Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Wat noemen jullie duur bij het onderhoud?
BMW 7:
- 300 euro per jaar gemiddeld ( laatste 4 jaar gerekend).
- banden inbegrepen.
- 12k kilometer per jaar
- verbruik: 6,5 liter diesel.
- in die 4 jaar één keer binnen geweest voor een preventieve herstelling onder garantie ( EGR).
Als ik morgen de automaat er door knal, is het natuurlijk een ander verhaal...
BMW 7:
- 300 euro per jaar gemiddeld ( laatste 4 jaar gerekend).
- banden inbegrepen.
- 12k kilometer per jaar
- verbruik: 6,5 liter diesel.
- in die 4 jaar één keer binnen geweest voor een preventieve herstelling onder garantie ( EGR).
Als ik morgen de automaat er door knal, is het natuurlijk een ander verhaal...
- PinkPanther1970
- Full Member

- Contacteer:
- PinkPanther1970
- Full Member

- Contacteer:
Toyota Camry: onverslijtbare tank. Onderhoud? Bijna niet nodig.
Opel Astra: maak ik geen woorden aan vuil, niets werkt correct.
Toyota Celica: met spijt weggedaan.
Citroën Picasso: net als jij, nooit meer.
BMW 318i (E90): technisch perfect, kwaliteit interieur ondermaats voor een zogenaamd premiummerk.
BMW 318d (F30): opnieuw technisch perfect, kwaliteit interieur nog slechter dan E90 en onderhoudsprijzen schandalig.
- PinkPanther1970
- Full Member

- Contacteer:
Valt nog mee.
Die opgeblazen 1 of 1.2 liter turbo-grasmaaiertjes van sommige merken komen er sowieso niet in.
Yep, officiële dealer.
Onderhoud elke 30k kilometer, moet dus niet jaarlijks binnen gestoken worden.
Banden koop ik zelf: 275 en 245 in 20 inch met 6 mm profiel, premium merken: 200 euro voor alles, plaatsing inbegrepen.
Klein onderhoud: 250 euro
Groot onderhoud: 450 euro
Is wel een Premium Selection ( 4 jaar waarborg) en dat betaal je er ook wel bij, geef ik eerlijk toe. 10 jaar geleden kocht ik een wagen van 125k cataloguswaarde, na 4 jaar voor 29.000 euro, met 2 jaar waarborg. Nu koop je een wagen van 90.000 euro nieuwwaarde na 4 jaar voor 40.000 euro... , maar wel met die 4 jaar garantie. Het is dus niet zo dat BMW er goedkoper op geworden is. Maar het onderhoud van een 7-reeks van zijn 4de tot zijn 8ste levensjaar valt dik mee. En daar gaat dit topic toch over, niet?
Onderhoud elke 30k kilometer, moet dus niet jaarlijks binnen gestoken worden.
Banden koop ik zelf: 275 en 245 in 20 inch met 6 mm profiel, premium merken: 200 euro voor alles, plaatsing inbegrepen.
Klein onderhoud: 250 euro
Groot onderhoud: 450 euro
Is wel een Premium Selection ( 4 jaar waarborg) en dat betaal je er ook wel bij, geef ik eerlijk toe. 10 jaar geleden kocht ik een wagen van 125k cataloguswaarde, na 4 jaar voor 29.000 euro, met 2 jaar waarborg. Nu koop je een wagen van 90.000 euro nieuwwaarde na 4 jaar voor 40.000 euro... , maar wel met die 4 jaar garantie. Het is dus niet zo dat BMW er goedkoper op geworden is. Maar het onderhoud van een 7-reeks van zijn 4de tot zijn 8ste levensjaar valt dik mee. En daar gaat dit topic toch over, niet?
Ik rij met een Toyota Corolla van 2005. Nog geen kosten aan gehad, behalve af en toe eens een onderhoud en eens nieuwe banden op laten leggen, maar da's standaard. Het is geen sportauto, maar hij is superbetrouwbaar.
Ik hoop er nog een lange periode mee te kunnen rijden
Ik hoop er nog een lange periode mee te kunnen rijden
Ik rij nu wel met een turbo geblazen motor met lage cc maar hoog vermogen.
