De beperkingen van elektrisch rijden
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Wel even appels met appels vergelijken. De basis-Clio heb je voor 10k, maar die heeft veel minder opties dan de Zoe. Als ik even snel kijk, kost een gelijkaardig uitgeruste Clio 16k en de Zoe 28k. Nog steeds een enorm verschil natuurlijk, maar toch al kleiner. Als je dan de lagere belastingen, premie, veel goedkopere brandstof en minder onderhoud in rekening brengt, is het verschil niet zo groot meer.anonymous schreef:Sorry hoor maar 30K voor een rugzak op wielen ? Voor 10K heb je een opel corsa of een clio. Met die 20K overschot kun je heel heel heel heel veel benzine tanken.
Zo lang die EV geen normale prijzen hebben zal er niets van in huis komen.
Ik ga niet beweren dat elektrisch rijden winstgevend is, maar voor mij komt de rekening toch redelijk gelijk uit ivm benzine of diesel. LPG en CNG zullen waarschijnlijk wel duidelijk voordeliger zijn, maar aantrekkelijke stadswagens op die brandstoffen zijn niet meteen dik gezaaid. En het milieuvoordeel is me ook wel enkele duizenden euro waard.
-
anonymous
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb helemaal niets tegen EV's en in de toekomst zal dat misschien doorbreken maar momenteel kan ik met zo'n wagen niets aanvangen. In rij 18000 km per jaar en dikwijls lange afstanden. Ik zou quasi nergens geraken wegens amper laadpalen. Een zeer goed uitgeruste Opel Mokka X af fabriek op lpg kost 23000 euro en dan tank je aan 0.4 euro per liter. Verbruik. Zo n 7.5 liter per 100 km. Dan rij je voor 3 euro per 100 km. Een Ampera E is ongeveer te vergelijken maar zal 40k kosten. En met de huidige elektriciteitsprijzen zal dat ook zo n 3 euro per 100 km kosten op voorwaarde dat je thuis kunt laden. Wat zal het kosten als je op een ander moet laden ? En mijn remorkske zal ik dan ook niet meer moeten trekken.
Laat dat veel goedkoper maar achterwege, momenteel kost 100km met een EV ong. 4 euro (thuis laden aan 0,27 cent/kWh), een benzine 6l/100km komt op 7,8 euro, een diesel 5l/100km op 6 euro, met LPG 8l/100km op 3,2 euro. Valt nog af te wachten hoelang het verbruiksvoordeel van een EV nog zal blijven bestaan, met de overgesubsidieerde windmolenparken en biomassa centrales in het vooruitzicht en de prijsevolutie van de afgelopen jaren, ziet het er in elk geval niet goed uit. Bovendien gaat vadertje staat een alternatief vinden voor de wegvallende taksen op fossiele brandstoffen.dw schreef: Als je dan de lagere belastingen, premie, veel goedkopere brandstof en minder onderhoud in rekening brengt, is het verschil niet zo groot meer.
Thuis laden aan 27 cent is toch ruim gerekend. Je laadt quasi altijd 's nachts op en dan kom je niet aan 27 cent. En zonnepanelen helpen enorm. Mijn zonnestroom kost me, alle taksen ingerekend, de helft van de 27 cent waar je het over hebt. Eigenlijk minder dan de helft, want ik schat de levensduur van mijn panelen erg conservatief in (tussen de 25 en 30 jaar, dat is nog 10 jaar minder dan waar degradatietests op wijzen).vortex schreef:Laat dat veel goedkoper maar achterwege, momenteel kost 100km met een EV ong. 4 euro (thuis laden aan 0,27 cent/kWh), een benzine 6l/100km komt op 7,8 euro, een diesel 5l/100km op 6 euro, met LPG 8l/100km op 3,2 euro. Valt nog af te wachten hoelang het verbruiksvoordeel van een EV nog zal blijven bestaan, met de overgesubsidieerde windmolenparken en biomassa centrales in het vooruitzicht en de prijsevolutie van de afgelopen jaren, ziet het er in elk geval niet goed uit. Bovendien gaat vadertje staat een alternatief vinden voor de wegvallende taksen op fossiele brandstoffen.
Het gaat niet op om jouw persoonlijke situatie als de algemene standaard voor te stellen. Niet iedereen heeft zonnepanelen en diegene die er wel hebben zullen hoogstwaarschijnlijk geen nachttarief hebben. Die 0,27 cent/kWh en 4 euro per 100km zuig ik niet uit mijn duim, die komen van link. Ook ik betaal gemiddeld 0,27 cent/kWh (alle kosten in) waarvan 55% van mijn verbruik aan daltarief en geen zonnepanelen.
Klopt, je moet de berekening individueel maken. Als je geen zonnepanelen hebt, is het verschil in brandstofkost niet bijster groot. Ik moet wel zeggen dat haast iedereen die ik ken met een EV zonnepanelen heeft.
Maar als je een EV hebt (en/of een warmtepomp) ga je altijd nachttarief kiezen. Je auto opladen doe je sowieso bijna altijd 's nachts, dus ik vind het allerminst oneerlijk om nachttarief als basis voor je berekening te nemen en niet de gemiddelde prijs van dag en nacht.
