Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen in goud of zilver
De president van Israël is Yitzhak Herzog, geen idee wat die mispeutert heeft, Netanyahu is premier

Vandaag stond de GSR even boven 104 in $ - los van alle knotsgekke en zeer tijdelijke toestanden op de markten in maart - april 2020 @lockdown is dit echt zeer hoog in historisch perspectief.
Het is wel verleidelijk om 1 Kruger om te zetten in 104 Eagles of Maples maar (1) je moet er fysiek aan geraken en vooral (2) afgerond 30 gram wordt dan afgerond 3 kilogram. Niet altijd even praktisch naar opslag.
Mijn ervaring heeft me geleerd dat bij grote volatiliteit (goud 28% up in 2024, YTD alweer evenveel in 2025 tot dusver, dollar down the drain) ik eigenlijk best van al blijf zitten en me zo breed mogelijk blijf informeren.
Het is wel verleidelijk om 1 Kruger om te zetten in 104 Eagles of Maples maar (1) je moet er fysiek aan geraken en vooral (2) afgerond 30 gram wordt dan afgerond 3 kilogram. Niet altijd even praktisch naar opslag.
Mijn ervaring heeft me geleerd dat bij grote volatiliteit (goud 28% up in 2024, YTD alweer evenveel in 2025 tot dusver, dollar down the drain) ik eigenlijk best van al blijf zitten en me zo breed mogelijk blijf informeren.
Lijkt me een wijs besluit gezien de huidige omstandigheden.VTEC schreef: ↑21 april 2025, 22:44 Vandaag stond de GSR even boven 104 in $ - los van alle knotsgekke en zeer tijdelijke toestanden op de markten in maart - april 2020 @lockdown is dit echt zeer hoog in historisch perspectief.
Ik had deze NM een conf call en gedurende dat ene uur was de goudprijs 1.000€ per kg gestegen. Dat is waanzin.
Had verwacht dat door de Christelijke feestdag / bank holiday het vuurwerk vandaag beperkt zou blijven of zou aangegrepen worden om de koersen te drukken bij lage volumes, maar nee.
Wordt het gedreven door long posities? Of net door shorts? Ik weet het niet, ik zou niet verschieten als het morgen weer 1.000€/kg stijgt of net weer zakt. Wie nu verkoopt heeft sowieso winst (maar wat ermee doen), maar kopen in deze markt is erg risicovol. Het doet me denken aan de zilverval waar ik in 2010-11 ook ben ingetrapt, maar dat gaat over een ander soort bedragen al was de GSR toen beduidend lager.
Had verwacht dat door de Christelijke feestdag / bank holiday het vuurwerk vandaag beperkt zou blijven of zou aangegrepen worden om de koersen te drukken bij lage volumes, maar nee.
Wordt het gedreven door long posities? Of net door shorts? Ik weet het niet, ik zou niet verschieten als het morgen weer 1.000€/kg stijgt of net weer zakt. Wie nu verkoopt heeft sowieso winst (maar wat ermee doen), maar kopen in deze markt is erg risicovol. Het doet me denken aan de zilverval waar ik in 2010-11 ook ben ingetrapt, maar dat gaat over een ander soort bedragen al was de GSR toen beduidend lager.
Ik zou gewoon blijven zitten. En anders max. de helft verkopen. Goud is je verzekerin bij politieke onrust, oorlog etc.VTEC schreef: ↑21 april 2025, 23:06 Ik had deze NM een conf call en gedurende dat ene uur was de goudprijs 1.000€ per kg gestegen. Dat is waanzin.
Goede post hoor finny10 maar het was meer een filosofische opinie. De helft verkopen / inruilen is geen optie
Maar in alle eerlijkheid, een Kruger vind ik gewoon een lelijke munt. Dof, dull, ook al hebben ze nooit/amper het daglicht gezien.
Silver ounces sprankelen (UNCIRC) en maken zo een mooi helder geluid. Bijna een Sirenenzang
Reden die ik eerder aangaf om me meer te gaan verdiepen in Numismatiek. Zowel historische als meer recente Silver coins spreken me aan.
Maar in alle eerlijkheid, een Kruger vind ik gewoon een lelijke munt. Dof, dull, ook al hebben ze nooit/amper het daglicht gezien.
Silver ounces sprankelen (UNCIRC) en maken zo een mooi helder geluid. Bijna een Sirenenzang

