De crash van 2017
TIP
-
pisa
Re: De crash van 2017
Jeroenjacobs schreef:Als er 1 ding gaat crashen dit jaar mijn inziens is het de obligatiemarkt.
In November zagen we een voorteken van hoe de markt de situatie inschat.
Bepaalde activa waren heel duidelijk, enorm duidelijk zelfs.
Van zodra de fed nog maar 1 keer de rente verhoogt dit jaar, breken alle technische weerstandzone's op de 10 year yield curve en is het hek van de dam.
Internationaal is de market exposure in bonds 2/3de ten opzichte van 1/3de equities.
Waar gaat dat vrijgekomen geld naar toegaan denken jullie?
"de winnaars onder de equities".
We krijgen maw een bubbelverplaatsing vermoedelijk in een stagflatie scenario indien de Fed de rente verhoogt.
Ik zou er niet van verschieten als de dow jones nog de 40k aantikt de komende jaren. Wat de actuariele winst daarvan zal zijn dat is een vraagteken wel.
Maar beter meesurfen dan geld verliezen op de spaarboek of actuarieel verlies in obligaties.
"my two cents".
Ik kan nog altijd uw redenering niet volgen.
Als de obligatie bubbel barst, betekent dit dat automatisch dat de rente omhoog gaat. Anders zou de zeepbel niet barsten.
Het geld zal dan juist niet verschuiven naar equities maar in obligaties blijven met dan dus een fors hogere rente.
- Jeroenjacobs
- Full Member

- Contacteer:
Neen, want 2/3de van het geld zit nu in obligaties.pisa schreef:Jeroenjacobs schreef:Als er 1 ding gaat crashen dit jaar mijn inziens is het de obligatiemarkt.
In November zagen we een voorteken van hoe de markt de situatie inschat.
Bepaalde activa waren heel duidelijk, enorm duidelijk zelfs.
Van zodra de fed nog maar 1 keer de rente verhoogt dit jaar, breken alle technische weerstandzone's op de 10 year yield curve en is het hek van de dam.
Internationaal is de market exposure in bonds 2/3de ten opzichte van 1/3de equities.
Waar gaat dat vrijgekomen geld naar toegaan denken jullie?
"de winnaars onder de equities".
We krijgen maw een bubbelverplaatsing vermoedelijk in een stagflatie scenario indien de Fed de rente verhoogt.
Ik zou er niet van verschieten als de dow jones nog de 40k aantikt de komende jaren. Wat de actuariele winst daarvan zal zijn dat is een vraagteken wel.
Maar beter meesurfen dan geld verliezen op de spaarboek of actuarieel verlies in obligaties.
"my two cents".
Ik kan nog altijd uw redenering niet volgen.
Als de obligatie bubbel barst, betekent dit dat automatisch dat de rente omhoog gaat. Anders zou de zeepbel niet barsten.
Het geld zal dan juist niet verschuiven naar equities maar in obligaties blijven met dan dus een fors hogere rente.
Indien de rente stijgt daalt de waarde van je obligaties actuarieel.
Waardoor je actuarieel verlies doet.
Als er maar een fractie van de obligatiehouders dit beseft drukken die massaal op sell waardoor het verder openspat.
Op zoek naar yield is er maar 1 uitweg, bepaalde equities.
Simpel voorbeeld: bekijk eens de 10 year yield curve in november en de s&p ondertussen.
De s&p steeg, de 10 year yield curve steeg (wat een reëel verlies is).
Stel dat de rentes op de 10 year note stijgen naar bvb 3 %, ga jij dan obligaties kopen als de 10 year note een beetje later aan 4 zou noteren?
Dan heb je actuarieel verlies geleden tussen die 3 en 4 % hé.
Bekijk dit eens zou ik zeggen.
http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 81157.html
Laatst gewijzigd door Jeroenjacobs op 22 januari 2017, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
pisa
@Jeroenjacobs,
De omgekeerde correlatie tussen de hoogte van de LT rente en de hoogte van de beurzen is een constante sinds de start van de aandelenhandel.
Zou het dan werkelijk "This time it's different' zijn?
Remember John Templeton....
De omgekeerde correlatie tussen de hoogte van de LT rente en de hoogte van de beurzen is een constante sinds de start van de aandelenhandel.
