Benzine of diesel?
Re: Benzine of diesel?
Toevallig ben ik al een hele week aan het rekenen om een nieuwe wagen te kiezen.
Voorlopig ben ik tot volgende slotsom gekomen:
- Voor particuliere aankoop kies je best een benzinewagen. als er een CNG station in de buurt van je woonplaats is (of op het traject WW) en je moet geen grote afstanden afleggen in het buitenland komt CNG ook in aanmerking.
- Voor een bedrijfswagen (salariswagen met tankkaart) is diesel nog de enige optie. De autonomie is groter, de kost van de tankkaart weegt minder door waardoor je meer wagen kan verkrijgen voor hetzelfde budget en de CO2 uitstoot is veel lager waardoor je (nog steeds) minder VAA betaalt.
- Als je een ongelimiteerde tankkaart hebt en niet veel buiten het gebruiksbereik van je tankkaart moet rijden (B, BENELUX, INT) komen sommige benzine/hybride ook in aanmerking. Veel auto voor minder geld (tot 30% verschil met een diesel/benzine omdat de CO2 minder doorweegt en hij fiscaal 100% aftrekbaar is ipv 70-90%) en een minimale VAA voor een relatief dure auto.
De autonomie is dan wel "beperkt" tot 500-600 km (alleen een probleem over de grens).
Voorlopig ben ik tot volgende slotsom gekomen:
- Voor particuliere aankoop kies je best een benzinewagen. als er een CNG station in de buurt van je woonplaats is (of op het traject WW) en je moet geen grote afstanden afleggen in het buitenland komt CNG ook in aanmerking.
- Voor een bedrijfswagen (salariswagen met tankkaart) is diesel nog de enige optie. De autonomie is groter, de kost van de tankkaart weegt minder door waardoor je meer wagen kan verkrijgen voor hetzelfde budget en de CO2 uitstoot is veel lager waardoor je (nog steeds) minder VAA betaalt.
- Als je een ongelimiteerde tankkaart hebt en niet veel buiten het gebruiksbereik van je tankkaart moet rijden (B, BENELUX, INT) komen sommige benzine/hybride ook in aanmerking. Veel auto voor minder geld (tot 30% verschil met een diesel/benzine omdat de CO2 minder doorweegt en hij fiscaal 100% aftrekbaar is ipv 70-90%) en een minimale VAA voor een relatief dure auto.
De autonomie is dan wel "beperkt" tot 500-600 km (alleen een probleem over de grens).
Voor mij zijn een paar zaken anders :
- Ik koop en kies eerst een auto en dan daarna pas op welke brandstof ik er ga mee rijden. Ik heb nu toevallig en nog niet zo lang een nieuwe auto gekocht op benzine. Die zou ik eventueel op LPG zetten. Een auto op CNG zit er niet (meer) in op dit moment. Misschien bij de volgende.
- Ik rij de wagen particulier en heb geen tankkaart van enig merk of bedrijf. ik tank gewoon waar ik denk dat de benzine nogb redelijk ok is en vooral goedkoopst is. Dat zou ik ook voor LPG zo doen en dan kom ik aan een prijs per liter van rond 0,46 euro per liter. Ik tank de benzine 95 octaan momenteel aan 1,319.
- Als ik me niet vergis is de meerkost aan de ene kant de jaarlijkse belasting, de keuring van de installatie en de eventuele aanpassingen die nog moeten gedaan worden enkele jaren na installatie, bv door wetswijzigingen. Zo heb ik ooit, 20 jaar geleden, een auto op gas gekocht en daar heb ik verschillende dingen aan moeten veranderen.
- Ik rij mijn auto nooit op. ik heb niet echt dingen waar ik geld aan geef maar mijn auto is er toch eentje. Ik wil niet geplaagd gaan onder veel kosten voor onderhoud, minder bedrijfszeker worden, onbestaande restwaarde door veel km, etc.
