Belgacom in portefeuille ?
TIP
Re: Proximus
waarom zijn de adviezen hier niet zo denderend ?
Als ik kijk naar de laatste heb je na 6 jaar cashflows het aandeel terug.
schuld is relatief laag (= een groot jaar winst)
koers/winst rond de 17 is niet dramatisch hoog
Beschermd door de overheid
in Belgie toch sterk merk in een oligopolie
en dividendrendement is hoog (maar ook de payout ook)
commotie rond de 3 miljard investeringen over 10 jaar lijkt mij u ook geen punt. Dat is maar 300 miljoen per jaar. Ze doen sowieso al elk jaar veel meer investeringen dan dat. Hun winst is een veelvoud van dit.
lijkt mij toch een koopwaardig aandeel ? Of mis ik iets.
Als ik kijk naar de laatste heb je na 6 jaar cashflows het aandeel terug.
schuld is relatief laag (= een groot jaar winst)
koers/winst rond de 17 is niet dramatisch hoog
Beschermd door de overheid
in Belgie toch sterk merk in een oligopolie
en dividendrendement is hoog (maar ook de payout ook)
commotie rond de 3 miljard investeringen over 10 jaar lijkt mij u ook geen punt. Dat is maar 300 miljoen per jaar. Ze doen sowieso al elk jaar veel meer investeringen dan dat. Hun winst is een veelvoud van dit.
lijkt mij toch een koopwaardig aandeel ? Of mis ik iets.
Re: Belgacom in portefeuille ?
Ik zie het ook als een interessant aandeel omwille van het aantrekkelijk dividendrendement. Veel beleggers vinden potentieel voor koersstijgingen echter even belangrijk (of zelfs veel belangrijker) dan dividenden, en dan is Proximus toch niet erg interessant. Veel groeimarge is er niet meer.
Voor een saaie dividendbelegger zoals ik moet Proximus ook concurreren met de andere klassieke dividendaandelen in Brussel (bpost, Elia, Ageas, de vastgoedbevaks etc.). Ik zie weinig redenen om Proximus hoger in te schatten dan die andere, integendeel. Ik hou de Proximus-aandelen die ik heb sowieso, maar bijkopen doe ik voorlopig niet.
Voor een saaie dividendbelegger zoals ik moet Proximus ook concurreren met de andere klassieke dividendaandelen in Brussel (bpost, Elia, Ageas, de vastgoedbevaks etc.). Ik zie weinig redenen om Proximus hoger in te schatten dan die andere, integendeel. Ik hou de Proximus-aandelen die ik heb sowieso, maar bijkopen doe ik voorlopig niet.
Re: Proximus
Telecom lijkt me nu niet onmiddellijk nog een groeimarkt te zijn. Bovendien dalen de tarieven jaar na jaar (bv roaming). Dit zegt natuurlijk niets over de waardering van dit aandeel, maar dit is de reden waarop ik deze sector links laat liggen.nuyttie schreef:waarom zijn de adviezen hier niet zo denderend ?
Als ik kijk naar de laatste heb je na 6 jaar cashflows het aandeel terug.
schuld is relatief laag (= een groot jaar winst)
koers/winst rond de 17 is niet dramatisch hoog
Beschermd door de overheid
in Belgie toch sterk merk in een oligopolie
en dividendrendement is hoog (maar ook de payout ook)
commotie rond de 3 miljard investeringen over 10 jaar lijkt mij u ook geen punt. Dat is maar 300 miljoen per jaar. Ze doen sowieso al elk jaar veel meer investeringen dan dat. Hun winst is een veelvoud van dit.
lijkt mij toch een koopwaardig aandeel ? Of mis ik iets.
Re: Belgacom in portefeuille ?
@ Nuyttie: ik heb enkele maanden geleden Belgacom gekocht omdat ik een gelijkaardige opinie als de jouwe heb. Ik heb ze niet gekocht voor een mogelijke koersstijging maar puur voor het dividend. In plaats van mijn spaargeld te laten wegvreten door inflatie, heb ik liever een mooi jaarlijks dividend.
Ik moet nu ook wel zeggen dat het dividend van Belgacom en anderen een surrogaat is voor het spaargeld op mijn rekening die ik hanteer als buffer. Menige spaargids zal zeggen dat 10 K cash handig is als buffer doch met de huidige rente en mogelijke stijgende inflatie (olieprijzen) wordt die 10 K wel ieder jaar minder en minder waard. Ik ben er nog niet volledig uit hoe ik de dingen ga aanpakken maar ik probeer een degelijk alternatief uit de dokteren voor de huidige chronische lage rente en een mogelijke inflatie-opstoot. De ECB zal de rente toch nog jaren op 0% houden.
