Daling energieprijzen
Re: Daling energieprijzen
Doe zelf eens wat moeite, de site van electrabel.be, zal je nog wel vinden denk ik.Alf schreef: Ipv u te ergeren : stuur de link door.
Formule Optibudget.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Minder verbruiken is de beste besparing.
En ecopower komt hier nooit binnen
Al die windmolens verpesten het landschap en verwoesten de natuur.
Kernenergie is de toekomst!
Op de site van vreg.be staat OptiBudget er toch wel tussen?cp1234 schreef: Dat betwist ik nu formeel. Klopt, als je de vergelijkende test neemt, blijkt electrabel niet de goedkoopste, maar dat is gewoon omdat hun voordelige tarieven er gewoon niet instaan.
Heb de berekening met jou verbruik dan gedaan en mijn formule en dan kom je al wel iets anders uit.
Dus best triestig dat zo'n vergelijkende sites niet alle formules weergeven.
Voor mijn verbruik kom ik op site van vreg voor ECS Optibudget op 381.86 euro, op de site van Electrabel op 368 euro. Andere tarieven van Electrabel zijn voor mijn verbruik, volgens vreg.be, goedkoper (ECS Energy Plus, Electrabel Standaardleverancier)
Ecopower is voor kleinverbruikers ook niet altijd de goedkoopste. Ik doe maandelijks een berekening op vreg.be. Sinds november hebben ze bij Nuon het tariefplan Nuon Budget (304.26 euro) gelanceerd waarmee ze een stuk onder de prijs van Ecopower (324,65 euro) gaan. De 3de in het rijtje is Nuon Nature.
Mijn verbruik:
Daluren: 712
Piekuren: 1299
Dit klopt dus niet. Er wordt hier 1 ding vergeten : de gratis elektriciteit. Zit bij optibudget al in de simulatie.Formule Electrabel Optibudget:
- enkelvoudig tarief ( te vergelijke ecopower )
= 703 (
Ecopwer: 702 euro
Formule Electrabel Optibudget:
- tweevoudig tarief:
= tussen 487 -703 euro
Electrabel is dus duidelijk goedkoper of in het slechtste geval, even duur dan ecopower.
Heb zelf eens de simulatie gedaan ( gezin met 3 personen ) voor 3900 kwh
Elektrabel optibudget : 677 euro ( inclusief de gratis elektriciteit )
Ecopower 3900 x 0,18 = 702 eur maar ook min 400 kwh free elek (=72 euro ) = 630 euro
Maak zelf het verschil.
Nu hecht ik ook niet teveel belang aan die simulaties. Het blijven tenslotte maar simulaties.
Mij gaat het niet om de prijs, wel waar een firma voor staat ( windenergie ) - en is die goedkoper : prima. ( + natuurlijk de duidelijke prijs, simpeler kan het niet : 1kwh = 0,18 Eur )
Het belangrijkste is natuurlijk ook hoe je zelf zuinig met energie omgaat ( spaarlampen, stand-by uitschakelen enz...........)
Begin bij jezelf.
Laatst gewijzigd door Alf op 22 december 2009, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
1 juist adres voor een vergelijking te maken nl www.vreg.be (overheidssite)
-
- Full Member
- Contacteer:
Jentien schone jongen, al eens aan je nazaten gedacht met kernerergie. Niet enkel windmolens zijn groen ook waterkracht en PV (zonnecellen).
-
- Newbie
- Contacteer:
Ben ik hier de enige die windmolens mooi vind?
Je hebt gelijk, je bent inderdaad nog iets vergeten. Bij mijn berekening van electrabel optibudget kwam ik een heel stuk onder de prijs van ecopower als je een tweevoudig tarief hebt.Alf schreef:Dit klopt dus niet. Er wordt hier 1 ding vergeten : de gratis elektriciteit. Zit bij optibudget al in de simulatie.Formule Electrabel Optibudget:
- enkelvoudig tarief ( te vergelijke ecopower )
= 703 (
Ecopwer: 702 euro
Formule Electrabel Optibudget:
- tweevoudig tarief:
= tussen 487 -703 euro
Electrabel is dus duidelijk goedkoper of in het slechtste geval, even duur dan ecopower.
Ecopower 3900 x 0,18 = 702 eur maar ook min 400 kwh free elek (=72 euro ) = 630 euro
Maak zelf het verschil.
Nu hecht ik ook niet teveel belang aan die simulaties. Het blijven tenslotte maar simulaties.
Mij gaat het niet om de prijs, wel waar een firma voor staat ( windenergie ) - en is die goedkoper : prima. ( + natuurlijk de duidelijke prijs, simpeler kan het niet : 1kwh = 0,18 Eur )
Het belangrijkste is natuurlijk ook hoe je zelf zuinig met energie omgaat ( spaarlampen, stand-by uitschakelen enz...........)
Begin bij jezelf.
Met een verbruik van 3900 kwh/ jaar is dat al serieus de moeite en zal je een heel stuk onder de prijs van ecopower zitten.
Maar geloof gerust dat je de beste prijs hebt, in sommige gevallen zal dat kloppen, maar met het verbruik van 3900 kwh dus duidelijk niet.
Geld verdienen doe je door te werken.
@Cp : Mijn berekening ging uit van een enkelvoudig tarief. Dat was toch wel erg duidelijk, dacht ik. Ik heb geen dubbel tarief ( dag-nacht ) : dus maar 1 teller. Toch nog s goed lezen wat ik geschreven heb. Ik heb ook nooit beweerd dat het de beste prijs is, ik maakte alleen de vergelijking met Elektrabel ( enkelvoudig tarief ) die volgens jou altijd goedkoper was.
Nu, ik ga dat heen-en weergeschrijf maar stoppen, geen enkel forumlid heeft hier immers baat bij.
Nu, ik ga dat heen-en weergeschrijf maar stoppen, geen enkel forumlid heeft hier immers baat bij.
Laatst gewijzigd door Alf op 23 december 2009, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is vrijwel onmogelijk om constant de goedkoopste formule te hebben want dan zou je wel elk jaar moeten veranderen van gas-en elektriciteitsleverancier en altijd moeten blijven vergelijken.
Het is en blijft echter een feit dat door de overweldigende monopoliepositie van Electrabel energie veel te duur is en blijft in België. De concurrentie kan en zal niet ongelofelijk veel goedkoper zijn dan Electrabel omdat ze anders niet genoeg winstgevend zijn en omdat ze nog steeds met die schandalig dure distributietarieven zitten. Wanneer blijkt dat GDF Suez in Frankrijk 30% goedkoper is voor elektriciteit dan vraag je je af waarom ze dit in België ook niet doen...
Het is en blijft echter een feit dat door de overweldigende monopoliepositie van Electrabel energie veel te duur is en blijft in België. De concurrentie kan en zal niet ongelofelijk veel goedkoper zijn dan Electrabel omdat ze anders niet genoeg winstgevend zijn en omdat ze nog steeds met die schandalig dure distributietarieven zitten. Wanneer blijkt dat GDF Suez in Frankrijk 30% goedkoper is voor elektriciteit dan vraag je je af waarom ze dit in België ook niet doen...
Neen hoor !gustaafdewitte schreef: Ben ik hier de enige die windmolens mooi vind?
Ik vind windmolens aan de horizon ook heel mooi.