Ik ben me er van bewust dat nieuw kopen en na 5 jaar wegdoen op 50 of 60k duurder uitkomt dan een andere piste maar ik zie het als mijn plezier in het leven en min of meer een hobby. Het is nu eenmaal plezant om regelmatig genoeg eens een nieuwe auto onder je kont te hebben. Maar niet iedereen vindt dat nodig of plezant genoeg om de investering te rechtvaardigen.
Dus ja ... de restwaarde die ik nog wil incasseren op de LPG installatie is er eentje na pakweg 50.000 km wat een ander beeld zou moeten of kunnen geven dan na 250.000 km. Net als bij een benzineauto is het beste van alles er dan vanaf, als je LPG installatie al zolang meegaat maar is het wel nog een goedkope manier om je te verplaatsen.
- LPG inbouwen is maar een piste voor mij. Ik zou na die km dat ik de wagen wegdoe maar amper de installatie terugwinnen. Ik zou wel al eens vaker met de auto ergens naartoe rijden omdat de meerkost per km dan terug te verwaarlozen is zoals het met benzine of diesel 20 jaar geleden was. Als de benzine maar 50 cent zou kosten zou ik bv al eens makkelijker en vaker naar de zee rijden. Dan komt die auto van mij misschien aan 70 of 80 k na zijn 5 a 6 jaren. Met deze auto rij ik graag na 1 tegenslag met een hybride auto. Ik ben geneigd om deze langer dan 3 of 4 jaar te houden..
Voor wie met LPG rijdt op dit moment : zijn er nog onderhoudskosten geweest die extra waren voor LPG ?
Ik las bv in een artikel over een Mazda op LPG dat er iedere beurt een extra filter moest worden aangekocht en een kleppenstelling om de 20k. Van die LPG filter was er 'in mijn tijd' dat ik met LPG reed niet eens sprake.
- Ik koop en kies eerst een auto en dan daarna pas op welke brandstof ik er ga mee rijden. Ik heb nu toevallig en nog niet zo lang een nieuwe auto gekocht op benzine. Die zou ik eventueel op LPG zetten. Een auto op CNG zit er niet (meer) in op dit moment. Misschien bij de volgende.
- Ik rij de wagen particulier en heb geen tankkaart van enig merk of bedrijf. ik tank gewoon waar ik denk dat de benzine nogb redelijk ok is en vooral goedkoopst is. Dat zou ik ook voor LPG zo doen en dan kom ik aan een prijs per liter van rond 0,46 euro per liter. Ik tank de benzine 95 octaan momenteel aan 1,319.
- Als ik me niet vergis is de meerkost aan de ene kant de jaarlijkse belasting, de keuring van de installatie en de eventuele aanpassingen die nog moeten gedaan worden enkele jaren na installatie, bv door wetswijzigingen. Zo heb ik ooit, 20 jaar geleden, een auto op gas gekocht en daar heb ik verschillende dingen aan moeten veranderen.
- Ik rij mijn auto nooit op. ik heb niet echt dingen waar ik geld aan geef maar mijn auto is er toch eentje. Ik wil niet geplaagd gaan onder veel kosten voor onderhoud, minder bedrijfszeker worden, onbestaande restwaarde door veel km, etc.
Ik ben me er van bewust dat nieuw kopen en na 5 jaar wegdoen op 50 of 60k duurder uitkomt dan een andere piste maar ik zie het als mijn plezier in het leven en min of meer een hobby. Het is nu eenmaal plezant om regelmatig genoeg eens een nieuwe auto onder je kont te hebben. Maar niet iedereen vindt dat nodig of plezant genoeg om de investering te rechtvaardigen.
Dus ja ... de restwaarde die ik nog wil incasseren op de LPG installatie is er eentje na pakweg 50.000 km wat een ander beeld zou moeten of kunnen geven dan na 250.000 km. Net als bij een benzineauto is het beste van alles er dan vanaf, als je LPG installatie al zolang meegaat maar is het wel nog een goedkope manier om je te verplaatsen.
