complexe beleggingsproducten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: complexe beleggingsproducten
@JulusCesar
Het ging over "complexe" en niet noodzakelijk "gestructureerde" producten
Het ging over "complexe" en niet noodzakelijk "gestructureerde" producten
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Ja dat had ik door dat het hier gaat over complexe en niet over gestructureerde producten(die vaak ook complex zijn
;het was naar aanleiding van Al Fonds zijn reacties waarbij hij de twee ook aanhaalde dat ik deze reactie heb geplaatst.
Indien het gaat om de vragen die je moet invullen bij het opstarten van een effecten rekening dan denk ik aan producten als warants, opties, spinters en andere turbo's. imo zijn dat dus die producten die bedoeld worden met complexe.
Zelf heb ik ook 'neen' geklikt bij binck. Ik krijg dan dikwijls de een melding bij een aankoop dat mijn kennis mogelijks niet groot genoeg is. (de exacte omschrijving ken ik niet meer). Je kunt dit gewoon doorklikken. Het rare is dat ik enkel fondsen en aandelen koop en toch zo'n boodschap krijg. Misschien is dit om zich veilig te stellen of passen de producten niet in mijn beleggers profiel.
Dus ook al klik je neen, je kunt later toch aankopen doen mits het lezen van een waarschuwing.

Indien het gaat om de vragen die je moet invullen bij het opstarten van een effecten rekening dan denk ik aan producten als warants, opties, spinters en andere turbo's. imo zijn dat dus die producten die bedoeld worden met complexe.
Zelf heb ik ook 'neen' geklikt bij binck. Ik krijg dan dikwijls de een melding bij een aankoop dat mijn kennis mogelijks niet groot genoeg is. (de exacte omschrijving ken ik niet meer). Je kunt dit gewoon doorklikken. Het rare is dat ik enkel fondsen en aandelen koop en toch zo'n boodschap krijg. Misschien is dit om zich veilig te stellen of passen de producten niet in mijn beleggers profiel.
Dus ook al klik je neen, je kunt later toch aankopen doen mits het lezen van een waarschuwing.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bedankt voor de info, Juul :-)
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Op mijn kapitaal kun je een doorlichting lezen van een post optima product.
Blijkbaar een gestructureerd product op een complexe manier aangeboden.
En dan nog weinig opbrengst.
Voor alle duidelijkheid bij Binck heb ik zulke producten nog niet tegengekomen
om zo weer op topic te geraken.
Blijkbaar een gestructureerd product op een complexe manier aangeboden.

Voor alle duidelijkheid bij Binck heb ik zulke producten nog niet tegengekomen

Voor mij is niet-complex een product die enkel belegt in aandelen, obligaties of de geldmarkt. Dit zijn producten die meestal geen hefboom hebben.
Vanzodra daar opties, futures, swaps, trackers, ... bijkomen is het voor mij complex.
Vanzodra daar opties, futures, swaps, trackers, ... bijkomen is het voor mij complex.
Juul, de reden waarom je toch kan doorklikken en vervolgens je aankoop van een eventueel complex product kan doen, heeft te maken met het feit dat online banken/brokers het 'execution only' principe hanteren. Er is geen tussenpersoon bij en enkel jij beslist op dat moment wat je wil doen, zij fungeren enkel als platform langs waar je het kan doen. Bij een dergelijke transactie in een bankkantoor met bankbedienden zou je niet verder kunnen tenzij je je beleggersprofiel aanpast of de bediende een belegging doet langs je profiel heen. En van dat soort dingen mag hij maar enkele keren doen, of hij wordt op de vingers getikt, met de nodige sancties vandien 

Een aankoop via "execution only" moet toch ook mogelijk zijn in een kantoor.
Bijvorrbeeld een klant die een aantal KBC, Agfa Gevaert of noem maar op, wil kopen.
Ik weet dat de audit over je schouder meekijkt, maar de klant is koning !
En stel dat ik weiger dat je mijn beleggersprofiel maakt ( wat ik zeker zal doen ), ga je mij dan geen orders meer laten geven ?
Bijvorrbeeld een klant die een aantal KBC, Agfa Gevaert of noem maar op, wil kopen.
Ik weet dat de audit over je schouder meekijkt, maar de klant is koning !
En stel dat ik weiger dat je mijn beleggersprofiel maakt ( wat ik zeker zal doen ), ga je mij dan geen orders meer laten geven ?