Bouwgrond kopen met lening, is dat de beste belegging?
TIP
Re: Bouwgrond kopen met lening, is dat de beste belegging?
Dat verwondert me dan ook niets.

Het komt je dan ook niet goed uit.

Met lange tenen heeft het niets te maken.
De prijs van de grond is er tenslotte niet door gaan dalen.

Hierin volg ik je volledig.Jamesken schreef: ↑14 augustus 2020, 09:19 Wat is de beste belegging? Tsja - dat is waarschijnlijk voor ieder verschillend.
Kan je eventueel een grond kopen naast jouw woning? Niet alle grond die te koop is staat op immo sites. Zo kan je ook nog een stukje rust erbij kopen.
Ik heb de bouwgrond naast onze woning gekocht enige tijd geleden. Ik ben met de eigenaars gewoon eens in dialoog gegaan - deze stond niet direct te koop.
Deze grond heb ik cash betaald. Bij een lening komen er ook nogal wat extra kosten. Dat moet je zelf natuurlijk beslissen. Er zijn al genoeg kosten bij aankoop zoals die 10%... plus notariskosten.
Voordeel van die grond is ook dat we die nu kunnen gebruiken want gelegen naast onze woning. Ook dat er dus niemand anders naast ons kan komen bouwen. Ik heb momenteel geen idee of er ooit financiele meerwaarde gaat zijn, de rust die ik gekocht heb is ook wel wat waard en dat is nu. We wonen ook niet op een "toplocatie", de grond was nog betaalbaar.
Ik heb geen bouwplannen voorzien, maar misschien over 20 jaar wel als we dan nog mogen bouwen? Dat maakt voor mij niet uit momenteel.
Zeker wat betreft het opkopen van 'rust' en privacy.
Misschien kunnen 'beleggers' als wij in de toekomst alsnog een groot voodeel doen bij een effectieve betonstop?

Ik heb ook al meermaals geschreven dat ik geen enkel erkend diploma heb.
Het niveau van rocket science haal ik dus al zeker niet.
o.a. GD trachtte er één van die 'meerdere' betekenissen aan geven.
Maar, toegegeven, dat kan jou niet aangerekend worden.
Point taken.
Nu weten we natuurlijk nog altijd niet welke betekenis jij aan je eigen commentaar geeft.

Zelf zou ik mijn beleggingsstrategie niet laten bepalen door een paar anecdotes.
"ik ken iemand die de lotto gewonnen heeft; maar dit maakt op de lotto spelen nog geen goede belegging"
https://statbel.fgov.be/nl/open-data/ve ... trale-plan
In deze link kan je de statistieken ivm de prijzen van de bouwgronden in 1973 snel vinden en vergelijken met 2014 (het laatste jaar met info)
Dus ergens x12 tot x20 op die periode 1973-2014.
Enkele bijkomende datapunten:
Nog in rekening te brengen:
- voor de bouwgrond: de initiële kosten+belastingen (>10%) + jaarlijkse kost en belastingen
- voor de beleggingen: de initiële kosten+belastingen + de jaarlijkse kosten (0,20%)
"ik ken iemand die de lotto gewonnen heeft; maar dit maakt op de lotto spelen nog geen goede belegging"
https://statbel.fgov.be/nl/open-data/ve ... trale-plan
In deze link kan je de statistieken ivm de prijzen van de bouwgronden in 1973 snel vinden en vergelijken met 2014 (het laatste jaar met info)
Code: Selecteer alles
Prijs 1973 2014 evolutie
MS_MEAN 8,19 119,44 1458%
MS_P10 2,98 37,74 1268%
MS_P25 4,63 75,00 1619%
MS_P50 7,83 149,94 1916%
MS_P75 13,28 250,00 1882%
MS_P90 21,16 377,39 1784%
Enkele bijkomende datapunten:
Code: Selecteer alles
Evol 1990 2000 2010 2014 1990 2000 2010 2014
MS_MEAN 21,58 38,54 102,75 119,44 553% 310% 116% 100%
MS_P10 7,54 9,68 33,71 37,74 501% 390% 112% 100%
MS_P25 12,42 18,51 66,75 75,00 604% 405% 112% 100%
MS_P50 21,23 42,43 128,69 149,94 706% 353% 117% 100%
MS_P75 34,64 78,70 208,04 250,00 722% 318% 120% 100%
MS_P90 54,40 114,77 311,00 377,39 694% 329% 121% 100%
- voor de bouwgrond: de initiële kosten+belastingen (>10%) + jaarlijkse kost en belastingen
- voor de beleggingen: de initiële kosten+belastingen + de jaarlijkse kosten (0,20%)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Inderdaad jamesken, ben daar ook achtergekomen.