- LPG inbouwen is maar een piste voor mij. Ik zou na die km dat ik de wagen wegdoe maar amper de installatie terugwinnen. Ik zou wel al eens vaker met de auto ergens naartoe rijden omdat de meerkost per km dan terug te verwaarlozen is zoals het met benzine of diesel 20 jaar geleden was. Als de benzine maar 50 cent zou kosten zou ik bv al eens makkelijker en vaker naar de zee rijden. Dan komt die auto van mij misschien aan 70 of 80 k na zijn 5 a 6 jaren. Met deze auto rij ik graag na 1 tegenslag met een hybride auto. Ik ben geneigd om deze langer dan 3 of 4 jaar te houden..
Voor wie met LPG rijdt op dit moment : zijn er nog onderhoudskosten geweest die extra waren voor LPG ?
Ik las bv in een artikel over een Mazda op LPG dat er iedere beurt een extra filter moest worden aangekocht en een kleppenstelling om de 20k. Van die LPG filter was er 'in mijn tijd' dat ik met LPG reed niet eens sprake.
Heel happy hier omdat er ook goede humor kan ontspruiten uit boekhoudkundige thema's.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
[/quote]
Misschien hier eens gaan lezen of vragen stellen.
https://www.vanmeenen.com/
succes
[/quote]
Misschien hier eens gaan lezen of vragen stellen.
https://www.vanmeenen.com/
succes
Estate Guru believer.
Heb al gehoord van één installateur (vandaag gebeld) dat ze een onderhoud aanraden elke 10 of 20 k.
Inbegrepen, inderdaad : die bewuste filter, gasdetectie / controle en nog een paar dingen.
Mijn idee is eerder : rijden , rijden en niet te veel aan doen. Ik denk dat die LPG installatie niet echt veel onderhoud nodig heeft.
Wel deze week op Youtube nog een tof filmpje gezien over hoe een benzinefilter er vanbinnen uitziet na 500.000 km (smerig) en 180.000 km (vuil tot zeer vuil) en na 30.000 km (zo goed als nieuw bijna).
LPG kan volgens mij de eigen brandstoffilter nooit 10 keer meer vervuilen
Vanmeenen schijnt hier wel populair te zijn. ik had ooit, lang geleden, Van Coillie, uit dezelfde streek. Kleine garage ... niet echt veel te klagen gehad toen. Op dit moment de beste offerte gekregen van AGS maar het bedrijf is me niet echt bekend.
Inbegrepen, inderdaad : die bewuste filter, gasdetectie / controle en nog een paar dingen.
Mijn idee is eerder : rijden , rijden en niet te veel aan doen. Ik denk dat die LPG installatie niet echt veel onderhoud nodig heeft.
Wel deze week op Youtube nog een tof filmpje gezien over hoe een benzinefilter er vanbinnen uitziet na 500.000 km (smerig) en 180.000 km (vuil tot zeer vuil) en na 30.000 km (zo goed als nieuw bijna).

Vanmeenen schijnt hier wel populair te zijn. ik had ooit, lang geleden, Van Coillie, uit dezelfde streek. Kleine garage ... niet echt veel te klagen gehad toen. Op dit moment de beste offerte gekregen van AGS maar het bedrijf is me niet echt bekend.
Wat van belang de service als troubles.haelewyn schreef: ↑25 januari 2018, 17:35 Heb al gehoord van één installateur (vandaag gebeld) dat ze een onderhoud aanraden elke 10 of 20 k.
Waar is van geen belang , zolang ze service leveren.
Is zoals VAB pechverhelping 180 € of meer.
Via Ba 60 € voor hetzelfde , wel geen lectuur om te lezen elke maand als service.
En ja wie levert de service ....
Estate Guru believer.
-
- VIP member
- Contacteer:
Hier net diesel besteld ter vervanging van huidige benzine.
Dubbele cabine, geen last van taksen of BIV etc.
