Beleggen met mini-budget
TIP
Re: Beleggen met mini-budget
Je kan je plan toch wijzigen en herbalanceren…..
Dan wordt alles verkocht en nieuw aangekocht wat je kiest. Je plan blijft dan lopen.
Klopt, maar toch best bij een belgische broker (Keyrivate, Belfius Re hebben redelijk lage kosten) zodat alles van beurstaksen mooi geregeld is.Aerolla schreef: ↑31 augustus 2021, 16:16 Ik zal eens uitleggen waarom je hem niet wilt laten beleggen in ETF's en keyplan enzo:
dat heeft helemaal niks met rendement te maken.
Als je jong bent, dan wil je bijleren, je bent geïnteresseerd in economie en de beurs enzo.
Je ziet al die spectaculaire dingen op TV, en wilt dat ook doen.
We weten allemaal dat die spectaculaire dingen onmogelijk zijn of overdreven of risicovol, maar dat is niet relevant.
Die jongen wilt ongetwijfeld enkel in individuele aandelen beleggen. Dus onze voorstellen moeten dus daarop gericht zijn.
Zal hij lager rendement halen dan etf's enzo? waarschijnlijk wel
Maar maakt dat iets uit dan?
Het is veel belangrijker hem in deze fase met een klein bedrag te laten bijleren en zich amuseren, en eventueel eens tegen de muur lopen, dan 5% meer rendement te halen.
Wat ik vermoed is dat zijn vader weinig probleem heeft als die 500€ halveert na 2 jaar, maar dat hij bijvoorbeeld niet wil dat de fiscus aan zijn deur staat met een boete van 2000€, of dat er meer dan die 500€ wordt verloren. (spreek me tegen als het niet klopt ^^ )
Nu vind ik zelf dat 500€ zowat de minimale transactie is. Anders zijn de kosten te hoog, en zelfs als je op 100€ een winst boekt van 30%, dan is het nog maar 30%.
Gewoon een aandeel kopen en er 500€ in steken. Neem een holding als Sofina, AvH of …, en er zit al wat intrinsieke spreiding op. Met wat geluk ook een paar euro dividend.
En dan opnieuw 500€ sparen voor het tweede aandeel enz… enz…
Zo ben ik ook begonnen. Eerste aandeel was een hit (x2 op paar maanden), tweede halveerde op een jaar. Maar dat was goed besteed leergeld.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Wat voor zin heeft het om hier allerlei voorstellen te doen ?
Ouder stelt zich vragen bij de plannen van zoon en komt "raad" vragen op dit forum.
Wat voor onzin zou het zijn dat wij hier gaan zeggen wat ouder moet "opleggen" aan zoon ...
Zie mijn eerste reactie op OP: beleggen-met-mini-budget-t30414.html#p521512
Ouder stelt zich vragen bij de plannen van zoon en komt "raad" vragen op dit forum.
Wat voor onzin zou het zijn dat wij hier gaan zeggen wat ouder moet "opleggen" aan zoon ...
Zie mijn eerste reactie op OP: beleggen-met-mini-budget-t30414.html#p521512
Laat hem zijn eigen goesting doen. Als hij naar de raad van papa luistert en het loopt verkeerd af dan is het de schuld van papa. Hij mag met zijn eigen geld doen wat hij zelf wil.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik denk idd dat de ouder best enigszins "open staat" voor de planning van zoon.
Dat is dan ook wat ik probeerde aan te geven... sta ervoor open als ouder, zorg dat je betrokken wordt in het proces, zodanig dat je eventueel ook wat kan bijsturen indien nodig. Niet verplichten/verbieden/dicteren.
Het lijkt me nl. duidelijk dat ouder zich enige zorgen maakt
Ik wou dat de mogelijkheden van vandaag er al waren geweest toen ik 18 of zo was.
En als mijn ouders dan ook nog eens ervoor open stonden om "mee te denken" zou ik dat helemaal fantastisch gevonden hebben.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik had op mijn 16e mijn eerste aandelen. Ik had wat geld van een vakantiejob, en ik wou aandelen. Mijn vader was al wat actief op de beurs, maar dat was toen wat moeilijker. Koersen volgen in de krant en later op teletekst, en dan naar de bank om een order te geven (later ook telefonisch via wisselagent).EarthNvstr1 schreef: ↑31 augustus 2021, 20:17Ik denk idd dat de ouder best enigszins "open staat" voor de planning van zoon.
Dat is dan ook wat ik probeerde aan te geven... sta ervoor open als ouder, zorg dat je betrokken wordt in het proces, zodanig dat je eventueel ook wat kan bijsturen indien nodig. Niet verplichten/verbieden/dicteren.
Het lijkt me nl. duidelijk dat ouder zich enige zorgen maakt![]()
Ik wou dat de mogelijkheden van vandaag er al waren geweest toen ik 18 of zo was.
En als mijn ouders dan ook nog eens ervoor open stonden om "mee te denken" zou ik dat helemaal fantastisch gevonden hebben.
En het leukste was dan de aandelen ophalen (pak papier) om het in de kluis te leggen en eventueel couponnekes te knippen.
Hoe veel volk was er toen bezig met papier verslepen….. en aandelen tellen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Geen idee hoe het was toen ik 18 was, was in de jaren '90Blackbelt schreef: ↑31 augustus 2021, 22:23 Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik had op mijn 16e mijn eerste aandelen. Ik had wat geld van een vakantiejob, en ik wou aandelen. Mijn vader was al wat actief op de beurs, maar dat was toen wat moeilijker. Koersen volgen in de krant en later op teletekst, en dan naar de bank om een order te geven (later ook telefonisch via wisselagent).
En het leukste was dan de aandelen ophalen (pak papier) om het in de kluis te leggen en eventueel couponnekes te knippen.
Hoe veel volk was er toen bezig met papier verslepen….. en aandelen tellen.
Wat ik wel heb "meegekregen" is fiscaal pensioensparen (met verzekering, niet met fonds) toen ik begon te werken. Maar dat was het.
Gelukkig was ik toen wél al bezig met "internet" (toen nog met analoge modem via telefoonlijn).
Ook wel door mijn ouders meegekregen, was mijn eerste informatica cursus "MS-DOS" op mijn 13de of zo
Edit: soit ... het is net aan de ouders om naar best vermogen hun kind mee te geven wat er allemaal mogelijk is, niet om te panikeren als het kind met iets afkomt waar de ouders geen kaas van hebben gegeten
-
SamuelB1002
- Newbie