Reden die ik eerder aangaf om me meer te gaan verdiepen in Numismatiek. Zowel historische als meer recente Silver coins spreken me aan.
OK, maar dan gaat het niet over een belegging.VTEC schreef: ↑22 april 2025, 00:12 Goede post hoor finny10 maar het was meer een filosofische opinie. De helft verkopen / inruilen is geen optie
Silver ounces sprankelen (UNCIRC) en maken zo een mooi helder geluid. Bijna een Sirenenzang![]()
Want uw cash op de bank is wel veilig ? Als het systeem instort dan is uw cash ook niets waard.
-
- Newbie
- Contacteer:
Is er al iets meer bekend of we op onze eventuele goudwinst ook een meerwaardebelasting mogen betalen?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
In het buitenland kan je op genoeg plaatsen verkopen zonder "papieren" en aan particulieren ook; dat zie ik ze niet snel geregeld krijgen ...mverwilgen schreef: ↑25 april 2025, 18:28 Is er al iets meer bekend of we op onze eventuele goudwinst ook een meerwaardebelasting mogen betalen?
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Newbie
- Contacteer:
Als het om een paar muntjes betreft inderdaad maar als het gaat om meerdere kilo's?In het buitenland kan je op genoeg plaatsen verkopen zonder "papieren" en aan particulieren ook; dat zie ik ze niet snel geregeld krijgen ...
-
- Newbie
- Contacteer:
Copy paste uit een recent artikel van Tiberghien:
2.1 Financiële activa
Het begrip “financiële activa” zou gedefinieerd worden in art. 92, §1 WIB en zou vier afzonderlijke categorieën omvatten:
financiële instrumenten,
bepaalde verzekeringscontracten,
crypto-activa, en
valuta (m.i.v. beleggingsgoud).
https://tiberghien.com/nl/4263/krijtlij ... ebelasting
2.1 Financiële activa
Het begrip “financiële activa” zou gedefinieerd worden in art. 92, §1 WIB en zou vier afzonderlijke categorieën omvatten:
financiële instrumenten,
crypto-activa, en
Zolang de modaliteiten niet finaal zijn afgeklopt blijft het koffiedik kijken. Vooral wat betreft de 'referentie koers'.
En wat is "beleggingsgoud"?
Het is en blijft toch een wat duister wereldje dus taks of niet, er zullen zeker zaken geregeld kunnen worden, daar twijfel ik niet aan. Liever wat verliezen tov de spot price dan belastingen betalen.
Wij gaan al 30 jaar op wijnreis naar de Bourgogne, zal eens onderhoren of ik mijn geliefde Auxeys, Pommards, Meursaults en Gevreys etc. kan kopen met gouden 'Napoleons' van 1-2 eeuwen oud. Vrij zeker dat ze happen
En wat is "beleggingsgoud"?
Het is en blijft toch een wat duister wereldje dus taks of niet, er zullen zeker zaken geregeld kunnen worden, daar twijfel ik niet aan. Liever wat verliezen tov de spot price dan belastingen betalen.
Wij gaan al 30 jaar op wijnreis naar de Bourgogne, zal eens onderhoren of ik mijn geliefde Auxeys, Pommards, Meursaults en Gevreys etc. kan kopen met gouden 'Napoleons' van 1-2 eeuwen oud. Vrij zeker dat ze happen

- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Ik lees dit als bv een ETF of fonds dat (deels) in goud zit.mverwilgen schreef: ↑25 april 2025, 20:26 Copy paste uit een recent artikel van Tiberghien:
2.1 Financiële activa
financiële instrumenten,
crypto-activa, en