Ook al wordt diesel even duur als benzine, verbruik/km ligt lager.
Dubbele cabine, geen last van taksen of BIV etc.
Ook al wordt diesel even duur als benzine, verbruik/km ligt lager.
Ik heb nu 160000 km op lpg. Onderhoud is zoals voorgeschreven door de constructeur zoals het zou zijn als je op benzine bolt dus om de 15000 km. Dus alternerend klein en groot onderhoud bij de gewone garage. De lpg installateur raadt aan om elke 20000 km een nieuwe lpg filter te steken (ongeveer 20-25 euro). Ik durf ze echter wel eens over te slaan en er 40000 mee te rijden. Verder heeft de installatie geen onderhoud nodig.
Na 6 jaar moet er een inspectie gebeuren van de lpg tank die daarvoor van onder de auto moest (300 euro).
Er zit bij mij een extra klepsmeersysteem op waarvan je af en toe het reservoir moet bijvullen (95 euro voor 5 liter maar met 5 liter doe je zeker 100000km)
Je kan inderdaad na verloop van tijd eens de klepspeling laten controleren voor wat extra zekerheid. Maar om de 20000 is overdreven. Neem eens om de 50000.
Prijs van de installatie hangt een beetje af van de auto. Direct ingespoten motoren zijn duurder (de nieuwste Ford motoren bijvb 3000 euro of meer). Reken voor de meeste auto's rond de 2500 euro.
Dat ben je echter rap vergeten als je je tank vult voor 20 euro.
Je moet idd een extra lpg taks betalen afhankelijk van de cilinderinhoud (voor mijn 1.8 148 euro). Je krijgt wel korting op de biv en 100 euro korting op de rijtaks.
Hoe meer kms je rijdt hoe vlugger je de investering terugverdient natuurlijk. Ik rij ongeveer 20000 km per jaar dus na 2 jaar en een beetje had ik de investering terug.
Nu is de lpg relatief duur. Er zijn jaren geweest dat ik getankt heb aan 0.3 per liter.
Ags uit Olen is goed. Die doen veel werk voor de constructeurs zelf. Ze bouwen bijvoorbeeld CNG en LPG in voor Ssanyong. Van Meenen in Eeklo is ook goed en Piers Autogas in Gistel ook goed.
Na 6 jaar moet er een inspectie gebeuren van de lpg tank die daarvoor van onder de auto moest (300 euro).
Er zit bij mij een extra klepsmeersysteem op waarvan je af en toe het reservoir moet bijvullen (95 euro voor 5 liter maar met 5 liter doe je zeker 100000km)
Je kan inderdaad na verloop van tijd eens de klepspeling laten controleren voor wat extra zekerheid. Maar om de 20000 is overdreven. Neem eens om de 50000.
Prijs van de installatie hangt een beetje af van de auto. Direct ingespoten motoren zijn duurder (de nieuwste Ford motoren bijvb 3000 euro of meer). Reken voor de meeste auto's rond de 2500 euro.
Dat ben je echter rap vergeten als je je tank vult voor 20 euro.
Je moet idd een extra lpg taks betalen afhankelijk van de cilinderinhoud (voor mijn 1.8 148 euro). Je krijgt wel korting op de biv en 100 euro korting op de rijtaks.
Hoe meer kms je rijdt hoe vlugger je de investering terugverdient natuurlijk. Ik rij ongeveer 20000 km per jaar dus na 2 jaar en een beetje had ik de investering terug.
Nu is de lpg relatief duur. Er zijn jaren geweest dat ik getankt heb aan 0.3 per liter.
Ags uit Olen is goed. Die doen veel werk voor de constructeurs zelf. Ze bouwen bijvoorbeeld CNG en LPG in voor Ssanyong. Van Meenen in Eeklo is ook goed en Piers Autogas in Gistel ook goed.
Hier idem ervaring bij Camcar uit Diepenbeek. met idem kostenplaatje. Denk niet dat het veel scheelt.