Tot nu toe doet die het goed en het rijdt plezant .. voor de toekomst hou ik mijn hart vast.
Om de 2 jaar olie geven ze ook als raadgeving voor deze auto maar door de techniek (directe injectie en dus vervuiling van inlaatspruitstuk en via PCV) heeft de olie meer te doen en vervuilt ze meer dan met een ander type motor.
Ik kies er voor om geen interval te doen om de 30.000 km of twee jaar en dat toch jaarlijks (ongeveer) te laten doen voorlopig.
Van onderhoud gesproken : een kameraad heeft een VW .. ze doen er long life olie op (bestaat er dan andere ??) en verversen die maar om de 30.000 km.
Als hij dan gaat voor een tussentijdse controle, vullen ze de olie gewoon bij maar ze rekenen hem wel rond de 250 a 300 euro. De prijs voor een oliewissel met veel er bovenop... alleen worden er geen olie of filters gewisseld.
Die prijs geef ik bij een dealer ook uit voor onderhoud waar WEL olie en filters gewisseld worden.
Onderhoud van auto's gaan zo ongeveer de toer op van de pizza's bij Pizza Hut. Op dinsdag en zaterdag kosten die 50 procent minder dan op maandag en vrijdag..
Maar in wezen blijft het wel boerenbedrog.
Pukkie ... ik geloof je hoor, man. Maar ik heb hier al rekeningen gezien met prijzen bij de officiele dealer van BMW die 2 a 3 keer hoger liggen voor onderhoud. Op een moderne BMW is er ook wal altijd WAT te doen.
De oude diesels waren zeker erg goed. Ook onverwoestbaar, bv de 2500 cc diesel die in de 5 serie lag.
Tot nu toe doet die het goed en het rijdt plezant .. voor de toekomst hou ik mijn hart vast.
Om de 2 jaar olie geven ze ook als raadgeving voor deze auto maar door de techniek (directe injectie en dus vervuiling van inlaatspruitstuk en via PCV) heeft de olie meer te doen en vervuilt ze meer dan met een ander type motor.
Ik kies er voor om geen interval te doen om de 30.000 km of twee jaar en dat toch jaarlijks (ongeveer) te laten doen voorlopig.
Van onderhoud gesproken : een kameraad heeft een VW .. ze doen er long life olie op (bestaat er dan andere ??) en verversen die maar om de 30.000 km.
Als hij dan gaat voor een tussentijdse controle, vullen ze de olie gewoon bij maar ze rekenen hem wel rond de 250 a 300 euro. De prijs voor een oliewissel met veel er bovenop... alleen worden er geen olie of filters gewisseld.
Die prijs geef ik bij een dealer ook uit voor onderhoud waar WEL olie en filters gewisseld worden.
Onderhoud van auto's gaan zo ongeveer de toer op van de pizza's bij Pizza Hut. Op dinsdag en zaterdag kosten die 50 procent minder dan op maandag en vrijdag..
Maar in wezen blijft het wel boerenbedrog.
Pukkie ... ik geloof je hoor, man. Maar ik heb hier al rekeningen gezien met prijzen bij de officiele dealer van BMW die 2 a 3 keer hoger liggen voor onderhoud. Op een moderne BMW is er ook wal altijd WAT te doen.
De oude diesels waren zeker erg goed. Ook onverwoestbaar, bv de 2500 cc diesel die in de 5 serie lag.
Leden van Test-Aankoop worden regelmatig uitgenodigd om deel te nemen aan enquêtes over de betrouwbaarheid van hun auto (en uiteraard ook over hun huishoud-, electro-toestellen, e.d., maar dat is hier off-topic).
De resultaten stemmen ongeveer overeen met deze van de Nederlandse consumentenbond.
Mijn Toyota garagist zei me eens: als jij je auto laat onderhouden zoals de fabrikant het voorschrijft, dan garandeer ik je dat je nooit zult in panne vallen. Onlangs kocht ik mijn 4de Toyota en met de 3 vorige heb ik nooit problemen gehad.
De resultaten stemmen ongeveer overeen met deze van de Nederlandse consumentenbond.
