BTW-Tarief bouw
TIP
Re: BTW-Tarief bouw
interessant artikel,
maar hoe gaat het nu juist in zijn werk? moet ik tegen mijn aannemer (of materialenleverancier) zeggen dat hij maar 6% BTW moet tellen ipv 21%? of moet ik 21% betalen en ergens de rest terug recupereren? iemand daar meer duidelijkheid over?
echt duidelijk is het mij nog steeds niet.
Kan spaargids.be hier mss niet wat meer over te weten te komen? denk dat dit mooi zou zijn voor jullie om een duidelijke primeur hierover te geven. Denk dat er verschillende mensen vragende partij zijn over meer informatie. Ik zou niet weten waar ik het te vinden?
bedankt.
maar hoe gaat het nu juist in zijn werk? moet ik tegen mijn aannemer (of materialenleverancier) zeggen dat hij maar 6% BTW moet tellen ipv 21%? of moet ik 21% betalen en ergens de rest terug recupereren? iemand daar meer duidelijkheid over?
echt duidelijk is het mij nog steeds niet.
Kan spaargids.be hier mss niet wat meer over te weten te komen? denk dat dit mooi zou zijn voor jullie om een duidelijke primeur hierover te geven. Denk dat er verschillende mensen vragende partij zijn over meer informatie. Ik zou niet weten waar ik het te vinden?
bedankt.
Het is inderdaad nog onduidelijk op dit moment.
Denk dat het rechtstreeks via de facturen zal gaan,facturatie aan 6 ipv 21%.
Heb contact gehad met een aannemer,die me vertelde dat ze wachten op instructies van de fiscus/btw administratie,maar tot nu toe ook nog niets wijzer waren
Er is dan ook nog niets in een wet gegoten, alles is totnogtoe een ontwerp dat goedgekeurd is door de regering. Nog even afwachten...
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
en hoe doe je dan dat met de facturen die al betaald zijn in 2009? terugbetalen?lila schreef: Het is inderdaad nog onduidelijk op dit moment.
Ik dacht dat er in de regeling ook iets ging komen dat de werkzaamheden in 2009 moeten gestart zijn.
Idd, hopelijk komt daar snel verandering in!lila schreef:nog zeer onduidelijk allemaal
Een voorbeeld van goed bestuur zeker? 
weet er iemand of het btw tarief van 6% ook van toepassing is bij het aanleggen van oprit en terras? Afsluitingen? Voor mijn bouw komt het niet in aanmerking, gebouwd in 2008 en alles reeds betaald. Dit jaar wel nog oprit, terras, afsluiting, tuinhuis,.... Eigenlijk wel jammer dat wij niet in aanmerking komen want die 7500e zouden meer dan welkom zijn. Nu moeten wij wellicht bepaalde werken spreiden want we beginnen van een soort op te geraken...
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
de teksten zijn eind januari goedgekeurd en moeten nog verschijnen in Staatsblad. Zou nog deze maand kunnen zijn.
De maatregelen kaderen in het herstelplan voor de bouwsector en zijn tijdelijk geldig tot eind 2009. Het btw-tarief van 6% is van toepassing op:
De afbraak en heropbouw van woningen. Deze regeling was al in voege voor 32 Belgische steden, maar wordt nu uitgebreid over heel België.
Op een schijf van 50.0000 euro voor de aankoop van een woning die bestemd is als unieke of hoofdzakelijke domicilie van de eigenaar. De omschrijving 'een' schijf betekent dat niet alleen de 'eerste' schijf van 50.000 euro zal in aanmerking komen maar om het even welke schijf. Dit zal inhouden dat een bouwproject dat gestart werd en waarvoor in 2008 reeds facturen werden opgemaakt ook in aanmerking zal komen voor de btw-verlaging. Dit levert een (ver)bouwer 7.500 euro op.
De bouw van woningen door sociale huisvestingsmaatschappijen of door hen erkende maatschappijen. De bouw van nieuwe sociale woningen door overheden zoals gemeenten, provincies en OCMW’s komt ook in aanmerking voor het verlaagd tarief.