Bij Camcar was het voor mij toen het goedkoopst (1850Eur incl. kleppensmering voor de installatie).
8 jaar probleemloos mee gereden.
Bij Camcar was het voor mij toen het goedkoopst (1850Eur incl. kleppensmering voor de installatie).
8 jaar probleemloos mee gereden.
Ohja, dat diesel nu boeman is vind ik echt een fabeltje..
De 5 grootste containerschepen ter wereld vervuilen veel meer dan de dieselwagens wereldwijd
Ook de vliegtuigen vervuilen veel meer, kerosine is nl ook een soort diesel.
Iedereen bekijkt een dieselrijder nu maar als een roker, of een gewetenloze schurk die andere mensen vergiftigt.
Ik rijd al 9j met diesel en vroeger was dat supergoedkoop, ik reed 20 - 25 000km/jaar, verbruikte iets van 5,5l/100km en kostte €1/l.
Nu rijd ik nog 2-3000km/jaar en ik rijd nog altijd met diesel, gewoon omdat de auto nu 11j oud is en praktisch niets meer waard is.
Woon-werk doe ik met de fiets en krijg daar €60/maand voor, dat is pas goed voor het milieu (en portemonnee).
Meeste boodschappen doe ik ook met de fiets, of te voet.
Als ik teveel kosten krijg aan mijn auto ga ik geen meer nemen zelfs denk ik
Vroeger was benzine boeman en moest je diesel kopen, en nu weer benzine... Dat de mensen dat nog geloven
Enja die elektrische auto's: je kan er geen km's mee doen, laden duurt extreem lang, en onze energie is groen zeker? We dreigen zelfs elektriciteit te kort te hebben en die versleten batterijen hebben ook 0% impact op het milieu..
Grondstoffen voor de batterijen zullen ook wel groen zijn?
Conclusie: koop gewoon de brandstof die je zelf wil, waar je je zelf best bij voelt én waar je het liefst mee rijdt
De 5 grootste containerschepen ter wereld vervuilen veel meer dan de dieselwagens wereldwijd

Ook de vliegtuigen vervuilen veel meer, kerosine is nl ook een soort diesel.
Iedereen bekijkt een dieselrijder nu maar als een roker, of een gewetenloze schurk die andere mensen vergiftigt.
Ik rijd al 9j met diesel en vroeger was dat supergoedkoop, ik reed 20 - 25 000km/jaar, verbruikte iets van 5,5l/100km en kostte €1/l.
Nu rijd ik nog 2-3000km/jaar en ik rijd nog altijd met diesel, gewoon omdat de auto nu 11j oud is en praktisch niets meer waard is.
Woon-werk doe ik met de fiets en krijg daar €60/maand voor, dat is pas goed voor het milieu (en portemonnee).
Meeste boodschappen doe ik ook met de fiets, of te voet.
Als ik teveel kosten krijg aan mijn auto ga ik geen meer nemen zelfs denk ik

Vroeger was benzine boeman en moest je diesel kopen, en nu weer benzine... Dat de mensen dat nog geloven

Enja die elektrische auto's: je kan er geen km's mee doen, laden duurt extreem lang, en onze energie is groen zeker? We dreigen zelfs elektriciteit te kort te hebben en die versleten batterijen hebben ook 0% impact op het milieu..
Grondstoffen voor de batterijen zullen ook wel groen zijn?
Conclusie: koop gewoon de brandstof die je zelf wil, waar je je zelf best bij voelt én waar je het liefst mee rijdt

Bij de conclusie vergat je nog te zeggen dat je best ook eens alles berekent.
Meer factoren spelen een rol dan vroeger het geval was.
Een oude diesel is voor mij over x jaren uitgesloten want ik wil zonder zorgen in de Antwerpse en Brusselse lez''s blijven komen. Vandaar ook mijn keuze voor benzine.
Mijn zoektocht voor lpg op een direct ingespoten benzinemotor is ten einde.