Hier is echt nog weinig vrij om überhaupt te kopen.
Maar door actief te gaan opzoeken en aanbellen kan je misschien een slappend stuk wakker schudden.
Dat snap ik nu zeker.
Ook wat connecties en familie of vrienden die toevallig eens iets horen kunnen helpen nog een schoon stukje te vinden.
Fingers crossed, de zoektocht is gestart en lopende!
Jefdewit schreef: ↑14 augustus 2020, 11:01 GreenDean, bedankt voor je constructieve reactie met betrekking tot het onderwerp.
Ook jij leest dingen die niet geschreven werden.
Dat zegt meer over jouw bevattingsvermogen (of je verborgen agenda) dan je eigen ervaringen.
Dat ik niet behoor tot jouw lijstje van erkende personen en beroepen was al lang geen geheim meer.
Ik denk dat ik daarmee tot een ruime meerderheid behoor.
Ik neem akte van je suggestie.
Maar ook niet meer dan dat.
Hier.
Jefdewit schreef:11 augustus 2020, 17:50Zulke uitspraken kunnen alleen maar komen van mensen die nog nooit voor meerdere dagen een gevangenis van binnen gezien hebben.haelewyn schreef:11 augustus 2020, 17:36 Als ge niet binnen gezeten hebt voor een aantal maanden zijt ge genen echte.
En ik ben niet ingegaan als een 'echte'. En ben er ook zo niet uitgekomen.
Wat is het nu? En inderdaad, dit is voor interpretatie vatbaar. Maar dat zijn al je posts. Erger, tegen dat je je post voor de zesde maal ge-edit hebt, zeg je het tegenovergestelde van wat je eerst postte. Niet dat het eerste duidelijk zou zijn, een hoop politiek correcte zinsconstructies om te zeggen dat het niet zwart en niet wit is of dat 2+2 niet 25 is. Of je hebt een mening of je hebt er geen. Als je geen mening hebt, geen probleem. Als je wel een mening hebt, welke kleur denk jij dan dat het is, of hoeveel is 2+2 volgens jou?
In tegenstelling tot jou is mijn mening wel duidelijk. Ik heb er ook geen moeite mee om mijn mening te onderbouwen. Zie bijv. mijn posts waarin ik uitleg waarom ik voor een kleine, faciliterende overheid en een vrije, weinig-gereguleerde markt ben. Om te beginnen geen concept van mezelf, maar één dat al lang bestaat en ik overgenomen heb van mensen die oneindig veel slimmer waren dan ik ooit zal zijn. Wanneer ik dat onderbouw met te zeggen dat ik dat afgekeken heb van een zekere Adam Smith en van de Founding Fathers die op Smith's ideeën voort gingen, komen de links politiek correcten eerst autoriteit claimen met diploma's economie en weet ik wat nog. Om dan te beweren (te liegen dus) dat Smith het anders zag en dat een ander er niks van kent. Waar komen we dat met de regelmaat van de klok nog tegen op dit forum?