De maatregelen kaderen in het herstelplan voor de bouwsector en zijn tijdelijk geldig tot eind 2009. Het btw-tarief van 6% is van toepassing op:
De afbraak en heropbouw van woningen. Deze regeling was al in voege voor 32 Belgische steden, maar wordt nu uitgebreid over heel België.
Op een schijf van 50.0000 euro voor de aankoop van een woning die bestemd is als unieke of hoofdzakelijke domicilie van de eigenaar. De omschrijving 'een' schijf betekent dat niet alleen de 'eerste' schijf van 50.000 euro zal in aanmerking komen maar om het even welke schijf. Dit zal inhouden dat een bouwproject dat gestart werd en waarvoor in 2008 reeds facturen werden opgemaakt ook in aanmerking zal komen voor de btw-verlaging. Dit levert een (ver)bouwer 7.500 euro op.
De bouw van woningen door sociale huisvestingsmaatschappijen of door hen erkende maatschappijen. De bouw van nieuwe sociale woningen door overheden zoals gemeenten, provincies en OCMW’s komt ook in aanmerking voor het verlaagd tarief.
Het is deze voormiddag nog ter sprake gekomen bij Peeters en Pichal op Radio 1.simba schreef: weet er iemand of het btw tarief van 6% ook van toepassing is bij het aanleggen van oprit en terras? Afsluitingen? Voor mijn bouw komt het niet in aanmerking, gebouwd in 2008 en alles reeds betaald. Dit jaar wel nog oprit, terras, afsluiting, tuinhuis,.... Eigenlijk wel jammer dat wij niet in aanmerking komen want die 7500e zouden meer dan welkom zijn. Nu moeten wij wellicht bepaalde werken spreiden want we beginnen van een soort op te geraken...
Het zou ondermeer enkel gelden voor nieuwbouw woningen die men betrekt in 2009.
Indien je al in je nieuwbouw woont (gedomicilieerd) sinds 2008 zal je niet meer in aanmerking komen.
Is toch allemaal nog niet erg duidelijk.
Het positieve is dat er eindelijk schot in de zaak komt.
Het positieve is dat er eindelijk schot in de zaak komt.
't Is weer belgisch he!
Als je de woning betrekt in 2009. Iemand die denkt om door deze reden eraan te beginnen kan toch nog moeilijk in zijn nieuwe huis geraken tegen eind 2009 ( plan maken,goedgekeurd geraken,aannemers vinden, ...)En voor degene die in hun huis gaan wonen zijn eind 2008 (om hun hypotheek lening te kunnen aftrekken van de belasting) die vallen buiten de boot. Zijn die mensen minderwaardig? zij hebben nochtans veel betaald aan BTW.Die mensen mogen alle kosten verder doen aan 21% Die 7.500 Euro zou ook welkom zijn voor die mensen.
Als je de woning betrekt in 2009. Iemand die denkt om door deze reden eraan te beginnen kan toch nog moeilijk in zijn nieuwe huis geraken tegen eind 2009 ( plan maken,goedgekeurd geraken,aannemers vinden, ...)En voor degene die in hun huis gaan wonen zijn eind 2008 (om hun hypotheek lening te kunnen aftrekken van de belasting) die vallen buiten de boot. Zijn die mensen minderwaardig? zij hebben nochtans veel betaald aan BTW.Die mensen mogen alle kosten verder doen aan 21% Die 7.500 Euro zou ook welkom zijn voor die mensen.
Het is ten vroegste in 2009 (volgens radio 1). Dit om projecten die al lang lopen uit te sluiten.hansi schreef: 't Is weer belgisch he!
Je mag toch wachten om je huis te betrekken tegen het eind van het jaar volgend op de kredietakte ? Dus je moet toch niet persé in 2008 in je huis gaan wonen om een fiscale lening te krijgen (tenzij je al bezig bent van in 2007).
Trouwens die man van radio 1, klonk toch ook niet al te zeker. Hij gebruikte toch opvallend veel 'waarschijnlijk' en 'ik denk ...' 'Volgens mij ...' enz