Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
56 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
anonymous

Re: Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard

• Citeer

Bericht door anonymous » 13 januari 2020, 21:52

guest0306 schreef: ↑13 januari 2020, 15:29 Vergeet ook niet dat de verkopende partij mogelijks door met jou een compromis te tekenen vast zit aan kosten.
Als het via een makelaar is, is de verkoper gebonden zijn contract met hem te volgen. De makelaar heeft een koper gevonden voor hem, dus hij heeft recht op de vergoeding. Misschien zijn er ook andere kandidaten weggevallen door het aan jou te verkopen.

Alles hangt af of jij opschortende voorwaarde hebt laten opnemen in de compromis. Verkopers, of hun makelaars, zijn daar natuurlijk niet gek op en proberen maar al te graag dit niet op te nemen. Begrijpelijk, want je moet het al serieus gedetailleerd gaan opnemen in een compromis zodat het voor beide partijen duidelijk is wat van hun verwacht wordt. Anders zou je inderdaad naar een bank kunnen gaan, een onredelijke aanvraag doen en van je verplichtingen af geraken.

Aan de andere kant is zo'n opschortende voorwaarde gewoon quasi altijd aan te raden voor de koper. Je kan bij wijze van spreke vanavond een ongeluk krijgen en nooit meer kunnen gaan werken waardoor je zo'n huis niet kunt betalen.
Klopt volledig. In het geval van de woning van mijn moeder was het dus via een Immo kantoor. Normaliter moesten wij dus opdraaien voor de kosten van de Immo want ze hadden immers een koper aangebracht. Toen de dame van de Immo hoorde wat er gebeurd was was ze zodanig beschaamd dat zij een slechte koper had aangebracht dat ze haar commissie niet heeft aangerekend en sterker nog, ook geen commissie wilde voor de tweede (en goede) koper die ze heeft aangebracht. Klasse. Ze hadden de woning 3x bezocht en de compromis bij de notaris getekend. Nadat ze blijkbaar van gedacht waren veranderd probeerden ze op alle manieren ons onder druk te zetten om het te laten vallen tot een dreigtelefoon van hun advocaat toe. Nou dan komt mijn fuck you modus op het voorplan en heb ik geen compassie.

anonymous

Re: Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard

• Citeer

Bericht door anonymous » 13 januari 2020, 21:53

Jamesken schreef: ↑13 januari 2020, 15:52
anonymous schreef: ↑11 januari 2020, 18:03 Ik was bereid de compromis te ontbinden mits houden van het voorschot als schadevergoeding. En zo geschiedde.
Feestje! ;D
We zijn toch eens goed gaan eten 😉

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 13 januari 2020, 22:01

ludo schreef: ↑13 januari 2020, 21:01 Normaliter vraag je eerst aan banken een principe akkoord,en tot welk bedrag je kan lenen. Pas dan ga je op zoek naar een pand.
Je kan het heel hard spelen, en het tot de rechtbank laten komen, wat heeeeeel lang kan duren..
Je bent zowieso als het in het kontrakt staat 10% boete verschuldigd + bij verbreking de registratie kosten,omdat er een koop is gesloten.
Omdat het lang kan duren voor er rechtspraak is, kan je misschien onderhandelen met de verkoper om een kleinere of geen schadevergoeding te betalen of een minnelijke schikking. Bespreek dit eerst met je notaris.
Momenteel kan en mag hij het aan niemand anders verkopen en is hij normaal nog commissie verschuldigd aan de makelaar.
Voor alle partijene beter de koop minnelijk te ontbinden.
Dat was bij mij dus het dreigement van die advocaat. Hij ging het voor de rechtbank trekken en het minstens 5 jaar laten aanslepen. Ondertussen zou het huis niet verkocht kunnen worden aan iemand anders. Toen zei ik hem dat dat hoegenaamd geen probleem was, dat ik mijn woning ging verhuren en zelf in het huis van mijn moeder ging wonen tot einde rechtszaak en dat ze finaal toch gingen moeten betalen met nog interest erbij. Het werd dan plots stil aan de overkant en na wat overleg met zijn cliënt zei hij dat ze akkoord gingen om de compromis te verbreken met het voorschot als schadevergoeding.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 13 januari 2020, 22:41

@anonymous. Als het huis dat je zou verhuren, het huis is dat in dispuut ligt of een compromis op is/was. mag je dat zelf nog niet eens verhuren/ . Nog goed oppassen dat je niet opdraait voor de kosten van verwaarlozing, en of een bezettingsvergoeding aan de koper moet betalen,ook al zou je het leeg laten staan.
Altijd beter een goed akkord dan een slecht vonnis.