Ik heb geen diploma economie, maar heb wel o.a. The Wealth of Nations meermaals en volledig van voor tot achter doorgenomen. Zelfs de bagger van dat onderkruipsel marx heb ik de nodige tijd, energie en aandacht gegeven. Blijkt dan dat de opleiding die tot dat diploma leidde meer dan te wensen over liet, want het enige wat die 'autoriteiten' er van weten is een korte, en meer dan waarschijnlijk gekleurde, samenvatting die ze van hun docent kregen die deze op zijn beurt waarschijnlijk ook kreeg. Ook frappant dat de links politiek correcten zelden of nooit met verifieerbare argumenten komen, meestal zijn dat dogma's en one-liners, ook iets waar jij graag gebruik van maakt. Bij gebrek aan recycleerbare dogma's en one-liners eindigen die discussies meestal met een kwab kwijl hangend uit een mondhoek of blijven rondstampen met argumenten waarvan de vervaldatum al meermaals aangetoond overschreden is. Ook iets dat je herkent?
Wat die beroepen betreft, heb ik er nog eentje:
De strandjeannetten kunnen hun werk niet veilig uitvoeren, ocharme, dus hangen ze een rode vlag om de mensen wat te gijzelen.
Ik heb echt geen jeugdig onbenul of een roverheid op één van de ontelbare niveaus nodig om mij te vertellen of ik wel of niet mag zwemmen. Dat zal ik zelf wel beslissen. Als ik hierdoor 20 jaar voor mijn tijd moet gaan door een zware golfslag of onderstroom, dan heb ik daar vrede mee. Meer zelfs, liever zo dan te moeten wegkwijnen in een rustfabriek. Wie daar bang voor is, heeft, zoals het hoort, de vrije keuze om niet te gaan zwemmen. Maar het hoort niet dat een ander dat voor jou effe uit zijn neus gaat pulken. Waar ik wel mee kan leven, uiteraard, zijn waarschuwingen voor extra risico's, maar de inschatting en uiteindelijke beslissing is ieders vrije keuze. Wil je dan mensen in nood gaan redden, is dat respectabel. Bepalen wat een ander moet en mag omdat anders jou job zogezegd te moeilijk of te risicovol zou worden, is het tegenovergestelde van respectabel. Het eerste wat je op al die veiligheidscursussen leert, is toch dat je jezelf niet in gevaar mag brengen om een ander te helpen. Voor een ander willen bepalen wat hij moet en zal is dus een non-argument.
Volgens mij ben jij gewoon een prutser die nog geen deuk in een pak boter kan slaan. Autoriteit claimen met “in alle mogelijke omstandigheden met alle mogelijke wapens omgegaan”, een ander uit zijn tent proberen te lokken met wat zijn ervaringen daarin zouden kunnen zijn, in de bak gezeten hebben en in al je posts die ondertoon van je 'tegenstander' een beetje jennen zonder duidelijk te zeggen waar het op staat, zijn voor mij een indicatie dat jij het soort fantast bent die poten aan een luchtballon fantaseert. Zo ene waarvan, voor de corona-hetze, in ieder bruin café wel minstens ene te vinden was. De lockdown heeft ze blijkbaar doen verhuizen. Het is maar goed dat je tot aan je pensioen in een voorgeorganiseerde en voorgekauwde omgeving hebt kunnen vertoeven waar je beter niets bijdraagt dan wel (tenzij je dat ook gefantaseerd hebt) want in een vrije markt omgeving bakt jouw soort er meestal weinig van.
Die anonimiteit waar je zo dikwijls naar verwijst, is trouwens relatief, heel relatief om niet te zeggen onbestaande. Toch iets dat iemand die op jouw niveau gefunctioneerd heeft zou mogen weten. Misschien de reden voor je nietszeggende posts? Nee, ik hou het op fantast die niet beter weet. Een Rambo in zijn eigen fantasie en verhalen, maar in werkelijkheid in het beste geval een rambette.
