Deel pensioensparen vervroegd opnemen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
anonymous
Re: Deel pensioensparen vervroegd opnemen
Tot vorig jaar zat ik ook met alles bij Fortis. Na een vraag over een herfinanciering, heb ik eerst een dikke week geen antwoord gekregen. Daarna kreeg ik een mailtje om me te melden dat het niet interessant zou zijn voor mij, zonder enige getallen, rentevoeten of dergelijke. Inmiddels was ik reeds bij enkele andere banken langs geweest en daar kreeg ik wel intressante voorstellen.
Dus dag erna een mailtje terug naar BNP, met de melding: "dank u, maar je mag alles klaarmaken om de lening te stoppen en al mijn zaken over te dragen". 5 minuten daarna telefoon "hoe? waarom?".
Voor mij is het simpel: Vanaf het moment dat ik ergens niet tevreden ben, zien ze mij niet meer terug. Of het nu de bank, de bakker of een restaurant is, maakt voor mij geen verschil.
Dus dag erna een mailtje terug naar BNP, met de melding: "dank u, maar je mag alles klaarmaken om de lening te stoppen en al mijn zaken over te dragen". 5 minuten daarna telefoon "hoe? waarom?".
Voor mij is het simpel: Vanaf het moment dat ik ergens niet tevreden ben, zien ze mij niet meer terug. Of het nu de bank, de bakker of een restaurant is, maakt voor mij geen verschil.
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Bij BNPP Fortis blijkbaar toch zware targets op pensioensparen
Zoals anonymous zegt is de topicstarter gewoon misleid. Cruciale informatie werd achtergehouden. Er is zeker grond voor een klacht. Zeker als je vakantiejob-loon ook op je BNP-rekening kwam en (Know Your Customer) ze wisten dat je nog student was. Klacht indienen, zeker doen.
Natuurlijk zal, bij een klacht, BNPP zich verschuilen achter het ondertekende openingsdocument waarin de klant akkoord gaat met de voorwaarden. Je niet laten afschepen is de oplossing: met je aanslagbiljetten in de hand en je studentenkaart. Maak goed dossiertje klaar.
Zch verschuilen achter het getekende openingsdocument is natuurlijk héél makkelijk, gezien men mag veronderstellen dat een bankbediende nog altijd een informatieplicht heeft. Ok, er zijn targets, maar als je al pensioensparen zit te verkopen aan mensen zonder belastbaar inkomen of waarvan je weet dat ze geen belastingen gaan moeten betalen omdat ze bv pas in september beginnen werken, dan is dat deontologisch echt een schande.
Werk zelf ook in een bank en vorige maand kwam er een meisje bij me die zelf vroeg naar pensioensparen: kort gesprekje mee gehad en bleek dat ze vanaf september deeltijds zou beginnen werken. Ben gewoon eerlijk geweest en gezegd dat het geen nut had voor haar en dat ze, als ze wou, volgend jaar maar eens terug moest komen. Waarschijnlijk twee straten verder bij BNPP hebben ze haar gewoon direct een pensioenspaarcontractje aangesmeerd.
Moet anonymous terug bijtreden (
): sowieso pensioensparen overzetten naar andere bank: Bij rabo 0% instapkosten, via die weg kan je mss nog wat recupereren...
Ik zou toch geen klant blijven bij BNPP als ze me zo in t zak gezet hebben.
Niet afgeven!!
Heb nog een smeuiig vb: m'n moeder moet (gezien ze overlevingspensioen combineert met eigen klein pensioentje en uitkering maandelijkse rente groepsverzekering) ieder jaar belastingen bijbetalen omdat men blijkbaar bij de belastingen niet in staat is om voldoende af te houden doorheen het jaar.
Ze had dit blijkbaar eens aangekaart bij haar Fortiskantoor en die bediende had (mijn moeder is er 64 nu !!!!!) gezegd dat ze mss pensioensparen kon overwegen, maar dat ze er nu wel snel moest aan beginnen
Toen ze me dat vertelde viel ik bijna van m'n stoel
Men zou ze dus voor 1 storting een pensioenspaarcontract aangesmeerd hebben en ze zou 10 jaar moeten wachten om dat geld terug te zien, louter voor een miniscuul voordeel!!!!!
Bandieten. >Echt gebeurd.
Zoals anonymous zegt is de topicstarter gewoon misleid. Cruciale informatie werd achtergehouden. Er is zeker grond voor een klacht. Zeker als je vakantiejob-loon ook op je BNP-rekening kwam en (Know Your Customer) ze wisten dat je nog student was. Klacht indienen, zeker doen.
