CSX5 vs CAC vs DAX
TIP
Re: CSX5 vs CAC vs DAX
This time is different, zegt elke optimist. This time is different, zegt elke pessimist.omega6 schreef: ↑5 december 2017, 20:35 Als je 20% of meer verlies kan verdragen begrijp ik je strategie, maar laten we wel eens duidelijk zijn over het volgende. Het is absoluut niet gegarandeerd dat beurzen altijd zullen herstellen. In 2008 had het niet veel gescheeld of we hadden in een recessie gezeten. Ondertussen zijn de staatsschulden, de hoeveelheid OTC swaps en de roekeloosheid van de financiële wereld met factor x toegenomen tov 2008. Waarom zouden we bij een volgende systeem crash niet eens wél in een recessie kunnen blijven steken?
En is er ooit een 'speciale' crash of stierenmarkt geweest? De oorzaak, duurtijd en intensiteit verschillen, maar het eindresultaat is op termijn altijd weer hetzelfde: een gestage stijging.
Is de financiële wereld trouwens roekelozer dan in 2008? Ik zie daar niet meteen bewijs voor. En hoewel staatsschulden over het algemeen hoger zijn, is de rentelast - minstens even belangrijk - vrij stabiel gebleven. We komen ook uit een periode van uitzonderlijk lage inflatie en zwakke groei, wat staatsschulden per definitie erger doet lijken (zowel groei als inflatie vreten aan schuld als percentage van het BBP). Zowel groei als inflatie zijn voorzichtig aan het oppikken en centrale banken kunnen als het moet inflatie sterk aanwakkeren.
Ik zie geen enkele reden om momenteel van mijn standaardpositie - voorzichtig optimisme op lange termijn - af te wijken.
-
pietpiraat
tot dat er een astroïde tegen de aarde botst
dan zitten jullie daar schoon met jullie equity ETF's .
Ben er zeker van dat O na een trigger tijdens een dip gouden munten (en een knuppel ETF) heeft gekocht voor de backbone van zijn portefeuille.
dan zitten jullie daar schoon met jullie equity ETF's .
Ben er zeker van dat O na een trigger tijdens een dip gouden munten (en een knuppel ETF) heeft gekocht voor de backbone van zijn portefeuille.
Op de beurs maken enkel beleggers verlies die er zelf voor kiezen om verlies te maken. Daarmee bedoel ik dat je ziet wanneer een aandeel lager noteert dan toen je het aangekocht hebt en dat je niet zo dom moet zijn om het net dan te verkopen. Uitzonderingen zijn natuurlijk wanneer je het geld nodig hebt of wanneer het bedrijf failliet is gegaan.
Ik heb geen voorafbepaalde strategie. Ik ben wel van plan om aan te kopen als er een crash zou plaatsvinden maar weet nog niet wat of hoeveel.contextbinder schreef: ↑5 december 2017, 19:43 heb/had je dan ook een soort strategie om averaging toe te passen na een significante daling (bvb -20%, volgende op - 30%).
Dit is wel een heel kortzichtige manier van naar beleggen te kijken. Beetje hautain ook, ben ik niet van jou gewoon op dit forum. Ben jij dan één van die mensen die hun rendementen meten aan de hand van posities die verkocht zijn en hun huidige verlizslaters in portefeuille niet meerekenen?Yaris schreef: ↑5 december 2017, 21:23 Op de beurs maken enkel beleggers verlies die er zelf voor kiezen om verlies te maken. Daarmee bedoel ik dat je ziet wanneer een aandeel lager noteert dan toen je het aangekocht hebt en dat je niet zo dom moet zijn om het net dan te verkopen. Uitzonderingen zijn natuurlijk wanneer je het geld nodig hebt of wanneer het bedrijf failliet is gegaan.
Integendeel. De 30% winst die ik eerder vermeld had is uitsluitend op mijn lopende portefeuille zonder verkochte posities. Daar zitten fondsen bij die verlieslatend zijn. Mijn slechtste fonds staat op 22% verlies (grondstoffenfonds). Maar ik hou het gewoon bij. Ooit zal het winst maken.
-
Incremental
- Full Member

Famous last words..Yaris schreef:Integendeel Ooit zal het winst maken.
