Commodities 'Super Cycle': ETF keuze
TIP
Re: Commodities 'Super Cycle': ETF keuze
Berichten gelezen.
Brengt bij mij zovele vragen naar boven , en / of antwoorden, zo je wil.
Ik twijfel absoluut niet aan het normale redeneringsvermogen van velen hierboven, maar dan een vraag zoals : " Wat denken Jullie dat de grondstoffen gaan doen " . Ja, de deze is beslist moeilijk om te beantwoorden.
Olieprijs : ? - Nu rond de 90 dollar per vat- Zou al een reuze prestatie zijn, als we hier rond blijven hangen. Niemand van de olieproducerende landen zal klagen.
Lithium : ? - Verleden jaar iets van een 400/500 % erbij (van 42.500 yuan per ton naar 192.000 yuan /ton - Lithiumcarbonaat)
- Nu dit jaar al van rond de 200.000 yuan / ton, naar nu : 377.500 yuan) - Bemerking : ik zelf vind deze prijs gewoonweg hoog. - idem olie - Zou al reuze goed zijn, als we hier rond blijven hangen. Maar kan nog flink hoger ook.
Dan de vraag in zijn algemeenheid : Grondstoffen- ? Welke grondstoffen ?
Of neem staal prijzen , en / of yzererts prijzen : Geen zinnig antwoord op te geven. En hangt natuurlijk in grote mate af, van wat meer bepaald de wereld economie gaat doen dit jaar, en volgende. Of nog ; Nog een Covid variant die opkomt ? - Niet te beantwoorden.
Maar, en dan heb je de belangrijke metalen, essentieel voor de energie transitie / zeg maar energie opslag / batterijen ( Niet bepaald de Li- (nodig voor electrische wagens) maar ook de Redox Flow Batteries ( met Vanadium - prijs ook, verleden week + 20 % gedaan) , opslag nodig om zovele energie van de windmolenparken en zonne-parken te bufferen alvoor het op het net geplaatst kan worden. (als tussenschakel vooraleer de electriciteit op het net kan geplaatst worden)
En / of , dan heb je naast Lithium en o.a. Vanadium, ook nog eens het verhaal van Grafiet
(Hierover verder meer, binnen enkele dagen geplaatst onder AMG draadje, want ja, dit is ook één van hun afdelingen)
Materialen, nodig voor de gerichte maatregelen, voor CO2 reductie / klimaat / overschakeling naar electrische mobiliteit zie ik tot pakweg 2030 wel in de belangstelling blijven staan. Om niet te zeggen HOT blijven, en opereren in een gespannen markt (van te tekorten). En met oplopende prijzen.
En, ....AMG (www.amg-nv.com) , midcap amsterdam. Dacht 23 februari met jaarresultaten, afgelopen jaar, al reeds 2 x winstbijstelling voor dit jaar naar boven, afsplitsing van lithium tak, 2 maandjes terug ; en mogelijke IPO ervan, of een gedeeltelijke verkoop, zodat de waarde hiervan naar boven komt. - AMG, nog niet gekend bij ons, analisten kunnen er niets van vertellen, want nog niet gekend.
Koers AMG (bij een Lithium prijs, die zowat x 6 doet, sinds januari verleden jaar) nog steeds lager dan de koers een jaartje terug (range 32,5 - 35 euro eerste jaarhelft 2021) - (koers midzomer 2018 : iets boven de 50 euro) .
Een grote kanshebber om te hebben, voor de komende ergietransitie, blik richting 2030 - - .... maar dit is een ander draadje, hier ook ergens te lezen in forum.
En, ..... lijkt me gewoonweg eenvoudiger. Eenvoudiger om te volgen, en eenvoudiger om al het aankomende nieuws ervan erbij op te scharrelen.
AMG ; bij een koers (vandaag van 32,72 euro) ,met een EBIDTA dit jaar van rond de 250 miljoen $ (of meer) , bij een marktkapitalisatie van 1 miljard euro (er zijn slechts 31,5 miljoen aandelen ) , een koers / EBIDTA verhouding van pakweg 4.
Vergelijkbare bedrijven doen minimaal heel wat meer. Andere Lithium producerende bedrijven staan 4 x hoger gewaardeerd, en notereren 22 x EBIDTA.
...... (En andere mogelijk aankomende ( voor wanneer ? ) Lithium mijnbouw producenten, zonder ook al maar 1 kilo geproduceerd te hebben, doen een marktkapitalisatie van enkele miljarden dollars. Hun enige aktiviteit blijkt erin te bestaan om alom in de markt trachten fondsen op te halen, voor mogelijke start productie. - Neen, in een bonte mix wil ik beslist niet belegd hebben.Veel te veel kaf onder het koren erbij)
Ik twijfel absoluut niet aan het normale redeneringsvermogen van velen hierboven, maar dan een vraag zoals : " Wat denken Jullie dat de grondstoffen gaan doen " . Ja, de deze is beslist moeilijk om te beantwoorden.