Mijn Toyota garagist zei me eens: als jij je auto laat onderhouden zoals de fabrikant het voorschrijft, dan garandeer ik je dat je nooit zult in panne vallen. Onlangs kocht ik mijn 4de Toyota en met de 3 vorige heb ik nooit problemen gehad.
Als je vaak korte afstanden doet of weinig kilometers is het slecht om zolang te wachten dan kun je beter elk jaar je olie laten vervangen. Je olie verzuurt dan immers sneller en dat is nefast voor je motor.
Ik heb al ford, citroën, mercedes & mazda gehad en mazda steekt er voor mij met kop en schouders boven. Ik hou hout vast
Het eerste jaar heb ik expliciet om een olie-wissel gevraagd. De dealer weigerde omdat het niet in de onderhoudsintervallen opgegeven was. Dus hou ik nu gewoon die intervallen aan. De EGR is wel een tikkende bom natuurlijk. Maar aangezien deze recent onder garantie vervangen is ( had een kleine lek), hoop ik er toch nog een tijdje zorgeloos mee te bollen. Sneyers en Meeusen zijn ( imho) betrouwbare dealers. ( Hopelijk krijg ik hier nu geen ambras met de nooit-annwezige-admin ...
)
Raar, dacht dat iedere constructeur ieder jaar een olie wisseling aanbeveelt, omdat er deeltjes brandstof met de olie vermengd wordt, de olie dus dunner wordt,en niet meer voldoende smering "kan" geven. Zeker als je kleine afstanden doet,en veel stad,optrekken en stoppen.pukkie007 schreef: ↑6 november 2019, 15:46 Het eerste jaar heb ik expliciet om een olie-wissel gevraagd. De dealer weigerde omdat het niet in de onderhoudsintervallen opgegeven was. Dus hou ik nu gewoon die intervallen aan. De EGR is wel een tikkende bom natuurlijk. Maar aangezien deze recent onder garantie vervangen is ( had een kleine lek), hoop ik er toch nog een tijdje zorgeloos mee te bollen. Sneyers en Meeusen zijn ( imho) betrouwbare dealers. ( Hopelijk krijg ik hier nu geen ambras met de nooit-annwezige-admin ...)
Dit jaar enkel binnen geweest voor die recall en een remolie-controle. Gratis vervangwagen ( X2) meegekregen. Volgens de BC is het volgende onderhoud op 9/2020.
De ene 'kenner' zweert bij een jaarlijkse olie-wissel, de andere gaat met zijn tijd mee en zegt dat 30.000 km perfect mogelijk is met de huidige technologie ...
Het laatste defect aan één van mijn wagens dateert van 2013 en was een probleem met de soft-close sluiting van een portier. Kostelijke grap wel: 800 euri.
De ene 'kenner' zweert bij een jaarlijkse olie-wissel, de andere gaat met zijn tijd mee en zegt dat 30.000 km perfect mogelijk is met de huidige technologie ...
Het laatste defect aan één van mijn wagens dateert van 2013 en was een probleem met de soft-close sluiting van een portier. Kostelijke grap wel: 800 euri.
Er zijn ook weer kenners die zeggen dat je met moderne technologie als kleine motoren met turbo en directe injectie weer vaker een oliewissel nodig hebt.
Sommige modellen lijden ook volgens rapporten nogal onder de lage algemene aanbevelingen.
Een 7 serie diesel... ik zou het niet durven zeggen wat die nodig heeft.
Met een 2500 diesel van jaren geleden zou ik gezegd hebben dat die niet leed onder minder dan jaarlijks onderhoud bij minder dan 10.000 per jaar.
Onderhoud : op de mijne raden ze 1 keer per 2 jaar oliewissel aan. Het andere jaar (moet elk jaar binnen) doen ze een nazicht en vervangen ze de interieurfilter.
Eerst wilden ze het ook niet vaker doen maar de klant die geld wil uitgeven is koning. Of zij doen het voor mij, of ik doe het zelf.. De eerste jaren wil ik de olie jaarlijks wisselen.
Misschien doe ik het daarna om de 15.000 km.
Ik heb verlengde garantie op de auto en ik wil alles perfect houden. Daarna doe ik die misschien toch weer weg..
