Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard
TIP
Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard
Ik heb impulsief een bod gedaan op een woning. Het bod werd aanvaard, ik wist niet dat een bod zo binden was... Ik heb hiervan spijt en financieel zal het moeilijk zijn. Ik heb 3weigerigsbrieven ingediend zoals in de aankoop belofte stond. Maar verkopers doen moeilijk o.a. doordat de brieven niet aangetekend waren. Want wegens tijdsgebrek en omdat de makelaar dit ook vroeg heb ik deze via mail verzonden. Nu zijn de 14kalenderdagen verlopen. Help wat kan ik doen?
Wat moet volgens de wet verplicht in zo'n weigeringsbrief? De makelaar zei ook dat het leningbedrag in de brief moest staan.
Wat moet volgens de wet verplicht in zo'n weigeringsbrief? De makelaar zei ook dat het leningbedrag in de brief moest staan.
Re: Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard
stel die vraag eens op www.juridischforum.be
de makelaar had maar in het aanbod moeten vermelden dat het leningsbedrag moest vermeld worden en dat het aangetekend moest zijn
de makelaar had maar in het aanbod moeten vermelden dat het leningsbedrag moest vermeld worden en dat het aangetekend moest zijn
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Bod gedaan op woning, maar geen lening kunnen krijgen + weigeringsbrieven niet aanvaard
Verkopers kunnen niet veel doen eigenlijk.
Dat ze maar naar de rechtbank gaan, wat gaan ze zeggen.. zou wel nu aangetekend de brieven zenden. En notaris contacteren!
Dat ze maar naar de rechtbank gaan, wat gaan ze zeggen.. zou wel nu aangetekend de brieven zenden. En notaris contacteren!
Lang geleden maakte ik iets gelijkaardigs mee. Ik heb met je te doen, want ik kon er toen wekenlang helemaal niet meer van slapen. Geen juridische ervaring daarmee, maar dus wel ervaringsdeskundige. Weinig ervaring met 'pm', maar je mag me steeds contacteren.
Je moet echt een notaris contacteren hoor. Die zal je nuttige raad geven en hij kent het klappen van de zweep wel. Vooral niet wanhopen, want de verkoper is niet gebaat met een onwillige koper die misschien niet kan betalen. Dat bezorgt hem een hoop miserie en onzekerheid. Als ze je willen 'dwingen' te kopen, kunnen ze dreigen met een rechtszaak, maar dan moeten ze ook met een waterdicht (ik herhaal : waterdicht) compromis voor de dag komen. Dan is het jouw moment om hen te pakken. Wens je van harte veel succes man (of vrouw)!!!!
Je moet echt een notaris contacteren hoor. Die zal je nuttige raad geven en hij kent het klappen van de zweep wel. Vooral niet wanhopen, want de verkoper is niet gebaat met een onwillige koper die misschien niet kan betalen. Dat bezorgt hem een hoop miserie en onzekerheid. Als ze je willen 'dwingen' te kopen, kunnen ze dreigen met een rechtszaak, maar dan moeten ze ook met een waterdicht (ik herhaal : waterdicht) compromis voor de dag komen. Dan is het jouw moment om hen te pakken. Wens je van harte veel succes man (of vrouw)!!!!
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Het -al dan niet waterdichte- compromis heeft er niets mee te maken gezien de koop eigenlijk al gesloten is. Beide partijen zijn het immers eens over de prijs en de zaak.
Uit het Burgelijk Wetboek:
Uit het Burgelijk Wetboek:
Het lijkt me nogal wiedes te zijn dat het 'te ontlenen bedrag' in de weigeringsbrief moet staan. Anders kan je voor een woning van 200K€ een offerte vragen aan de bank voor 20.000.000€. De bank weigert, en de kous is af. Zo werkt het niet.Begin
TITEL VI. - KOOP.
HOOFDSTUK I. - AARD EN VORM VAN DE KOOP.
Artikel 1582. Koop is een overeenkomst waarbij de ene partij zich verbindt om een zaak te leveren, en de andere om daarvoor een prijs te betalen.
Hij kan bij authentieke of bij onderhandse akte worden aangegaan.
Art. 1583. Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Notarissen geven gratis raad.
Juridisch forum ook.
Er zijn meerdere cases op het forum onder zoeken met 'bod intrekken' Het zal afhangen van de opschortende voorwaarden die in het contract staan. Laat u bijstaan door iemand die juridisch thuis is in deze branche en ook de nodige akties zal ondernemen.
Juridisch forum ook.
Er zijn meerdere cases op het forum onder zoeken met 'bod intrekken' Het zal afhangen van de opschortende voorwaarden die in het contract staan. Laat u bijstaan door iemand die juridisch thuis is in deze branche en ook de nodige akties zal ondernemen.
fidinda schreef: ↑10 januari 2020, 21:48 Lang geleden maakte ik iets gelijkaardigs mee. Ik heb met je te doen, want ik kon er toen wekenlang helemaal niet meer van slapen. Geen juridische ervaring daarmee, maar dus wel ervaringsdeskundige. Weinig ervaring met 'pm', maar je mag me steeds contacteren.
Beste
Wat heb je ondernomen + heb je er gevolgen van gehad. Contact gehad met notaris, hij zei dat ik inorde ben. Maar wat als de eigenaars nog ambetant blijven doen?
Ik heb geen zin in een rechtszaak (want dat zal ook geld kosten).
Merci voor je reactie!
Heb je al een voorschot betaald ? Ik hoop het niet.