- Jeroenjacobs
- Full Member

- Contacteer:
pisa schreef:@Jeroenjacobs,
Post wo 2 steeg de LT rente en de beurs, Post jaren 80 daalde de LT rente en steeg de beurs.
Dus welke correlatie zou er dan moeten zijn?
De situatie is uiteraard anders, het beleid nu heeft geen recente voorgave.
-
pisa
Ik heb dan een andere visie.Jeroenjacobs schreef:pisa schreef:@Jeroenjacobs,
Post wo 2 steeg de LT rente en de beurs, Post jaren 80 daalde de LT rente en steeg de beurs.
In uw voorbeeld daalt idd de actuariële waarde van obligaties, maar het actuariële rendement stijgt wel fors. Voor geld in de markt, en zeker voor geld dat nieuw instroomt, zal de afweging gemaakt worden aan de hand van de risicopremie.
De risicopremie van aandelen t.o.v. obligaties zou dan veel te laag zijn, of zelfs negatief.
Ik concludeer daaruit dat er geld zal weggetrokken worden uit aandelen.
Na een tijd zal dan een evenwicht bereikt worden , met volgens mij terug meer geld in obligaties, waardoor die terug stabieler zouden worden en aandelen die lager zouden staan.
Afspraak in 2018. Deal?
- Jeroenjacobs
- Full Member

- Contacteer:
Dan ga je uit van de "valse" bewering dat obligaties veilig zijn, ik beschouw niks veilig in de markt.pisa schreef:Ik heb dan een andere visie.Jeroenjacobs schreef:
In uw voorbeeld daalt idd de actuariële waarde van obligaties, maar het actuariële rendement stijgt wel fors. Voor geld in de markt, en zeker voor geld dat nieuw instroomt, zal de afweging gemaakt worden aan de hand van de risicopremie.
De risicopremie van aandelen t.o.v. obligaties zou dan veel te laag zijn, of zelfs negatief.
Ik concludeer daaruit dat er geld zal weggetrokken worden uit aandelen.
Na een tijd zal dan een evenwicht bereikt worden , met volgens mij terug meer geld in obligaties, waardoor die terug stabieler zouden worden en aandelen die lager zouden staan.
Afspraak in 2018. Deal?
Maar goed we zullen zien.
-
pisa
Hiermee ben ik volledig akkoord.Jeroenjacobs schreef: Dan ga je uit van de "valse" bewering dat obligaties veilig zijn, ik beschouw niks veilig in de markt.
Maar goed we zullen zien.
Wat ik schreef was aan de hand van bestaande modellen.
Maar dat niets veilig is in de markt, daar ben ik het volledig mee eens.
Ik ben dan ook uiterst fatalistisch.
Ik schreef hier elders al dat een ondergang van ons financieel-economisch systeem zoals we dat nu kennen, niet uit te sluiten is.
Als dat er zou komen zijn we quasi allemaal gezien en zullen wij slechts als lemmingen richting afgrond hebben meegelopen.
Ik denk dat er grote kans is dat er dit jaar op z'n minst een forse correctie zal komen door Trump.
Het zou kunnen door ondoordachte plannen, een politieke crisis of internationale crisis, serieuze beschuldigingen van aanranding, noem maar op.
Het staat in elk geval vast dat de beurs onder Trump niet in een min of meer rechte lijn omhoog zal gaan.
Het zou kunnen door ondoordachte plannen, een politieke crisis of internationale crisis, serieuze beschuldigingen van aanranding, noem maar op.
Het staat in elk geval vast dat de beurs onder Trump niet in een min of meer rechte lijn omhoog zal gaan.
Stel de beurs crasht zoals in 1929 en de beurs blijft zoals toen jaren in het slop zitten. Wat zien jullie dan gebeuren?
Ik heb bijvoorbeeld al gelezen en interviews gezien dat er een massale vlucht gaat zijn naar de USD die als wereldreservemunt wordt gezien als veilige haven en als gevolg hiervan zou goud en zilver sterk gaan dalen.
Maar als ik dan kijk naar wat goud en zilver hebben gedaan na het referendum van de Brexit of in de aanloop van de Amerikaanse verkiezingen (tijden van onzekerheid) dan zie ik de goud- en zilverprijs naar boven schieten. Nadien volgt er dan wel een stevige correctie + voor de moment zien we de dollar dan weer sterk stijgen.