De rekenmodule op websites van inbouwbedrijven geeft 50.000 km als terugverdientijd.
Op een wagen als de mijne raadden 2 installateurs (AGS en Van Meenen) een systeem aan dat ook benzine inspuit tijdens het rijden.
Rekening houdend met een beetje extra onderhoud, lpg en benzineverbruik zoals gemiddeld gemeten op spritmonitor (+ 9 liter lpg en + 1 liter benzine / 100 km) , de hogere kostprijs van de installatie, iets meer kosten aan technische controle, iets minder voor verkeersbelasting (kleiner dan 1200 cc), komt de terugverdientijd op 80 a 90.000 km.
Dat is voor mij langer dan 7 jaar..
Ik zie de winst er niet langer van in en blijf dan maar op dure benzine rijden.
Meer factoren spelen een rol dan vroeger het geval was.
Een oude diesel is voor mij over x jaren uitgesloten want ik wil zonder zorgen in de Antwerpse en Brusselse lez''s blijven komen. Vandaar ook mijn keuze voor benzine.
Mijn zoektocht voor lpg op een direct ingespoten benzinemotor is ten einde.
De rekenmodule op websites van inbouwbedrijven geeft 50.000 km als terugverdientijd.
Op een wagen als de mijne raadden 2 installateurs (AGS en Van Meenen) een systeem aan dat ook benzine inspuit tijdens het rijden.
Rekening houdend met een beetje extra onderhoud, lpg en benzineverbruik zoals gemiddeld gemeten op spritmonitor (+ 9 liter lpg en + 1 liter benzine / 100 km) , de hogere kostprijs van de installatie, iets meer kosten aan technische controle, iets minder voor verkeersbelasting (kleiner dan 1200 cc), komt de terugverdientijd op 80 a 90.000 km.
Dat is voor mij langer dan 7 jaar..
Ik zie de winst er niet langer van in en blijf dan maar op dure benzine rijden.
@Poldermol: dat cijfertje komt oorspronkelijk uit een artikel in de Daily Mail (uit 2009 als ik me niet vergis) dat de afgelopen jaren in alle denkbare media is gerecycleerd. De journalist berichtte over een studie (van onder andere het Deense milieu-agentschap) die aantoonde dat de 5 tot 15 grootste schepen evenveel zwaveldioxide uitstoten als alle personenwagens samen. Helaas vereenvoudigde die journalist dat tot 'de 5 tot 15 grootste schepen vervuilen evenveel als alle personenwagens samen'.
Uiteraard is zwaveldioxide maar een van vele vervuilende stoffen, dus die gelijkstelling is belachelijk. Misschien wist de journalist niet beter, of misschien wou hij gewoon inspelen op het instinct van mensen om hun verantwoordelijkheid voor het milieu van zich af te schuiven met als argument 'ik kan niets doen, de grote boze bedrijven zijn de schuldigen'.
Uiteraard is zwaveldioxide maar een van vele vervuilende stoffen, dus die gelijkstelling is belachelijk. Misschien wist de journalist niet beter, of misschien wou hij gewoon inspelen op het instinct van mensen om hun verantwoordelijkheid voor het milieu van zich af te schuiven met als argument 'ik kan niets doen, de grote boze bedrijven zijn de schuldigen'.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Het waren er zestien maar kom...
How 16 ships create as much pollution as all the cars in the world
Ik vind daar niets belachelijks aan. De bunkerolie die de schepen gebruiken is enorm vervuilend. Sinds kort moeten die schepen in bepaalde kustgebieden overschakelen op diesel maar wat er allemaal door de schoorsteen gaat op open zee

Hoe milieuvriendelijk is zeevaart?

Het gaat trouwens niet enkel over zwaveldioxide maar ook over stikstofoxide, om nog te zwijgen over roet.