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 13 januari 2020, 23:25

Ludo, ik ging mijn eigen huis verhuren en in het huis van mijn moeder (het dispuuthuis dus) gaan wonen gedurende de procedure 😉. Bij zo'n dingen komt mijn tegendraadse karakter boven. Het ging me echt niet kunnen schelen om 5 jaar in een procedure te zitten. Het ging me om het principe. Getekend is getekend en als je er van onder wil moet je er maar de schadevergoeding voor betalen. Ze moeten maar zo dom niet zijn om een compromis te tekenen zonder er deftig over na te denken. Die advocaat had dat ook wel door dat ik niet ging wijken dus hebben wij het volledige voorschot gehouden en de compromis dan geannuleerd. Notaris heeft daartoe de documenten opgesteld. Het ging over een paar 10duizend euro.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 13 januari 2020, 23:28

anonymous schreef: ↑13 januari 2020, 23:25 Ludo, ik ging mijn eigen huis verhuren en in het huis van mijn moeder (het dispuuthuis dus) gaan wonen gedurende de procedure 😉. Bij zo'n dingen komt mijn tegendraadse karakter boven. Het ging me echt niet kunnen schelen om 5 jaar in een procedure te zitten. Het ging me om het principe. Getekend is getekend en als je er van onder wil moet je er maar de schadevergoeding voor betalen. Ze moeten maar zo dom niet zijn om een compromis te tekenen zonder er deftig over na te denken. Die advocaat had dat ook wel door dat ik niet ging wijken dus hebben wij het volledige voorschot gehouden en de compromis dan geannuleerd. Notaris heeft daartoe de documenten opgesteld. Het ging over een paar 10duizend euro.
Hazo, das iets duidelijker nu.
Maar neemt niet weg dat je alsnog een bezettingsvergoeding had moeten kunnen betalen voor de periode dat je in het dispuuthuis vertoefde. Het pand was gezien de compromis eigendom van de koper. Of het saldo nog niet betaald is maakt niet uit.
Bij een procedureslag van 5 jaar, zou je dit heeeeel zuur kunnen opbreken hoor. Reken maar 700 euro huur/maand x 60 maanden = 42.000 euro...
Laatst gewijzigd door ludo op 13 januari 2020, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 13 januari 2020, 23:38

Waarom?
Tot de akte niet is verleden is er toch geen probleem om het te bewonen? Het is immers niet op vraag van FTP dat hij daar nog in woont. Het is de 'koper' die de akte uitstelt.
Bovendien kan hij de koper nog voor tal van andere zaken laten opdraaien: poldertaksen, O.V. , milieutaks voor de vuilkar, ... ::)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 13 januari 2020, 23:42

De akte is enkel voor de registratie rechten, het is het compromis dat bindend is.
Ook al is er nog geen akte, je kan alsnog de registratie betalen als je wil.

Het is de verkoper die een procedure in gang zal moeten zetten om de koop of een schadevergoeding af te dwingen via de rechtbank.
Indien hij dat doet, en het pand is niet vrij, zodat de " koper " er niet over kan beschikken, zal hij kunnen veroordeeld worden tot een bezettingsvergoeding.

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 13 januari 2020, 23:47

Ik snap het niet dat mensen zo'n snelle (en domme) beslissingen nemen.
Als je om 100€ aandelen koopt moet je na 5 minuten toch ook niet zeggen: ik moet ze eigenlijk niet meer hebben? Of een lotje van de loterij... steek het maar terug in de machine madame.
Maar voor een huis, iets wat impact heeft op je ganse leven, daar gaan we eens effe zot doen. ::)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 14 januari 2020, 00:47