Bijkomende vraag, hoe ga je dan uw koopkracht beschermen of waar zien jullie ergens investeringsmogelijkheden na de crash van 2017?
Ik heb bijvoorbeeld al gelezen en interviews gezien dat er een massale vlucht gaat zijn naar de USD die als wereldreservemunt wordt gezien als veilige haven en als gevolg hiervan zou goud en zilver sterk gaan dalen.
Maar als ik dan kijk naar wat goud en zilver hebben gedaan na het referendum van de Brexit of in de aanloop van de Amerikaanse verkiezingen (tijden van onzekerheid) dan zie ik de goud- en zilverprijs naar boven schieten. Nadien volgt er dan wel een stevige correctie + voor de moment zien we de dollar dan weer sterk stijgen.
Bijkomende vraag, hoe ga je dan uw koopkracht beschermen of waar zien jullie ergens investeringsmogelijkheden na de crash van 2017?
Investeer in kippen (vlees, eieren), hout en wapens en leg een moestuintje aan.
De focus ligt te veel op Trump. Men kan daarom bijna zeker zijn dat, als er iets gebeurt, het niet door Trump zal zijn. Toch niet zoals de meesten nu dan toch denken. Het kan evengoed de US student debt bubble zijn waar er zich problemen gaan voordoen. Of Deutsche Bank die omver valt.
Investeringsmogelijkheden na een zware crash? Overal. Alles te koop aan spotprijzen. Maar komt die crash er in 2017? Misschien, misschien niet. Zolang er een soepel geldbeleid is, hoe gaat jan met de pet dan zijn geld beleggen? Op de beurs uiteraard. Zelfs momenteel, terwijl de fed spreekt van renteverhogingen, staat de rente nog historisch laag.
Investeringsmogelijkheden na een zware crash? Overal. Alles te koop aan spotprijzen. Maar komt die crash er in 2017? Misschien, misschien niet. Zolang er een soepel geldbeleid is, hoe gaat jan met de pet dan zijn geld beleggen? Op de beurs uiteraard. Zelfs momenteel, terwijl de fed spreekt van renteverhogingen, staat de rente nog historisch laag.
Iedereen spreekt van Trump, zodanig zelfs dat ze de andere problemen (misschien de grootste crisisoorzaken zelfs niet zien).
Alles is de schuld van Poetin en Trump. Als Trump een scheet laat staat het op HLN. De beurzen hebben al lang een aantal zaken (zoals schandalen) ingecalculeerd. Als Trump morgen aangeklaagd wordt voor aanranding dan ga je een klein boebeltje zien in de jaargrafiek.
Belangrijker is wat Yellen en Draghi doen. Hun keuzes zullen bepalen of we een correctie krijgen of niet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alles is de schuld van Poetin en Trump. Als Trump een scheet laat staat het op HLN. De beurzen hebben al lang een aantal zaken (zoals schandalen) ingecalculeerd. Als Trump morgen aangeklaagd wordt voor aanranding dan ga je een klein boebeltje zien in de jaargrafiek.
Belangrijker is wat Yellen en Draghi doen. Hun keuzes zullen bepalen of we een correctie krijgen of niet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Het allerbelangrijkste is wat het vertrouwen doet, want met 'vertrouwen' staat of valt alles.Kevva schreef:Belangrijker is wat Yellen en Draghi doen. Hun keuzes zullen bepalen of we een correctie krijgen of niet.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Iedereen focust inderdaad op Trump, maar van de enorme staatsschuld die ons als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt, hoor je niets meer. De dag de ECB stopt met hun inkoopprogramma gaan de rentes de hoogte in en zitten we in Europa met een probleem.
-
pisa
Een gigantisch groot probleem, idd.Naick schreef:Iedereen focust inderdaad op Trump, maar van de enorme staatsschuld die ons als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt, hoor je niets meer. De dag de ECB stopt met hun inkoopprogramma gaan de rentes de hoogte in en zitten we in Europa met een probleem.
Wellicht niet op te lossen zonder zeer zware schokken in ons systeem, als het al oplosbaar is.