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ik vind het wel belachelijk om 'vervuiling', de som van alle schadelijke stoffen in een uitlaat dus, te reduceren tot een specifieke klasse van polluenten. In dit soort situaties zijn termen als 'vervuiling' eigenlijk gewoon te mijden: als je bron spreekt over zwaveloxide of stikstofoxide, dan neem je dat verbatim over ipv het te vervangen door een veel bredere en vagere term.
Dat zwaveldioxide een groot probleem is, ontkent niemand. Daarom is er sinds de artikels uit 2009 die nog steeds in allerlei vormen opduiken al flinke vooruitgang geboekt.
Sinds 2015 gelden in de Noordzee, Oostzee en kust van Noord-Amerika de SECA-normen, die zwavelarme brandstof verplichten (0.1% zwave ipv 1.5 % vroegerl). Elders in de wereld en op open zee is onder de nieuwe IMO-regels vanaf 2020 nog 0.5 % toegelaten (voorheen 3.5 %). Die regels worden ook actief gehandhaafd, zie o.a. http://eng.mst.dk/about-us/news/news-ar ... pollution/
Voor de invoering van die normen, in 2013, zag de situatie er zo uit:
Na implementatie van de normen:SO2 emissions from shipping were equivalent to 20% of emissions from land-based sources in the UE-27. Approximately 20 % of those emissions occurred in the territorial waters of the EU Member States, i.e., within 12 nm from the coast
Bron: Specific evaluation of emissions from shipping including assessment for the establishment of possible new emission control areas in European Seas, VITO, 2013Global reduction of sulfur content of marine fuels to 0.5% and introduction of SECA in the Baltic and North Seas with even more stringent sulfur limits (0.1%) will reduce SO2 emissions from European seas by 82% in 2020 compared to 2005.
Of nog: https://my.pcloud.com/publink/show?code ... g6B791Tenk (geel: SOx-emissies op land; rood: SOx-emissies op zee zonder SECA; appelblauwzeegroen: SOx met SECA en blauw: resultaat bij gebruik van de best beschikbare technologie ongeacht kosten).
Bron: transport & environment
Dat lijkt voldoende om de geldigheid van het bericht uit 2009 anno 2018 in twijfel te kunnen trekken.
Vanaf 2021 gelden in Europese kustwateren ook de NECA-normen, die NOx-emissies zwaar aan banden leggen. Voor veel toepassingen zal LNG de enige realistische optie zijn voor nieuwe schepen.
Die zouden de bijdrage van scheepvaart in al haar vormen tot NOx-emissies verminderen van 30 % in 2013 (Vito, 2013) tot 7-24 % in 2040 (http://www.pbl.nl/en/publications/2012/ ... he-north-s). Dat lijkt een zeer trage afbouw, maar dat is omdat er voor wegtransport op het gebied van NOx een bijna even snelle afname wordt verwacht als in de scheepvaart dankzij elektrificatie van het personenvervoer. De Nederlandse studie uit 2012 voorzag uit voorzichtigheid ook een lagere LNG-penetratie dan vandaag wordt verondersteld, wat de afname in NOx nog vergroot.
Tot slot doen ook de havens inspanningen, denk maar aan de 'stopcontacten' die in o.a. Rotterdam en Long Beach voorzien worden waar schepen kunnen inpluggen zodat ze hun motoren volledig kunnen stilleggen tijdens laden en lossen. Dat gaat over een marginale besparing in het grote plaatje, maar wel een besparing met een groot effect op omwonenden.
SOx en NOx vanuit de scheepvaart zijn ernstige problemen. We mogen echter niet uit het oog verliezen dat scheepvaart per ton-mijl wel veruit het minste CO2-vervuiling veroorzaakt en zelfs op het gebied van SOx en NOx althans in Europa en Noord-Amerika concurrentieel is sinds de SECA en NECA-normen. De sector komt van ver, maar er is wel enorme vooruitgang.
En, om terug on-topic te gaan, schermen met vuile schepen mag geenszins een argument zijn om de eigen verantwoordelijkheid bij het kiezen van een wagen te ontlopen.