Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Defensieve portefeuille met 3 fondsen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Jhn
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Jhn
Verstuur privébericht

Re: Defensieve portefeuille met 3 fondsen

• Citeer

Bericht door Jhn » 23 januari 2012, 19:35

eerst en vooral bedankt aan iedereen voor de input, maar ik heb het moeilijk om de juiste fondsen te vinden.
wanneer ik die fondsen opzoek, vind ik er meerdere met dezelfde naam, maar met andere ISIN codes.
voorbeeld: Ethna-AKTIV E A vs Ethna-AKTIV E T

Al Fonds
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Al Fonds
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Al Fonds » 23 januari 2012, 21:07

Bij sommige fondsen heb je nog veel meer varianten.
Let op de laatste letters : EA: dit is een distributiefonds met coupon
De ET: is een kapitalisatiefonds.
Als het kan, kies de distributivariant ( de EA ) maar stel je niet teveel voor van die coupon.

nicknamesucks
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer nicknamesucks
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door nicknamesucks » 23 januari 2012, 22:47

Disitributie fondsen zijn te verkiezen boven kapitalisatie indien je dreigt tegen de 20.000 euro grens van roerende inkomsten aan te lopen. Niet alle fondsen hebben beide varianten.
Tiens het is toch juist op de dividenten (van distributieaandeelfondsen of obligatiefondsen) dat je roerende voorheffing moet betalen ?
21 % of 25% vanaf 20k . Juist een reden om distributiefondsen te mijden lijkt me; of mis ik iets ?
Op aandeelfondsen kap wordt toch geen rv gehoffen ? Enkel beursuitstaptax van 0,65 %

Welk bedrag moet je beleggen om meer dan 20K dividenten te ontvangen ?
Laatst gewijzigd door nicknamesucks op 23 januari 2012, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Al Fonds
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Al Fonds
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Al Fonds » 24 januari 2012, 08:30

Dat hangt natuurlijk van het intrestpercentage af...

nicknamesucks
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer nicknamesucks
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door nicknamesucks » 24 januari 2012, 10:00

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 42/related" onclick="window.open(this.href);return false;

De taxcijfers zijn wel veranderd sinds dit jaar, maar toch een verhelderende uitleg.

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 24 januari 2012, 13:18

In US$ heb je er een met drie ETF's (voor luiaards): http://www.marketwatch.com/lazyportfoli ... er-starter" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer info: http://www.marketwatch.com/lazyportfolio" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."

Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.

It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.

Jhn
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Jhn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jhn » 24 januari 2012, 19:46

Nog iemand om een top 3 te plaatsen?

Al Fonds
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Al Fonds
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Al Fonds » 24 januari 2012, 21:02

Op mijn blog staan er 2 x 25 goede fondsen. Je mag zelf kiezen.

Bucksenraeke
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Bucksenraeke
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Bucksenraeke » 24 januari 2012, 21:55

Ik geloof absoluut niet in slechts drie fondsen. Dit is een veel te smalle basis om op te werken. Ik bestudeer wel het lijstje van Al Fonds en plan mijn fondsenlijst bij te sturen. Zoals ook Robocat reeds menig maal heeft aangegeven spreiden, spreiden en nog eens spreiden.

Realist
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Realist
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Realist » 11 januari 2013, 11:14

Hoi Jhn,

De bovenstaande tips zijn zeker waardevol maar wellicht gooi ik de stok in het hoenderhok met volgende "gewaagde" bemerking. ;D

Hoeveel je er ook van denkt te kennen een Defensieve portefeuille met 3 fondsen is absoluut onmogelijk samen te stellen.

Rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Carmagnac Patrimoine & Skagen Kon Tiki & BFG Global Allocation bijvoorbeeld worden door de meeste mensen als super goeie fondsen met prima beheerders aangemerkt wat ik zeker niet zal tegenspreken maar zelfs die fondsen zullen klappen krijgen bij een algehele langdurige crisis van laten we nu eens maximaal zwart kijken die 20 jaar aansleept.

Hoeveel mensen (mezelf inclusief) zullen dan niet beginnen met fondsen te verkopen na 10 à 15 jaar omdat ze geld nodig hebben en zodoende verlies moeten nemen op hun portefeuille ?

Is absoluut doemdenken maar helaas niet onmogelijk in de huidige "rare" economische toestanden.