Als je iets in de winkel koopt, heb je 7 /14 dagen om het terug te brengen.
Mensen zijn ook dikwijls nonchalant, lezen of begrijpen of raadplegen de verkeerde web sites, of personen en denken dat als ik vermeld " onder voorbehoud van lening " ze er alsnog onderuit kunnen, en ze daarom, snel snel, iets te ondoordacht beslissen,zonder de draagwijdte ervan te kennen.
De juiste info verkrijgen of op het web zoeken, is heden ten dage ook al ni eenvoudig meer.
Oude en nieuwe wetgevingen lopen door elkaar, en soms zie je het bos door de bomen niet meer.
Internet is goed, maar je moet er erg voorzichtig mee zijn.

voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 14 januari 2020, 03:33

Ik vind dat TS hier wel hard wordt aangepakt.
Uiteindelijk krijgt hij geen lening. Was een opschortende voorwaarde. Verkoper doet moeilijk omdat dit via mail kenbaar gemaakt werd en niet aangetekend. Ik raad TS aan om eerst en vooral meer info te vergaren bij notaris.

Maar als zij aan de bank een duidelijkere weigering vraagt of toelichting van de weigering dan heeft ze dit al voor in het dossier.

Wat gaat de rechtbank oordelen? Makelaar werd in kennis gesteld maar er zijn mogelijk vormfouten.
Gaat TS toch nooit veroordelen tot 10pct.

Bnhy332
Jr. Member
Jr. Member

• Citeer

Bericht door Bnhy332 » 14 januari 2020, 07:49

Topicstarter was valerie. Heeft 1x gereageerd, 3 dagen geleden.

Dat gebeurt hier dikwijls, een nieuw onderwerp wordt aangesneden, en van de ts hoor je niets meer. Maar ik denk ook dat dat komt omdat je als newbie niets kan posten direct. Daar knappen veel nieuwelingen direct op af. Men zou hetvolgende moeten doen om 'trollen' te weren : newbies kunnen bv maximum 3 posts/uur plaatsen, en na een tijdje vermindert die tijdspanne, als bewezen is dat ze geen onzin plaatsen.

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 14 januari 2020, 13:27

voodoo schreef: ↑14 januari 2020, 03:33 Ik vind dat TS hier wel hard wordt aangepakt.
Uiteindelijk krijgt hij geen lening. Was een opschortende voorwaarde. Verkoper doet moeilijk omdat dit via mail kenbaar gemaakt werd en niet aangetekend. Ik raad TS aan om eerst en vooral meer info te vergaren bij notaris.
Maar als zij aan de bank een duidelijkere weigering vraagt of toelichting van de weigering dan heeft ze dit al voor in het dossier.
Wat gaat de rechtbank oordelen? Makelaar werd in kennis gesteld maar er zijn mogelijk vormfouten.
Gaat TS toch nooit veroordelen tot 10pct.
Persoonlijk denk ik dat Valerie al ZEKER mag rekening houden met die 10% (en waarschijnlijk nog kosten bovenop). Rechters zijn daar niet mild mee.
Ze heeft een bod gedaan, procedure niet gevolgd (niet aangetekend verzonden) bovendien zijn die weigeringen ook nog eens ongeldig omdat er geen te ontlenen bedrag op staat. De offerte kan maw op gelijk welk bedrag slaan. (mogelijk een veelvoud of zelfs niet in verhouding met de waarde van het onderpand/woning)

Je kan een bod doen van 200.000€ en dan bij de bank een lening vragen voor 300.000€ en bijgevolg automatisch op een weigering lopen. De opschortende voorwaarde slaat altijd op 'het verwerven' van de woning. Als het te ontlenen bedrag dit overschrijdt dan heeft die 'weigering' geen betrekking op 'het verwerven' van de woning en is deze bijgevolg nietig.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 14 januari 2020, 14:12

De verkoper zal in eerste instantie moeten aantonen dat hij daadwerkelijk financieel verlies heeft geleden,en dat de oorzaak niet ten zijne laste kan gelegd worden...

Bnhy332
Jr. Member
Jr. Member

• Citeer

Bericht door Bnhy332 » 14 januari 2020, 14:17

Als in het compromis een opschortende voorwaarde staat, ivm het krijgen van een lening, dan staat dat altijd geformuleerd als "...een gemotiveerde weigering van minstens 3 banken..."

Een papîertje van 'Beste, de lening is geweigerd, vriendelijke groeten en tot nog eens...' dat wordt nergens geaccepteerd.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

56 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy