Bij welke banken kan je een bullet krediet krijgen?
TIP
Re: Bij welke banken kan je een bullet krediet krijgen?
calimero1 schreef: ↑17 mei 2021, 09:17Daar moet je toch geen tekeningske voor bijmaken.OLife schreef: ↑16 mei 2021, 22:23
Sorry maar voor mij niet duidelijk - hierboven wordt vermeld beter niet lenen, en in deze quote staat vermeld, beter wél lenen. Kan dit eventueel uitgewerkt worden met een voorbeeld. Stel je wilt een appartement kopen van 250.000 euro met een bullet-lening. Kost = Totaal terugebtaling lening (= ?? euro) MIN fiscaal voordeel (hoe bereken je dit ?) zou dan minder zijn dan 250.000 euro indien lenen beter is ?? bedankt dat een rekenwonder dat wil uitrekenen
Het fiscale voordeel zal nooit zoveel zijn dan dat je betaald aan intresten, of had je gedacht dat de staat je totale leningskost/intresten gaat terugbetalen via je aangifte??? Dacht het ni////
Ik zie eerder de belastingsvoordelen (aftrek intrest + lange termijnsparen) afgeschaft worden dan de huurinkomsten anders/feller belasten.platin schreef: ↑17 mei 2021, 09:42
OP Defa finance kun je dat allemaal tot op de centiem zelf berekenen.
Zelf huiswerk maken kan nooit kwaad.
En in na Covid tijden hebben ze in Brussel centjes nodig.
Vermits de roerende voorheffing al 30 % is en veel centjes nodig denk dat huur ontvangsten wel eens in het vizier
gaan komen of nog beter K.i.
De berekening kan dan meteen over boord.
De huurmarkt in België is al niet groot. Investeerders feller belasten gaat minstens gedeeltelijk op de kap van de huurders terechtkomen.
Nuja, met de coronasituatie weet je natuurlijk nooit. Ik zie ze eerder een algemene KI-verhoging invoeren in plaats specifiek de verhuurders te raken.
Bijkomende vraag : blijkbaar kan je een bulletlening enkel aangaan als je de volledige eigendom verwerft. Ik wou iets kopen samen met mijn ouders (ik de naakte eigendom, zij levenslang vruchtgebruik. Zijn er dus banken die wèl de combinatie bullet/ naakte eigendom toelaten ?
Bedankt.
Bedankt.
Je vergeet wel een heel belangrijk punt;
Stel ik heb 200k beschikbaar om een woning te kopen.
Ik koop deze woning volledig met die 200k, en verhuur deze a ratio van 1000e/maand (bedrag maakt niet uit, puur voor vergelijking). Dan zitten we op 12k/jaar. Als je dit doortrekt voor tien jaar, zit je op 120k opbrengst, voor belastingen etc. Je pand is ondertussen toch ook al eenvoudig 10% meer waard. Stel je verkoopt dan alles na tien jaar heb je 200k + 20k meerwaarde + 120k huuropbrengst = 340k.
Allemaal voor belastingen natuurlijk.
Stel die 200k beleg ik in een laag risico portefeuille, met een rendement van 5% per jaar.
Na tien jaar brengt dit het bedrag op 325k.
Die effectenrekening gebruik ik als onderpand voor een bulletlening van 200k, waar ik hetzelfde pand voor koop, met dezelfde huuropbrengsten.
Dan heb ik 120k huur minus de interest voor de bulletlening (neem nu 2%/jaar dus 200*0,02*10 = 40k).
Zelfde meerwaarde op pand. Dan heb ik op het einde van de rit:
200k effectenrekening+125k interest op effectenrekening+120k huuropbrengst+200k pand+20k meerwaarde pand = 665k.
Daar moet dan de interest en de bulletlening zelf nog af:
665-200-40=425k.
Scheelt dus 85k, maar nog belangrijker is dat je dus een hefboom creëert.
Kan hier cruciale dingen vergeten (belastingen heb ik even eruit gelaten daar die in beide gevallen redelijk gelijkaardig zijn denk ik), maar in deze ist dus wel interessant om te lenen me dunkt?
Het cruciale dat je hier vergeet is dat die opbrengsten niet gegarandeerd zijn. Niets zegt dat jij op de juiste moment (bij afloop van de bulletlening) dat pand verkocth krijgt aan de verwachte/vereiste waarde. Indien dit niet zo is, ben je verplicht je effecten (die in zo'n situatie hoogstwaarschijnlijk ook niet echt in de plus staan...) te verkopen.
Je rekent ook zomaar 12 maand huur, terwijl de realistischere berekening strand op een 10-tal maand huur dat overschiet na leegstand/onderhoudskosten.
Een hefboom vermeerdert niet alleen je winst, maar ook je risico. Als dit gaat over je "life savings" zou ik toch twee keer nadenken. Actief vastgoed aankopen en verhuren brengt ook heel wat werk met zich mee, wat natuurlijk sterk afhangt van het pand en de huurders, maar daar heb je maar beperkt aan te kiezen.
Ivm maanden huur, deze factor is gelijkaardig in beide scenarios (bullet, full eigen vermogen, of hypotheek) vandaar ik deze buiten vergelijking liet, het heeft geen impact op de keuze.
De verwachte waarde is een risico, dat is waar, maar ondertussen heeft jouw belegging wel geld opgebracht op een effectenrekening, waarmee je mogelijks de waardevermindering (deels) kan recupereren. In geval van hypotheek of full eigen vermogen ben je daar ook gepest, want je bezit plots een pand dat minder waard is.
Nog een voordeel voor hypotheek/bullet is de inflatie. Huidige interestvoeten liggen lager dan de gemiddelde inflatie...
De verwachte waarde is een risico, dat is waar, maar ondertussen heeft jouw belegging wel geld opgebracht op een effectenrekening, waarmee je mogelijks de waardevermindering (deels) kan recupereren. In geval van hypotheek of full eigen vermogen ben je daar ook gepest, want je bezit plots een pand dat minder waard is.
Nog een voordeel voor hypotheek/bullet is de inflatie. Huidige interestvoeten liggen lager dan de gemiddelde inflatie...