Natuurlijk zal, bij een klacht, BNPP zich verschuilen achter het ondertekende openingsdocument waarin de klant akkoord gaat met de voorwaarden. Je niet laten afschepen is de oplossing: met je aanslagbiljetten in de hand en je studentenkaart. Maak goed dossiertje klaar.
Zch verschuilen achter het getekende openingsdocument is natuurlijk héél makkelijk, gezien men mag veronderstellen dat een bankbediende nog altijd een informatieplicht heeft. Ok, er zijn targets, maar als je al pensioensparen zit te verkopen aan mensen zonder belastbaar inkomen of waarvan je weet dat ze geen belastingen gaan moeten betalen omdat ze bv pas in september beginnen werken, dan is dat deontologisch echt een schande.
Werk zelf ook in een bank en vorige maand kwam er een meisje bij me die zelf vroeg naar pensioensparen: kort gesprekje mee gehad en bleek dat ze vanaf september deeltijds zou beginnen werken. Ben gewoon eerlijk geweest en gezegd dat het geen nut had voor haar en dat ze, als ze wou, volgend jaar maar eens terug moest komen. Waarschijnlijk twee straten verder bij BNPP hebben ze haar gewoon direct een pensioenspaarcontractje aangesmeerd.
Moet anonymous terug bijtreden (
Ik zou toch geen klant blijven bij BNPP als ze me zo in t zak gezet hebben.
Niet afgeven!!
Heb nog een smeuiig vb: m'n moeder moet (gezien ze overlevingspensioen combineert met eigen klein pensioentje en uitkering maandelijkse rente groepsverzekering) ieder jaar belastingen bijbetalen omdat men blijkbaar bij de belastingen niet in staat is om voldoende af te houden doorheen het jaar.
Ze had dit blijkbaar eens aangekaart bij haar Fortiskantoor en die bediende had (mijn moeder is er 64 nu !!!!!) gezegd dat ze mss pensioensparen kon overwegen, maar dat ze er nu wel snel moest aan beginnen
Toen ze me dat vertelde viel ik bijna van m'n stoel
Men zou ze dus voor 1 storting een pensioenspaarcontract aangesmeerd hebben en ze zou 10 jaar moeten wachten om dat geld terug te zien, louter voor een miniscuul voordeel!!!!!
Bandieten. >Echt gebeurd.
Via langetermijnsparen was je moeder aan haar 64 wel geholpen.
10 jaar storten en dan afnemen.
10 jaar storten en dan afnemen.
Indien niet aangegeven in de personenbelasting, kun je hiervoor een attest aanvragen om dit aan de bank te bewijzen.KoenSc schreef:Mocht 't dus niet aangegeven zijn, dan zou 't nu wel lukken?Nefertari schreef:...Aan mijn stiefzoon hebben ze bij de voormalige Fortis (AG verzekeringen) dat ook ooit gelapt. Maar de 2 jaar dat hij spaarde werden niet aangegeven aan de belastingen.
Bij het afsluiten ervan en dus het vervroegd opnemen van het geld, moest eerst een verklaring van het belastingkantoor worden voorgelegd waarin stond dat dit nooit aangegeven werd...
In mijn geval is 't dus wel aangegeven, maar het aanslagbiljet toont duidelijk dat het niet wordt meegenomen in de berekening. Logisch ook, met 1 jaar als vakantiejobber en 1 jaar slechts 2 maand gewerkt.
Indien wel aangegeven maar zonder dat er belastingvoordeel werd uitgehaald, vrees ik dat er niets aan te verhelpen is. (maar je kunt altijd proberen : je weet maar nooit.)
Mijn man bvb, heeft te laat beseft dat hij gedurende jaren, aanvankelijk slechts gedeeltelijk ; en later geen enkel belastingvoordeel gehaald heeft uit zijn langetermijn-pensioensparen.
Dit kwam eveneens doordat hij door de bank (BBL, later ING) niet geïnformeerd werd. In de beginjaren van het pensioensparen wisten gewone (werk)mensen niet hoe dat precies werkte. De bank heeft hem vanin het begin het hoogst mogelijke bedrag laten domiciliëren, zonder rekening te houden met zijn reële (lage) inkomen, en ze hebben dat nooit aangepast, ook niet toen hij later van een ziekenkasuitkering moest leven en nadien zijn werk verloor.
Op zijn 60 jaar werd hij belast op het totale bedrag van zijn bijeengespaard kapitaal, dus ook op de bedragen die nooit belastingvoordeel opleverden.