Olieprijs : ? - Nu rond de 90 dollar per vat- Zou al een reuze prestatie zijn, als we hier rond blijven hangen. Niemand van de olieproducerende landen zal klagen.
Lithium : ? - Verleden jaar iets van een 400/500 % erbij (van 42.500 yuan per ton naar 192.000 yuan /ton - Lithiumcarbonaat)
- Nu dit jaar al van rond de 200.000 yuan / ton, naar nu : 377.500 yuan) - Bemerking : ik zelf vind deze prijs gewoonweg hoog. - idem olie - Zou al reuze goed zijn, als we hier rond blijven hangen. Maar kan nog flink hoger ook.
Of neem staal prijzen , en / of yzererts prijzen : Geen zinnig antwoord op te geven. En hangt natuurlijk in grote mate af, van wat meer bepaald de wereld economie gaat doen dit jaar, en volgende. Of nog ; Nog een Covid variant die opkomt ? - Niet te beantwoorden.
Maar, en dan heb je de belangrijke metalen, essentieel voor de energie transitie / zeg maar energie opslag / batterijen ( Niet bepaald de Li- (nodig voor electrische wagens) maar ook de Redox Flow Batteries ( met Vanadium - prijs ook, verleden week + 20 % gedaan) , opslag nodig om zovele energie van de windmolenparken en zonne-parken te bufferen alvoor het op het net geplaatst kan worden. (als tussenschakel vooraleer de electriciteit op het net kan geplaatst worden)
En / of , dan heb je naast Lithium en o.a. Vanadium, ook nog eens het verhaal van Grafiet
(Hierover verder meer, binnen enkele dagen geplaatst onder AMG draadje, want ja, dit is ook één van hun afdelingen)
Materialen, nodig voor de gerichte maatregelen, voor CO2 reductie / klimaat / overschakeling naar electrische mobiliteit zie ik tot pakweg 2030 wel in de belangstelling blijven staan. Om niet te zeggen HOT blijven, en opereren in een gespannen markt (van te tekorten). En met oplopende prijzen.
En, ....AMG (www.amg-nv.com) , midcap amsterdam. Dacht 23 februari met jaarresultaten, afgelopen jaar, al reeds 2 x winstbijstelling voor dit jaar naar boven, afsplitsing van lithium tak, 2 maandjes terug ; en mogelijke IPO ervan, of een gedeeltelijke verkoop, zodat de waarde hiervan naar boven komt. - AMG, nog niet gekend bij ons, analisten kunnen er niets van vertellen, want nog niet gekend.
Koers AMG (bij een Lithium prijs, die zowat x 6 doet, sinds januari verleden jaar) nog steeds lager dan de koers een jaartje terug (range 32,5 - 35 euro eerste jaarhelft 2021) - (koers midzomer 2018 : iets boven de 50 euro) .
Een grote kanshebber om te hebben, voor de komende ergietransitie, blik richting 2030 - - .... maar dit is een ander draadje, hier ook ergens te lezen in forum.
En, ..... lijkt me gewoonweg eenvoudiger. Eenvoudiger om te volgen, en eenvoudiger om al het aankomende nieuws ervan erbij op te scharrelen.
AMG ; bij een koers (vandaag van 32,72 euro) ,met een EBIDTA dit jaar van rond de 250 miljoen $ (of meer) , bij een marktkapitalisatie van 1 miljard euro (er zijn slechts 31,5 miljoen aandelen ) , een koers / EBIDTA verhouding van pakweg 4.
Vergelijkbare bedrijven doen minimaal heel wat meer. Andere Lithium producerende bedrijven staan 4 x hoger gewaardeerd, en notereren 22 x EBIDTA.
...... (En andere mogelijk aankomende ( voor wanneer ? ) Lithium mijnbouw producenten, zonder ook al maar 1 kilo geproduceerd te hebben, doen een marktkapitalisatie van enkele miljarden dollars. Hun enige aktiviteit blijkt erin te bestaan om alom in de markt trachten fondsen op te halen, voor mogelijke start productie. - Neen, in een bonte mix wil ik beslist niet belegd hebben.Veel te veel kaf onder het koren erbij)
Deze epistels zijn echt niet te lezen helaas, beetje zoals het AMG topic...lanciared schreef: ↑9 februari 2022, 12:39 Berichten gelezen.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
de commodity's ivm met batterijen en elektrische voertuigen zitten deels ook in de etf's VOLT en BATT
Dat is een ETF met veel meer 'toekomstpotentieel' dan de commodities die gebaseerd zijn op de koolstofeconomie.JulusCesar schreef: ↑9 februari 2022, 22:23 de commodity's ivm met batterijen en elektrische voertuigen zitten deels ook in de etf's VOLT en BATT
Misschien nu nog even een boost... maar op langere termijn zal olie en dergelijke aan belang verliezen (hoe sneller hoe liever).
De Arabieren weten dit ook en zetten nu ook al in op een 'groenere' economie.
