'beleggen' in bouwgrond
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: 'beleggen' in bouwgrond
indien de grond naast je woning ligt, kan dit wel rust brengen (niemand dat direct naast jou kan wonen is ook best wel wat centjes waard). Je kan die grond dan ook nog eens dagelijks gebruiken voor allerhande zaken.
In dat geval zou ik wel overwegen om te kopen - als de prijs juist zit en als je cash kan betalen.
In dat geval zou ik wel overwegen om te kopen - als de prijs juist zit en als je cash kan betalen.
Bouwgrond is schaars en kan alleen maar schaarser worden naarmate er gebouwd wordt, maar ik denk dat men binnen enkele jaren massaal oude/versleten huizen gaat afbreken. Die liggen dikwijls op de betere plaatsen (anders waren die plaatsen niet bebouwd, bij wijze van spreken) en het resultaat is eveneens "bouwgrond". Dus op schaarste moet je niet teveel speculeren denk ik, de prijzen zijn momenteel al zot genoeg. De rente is laag en er is veel geld in omloop dat zijn weg niet vindt ...
Bouwgrond is helemaal niet schaars.
Het aanbod is schaars.
Als de overheid 5 minuten politieke moed toonde...
Er zijn nog 1000en bouwgronden die er maar bijliggen te liggen. Betonstop in 2040, maar waarom zou ik de grond ten gelden maken? Overheid beloofde om 100pct te vergoeden dus laat het maar zo...
Als men vasthoudt aan de betonstop in 2040 of 2050 of neem maar ineens 2060, dan moet men gewoon zeggen: Tegen dan krijg je een vergoeding van 10pct van de waarde. Zou direct gedaan zijn met het onderaanbod. Gezinnen en overheden die nog 100en gronden hebben zouden zich engageren om deze te verkopen.
Je moet alleen zien dat er zo geen chrach komt op de vastgoedmarkt, daarom is 2040 mss al niet meer haalbaar.
Het aanbod is schaars.
Er zijn nog 1000en bouwgronden die er maar bijliggen te liggen. Betonstop in 2040, maar waarom zou ik de grond ten gelden maken? Overheid beloofde om 100pct te vergoeden dus laat het maar zo...
Als men vasthoudt aan de betonstop in 2040 of 2050 of neem maar ineens 2060, dan moet men gewoon zeggen: Tegen dan krijg je een vergoeding van 10pct van de waarde. Zou direct gedaan zijn met het onderaanbod. Gezinnen en overheden die nog 100en gronden hebben zouden zich engageren om deze te verkopen.
Je moet alleen zien dat er zo geen chrach komt op de vastgoedmarkt, daarom is 2040 mss al niet meer haalbaar.
Correctie. Er zijn nog 10.000den onbebouwde bouwgronden ipv 1.000den. Ik heb er eens cihers van gezien maar kan bron niet vinden. Best veel dus.voodoo schreef: ↑16 augustus 2018, 22:32 Bouwgrond is helemaal niet schaars.
Het aanbod is schaars.
- Vraag groter dan aanbod
- Lage rente
Conclusie: bouwgrond gaat blijven stijgen
- Lage rente
Conclusie: bouwgrond gaat blijven stijgen
Maar de prijs hangt wel sterk af van wat de Vlaamse/lokale overheid beslist. Bouwstop? Onbebouwde percelen hoger belasten? Vermogensbelasting? Bospercelen niet meer bebouwbaar verklaren? Werken met bouwrechten?
Als particuliere kan je dit (itt mensen met echte connecties, zoals notarissen etc) niet inschatten. Het is dus ook een belegging met een risico