En dan nog over een commodities fonds.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Veel interessante informatie in deze thread;
Een vraagje naar zij die hun beleggingen splitsen over verschillende regionale fondsen:
De meeste indexfondsen gebruiken een weging volgens de capitalisatie van de bedrijven.
Hoe bepalen jullie de gewichten van de landen/regios/sectoren bij jullie beleggingen?
Hoe bepalen jullie welk land/regio een overweging waard is, en welke andere moeten onderwogen worden?
Een vraagje naar zij die hun beleggingen splitsen over verschillende regionale fondsen:
De meeste indexfondsen gebruiken een weging volgens de capitalisatie van de bedrijven.
Hoe bepalen jullie de gewichten van de landen/regios/sectoren bij jullie beleggingen?
Hoe bepalen jullie welk land/regio een overweging waard is, en welke andere moeten onderwogen worden?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Mijn grootste winsten in mijn ETF-portefeuille zijn Rusland en Brazilië. Via Morning* e.d. is het kleine moeite om de gemiddelde parameters van die ETF's op te zoeken. Zo heb ik RUS aangekocht bij en P/E van ongeveer 5 en CBSR zat ergens onder de 10, hetgeen toen (samen met andere variabelen natuurlijk) en pak goedkoper was dan de rest van de wereld.B7H4long schreef: ↑7 december 2017, 13:20 Veel interessante informatie in deze thread;
@stockzombie Heb je mijn pm enkele dagen geleden niet gekregen? Wou eens je mening ivm mijn eerste post in deze thread.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Omega6: Wat zijn de TER's van jouw CAC en DAX? Vergelijk je hier enkel de acc-varianten van de 3 ETF's (gewoon om geen appelen met peren te vergelijken, wie weet zit er div-type in jouw grafiek)? En tot slot op welke beurs koop je ze aan (en heb je al naar dagelijks volume en spread gekeken)?omega6 schreef: ↑4 december 2017, 19:46 Nog eens wat langere bijdrage. Op onderstaande grafieken zie je CSX5 (EuroStoxx50, geel), C40 (Frankrijk CAC40, rood) en DAX (Duitsland, blauw). Eerste grafiek sinds begin 2015, de tweede op 10 jaar. In eerste grafiek valt meteen op dat C40 minder viel in aug 2015 en jan-feb 2016 bij de correcties, waardoor die nu nog steeds bovenaan ligt. Op 10 jaar deed de DAX het beter maar dat lijkt te komen door alleen betere prestatie in 2010. Daardoor blijft die erna hoger liggen maar eigenlijk loopt die nadien meer gelijk met de andere.
Ben al aan het denken voor mijn Europese allocatie voor 2018 en denk eraan CSX5 buiten te smijten en in plaats daarvan alleen CAC en DAX dus Frankrijk en Duitsland die uiteindelijk de motor zijn van Europa. Wat denken jullie? Ik zie geen meerwaarde in CSX5 in return. En hoe zien jullie CAC vs DAX in 2018 verder evolueren? CAC meer gewicht geven dan DAX?
Klik op de afbeeldingen om te vergroten.
![]()
Heb het nog eens nagekeken wat kap of dis betreft want je deed me twijfelen, maar de 3 in grafiek zijn wel degelijk allemaal kap.
- CSX5 (die ken je)
- Lyxor DAX zie: http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapsh ... 0P0000M6N2
- Amundi C40 zie: http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapsh ... 0P000018Q2
Goede liquiditeit, lage spreads.
Vroeg mij dus vooral af of C40 en DAX (dus alleen Frankrijk en Duitsland) nemen misschien betere keus is dan CSX5 of IMAE. CSX5 en zeker IMAE zijn breder maar vraag is of dat wel beter is. Mijn redenering is dat grote Amerikaanse institutionelen vooral in DAX en CAC futures beleggen wat zij als veiliger bekijken dan Europa breed zoals IMAE. Voor een Amerikaan telt alleen Duitsland, Frankrijk en Engeland denk ik. De rest vinden zij bijzaak. Maar kijk dus zeker ook naar mijn bovenstaande grafieken hierover.