Olie heeft een reinigende werking. Op mijn auto met benzinemotor was de olie zwart na 1 jaar maar ik had geen ander gevoel inzake rijden na de oliewissel. Dat had ik vroeger vaak wel, dus was het misschien nog niet echt noodzakelijk.
Een motor heb ik nog nooit versleten maar toch heb ik het idee dat deze motor meer afziet dan die van de auto's waar ik vroeger mee reed.
Sommige modellen lijden ook volgens rapporten nogal onder de lage algemene aanbevelingen.
Een 7 serie diesel... ik zou het niet durven zeggen wat die nodig heeft.
Met een 2500 diesel van jaren geleden zou ik gezegd hebben dat die niet leed onder minder dan jaarlijks onderhoud bij minder dan 10.000 per jaar.
Onderhoud : op de mijne raden ze 1 keer per 2 jaar oliewissel aan. Het andere jaar (moet elk jaar binnen) doen ze een nazicht en vervangen ze de interieurfilter.
Eerst wilden ze het ook niet vaker doen maar de klant die geld wil uitgeven is koning. Of zij doen het voor mij, of ik doe het zelf.. De eerste jaren wil ik de olie jaarlijks wisselen.
Misschien doe ik het daarna om de 15.000 km.
Ik heb verlengde garantie op de auto en ik wil alles perfect houden. Daarna doe ik die misschien toch weer weg..
Olie heeft een reinigende werking. Op mijn auto met benzinemotor was de olie zwart na 1 jaar maar ik had geen ander gevoel inzake rijden na de oliewissel. Dat had ik vroeger vaak wel, dus was het misschien nog niet echt noodzakelijk.
Een motor heb ik nog nooit versleten maar toch heb ik het idee dat deze motor meer afziet dan die van de auto's waar ik vroeger mee reed.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 6 november 2019, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Euh de 2 coupé is voor mij de schoonste BMW die er is. Ik hoop dat je de (Gran) Tourer bedoelt....PinkPanther1970 schreef: ↑6 november 2019, 10:47De 2 serie is inderdaad niet veel soeps, en lelijk.
De rekening van de garage zwijg ik liever over, dat begint ronduit belachelijk te worden... Speelt serieus mee in de overweging elders te gaan shoppen.
Mazda maakt tegenwoordig knappe modellen.
Ja hoor
Het was dat monovolume model. Gran tourer dus. Zeker geen coupé.
Met de eerste 1 series had ik dat gevoel ook van : dit heeft niets meer met een BMW te maken. Kale auto, de grand tourer vind ik zelfs binnenin raar van vorm, buiten ook.
Ik vind de x1 en x3 wel mooi maar die schijnt ook niet altijd betrouwbaar te zijn.
Mijn voorkeur bij bmw gaat nog altijd uit naar een 'doodgewone' 3.
Een 5 mag ook maar dat gaat dan zeker geen nieuwe worden.
Een 7 kan ik niet nieuw of tweedehands betalen en is groot voor mijn gebruik, ... maar wel mooi imho.
Eender wat ik zou kopen : verlengde garantie zou ik toch overwegen voor een nieuwe auto.
Of als mapfre ooit commerciëler wordt : garantie achteraf verlengen.
Het was dat monovolume model. Gran tourer dus. Zeker geen coupé.
Met de eerste 1 series had ik dat gevoel ook van : dit heeft niets meer met een BMW te maken. Kale auto, de grand tourer vind ik zelfs binnenin raar van vorm, buiten ook.
Ik vind de x1 en x3 wel mooi maar die schijnt ook niet altijd betrouwbaar te zijn.
Mijn voorkeur bij bmw gaat nog altijd uit naar een 'doodgewone' 3.
Een 5 mag ook maar dat gaat dan zeker geen nieuwe worden.
Een 7 kan ik niet nieuw of tweedehands betalen en is groot voor mijn gebruik, ... maar wel mooi imho.
Eender wat ik zou kopen : verlengde garantie zou ik toch overwegen voor een nieuwe auto.
Of als mapfre ooit commerciëler wordt : garantie achteraf verlengen.