Ik heb iets gelijkaardigs aan de hand gehad maar wij zaten aan de ontvangende kant. Bod op woning van mijn moeder. Bod aanvaard, compromis getekend, voorschot betaald. Plots wilden de kopers het huis niet meer. Ik heb voet bij stuk gehouden. Ik kreeg zelfs een min of meer dreigtelefoon van hun advocaat, maar hij zag al snel in dat het zinloos was. Ik was bereid de compromis te ontbinden mits houden van het voorschot als schadevergoeding. En zo geschiedde.
Normaal betaal je 10% van de aankoopsom als voorschot. Dat ben je kwijt als je de koopovereenkomst verbreekt. Of laat een opschortende clausule plaatsen dat de koop niet doorgaat als de bank geen lening geeft.
Vergeet ook niet dat de verkopende partij mogelijks door met jou een compromis te tekenen vast zit aan kosten.
Als het via een makelaar is, is de verkoper gebonden zijn contract met hem te volgen. De makelaar heeft een koper gevonden voor hem, dus hij heeft recht op de vergoeding. Misschien zijn er ook andere kandidaten weggevallen door het aan jou te verkopen.
Alles hangt af of jij opschortende voorwaarde hebt laten opnemen in de compromis. Verkopers, of hun makelaars, zijn daar natuurlijk niet gek op en proberen maar al te graag dit niet op te nemen. Begrijpelijk, want je moet het al serieus gedetailleerd gaan opnemen in een compromis zodat het voor beide partijen duidelijk is wat van hun verwacht wordt. Anders zou je inderdaad naar een bank kunnen gaan, een onredelijke aanvraag doen en van je verplichtingen af geraken.
Aan de andere kant is zo'n opschortende voorwaarde gewoon quasi altijd aan te raden voor de koper. Je kan bij wijze van spreke vanavond een ongeluk krijgen en nooit meer kunnen gaan werken waardoor je zo'n huis niet kunt betalen.
Als het via een makelaar is, is de verkoper gebonden zijn contract met hem te volgen. De makelaar heeft een koper gevonden voor hem, dus hij heeft recht op de vergoeding. Misschien zijn er ook andere kandidaten weggevallen door het aan jou te verkopen.
Alles hangt af of jij opschortende voorwaarde hebt laten opnemen in de compromis. Verkopers, of hun makelaars, zijn daar natuurlijk niet gek op en proberen maar al te graag dit niet op te nemen. Begrijpelijk, want je moet het al serieus gedetailleerd gaan opnemen in een compromis zodat het voor beide partijen duidelijk is wat van hun verwacht wordt. Anders zou je inderdaad naar een bank kunnen gaan, een onredelijke aanvraag doen en van je verplichtingen af geraken.
Aan de andere kant is zo'n opschortende voorwaarde gewoon quasi altijd aan te raden voor de koper. Je kan bij wijze van spreke vanavond een ongeluk krijgen en nooit meer kunnen gaan werken waardoor je zo'n huis niet kunt betalen.
Ja, geen genade blijkbaar.
Proficiat
Mij ook overkomen bij verkoop huis van mijn ouders. Nu ik wilde ze niet dieper duwen. Ik heb het laten vallen na contact met de rest en de notaris. Er stond zelfs in dat ze van drie banken een weigering moesten overmaken?Anders was er een schadevergoeding te betalen indien het niet doorging. ik had hen er trouwens zelfs op gewezen, maar er was geen probleem.
Proficiat
Mij ook overkomen bij verkoop huis van mijn ouders. Nu ik wilde ze niet dieper duwen. Ik heb het laten vallen na contact met de rest en de notaris. Er stond zelfs in dat ze van drie banken een weigering moesten overmaken?Anders was er een schadevergoeding te betalen indien het niet doorging. ik had hen er trouwens zelfs op gewezen, maar er was geen probleem.
Soms moet men hard zijn. Een huis kopen is niet hetzelfde als een auto kopen. Als je je handtekening onder een compromis zet, wordt er geacht dat je dat doordacht doet.
Mensen die zoiets lichtzinnig doen, moeten gestraft worden , en hard!
Anders kan je de immo-markt opdoeken.
Mensen die zoiets lichtzinnig doen, moeten gestraft worden , en hard!
Anders kan je de immo-markt opdoeken.
Normaliter vraag je eerst aan banken een principe akkoord,en tot welk bedrag je kan lenen. Pas dan ga je op zoek naar een pand.
Je kan het heel hard spelen, en het tot de rechtbank laten komen, wat heeeeeel lang kan duren..
Je bent zowieso als het in het kontrakt staat 10% boete verschuldigd + bij verbreking de registratie kosten,omdat er een koop is gesloten.
Omdat het lang kan duren voor er rechtspraak is, kan je misschien onderhandelen met de verkoper om een kleinere of geen schadevergoeding te betalen of een minnelijke schikking. Bespreek dit eerst met je notaris.
Momenteel kan en mag hij het aan niemand anders verkopen en is hij normaal nog commissie verschuldigd aan de makelaar.
Voor alle partijene beter de koop minnelijk te ontbinden.
Je kan het heel hard spelen, en het tot de rechtbank laten komen, wat heeeeeel lang kan duren..
Je bent zowieso als het in het kontrakt staat 10% boete verschuldigd + bij verbreking de registratie kosten,omdat er een koop is gesloten.
Omdat het lang kan duren voor er rechtspraak is, kan je misschien onderhandelen met de verkoper om een kleinere of geen schadevergoeding te betalen of een minnelijke schikking. Bespreek dit eerst met je notaris.
Momenteel kan en mag hij het aan niemand anders verkopen en is hij normaal nog commissie verschuldigd aan de makelaar.
Voor alle partijene beter de koop minnelijk te ontbinden.