- CSX5 (die ken je)
Vroeg mij dus vooral af of C40 en DAX (dus alleen Frankrijk en Duitsland) nemen misschien betere keus is dan CSX5 of IMAE. CSX5 en zeker IMAE zijn breder maar vraag is of dat wel beter is. Mijn redenering is dat grote Amerikaanse institutionelen vooral in DAX en CAC futures beleggen wat zij als veiliger bekijken dan Europa breed zoals IMAE. Voor een Amerikaan telt alleen Duitsland, Frankrijk en Engeland denk ik. De rest vinden zij bijzaak. Maar kijk dus zeker ook naar mijn bovenstaande grafieken hierover.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
OK, dat is duidelijk; enige opmerking dat ik kan maken is: de TER van CSX5 is 0,1%, terwijl die jij aanhaalt 0,15 en 0,25% zijn. En je kan zeggen dat ze iets beter presteren, maar we kijken hier enkel naar de laatste 10j dus dat wil niets zeggen over de toekomst. Over de lopende kosten zijn we daarentegen wel zeker wat de toekomst betreft.omega6 schreef: ↑7 december 2017, 14:50 Heb het nog eens nagekeken wat kap of dis betreft want je deed me twijfelen, maar de 3 in grafiek zijn wel degelijk allemaal kap.
- CSX5 (die ken je)
Maar ik ben het wel met je eens dat mits een iets actievere opvolging je een iets hoger rendement kan halen om het nationaal te spelen ipv Europees. Maar was dit nu niet juist het hele idee van ETF-beleggen: passievere opvolging, goede spreiding, lage volatiliteit etc...?
Ik zondig ook in dit verhaal hoor; naast mijn ETF-portefeuille beleg ik nog rechtstreeks in aandelen.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
En hoe zou je -in dit mooie voorbeeld- in het voorjaar van 2015 de juiste beslissing hebben genomen om jouw DAX-belegging richting CAC40 hebben getransfereerd om het perfect te spelen? Lijkt me zeer moeilijk en de echte fondsmanagers slaan hier zelf meestal de bal mis.stockzombie schreef: ↑7 december 2017, 14:07Omega6: Wat zijn de TER's van jouw CAC en DAX? Vergelijk je hier enkel de acc-varianten van de 3 ETF's (gewoon om geen appelen met peren te vergelijken, wie weet zit er div-type in jouw grafiek)? En tot slot op welke beurs koop je ze aan (en heb je al naar dagelijks volume en spread gekeken)?omega6 schreef: ↑4 december 2017, 19:46 Nog eens wat langere bijdrage. Op onderstaande grafieken zie je CSX5 (EuroStoxx50, geel), C40 (Frankrijk CAC40, rood) en DAX (Duitsland, blauw). Eerste grafiek sinds begin 2015, de tweede op 10 jaar. In eerste grafiek valt meteen op dat C40 minder viel in aug 2015 en jan-feb 2016 bij de correcties, waardoor die nu nog steeds bovenaan ligt. Op 10 jaar deed de DAX het beter maar dat lijkt te komen door alleen betere prestatie in 2010. Daardoor blijft die erna hoger liggen maar eigenlijk loopt die nadien meer gelijk met de andere.
Ben al aan het denken voor mijn Europese allocatie voor 2018 en denk eraan CSX5 buiten te smijten en in plaats daarvan alleen CAC en DAX dus Frankrijk en Duitsland die uiteindelijk de motor zijn van Europa. Wat denken jullie? Ik zie geen meerwaarde in CSX5 in return. En hoe zien jullie CAC vs DAX in 2018 verder evolueren? CAC meer gewicht geven dan DAX?
Klik op de afbeeldingen om te vergroten.
![]()
Daarom: enkele (brede) kwaliteit ETF's in combo met GOGI is volgens mij de heilige graal op lange termijn als je braaf bij je procedure blijft (en dat is het moeilijkste).
Ik heb niet gezegd van alleen CAC40 te nemen. Mij ging het eerder om CSX5 buiten te gooien en te vervangen door DAX + CAC. Dus alleen die combi. Ik zie op geen enkel moment dat CSX5 of IMAE een meerwaarde bieden in return of lagere volatiliteit.stockzombie schreef: ↑7 december 2017, 15:25 En hoe zou je -in dit mooie voorbeeld- in het voorjaar van 2015 de juiste beslissing hebben genomen om jouw DAX-belegging richting CAC40 hebben getransfereerd om het perfect te spelen? Lijkt me zeer moeilijk en de echte fondsmanagers slaan hier zelf meestal de bal mis.