Maar als je een EV hebt (en/of een warmtepomp) ga je altijd nachttarief kiezen. Je auto opladen doe je sowieso bijna altijd 's nachts, dus ik vind het allerminst oneerlijk om nachttarief als basis voor je berekening te nemen en niet de gemiddelde prijs van dag en nacht.
Ondertussen in het nieuws "Elia moet mogelijk stroomreserves aanspreken door koudegolf volgende week"

De elektrische auto wordt voorgesteld als goed voor het milieu en we kunnen er onze afhankelijkheid van olie mee verminderen, maar als binnen x aantal jaar alle auto's in België elektrisch zijn is het hoog tijd dat we een paar kerncentrales bijbouwen voor de elektriciteitsproduktie. Zoals iedereen sinds Fukushima weet zijn kerncentrales heel milieuvriendelijk en veilig. Een alternatief is groene energie van windmolens maar dan moeten we in iedere wijk van ieder dorp een windmolen neerpoten.
Ze kunnen dan die kerncentrales oversubsidiëren door extra heffingen op het verbruik, ze kunnen misschien ook een EPC norm hanteren voor die wagens. Weer jobs en inkomsten??????????
Ik zou ten stelligste afraden een kerncentrale te bouwen. Kijk eens naar de prijs van Hinkley Point C, Olkiuoto en consoorten: zelfs onze overgesubsideerde offshore windparken zijn goedkoper, en dat wil veel zeggen...Yaris schreef:De elektrische auto wordt voorgesteld als goed voor het milieu en we kunnen er onze afhankelijkheid van olie mee verminderen, maar als binnen x aantal jaar alle auto's in België elektrisch zijn is het hoog tijd dat we een paar kerncentrales bijbouwen voor de elektriciteitsproduktie. Zoals iedereen sinds Fukushima weet zijn kerncentrales heel milieuvriendelijk en veilig. Een alternatief is groene energie van windmolens maar dan moeten we in iedere wijk van ieder dorp een windmolen neerpoten.
We hoeven niet in elke wijk een windmolen neer te poten om het volledige Belgische energieverbruik (transport, elektriciteit en verwarming) door hernieuwbare energie te dekken. Het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO) heeft de berekeningen gemaakt, en het valt verrassend goed mee (https://emis.vito.be/sites/emis.vito.be ... nergie.pdf ). Merk op dat sindsdien is gebleken dat de kosten voor een aantal technologieën (batterijen en zonnepanelen vooral) nog veel sneller zijn gedaald dan het VITO vier jaar geleden aannam.
@E10ne: misschien een heffing op overtollige leestekens. Dat zou de staatskas behoorlijk spijzen, me dunkt.
Nee, gewoon elke winter een black-out wegens geen stroom meerYaris schreef:als binnen x aantal jaar alle auto's in België elektrisch zijn is het hoog tijd dat we een paar kerncentrales bijbouwen voor de elektriciteitsproduktie.
En de Belgen, die kunnen dan niet eens meer 'vluchten' naar een buurland, want hun auto's raken niet opgeladen en rijden niet.
Laat mij dan maar die laatste der Mohikanen zijn in z'n diesel, die desnoods half Europa doorkruist naar ergens waar het licht wél brandt ...
Een bijkomend probleem is dat zo'n centrale er niet op een paar jaar staat. Rekening houdende met het feit dat we in België leven, dat er gegarandeerd enorm protest komt op zo'n centrale en de lange bouwtijd in andere Europese landen denk ik dat we al gauw over een jaar in de buurt van 2040 moeten denken eer een nieuwe centrale online kan komen.dw schreef:Ik zou ten stelligste afraden een kerncentrale te bouwen. Kijk eens naar de prijs van Hinkley Point C, Olkiuoto en consoorten: zelfs onze overgesubsideerde offshore windparken zijn goedkoper, en dat wil veel zeggen...Yaris schreef:De elektrische auto wordt voorgesteld als goed voor het milieu en we kunnen er onze afhankelijkheid van olie mee verminderen, maar als binnen x aantal jaar alle auto's in België elektrisch zijn is het hoog tijd dat we een paar kerncentrales bijbouwen voor de elektriciteitsproduktie. Zoals iedereen sinds Fukushima weet zijn kerncentrales heel milieuvriendelijk en veilig. Een alternatief is groene energie van windmolens maar dan moeten we in iedere wijk van ieder dorp een windmolen neerpoten.
We gaan binnen een paar jaar een groot probleem hebben met onze elektriciteitsvoorziening. De bestaande kerncentrales zijn versleten en er wordt niet meer in geïnvesteerd, nieuwe kerncentrales zijn niet op komst en alternatieve energievormen dekken onze energiebehoeften nog niet.
Als je er binnen een paar jaar nog ergens mee mag rijden? Als alle steden met van die Antwerpse grapjes beginnen...Fakkel schreef:Laat mij dan maar die laatste der Mohikanen zijn in z'n diesel, die desnoods half Europa doorkruist naar ergens waar het licht wél brandt ...
Zolang ik alle 4 jaar een nieuwe krijg zal dat wel meevallen.
Trouwens, ik haat steden en rondrijden erin. Geef mij maar 'den buiten' en shoppen / weggaan 'aan de rand van'.
Trouwens, ik haat steden en rondrijden erin. Geef mij maar 'den buiten' en shoppen / weggaan 'aan de rand van'.