- Contacteer:
Hallo
Hartelijk dank voor jullie tips. Ik ga een paar van jullie voorstellen bekijken. Ik heb wel de indruk dat hij in specifieke aandelen wil beleggen.
Misschien gewoon eentje kopen en zien wat dat geeft.
Samuel
Hartelijk dank voor jullie tips. Ik ga een paar van jullie voorstellen bekijken. Ik heb wel de indruk dat hij in specifieke aandelen wil beleggen.
Samuel
In de jaren '80 stapten veel mensen in aandelen door de wet Cooreman-De Clercq.
Toen werd op de beurs beleggen nog door de overheid gepromoot en gestimuleerd. De vorige federale regering (Kris Peeters) wilde met een effectentaks beleggen juist ontmoedigen. Je was bijna een misdadiger als je aandelen had.De oorspronkelijke wet Cooreman-De Clercq dateert van 1982 en was het geesteskind van de senatoren Etienne Cooreman (CD&V) en Willy De Clercq (Open VLD). De economie verkeerde toen in een crisis. Voor bedrijven was het moeilijk om geld te lenen. Bovendien waren de intrestvoeten op dat moment torenhoog.
De nieuwe wet moest Belgische aandelen bij de brede Belgische bevolking promoten. Wie aandelen in een Belgisch bedrijf kocht, kon die fiscaal aftrekken. Bedrijven die zulke aandelen met een fiscaal voordeel uitgaven, kregen een bijkomend gunstregime dat hen tien jaar lang hogere rendementen op de beurs gaf. Heel wat spaargeld vond toen zo zijn weg naar de reële economie. Later kreeg de wet een vervolg met een wet die het pensioensparen regelde. (Bron:VRT)
- DeanThe4th
- Verbannen Gebruiker

Mensen in de jaren '80 en ervoor waren terecht bang van aandelen.
Die wet kwam er in 1982 en trok mensen over de streep met een belastingvermindering. Een korting op aandelen, en dus een perceptie van een lager (verlies) risico, die ze gewoon zelf betaalden. Ik zal hier nog eens een boom opzetten over oneigenlijk gebruik van gemeenschapsgeld, maar niet vandaag.
Dit om wat bel20 aandelen te kunnen versluizen van een aantal grote jongens naar de kleine werkmens.
De aan- en verkoop van aandelen op zich was in die tijd ook oplichterij van de bovenste plank. Je moest via via aankopen, had nooit een correcte koers (zelfs teletext liep grandioos achter en gaf nooit het hele koersverloop) en er zijn verhalen legio waar heel wat geld, buiten de exorbitante transactiekosten, aan de kleverige vingers van tussenpersonen bleef plakken door een andere koers te 'hanteren' dan die waar de transactie effectief aan gebeurd was.
En 5 jaar na het invoeren van die wet kwam Zwarte maandag. (Ik kan geen links plaatsen, dus zelf zoeken op Black Monday voor meer info.) Heel veel kleine mensen hebben hun korting meer dan eens uit eigen zak betaald. Puur toeval, natuurlijk, dat die wet er precies in 1982 kwam. Ik heb hier meermaals beweerd dat je in deze wereld niets los van elkaar kan zien.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad.SamuelB1002 schreef: ↑31 augustus 2021, 23:36 Hallo
Samuel
Je stapt toch ook gewoon Walmart binnen en kiest gewoon één van de producten en dan zie je wel wat dat geeft.
-
PeterBarber
- Newbie

- Contacteer:
Je hebt de keuze om €100 uit te geven aan een etentje in een restaurant of te investeren in onroerend goed. Door regelmatig 100 euro te investeren, zult u op lange termijn genoeg geld hebben om elke avond in luxerestaurants te gaan eten. Uw 100 euro per maand over een periode van 30 jaar, in combinatie met een huuropbrengst van 8% en een marktgroei van 6%, zou een uitstekend pensioenplan zijn.
En het fiscale laat u buiten beschouwing ? of niet belangrijk voor starter.
Estate Guru believer.
Rekening aangeven bij nationale bank(cap)en vermelden op belastingbrief.
Nu is topic starter ook weer op de hoogte, als hij dit nog leest.
Estate Guru believer.