Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
Een raar artikel misschien maar in Nederland wordt opgeroepen om te plassen terwijl je onder de douche staat (Artikel)
Elk plasje wordt doorgespoeld met 36 liter water, voor 'n gemiddeld gezin van 4 personen toch 144 liter per dag of 52,5m³ drinkbaar water per jaar. Gerekend aan een gemiddelde drinkwaterprijs van 2,5€/m³ toch een besparing van zo'n 131€/jaar het equivalent van een etentje in een bistro-restaurant.
Een tip die kan tellen, niet?
Elk plasje wordt doorgespoeld met 36 liter water, voor 'n gemiddeld gezin van 4 personen toch 144 liter per dag of 52,5m³ drinkbaar water per jaar. Gerekend aan een gemiddelde drinkwaterprijs van 2,5€/m³ toch een besparing van zo'n 131€/jaar het equivalent van een etentje in een bistro-restaurant.
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
In een toilet reservoir is maar max. 10 liter water. 36 liter per plasje is dus beetje overdreven.
Laatst gewijzigd door ludo op 10 januari 2013, 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
Zijn de waterbakken in NL dan zoveel groter? Of bedoel je 'n waterbak met spaarfunctie?
Of misschien berekenen ze dan dat je 4 keer naar toilet gaat per dag en daarmee 36 liter verbruikt. Maw slechts 'n besparing van 13m³ of een goeie 40€/jaar.
Of misschien berekenen ze dan dat je 4 keer naar toilet gaat per dag en daarmee 36 liter verbruikt. Maw slechts 'n besparing van 13m³ of een goeie 40€/jaar.
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
in een normale emmer kan 10 liter water, zo kun je zelf voorstellen hoe groot een reservoir van 36 liter zou zijn. En in nederland hebben ze geen andere reservoirs dan in belgie of andere landen.
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
Inderdaad, klinkt niet logisch, maar met 9 liter per dag (ochtendplasje) bespaar je evenwel toch 40€/jaar. 
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
In mijn (Vl) appartementsgebouw zijn een aantal units voor het toilet aangesloten op regenwater
Ook vraag ik mij af of het wel zo'n hygienisch verantwoord idee is om op je benen en voeten te plassen
Is daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

En wat als je bij het douchen slechts een minimale hoeveelheid water gebruikt? Zal je doucheafvoer dan geen onaangename geurtjes produceren?
Ook vraag ik mij af of het wel zo'n hygienisch verantwoord idee is om op je benen en voeten te plassen
Is daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?
En wat als je bij het douchen slechts een minimale hoeveelheid water gebruikt? Zal je doucheafvoer dan geen onaangename geurtjes produceren?
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
Misschien je tips toch eerst eens op betrouwbaarheid nakijken, voor je ze foutief doorgeeft ...Spruitekop schreef:Inderdaad, klinkt niet logisch, maar met 9 liter per dag (ochtendplasje) bespaar je evenwel toch 40€/jaar.
9 liter x 365 dagen =3.285 liter of 3,3 m³ x 2,50 = 8,25 euro/jaar
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
9 liter per dag x 365 dagen per jaar = 3.285 liter x (zeg maar) 3 Euro per 1000 liter = < 10 Euro.Spruitekop schreef:Inderdaad, klinkt niet logisch, maar met 9 liter per dag (ochtendplasje) bespaar je evenwel toch 40€/jaar.
Overdrijven is toegelaten maar teveel is trop
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
vlo schreef:In mijn (Vl) appartementsgebouw zijn een aantal units voor het toilet aangesloten op regenwater![]()
Ook vraag ik mij af of het wel zo'n hygienisch verantwoord idee is om op je benen en voeten te plassen![]()
Is daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?![]()
En wat als je bij het douchen slechts een minimale hoeveelheid water gebruikt? Zal je doucheafvoer dan geen onaangename geurtjes produceren?
Men vertelt al wel eens uit de volksmond dat ' op je voeten plassen zou zweetvoeten en schimmels tegengaan " of het wetenschappelijk ondersteund is,weet ik niet.
En met een sifon ( geurafsluiter op je douche/badkuip zou je van geurhinder geen last mogen ondervinden.
Laatst gewijzigd door ludo op 10 januari 2013, 08:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
Ludo,
ik vrees dat dit een urban myth is.
Er wordt nl nergens zoveel ge<wild>plast als in openbare zwembaden en ook nergens zoveel schimmelinfecties opgelopen!
ik vrees dat dit een urban myth is.
Er wordt nl nergens zoveel ge<wild>plast als in openbare zwembaden en ook nergens zoveel schimmelinfecties opgelopen!
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
Zou kunnen, alhoewel je in een zwembad van 50 x 20 x 2,50 = 2.500.000 liter water de urine van badplassers al wel degelijk verdund en gefilterd is geworden , en je de schimmel meestal oploopt door op de grond te lopen waar iedereen rondloopt,en door diegene die hun voeten niet ontsmetten door ,door het desinfectiebadje met cloor te waden,voor ze naar het zwembad gaan en of nadien naar de douche/kleedkamers gaan,en of hun voeten niet voldoende afdrogen.
En gezien urine deels uit amoniak bestaat,zou het wel is desinfecterend kunnen werken als je na het zwemmen op je voeten urineerd.. ( desinfecterend middel is combinatie van cloor en amoniak. )
En gezien urine deels uit amoniak bestaat,zou het wel is desinfecterend kunnen werken als je na het zwemmen op je voeten urineerd.. ( desinfecterend middel is combinatie van cloor en amoniak. )
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
Ik doe soms pipi in de tuin.
's Avonds voor het slapengaan doen wij allemaal nog eens pipi en spoelen we slechts 1x wanneer de laatste haar plasje gedaan heeft.
Onze WC heeft ook een spaarknop zodat je niet de hele bak leegspoelt voor alleen maar een plasje.
Ik heb al gedacht een urinoir te installeren voor de mannen, maar mag niet van mijn vrouw.
's Avonds voor het slapengaan doen wij allemaal nog eens pipi en spoelen we slechts 1x wanneer de laatste haar plasje gedaan heeft.
Onze WC heeft ook een spaarknop zodat je niet de hele bak leegspoelt voor alleen maar een plasje.
Ik heb al gedacht een urinoir te installeren voor de mannen, maar mag niet van mijn vrouw.
- WebsterMC
- Sr. Member

- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jan 2010
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
Al onze wc's zijn op regenwater, dus hier geen probleem
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
Dit is ook nog iets:
http://www.be-green.com/nl/news/eco/dro ... jzing-_58/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen waterverbuik meer, zelfs niet bij de grote boodschap.
http://www.be-green.com/nl/news/eco/dro ... jzing-_58/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen waterverbuik meer, zelfs niet bij de grote boodschap.
Re: Bespaar 52m³/jaar drinkwater.
Na lezing van bovengenoemd artikel heb ik besloten (voorlopig) af te haken...
Het wordt me ietsje te "groen" en te smeuig.
Het wordt me ietsje te "groen" en te smeuig.
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...

