebt in jaren, alleen de toekomst zal het uitwijzen
-
KArelKArton
- Newbie

De portefeuilles van de meeste amateurbeleggers zijn allemaal hetzelfde, namelijk een deel winstgevende en een deel verlieslatende aandelen, die elkaar min of meer in evenwicht houden. Als je geluk hebt met dividenden heb je wat meer winst dan met spaarboekjes.
Maar het allerbelangrijkste is : je hebt élke dag een verlangen om die computer op te zetten, en je portefeuille te gaan bekijken, met de tong uit je mond. De wortel en de ezel..snap je?
Maar het allerbelangrijkste is : je hebt élke dag een verlangen om die computer op te zetten, en je portefeuille te gaan bekijken, met de tong uit je mond. De wortel en de ezel..snap je?