Ik moet nu ook wel zeggen dat het dividend van Belgacom en anderen een surrogaat is voor het spaargeld op mijn rekening die ik hanteer als buffer. Menige spaargids zal zeggen dat 10 K cash handig is als buffer doch met de huidige rente en mogelijke stijgende inflatie (olieprijzen) wordt die 10 K wel ieder jaar minder en minder waard. Ik ben er nog niet volledig uit hoe ik de dingen ga aanpakken maar ik probeer een degelijk alternatief uit de dokteren voor de huidige chronische lage rente en een mogelijke inflatie-opstoot. De ECB zal de rente toch nog jaren op 0% houden.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
Re: Belgacom in portefeuille ?
Het aandeel is misschien weinig aantrekkelijk omdat er toch wat serieus concurrentie is van andere telecomaanbieders zoals bijvoorbeeld Telenet, en omdat beleggers die in de telecom positie willen nemen eerder naar Telenet of Orange kijken?
Re: Belgacom in portefeuille ?
De markt is een duopolie en voor nieuwe spelers om in te treden is uitzonderlijk kostelijk. Voor nieuwe concurrentie valt niet veel te vrezen. Telenet en Belgacom zijn grotendeels communicerende vaten, maar veel veranderen mensen niet van aanbieder. Veel groei valt er idd niet te verwachten, maar de inkomsten zullen volgens mij wel stabiel blijven. Ik heb ze op een dipje rond de 25€ verkocht, alles wat ik ervan verwacht is een mooi dividend > de inflatie.Maxwell35 schreef:Het aandeel is misschien weinig aantrekkelijk omdat er toch wat serieus concurrentie is van andere telecomaanbieders zoals bijvoorbeeld Telenet, en omdat beleggers die in de telecom positie willen nemen eerder naar Telenet of Orange kijken?
- stockzombie
- VIP member

- Berichten: 1078
- Lid geworden op: 05 sep 2015
- Contacteer:
Re: Belgacom in portefeuille ?
Ik vind PROX aan de dure kant maar vroeg of laat worden ze wel overgekocht door een grotere speler vr een premium. De nodige KBs zijn in 2015 bekrachtigd.
Re: Belgacom in portefeuille ?
Overgekocht? Misschien als Verhofstadt terug eerste minister wordt, met DiRupo aan zijn zijde ;-) Anders denk ik dat de overheid wel aan haar jaarlijks dividend vasthoudt...stockzombie schreef:Ik vind PROX aan de dure kant maar vroeg of laat worden ze wel overgekocht door een grotere speler vr een premium. De nodige KBs zijn in 2015 bekrachtigd.
- stockzombie
- VIP member

- Berichten: 1078
- Lid geworden op: 05 sep 2015
- Contacteer:
Re: Belgacom in portefeuille ?
Indien bpost pnl had opgeslokt was de overheid ook onder de 50% van de aandelen gezakt. Dit is mogelijk gemaakt dr die bewuste kb's en open vld is duidelijk voorstander van een verdere privatisering. Zou ook begroting in dat jaar goed uitkomen.gillepils schreef:Overgekocht? Misschien als Verhofstadt terug eerste minister wordt, met DiRupo aan zijn zijde ;-) Anders denk ik dat de overheid wel aan haar jaarlijks dividend vasthoudt...stockzombie schreef:Ik vind PROX aan de dure kant maar vroeg of laat worden ze wel overgekocht door een grotere speler vr een premium. De nodige KBs zijn in 2015 bekrachtigd.
-
anonymous9
Re: Belgacom in portefeuille ?
optibear schreef:@ Nuyttie: ik heb enkele maanden geleden Belgacom gekocht omdat ik een gelijkaardige opinie als de jouwe heb. Ik heb ze niet gekocht voor een mogelijke koersstijging maar puur voor het dividend. In plaats van mijn spaargeld te laten wegvreten door inflatie, heb ik liever een mooi jaarlijks dividend.