Ik stoot mensen voor het hoofd, daar ben ik me van bewust. Ook al is dat voor het hoofd stoten (in tegenstelling tot jou) niet de bedoeling, maar je kan nu eenmaal geen omelet bakken zonder eieren te breken. We zijn in 30 of 40 jaar tijd heel ver gekomen, als je dan de dingen vlak voor je neus benoemt, stoot je automatisch heel veel mensen voor het hoofd. Maar die zaken niet uitspreken zorgt ervoor dat ze als 'normaal' geaccepteerd moeten worden, terwijl iedereen met zijn ellebogen aanvoelt dat we volledig ontspoort zijn. Als rambette hier dan stoer komt beweren dat er helemaal niks veranderd is, dat alles gewoon hetzelfde is als pakweg 40 jaar terug, is dat het licht van de zon ontkennen om welke vreemde fantastische of manipulatief diepzinnige reden dan ook.
Als we evolueren (en we zijn al héééééél goed op weg) naar een maatschappij waarin het voor iedereen heel onaangenaam leven is, ook voor de gevangenen die bewakertje mogen spelen, zal het eerder zijn omdat we rood zwart genoemd heb om ieders gevoelens toch maar te sparen. Ook al omdat we ons daar een heel vreemde soort van waarheid mee laten opdringen. Als het rood is, noem ik het rood, en daarmee uit. Ik ben altijd bereid te luisteren naar argumenten waarom dat rood toch zo rood niet is als ik het zie, daar kan ik zelf van leren. Jammer genoeg zijn die argumenten bijzonder schaars en zou ik mijn mening moeten herzien op basis van dogma's, pertinente leugens of omdat ergens een totalitaire vindt dat hij dat voor mij moet kunnen bepalen. Er zal nog heel erg veel water naar de zee stromen voordat ik tot die cognitief onderontwikkelde, ruggengraatloze soort ga behoren.
Als je argumenten hebt, laat maar komen. Maar als ik kan voortborduren op wat ik al van je gelezen heb, zal het gene vette worden.
On topic dan maar, om te beletten dat de tenen van sommige OCD'ers onherstelbaar krullen (stel je voor, zo van topic afwijken, blasfemie), dus toch een beetje respect voor die gevoelens:
Toen ik begon te werken kon je inderdaad met een jaarloon een flink stuk grond kopen. Ik heb in meerdere topics aangehaald dat het op dat gebied (en nog vele andere ook voor de duidelijkheid) voor de jeugd veel moeilijker is dan het voor ons ooit was om zonder hulp grond te kopen en een huis te bouwen. Dit is slechts voor een klein deel een marktevolutie want er is, meter voor meter, meer dan grond genoeg. Dit is vooral te wijten aan de regulitis en marktmanipulatie van een almaar, drie-dimensioneel uitdijnende multi-layer roverheid. Maar dat is een andere discussie.
Ik denk, inderdaad, dat zo snel mogelijk lenen voor een bouwgrond (om er zelf in te wonen) één van de beste beleggingen is. Je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt, en het lijkt op het eerste zicht onwaarschijnlijk dat grond nog veel duurder gaat worden t.o.v. het jaarloon dat we verdienen. Maar de inflatie gaat er al quasi zeker zijn gezien het tempo waaraan nieuw geld gecreëerd is de laatste decennia. Je gaat toch ergens moeten wonen en puur financieel (als je het je kan veroorloven) doe je dat beter in je eigen huis. Je hebt wel extra kosten aan een eigen huis, maar wanneer je lening afbetaald is staat er ook een kapitaaltje. Je betaalde huur ben je voor altijd kwijt en stijgt ook met de inflatie.
