Beleggingsplan
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Beleggingsplan
Zoek je een wereldwijd aandelen fonds en beleg ieder maand 100€ er in. Leer daar rustig beetje ervaring mee. Leer om te gaan met negatieve cijfers. Maar vergeet niet, zolang je niet verkoopt is er geen verlies...Delete schreef: ↑11 juni 2019, 22:53 Bedankt allen voor de info.
Nu weet ik weer waarom ik nog niet de sprong heb gewaagd om te beleggen.![]()
Om zeker geen geld te verliezen, zou ik in feite zelf tijd moeten investeren en me erin verdiepen.
Feit is dat de beurs, aandelen, obligaties en weet ik wat allemaal me echt niet boeit, dus dat ga ik niet doen...
Nog een beetje verder zoeken lijkt me![]()
Dat laatste is onzin.jantubaman schreef: ↑11 juni 2019, 23:42Zoek je een wereldwijd aandelen fonds en beleg ieder maand 100€ er in. Leer daar rustig beetje ervaring mee. Leer om te gaan met negatieve cijfers. Maar vergeet niet, zolang je niet verkoopt is er geen verlies...Delete schreef: ↑11 juni 2019, 22:53 Bedankt allen voor de info.
Nu weet ik weer waarom ik nog niet de sprong heb gewaagd om te beleggen.![]()
Om zeker geen geld te verliezen, zou ik in feite zelf tijd moeten investeren en me erin verdiepen.
Feit is dat de beurs, aandelen, obligaties en weet ik wat allemaal me echt niet boeit, dus dat ga ik niet doen...
Nog een beetje verder zoeken lijkt me![]()
Als ik een paar maanden geleden Bone aan 10€ heb gekocht, en vandaag staat het 5€, dan heb ik WEL 50% verlies. Natuurlijk, als jij ze vandaag aan 10€ wil kopen, stuur me dan maar een PB.
En mijn WDP's die ik 5 jaar geleden of zo aan 40€ kocht, daar heb ik nu wel heel dikke winst op, want ik kan ze direct aan 140€ kwijt. En nee, die krijg je niet voor 40€ vandaag.
Feit is wel, morgen kunnen die koersen anders zijn.
Maar ik ben het wel eens met het advies om elke maand bv 100€ in een wereldwijde tracker te steken.
-
- Full Member
- Contacteer:
Mijn advies ging totaal niet over individuele aandelen. Leer beleggen met fondsen, indien je een grote spaarbuffer hebt en je cash niet dringend nodig hebt (renovatie bv) dan kan je eens beginnen met individuele aandelen...Blackbelt schreef: ↑12 juni 2019, 09:31Dat laatste is onzin.jantubaman schreef: ↑11 juni 2019, 23:42
Zoek je een wereldwijd aandelen fonds en beleg ieder maand 100€ er in. Leer daar rustig beetje ervaring mee. Leer om te gaan met negatieve cijfers. Maar vergeet niet, zolang je niet verkoopt is er geen verlies...
Als ik een paar maanden geleden Bone aan 10€ heb gekocht, en vandaag staat het 5€, dan heb ik WEL 50% verlies. Natuurlijk, als jij ze vandaag aan 10€ wil kopen, stuur me dan maar een PB.
En mijn WDP's die ik 5 jaar geleden of zo aan 40€ kocht, daar heb ik nu wel heel dikke winst op, want ik kan ze direct aan 140€ kwijt. En nee, die krijg je niet voor 40€ vandaag.
Feit is wel, morgen kunnen die koersen anders zijn.
Maar ik ben het wel eens met het advies om elke maand bv 100€ in een wereldwijde tracker te steken.
Ben geen expert, maar wil best eerlijk delen hoe ik het aanpak.
28m, huisje tuintje, stabiele job.
Buffer aangelegd voor noodgevallen.
Ik stort maandelijks een vast bedrag voor beleggingen. Op heden 500€.
Abonnement op De Tijd, actief lezen op Beursig /Spaargids, enkele boeken gekocht en gelezen. Financiële doelen bepaald, horizon bepaald.
Ik ben begonnen met het beleggen tijdens de najaardip van 2018 in aandelen die werden geprezen op de fora / krant / analisten en sterk waren terug gevallen door de correctie. Voila, m'n geld is belegd en kan beginnen renderen.
In tussentijd steek ik m'n energie in het leren correct waarderen van aandelen zodanig zelf m'n keuzes te kunnen maken. Moeilijk, maar ik heb geen haast.
Pas vooral op voor zij die beweren dat beleggen iets voor doorwinterde intelecti is. Op de duur krijg je schrik om eraan te beginnen.
Abonnement op De Tijd, actief lezen op Beursig /Spaargids, enkele boeken gekocht en gelezen. Financiële doelen bepaald, horizon bepaald.
Ik ben begonnen met het beleggen tijdens de najaardip van 2018 in aandelen die werden geprezen op de fora / krant / analisten en sterk waren terug gevallen door de correctie. Voila, m'n geld is belegd en kan beginnen renderen.
In tussentijd steek ik m'n energie in het leren correct waarderen van aandelen zodanig zelf m'n keuzes te kunnen maken. Moeilijk, maar ik heb geen haast.
Pas vooral op voor zij die beweren dat beleggen iets voor doorwinterde intelecti is. Op de duur krijg je schrik om eraan te beginnen.
OP wilt graag dat zijn spaarcentjes wat opbrengen, maar hij is niet geïnteresseerd in de beurs en wilt zich er ook niet in verdiepen, zelfs niet een klein beetje.BRT schreef: ↑12 juni 2019, 23:11 Ben geen expert, maar wil best eerlijk delen hoe ik het aanpak.
Het actief selecteren van individuele aandelen of ETF's lijkt me dus uit den boze.
Ik zie een drietal opties (gesorteerd van geen werk naar weinig werk):
1. Beleg niet. Je behaalt dan ook geen rendement natuurlijk.
2. Beleg in een soort Keyplan waarbij je een fonds kiest dat breed gespreid is. Je verwachte rendement is (redelijk) hoog maar een deel sta je wel af als kosten.
3. Koop zelf de ETF IWDA (bijvoorbeeld jaarlijks) en behaal een hoog verwacht rendement met weinig kosten.
Als je administratieve rompslomp met je belastingaangifte wilt vermijden kies je voor bijvoorbeeld Binckbank of Keytrade.
Zoals al door anderen aangehaald lijkt optie 3 me de beste. Met heel weinig moeite kan je toch een mooi verwacht rendement behalen.