De testen met kernfusie zijn veel belovend, Thorium is geen fictie meer, waterstof en efficiëntere batterijen zijn volop in ontwikkeling. Nieuwste modellen windmolens en zonnecellen zijn steeds meer recycleerbaar en efficiënter. Oké, het zal nog een tijdje duren voor veel van deze zaken echt toegankelijk worden en kunnen overleven zonder subsidies. Maar de trend is naar mijn mening wel gezet.
Weg met olie en fossiele brandstoffen

- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
De commodities are on fire! (Een dat waren ze ook al voor de oorlog begon trouwens, maar nu gaat het crescendo.)
De ETF DXSM is al met meer dan 13% gestegen dit jaar. De perfecte tegenhanger voor aandelen. Helaas maar 8% van mijn portefeuille.
De ETF DXSM is al met meer dan 13% gestegen dit jaar. De perfecte tegenhanger voor aandelen. Helaas maar 8% van mijn portefeuille.
-
- Full Member
- Contacteer:
Nu nog een goed moment om in te stappen in DXSM of ICOM ? Ik kan trouwens nergens vinden of er een grote blootstelling is aan de Russische markt in deze ETF's?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk wel dat er nog wat rek in zit! Maar dat is slechts een gok. Niemand kan de grondstoffenmarkten voorspellen, behalve nu vandaag misschien, op korte termijn. Het gaat om spotprijzen van grondstoffen, dus er is geen sprake van exposure tot een bepaald land, toch?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
Vandaag olieprijzen weer 10% hoger. Een week geleden boven de 100 sinds lang. Nu 130.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
ETF DXSM staat op +31% YTD
Much wow!
Much wow!
Ja, en dat hebben de hebben de nikkel shorters nu ondervonden. WisdomTree Nickel 3x Daily Short (3NIS, 3NIS.MI, 3NIS.L) leed een 100% verlies en wordt vereffend! Hier werd en in de oil ETF topic werd al eerder gewaarschuwd voor de gevaren van een 3x leverage.
https://www.wisdomtree.eu/nl-be/about-w ... nt-notices
https://www.wisdomtree.eu/nl-be/product ... aily-short
8th March 2022
Compulsory redemption of WisdomTree Nickel 3x Daily Short (3NIS)
WisdomTree Commodity Securities Limited today announced that WisdomTree Nickel 3x Daily Short (3NIS) will be compulsorily redeemed.
Further to the restrike announcement on 7 March 2022 where the 25% restrike threshold was triggered, the extreme and continual movements in nickel prices on the 7 March 2022, led to the product moving more than 33% from the previous close price before the restrike process was able to be concluded. As a result of this price move the Calculation Agent determined the value of the product had dropped by 100% and was less than zero (3 x 33.3334%), causing the commodity contracts to be terminated in accordance with the conditions set out in prospectus.
Application has been made to the London Stock Exchange and Borsa Italiana where the WisdomTree Nickel 3x Daily Short securities are listed to request that they are to be suspended with immediate effect and delisted. The Redemption Amount of the WisdomTree Nickel 3x Daily Short securities has been calculated as zero so investors should not expect to get paid for the securities they hold.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 9 maart 2022, 04:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Vandaag nog gezegd:
VLblokpate schreef: ↑8 maart 2022, 07:15 Die trackers verliezen in principe op lange termijn. Hun waarde gaat dus naar 0 op lange termijn. Zijn enkel goed voor heel korte termijn gok.
VLblokpate schreef: ↑8 maart 2022, 07:18
Als er hefboom is maal 2 of maal 3, dan wordt effect ook vermenigvuldigd. Bovendien verlies je nog extra door hefboom: bij op en neergaande prijzen verlies je, zelfs als er geen fout is bij tracker en repliceer je exact de procentuele stijging of daling.
Verliezen kunnen dus zeer snel zeer groot worden. Hun waarde gaat nog sneller naar 0 op termijn. Zou je bijna dezelfde dag moeten kopen en weer verkopen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Vandaag, 24 maart 2022 uitgestapt aan 29,5 EUR (1300st.). Aangekocht tegen 17,8 EUR.troglodytes schreef: ↑18 februari 2021, 14:28
"Deze ETF iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF - USD ACC (ICOM) ISIN: IE00BDFL4P12 is via Bolero alleen te kopen in USD op Londen, niet op XETRA."
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en in de Xtrackers ETF geïnvesteerd.
Kan misschien nog verdubbelen, wie weet. Ik ben blij met de winst. Toch veel stress, die grondstoffen.
Niet vergeten dat dit je belegde in futures, en zoals we van vorig jaar weten met de olie kunnen die negatief gaan.troglodytes schreef: ↑24 maart 2022, 11:32Vandaag, 24 maart 2022 uitgestapt aan 29,5 EUR (1300st.). Aangekocht tegen 17,8 EUR.troglodytes schreef: ↑18 februari 2021, 14:28
"Deze ETF iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF - USD ACC (ICOM) ISIN: IE00BDFL4P12 is via Bolero alleen te kopen in USD op Londen, niet op XETRA."
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en in de Xtrackers ETF geïnvesteerd.
Kan misschien nog verdubbelen, wie weet. Ik ben blij met de winst. Toch veel stress, die grondstoffen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.