Of een stuk grond naast één voor de eigen woning een goede belegging kan zijn, is een gok natuurlijk. Een gok of de grondprijzen de inflatie wel voor gaan blijven, een gok of je er bovenop de inflatie ooit een echte meerwaarde op gaat kunnen realiseren, en de onzekerheid qua fiscaliteit en regulitis die je zelfs nominaal wel eens op een verlies zou kunnen doen uitkomen. Anderzijds heb ik (helemaal zolang geleden nog niet, +/- 15jaar) braakliggende gronden gezien aan de buitenkant van Hong Kong die toen duur leken maar waar uiteindelijk prijzen voor betaald zijn waar je met meerdere levenslonen niet toe komt. Ik ken persoonlijk mensen die zulke stukken verkocht hebben en voor meerdere generaties financieel op rozen zitten (als de inflatie geen roet in het eten gooit natuurlijk) en het ging echt niet om vierkante kilometers grond. Als je denkt dat iets niet duurder kan worden omdat het onbetaalbaar is, sta je soms wel eens voor een verrassing. De situatie daar was natuurlijk de beperkte oppervlakte, die hier in feite niet speelt. Met voldoende regelneverij is men natuurlijk heel hard in de weer die beperkte oppervlakte kunstmatig te creëren. Zaak is dan op het juiste moment op de juiste plaats te zijn, iets waar ik me niet aan waag. Een ander kan dat anders zien natuurlijk of over informatie beschikken die ik niet heb.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Hmmm, lenen voor een bouwgrond. Een stuk land dat van bestemming kan wisselen, waar een bouwverplichting maar ook een (tijdelijk) bouwverbod kan worden opgelegd. Vergelijken met vroegere periodes is zinloos, het is gokken. Wild of berekend. En dan heb je nog virologen die zeggen dat alles nooit meer wordt zoals het was en we van dag tot dag moeten leven. Die virologen kunnen me wat maar aan 30-jarige-planning heb ik nooit gedaan, 5 tot maximaal 10 jaar. Na 2 jaar wordt het hier al erg vaag.
Vorig jaar hadden we het allerbeste jaar ooit qua omzet en transacties in de immo. Maar dit jaar zijn we goed op weg om dat record niet enkel te verbeteren maar zelfs te verpulveren. Ja, het wordt al jaren gezegd: deze prijzen gaat men toch niet blijven/kunnen betalen. Maar tot op heden gaat de pijl nog steeds omhoog. Persoonlijk voel ik me al een tijdje niet meer 'comfortabel' met het prijsniveau. Zotte wereld die immo, beurs idem dito.
Vorig jaar hadden we het allerbeste jaar ooit qua omzet en transacties in de immo. Maar dit jaar zijn we goed op weg om dat record niet enkel te verbeteren maar zelfs te verpulveren. Ja, het wordt al jaren gezegd: deze prijzen gaat men toch niet blijven/kunnen betalen. Maar tot op heden gaat de pijl nog steeds omhoog. Persoonlijk voel ik me al een tijdje niet meer 'comfortabel' met het prijsniveau. Zotte wereld die immo, beurs idem dito.
Mee eens.B7H4long schreef: ↑14 augustus 2020, 14:59 Zelf zou ik mijn beleggingsstrategie niet laten bepalen door een paar anecdotes.
...
Nog in rekening te brengen:
Wat betreft de bouwgrond, om de aankoopwaarde van je bouwgrond te bepalen neemt je uiteraard de aankoopkost inclusief alle administratieve kosten (zoals ik in mijn praktijkvoorbeeld ook deed).
Voor de verkoper zijn er tot nu toe geen kosten.
Afhankelijk van de regio kunnen de jaarlijkse kosten en belastingen verschillen.
Voor het onbebouwde perceel bedraagt dit in mijn regio al 20 jaar nul euro.
Voor het bebouwde perceel is dit gewoon de OV omdat er een gebouw op staat. Maar dit heeft nog weinig te maken met de kosten voor de onbebouwde bouwgrond.
Kosten voor een belegging zijn nogal afhankelijk van het soort belegging. Maar in se is dat nogal makkelijk te berekenen.
Je neemt gewoon de inleg + kosten en wat je er na x jaar netto aan overhoudt. Het verschil is de winst.
-
- Hero Member
- Contacteer:
In mijn gemeente is er na de eerste 5 jaar een soort activeringsbelasting.
Reken op bijna 500 euro/ jaar voor een stuk bouwgrond van 800 m2.
Reken op bijna 500 euro/ jaar voor een stuk bouwgrond van 800 m2.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.