Ik moet nu ook wel zeggen dat het dividend van Belgacom en anderen een surrogaat is voor het spaargeld op mijn rekening die ik hanteer als buffer. Menige spaargids zal zeggen dat 10 K cash handig is als buffer doch met de huidige rente en mogelijke stijgende inflatie (olieprijzen) wordt die 10 K wel ieder jaar minder en minder waard. Ik ben er nog niet volledig uit hoe ik de dingen ga aanpakken maar ik probeer een degelijk alternatief uit de dokteren voor de huidige chronische lage rente en een mogelijke inflatie-opstoot. De ECB zal de rente toch nog jaren op 0% houden.
Eens met Optibear. Ik eis geen groei, ik verwacht geen groei, en zoals ik hier op het forum al meermaals aanhaalde is een status-quo van een bedrijf soms het enige wat ik verlang.
Dividenden + het schrijven van opties (calls als het hoog staat, puts als het laag staat) levert me toch snel 250 EUR op per 100 aandelen per jaar. En die 250 x XX aandelen herbeleg ik dan in wat smallcaps. Vooral Franse, daar zit nog keiveel value.
Ook mijn BVBA's hebben Proximus en bPost. ik verwacht geen groei, wil zeker geen groei ten koste van iets anders, maar ik neem met graagte de 5-6% dividenden aan op de bedrijfsrekening
Re: Belgacom in portefeuille ?
@ Poldermol: moet jij dan ook 30 % RV betalen of hoe zit dat voor vennootschappen? Of kan jij dit via belastingen recupereren? 
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
-
anonymous9
Re: Belgacom in portefeuille ?
Wel, aangezien er maar drie spelers zijn, is een portefeuille waarin ze alledrie zitten geen slecht idee. Telenet is wel wat underweight bij mij, omdat hun boekwaarde negatief is, dus fundamenteel gezien een vreed slechte pick. Van Mobistar (allez, Orange Belgium) verwacht ik dat ze bij de Q4 cijfers een eerste klein dividend bekendmaken, ofwel een guidance geven naar een dividend op het einde van het boekjaar 2017. Daarop wacht ik al een paar jaar (1.500 stuks gekocht op 15 en een klets een paar jaar terug).Maxwell35 schreef:Het aandeel is misschien weinig aantrekkelijk omdat er toch wat serieus concurrentie is van andere telecomaanbieders zoals bijvoorbeeld Telenet, en omdat beleggers die in de telecom positie willen nemen eerder naar Telenet of Orange kijken?
-
anonymous9
Re: Belgacom in portefeuille ?
Er is 30% voorheffing, maar die is inderdaad recupereerbaar, en daarenboven ligt de corporate tax rate hoger dan die 30% hé. Dus die 30% is gewoon een soort van voorafbetaling dan.optibear schreef:@ Poldermol: moet jij dan ook 30 % RV betalen of hoe zit dat voor vennootschappen? Of kan jij dit via belastingen recupereren?
Dus op 1000 aandelen krijg ik 1.500 EUR brutodividend, daarop is er 509.85 EUR vennootschapsbelasting verschuldigd, waarvan er 450 wordt ingehouden als voorheffing. Dus op het einde van het jaar moet ik er nog 59.85 bijleggen.
Re: Belgacom in portefeuille ?
Ik weet geen enkel argument om Telenet te kopen. Veel schulden en een hoofdaandeelhouder die geen seconde wakker ligt van de kleine aandeelhouders. Telenet is gewoon een werkinstrument van John Malone. En wat is hun dividendbeleid? Als Malone geld nodig heeft, keren ze dividend uit. Anders niet.
@ Poldermol: merci voor de info.
@ Poldermol: merci voor de info.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
-
anonymous9
Re: Belgacom in portefeuille ?
En als we het toch over privatiseren van overheidsbedrijven hebben; als de staat Belfius zou verkopen voor een habbekrats aan een buitenlandse speler, dan zou ik echt kwaad zijn.
Maar daar is Belgie echt goed in, alles aan weggeefprijzen. Bpost was ook zoiets. Granted, CVC heeft hun inbreng gehad in het laten functionaliseren van het bedrijf, maar een bedrijf dat op 600M gewaardeerd werd is nu, 10 jaar later, er bijna 5 miljard waard... dat is toch te gek voor woorden.
Maar daar is Belgie echt goed in, alles aan weggeefprijzen. Bpost was ook zoiets. Granted, CVC heeft hun inbreng gehad in het laten functionaliseren van het bedrijf, maar een bedrijf dat op 600M gewaardeerd werd is nu, 10 jaar later, er bijna 5 miljard waard... dat is toch te gek voor woorden.

