BTW-Tarief bouw
TIP
Re: BTW-Tarief bouw
ben deze week bij een immo kantoor geweest om duidelijkheid met de 6% op de eerste schijf van 50000 euro en als antwoord , NOG ALTIJD NIET IN VOEGE zelfs niet terugwerkend
Ik denk niet dat er al een iemand weet hoe de vork in de steel zit.
Het is zoals nuyttie schrijft:veel onzekerheid hierover....bedroevend
Het is zoals nuyttie schrijft:veel onzekerheid hierover....bedroevend
iderdaad al een deeltje afgetrokken in 2007. Dus om niet terug te moeten betalen moesten we er al wonen eind 2008. Dus jammer van die misschien 6% BTW.'t zal 5 jaar wachten worden. Dan is het ook "verbouwen"
ik heb pech !!! gebouwd in 2008 en woon er sinds 2008, alles al betaald !!!
waarom trekt de regering de lijn niet door naar bvb oprit, terras,... ? Mijn gebuur is op hetzelfde tijdstip begonnen en doet het zelf, nu nog bezig en hij krijgt cadeau van 7500e (goed voor hem want bouwen kost veel). En ik? Noppes, niks, nada!! Vind dit een K..T maatregel, de één komt wel in aanmerking, de andere niet. Ik zou het nochtans goed kunnen gebruiken, nu moet ik alles rondom het huis spreiden over enkele jaren.
waarom trekt de regering de lijn niet door naar bvb oprit, terras,... ? Mijn gebuur is op hetzelfde tijdstip begonnen en doet het zelf, nu nog bezig en hij krijgt cadeau van 7500e (goed voor hem want bouwen kost veel). En ik? Noppes, niks, nada!! Vind dit een K..T maatregel, de één komt wel in aanmerking, de andere niet. Ik zou het nochtans goed kunnen gebruiken, nu moet ik alles rondom het huis spreiden over enkele jaren.
-
Peewee
Valt de aankoop van een nieuwbouw appartement nu onder de nieuwe 6% regeling?
-
Lupudebani
@simba : als uw gebuur zelf bouwt dan zal hij wel niet kunnen genieten van het tarief van 6%, want voor zover ik de wetgeving ken moet hier wel gaan over "werken in onroerende staat, uitgevoerd door een geregistreerde aannemer". Uw buurman koopt materialen aan en verwerkt die zelf in zijn bouw.
Dan zal dat altijd 21% blijven.
Dan zal dat altijd 21% blijven.
-
Lupudebani
@ Peewee : ik denk het wel, als de bouw begonnen is in 2008 en je vandaag nog altijd fakturen ontvangt voor de afwerking.....anders moet je wachten op de wetgeving en de administratieve commentaar van de BTW.
Ben benieuwd wat er daar gaat instaan aan voorwaarden ed
Ben benieuwd wat er daar gaat instaan aan voorwaarden ed
-
Lupudebani
aan allen hier geïnteresseerd :
heb het een en ander gevonden op
livios.be
daar staat meer informatie over de 6% op een schijf van 50.000 euro
heb het een en ander gevonden op
livios.be
Het werd tijd voor alle bouwers dat er eindelijk wat duidelijkheid kwam!!!
interessantLupudebani schreef:
livios.be
Procedure en formaliteiten bij de bouw van een woninglila schreef:interessantLupudebani schreef:
livios.be
Zowel de bouwheer als de aannemer moet bepaalde formaliteiten naleven om in aanmerking te komen voor het verlaagd tarief van 6%.
Bouwheer :
De bouwheer moet bij zijn lokale belastingskantoor over de toegevoegde waarde verklaren dat het gebouw dat hij laat oprichten bestemd is om, hetzij uitsluitend, hetzij hoofdzakelijk, te worden gebruikt als zijn vaste privéwoning waar hij zijn domicilie zal hebben. De administratie moet op deze verklaring een referentienummer aanbrengen.
De bouwheer moet een kopie van deze verklaring overhandigen aan de aannemer.
Aannemer
De aannemer moet op de factuur en op het dubbel dat hij bewaart de datum en het referentienummer vermelden van de verklaring die hij heeft ontvangen van de bouwheer. Ook het btw-controlekantoor waar de verklaring ingediend is, moet erop staan.
Uiterlijk de laatste werkdag van de maand waarin de factuur uitgereikt werd, moet de aannemer een kopie van deze factuur sturen naar het btw-controlekantoor waaronder hij valt.
Voor zover deze twee voorwaarden door de aannemer nageleefd worden en behalve in geval van samenspannen tussen partijen of klaarblijkelijk niet naleven van de verschillende voorwaarden, ontlast de verklaring van de bouwheer de aannemer van de aansprakelijkheid over de vaststelling van het tarief.
-
anne24
Goedemiddag,
Onze bouwaanvraag gaat binnen eind deze maand, wij gaan onze oude woning afbreken om hier nadien een nieuwbouwwoning te plaatsen, is het BTW-tarief hiervoor nu ook 6%, zoja op wat? Is dit nu 'eindelijk' officieel??
Vind dat er nog veel te veel onduidelijkheden zijn, we stellen onze bouw constant uit omdat we wachten op deze wetgeving, begin het wachten eerlijk gezegd wel beu te worden...
iemand info?
Onze bouwaanvraag gaat binnen eind deze maand, wij gaan onze oude woning afbreken om hier nadien een nieuwbouwwoning te plaatsen, is het BTW-tarief hiervoor nu ook 6%, zoja op wat? Is dit nu 'eindelijk' officieel??
Vind dat er nog veel te veel onduidelijkheden zijn, we stellen onze bouw constant uit omdat we wachten op deze wetgeving, begin het wachten eerlijk gezegd wel beu te worden...
iemand info?
Op de federale site van de belastingen staat sedert gisteren een folder over de maatregel. Ook uw vraag wordt erin beantwoordanne24 schreef: Goedemiddag,
iemand info?
Bedankt voor de link!!!
ben gisteren langs geweest bij het btw kantoor. Dat was me daar ne chaos.lila schreef: Bedankt voor de link!!!
Der waren er drie voor mij, alle drie hadden ze de fomulieren niet goed ingevuld. Toen ik aan de beurt was, geheel zelfverzekerd, hangde ik erook aan. Ik had iets ingevuld wat de dienstverrichter (=metser) moest invullen. Kon ook herbeginnen.
Voor alle duidelijkheid, vak D mag je dus niet invullen, maar wel vak E. Ik had D ingevuld en niet E. In E moet je identiek hetzelfde schrijven als in D
Nog iets, als je afbreekt en heropbouwt moet je een ander formulier invullen, vraag mij niet welk een, maar die achter mij had hetzelfde formulier ingevuld als ik maar twas niet het juiste omdat het een afbraak + nieuwbouw betrof.
bureaucratie ....