Daling rente Dexia internet spaarrekening vanaf 23/09/2009
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
boezoefke1
Re: Daling rente Dexia internet spaarrekening vanaf 23/09/2009
Kijk naar de combinatie dan basis + getrouwheid.
Als je je geld een jaar kan missen, kies dan de bank die de hoogste rente geeft voor beide samen.
Voorbeeld:
Bank a= 2 % basis en 0,75% getrouwheid
Bank b = 2,2% basis en 0,5 getrouwheid
=> Bank b = het beste (2,2%) als je je geld geen jaar laat staan
=> bank a = het beste (2,95%) als je geld een jaar laat staan
Als je je geld een jaar kan missen, kies dan de bank die de hoogste rente geeft voor beide samen.
Voorbeeld:
Bank a= 2 % basis en 0,75% getrouwheid
Bank b = 2,2% basis en 0,5 getrouwheid
=> Bank b = het beste (2,2%) als je je geld geen jaar laat staan
=> bank a = het beste (2,95%) als je geld een jaar laat staan
Laten we zeggen dat je dan al zeker bent van je getrouwheidspremie. Of dit nog steeds de beste keuze is na 1 jaar, is onvoorspelbaar.... De basisrente kan altijd wijzigen. We kunnen eigenlijk pas na 01/04/2010 een eerste evaluatie maken om te weten welke banken constant veranderen van producten en zo mensen in de tang houden.iemand schreef: dus volgens mij een bank opzoeken die de hoogste getrouwheidspremie geeft
als je je geld een jaar kan missen
of ben ik verkeerd?
grtjs
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
-
boezoefke1
Ik geef je gelijk als ik de wetgeving lees.
Helaas is er ook sprake in de wet van maar 1% voor alle spaardeposito's (dus geen onderscheid meer of je bv. meer of minder dan 50.000 op je rekening hebt staan). Kijk maar eens rond bij de banken, dat onderscheid is er nog steeds.
Waarom zou een bank dan niet het oude systeem van wijzigingen bij de getrouwheidspremie toch "stiekem" toepassen. Reken jij je rente elk jaar na?
Helaas is er ook sprake in de wet van maar 1% voor alle spaardeposito's (dus geen onderscheid meer of je bv. meer of minder dan 50.000 op je rekening hebt staan). Kijk maar eens rond bij de banken, dat onderscheid is er nog steeds.
Waarom zou een bank dan niet het oude systeem van wijzigingen bij de getrouwheidspremie toch "stiekem" toepassen. Reken jij je rente elk jaar na?
Dat onderscheid wordt inderdaad gemaakt, maar er is 1 groot verschil met vroeger. Ik illustreer het met een voorbeeld.boezoefke1 schreef: Ik geef je gelijk als ik de wetgeving lees.
Stel een spaarrekening tot 50.000€ krijgt 1,5% + 0,60%, voor bedragen hoger dan 50.000€ krijg je nog 0,50% + 0,60%. Je stort op deze rekening 75.000€.
Hoe was het vroeger?
Je krijgt tot 50.000€ 1,50% + 0,60% en voor de resterende 25.000€ 0,50% + 0,60%
In de nieuwe spaarregeling:
Op het ganse bedrag (75.000€) 0,50% + 0,60%
Uiteraard gaan we hiervan uit dat de basisrente niet wijzigt gedurende het ganse jaar. De getrouwheidspremie (0,60%) is gegarandeerd voor 1 jaar vanaf stortingsdatum.
Dat onderscheid wordt inderdaad gemaakt, maar er is 1 groot verschil met vroeger. Ik illustreer het met een voorbeeld.
Stel een spaarrekening tot 50.000€ krijgt 1,5% + 0,60%, voor bedragen hoger dan 50.000€ krijg je nog 0,50% + 0,60%. Je stort op deze rekening 75.000€.
Hoe was het vroeger?
Uiteraard gaan we hiervan uit dat de basisrente niet wijzigt gedurende het ganse jaar. De getrouwheidspremie (0,60%) is gegarandeerd voor 1 jaar vanaf stortingsdatum.
[/quote]
Dus als ik het goed begrijp,:
Stel een fortis online spaarrekening (2 + 0.5%)
51.000 euro
Dan krijg je daar niet 2+0.5% maar 0.5 + O.5% op????
juist??
Hoe was het vroeger?
[/quote]
Dus als ik het goed begrijp,:
Stel een fortis online spaarrekening (2 + 0.5%)
51.000 euro
Dan krijg je daar niet 2+0.5% maar 0.5 + O.5% op????
juist??
Noem het gerust vijgen na pasen waar ik nu mee afkom, maar dan had ik indertijd bij de verandering van de reglementering, toen de getrouwheidspremie van argenta veranderde van 0.01% naar 0.5% beter mijn geld van die rekening gehaald en terug gestort, want nu zit ik nog vast aan die 0.01%???Vaganzza schreef:Klopt, wanneer een periode voor de getrouwheidspremie afgelopen is, begint er een nieuwe periode. De op die dag geldende getrouwheidspremie is dan terug gegarandeerd voor 1 jaar.Nightwolf schreef: Stel:
op moment van storting: 0.5%
na 5 maand: 0.45%
na 10 maand: 0.40%
na 15 maand: 0.30%
na 20 maand: 0.35%
na 25 maand: 0.40%
krijg ik dan na 1 jaar 0.5%, na 2 jaar 0.40% en na 3 jaar 0.35%?
Neen, de rente veranderde mee (naar de nieuwe getrouwheidspremie). De periode van de premies liep wel door.Nightwolf schreef:Noem het gerust vijgen na pasen waar ik nu mee afkom, maar dan had ik indertijd bij de verandering van de reglementering, toen de getrouwheidspremie van argenta veranderde van 0.01% naar 0.5% beter mijn geld van die rekening gehaald en terug gestort, want nu zit ik nog vast aan die 0.01%???Vaganzza schreef:
Klopt, wanneer een periode voor de getrouwheidspremie afgelopen is, begint er een nieuwe periode. De op die dag geldende getrouwheidspremie is dan terug gegarandeerd voor 1 jaar.
ok, bedankt voor de volledige ophelderingVaganzza schreef:Neen, de rente veranderde mee (naar de nieuwe getrouwheidspremie). De periode van de premies liep wel door.Nightwolf schreef:
Noem het gerust vijgen na pasen waar ik nu mee afkom, maar dan had ik indertijd bij de verandering van de reglementering, toen de getrouwheidspremie van argenta veranderde van 0.01% naar 0.5% beter mijn geld van die rekening gehaald en terug gestort, want nu zit ik nog vast aan die 0.01%???