Klopt dat minder verbruiken de beste besparing is.Jentien schreef: Minder verbruiken is de beste besparing.
Maar : "over smaak en kleur wordt niet gediscuteerd" :
Windmolens die het landschap "verpesten"

Vind jij dan misschien de lelijk dampende koeltorens voor kernenergie mooi ?

En dan spreken we nog niet over de gevolgen van een kernramp !!!
Of ben jij Tsjernobyl dan vergeten, waarvan zich de gevolgen na meer dan 20 jaar nog steeds voordoen . . .
. . . en waarvoor men geen betere oplossingen vindt dan toebetonneren of kernafval in zee gooien.
Van "verwoesten van de natuur" gesproken !

- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Kernenergie zal de toekomst zijn, voor nog een 40-50 tal jaar. Daarna zullen de uraniumreserves volledig zijn uitgeput.
De toekomst zal zijn dat we onze energie halen uit antimaterie, dewelke momenteel nog niet op grote schaal kan worden geproduceerd.
Voorlopig zullen we het met alternatieven moeten stellen die groener zijn dan kernenergie en jammer genoeg ook minder krachtig.
De toekomst zal zijn dat we onze energie halen uit antimaterie, dewelke momenteel nog niet op grote schaal kan worden geproduceerd.
Voorlopig zullen we het met alternatieven moeten stellen die groener zijn dan kernenergie en jammer genoeg ook minder krachtig.
cp1234 schreef:Je hebt gelijk, je bent inderdaad nog iets vergeten. Bij mijn berekening van electrabel optibudget kwam ik een heel stuk onder de prijs van ecopower als je een tweevoudig tarief hebt.Alf schreef:
Dit klopt dus niet. Er wordt hier 1 ding vergeten : de gratis elektriciteit. Zit bij optibudget al in de simulatie.
Maak zelf het verschil.
Begin bij jezelf.
Met een verbruik van 3900 kwh/ jaar is dat al serieus de moeite en zal je een heel stuk onder de prijs van ecopower zitten.
Maar geloof gerust dat je de beste prijs hebt, in sommige gevallen zal dat kloppen, maar met het verbruik van 3900 kwh dus duidelijk niet.
Jullie proberen hier een vergelijk te maken tussen ecopower en electrabel...maar wat jullie ook vergeten is dat het dividend ook mag afgetrokken worden eigenlijk van de totale rekening. Ook vind ik persoonlijk het gemak van een enkelvoudig tariefsysteem niet te onderschatten. Ik moet bij Ecopower geen rekening houden of ik nu de vaatwas of de wasmachine in gang zet of vanavond. Dat gemak heeft ook zijn prijs (vraag het maar aan de vrouwen).