Mijn portefeuille probeer ik sedert korte tijd als volgt te positioneren rekening houdende met mijn leeftijd die 38 jaar bedraagt :
40 % in Aandelenfondsen (Gespreid over 40 verschillende fondsen en verschillende fondsbeheerders)
Bij Crash kan tijdelijk verhogen tot 50 % Aandelenfondsen maar nooit meer dan dat omdat je dan ook nog altijd een beetje speelruimte nodig hebt voor een verdere mogelijk daling van je portefeuille / kleine buffer of buffer ... Ik beleg in alles en nog wat maar zorg er zeker voor dat er ruime aandacht is voor grondstoffenfondsen. 5 % blootstelling aan goudmijnaandelen omdat deze ook een jaarlijks dividend met zich meebrengen in tegenstelling tot fysiek goud waarbij je meer afhankelijk bent van de koersschommelingen van het wereldwijde beleggerscorps die zowieso wispelturig en impulsief handelen. Ik ben de persoonlijke mening toegedaan dat fysiek goud aanhouden niet zoveel zin heeft omdat bij een absoluut doemscenario de financiële markten volledig in elkaar storten en eten dan belangrijk wordt dan een klomp goud die dan toch niet veel meer waard is dan een "gewoon" ruilmiddel. Hopelijk komt het nooit zo ver want dan ontstaat er zowieso reeds anarchie en oorlog.

Tip : Koop laag en verkoop hoog / hoger en herbalanceer regelmatig op maandelijkse en jaarbasis je portefeuille.

Wat vandaag een hype is kan het morgen niet meer zijn / tijdig beetje winst durven nemen en herpositioneren is de boodschap.

60 % Cash op spaarrekening zetten (met hoge gewaarborgde basisrente) - te beschouwen als gewone zichtrekening en naar believen te gebruiken voor privé-projecten alsook voor het benutten van opportuniteiten (dipjes) voor het aankopen van fondsen die op dat ogenblik ondergewaardeerd lijken.

Is belangrijk van je strategie / doelstellingen regelmatig te herbekijken.

Zo zit ik momenteel nog voor een 30 % in termijnrekeningen en tak 21 en coöperatieve aandelen (afgesloten toen het nog betere tijden waren) maar bezig met af te bouwen.

Vadertje Staat heeft ondertussen echter de instap bij tak 21 verhoogt naar 2 % (voorheen 1 % - verre verleden zelfs 0 %) + eventueel ook instapkosten bank of verzekeringsmaatschappij (indien niet via beste koop) en de gewaarborgde rendementen alsook de winstdeelnames liggen bedroevend laag hierdoor niet meer opportuun om te herbeleggen in tak 21.

Vadertje Staat heeft de RV betreffende termijnrekeningen en kasbons verhoogt naar 25 % (voorheen 21 % - voorheen 15 %) + momenteel zijn rendementen aangeboden door banken werkelijk bedroevend omwille van lage behoeften aan spaargeld.

Regel bij mij is om enkel termijnrekeningen e.d.m. af te sluiten (desnoods op tien jaar) indien netto-rendement 3 % bedraagt zijnde momenteel indien 4 % aangeboden waar dan nog 25 % RV waarvan immers afgetrokken moet worden.

Zo zit ik momenteel ook nog met een 5 % in Coöperatieve Aandelen maar gezien dit niet opgenomen wordt in de ("theoretische") Belgische waarborgregeling heb ik het nodige gedaan om uit te stappen in het eerste deel van "2013".

Kan uiteraard allemaal herbekeken worden bij wijzigende fiscaliteit / marktopportuniteit in de nabije toekomst.

Gouden raad blijf af van "gestructureerde" alsook van "hybride" produkten.

Zelf kan je voor voldoende risicospreiding zorgen met een gespreide "defensieve" portefeuille en dan kies je zelf telkens voor de produkten met minste kosten / meeste opbrengst.

Naargelang de leeftijd is het aangewezer defensiever te sparen / beleggen zodat je de risico's afbouwt naargelang je eigen leeftijd.

Mijn betrachting is om 65 jaar de blootstelling aan risico's te herleiden tot maximaal 10 % of desnoods tot 0 %.

Hoe vroeger je start met een portefeuille hoe meer eindkapitaal je kan opbouwen (theorie samengestelde interest).

Veel succes.

Groetjes.

Realistje

PS : Om eens concreet te zijn hierbij een "gratis" tip van een aandelenfonds waarin ik op heel lange termijn nogal wat vertrouwen in heb tegen de huidige waardering / aankoopprijs : LU0323243989 - Share Gold - Koers schommelt vandaag rond de 60 euro.

Is er wel eentje met een allerhoogste risicofactor, maar staat op historisch lage waardering.

Onder de 60 euro ben ik sowieso koper van dit aandeel (maximaal tot 65 euro stap ik zelfs nog verder in) en momenteel zit 15 % van mijn totale portefeuille in dit ene fonds.

Merk wel op dat ik voor de overige 85 % mij grotendeels gebaseerd heb op de fondsen van Al Fonds en hierbij voornamelijk fondsen met een veel geringer risico halte heb geopteerd.

Ik doe een berekende (zware) gok met dit ene fonds aan te kopen maar is er eentje die ik gerust superlang kan bijhouden en ooit komt er wel eens een moment dat ik zal kunnen cashen (als dit fonds eens in de rader van andere beleggers komt omwille gewijzigde marktomstandigheden / meer interesse vanwege de beleggers ...).

Mijn koersdoel is 75 euro / daarna begin ik met mijn belang terug af te bouwen.

De nabije of verdere toekomst zal moeten uitwijzen of ik de bal volledig aan het misslaan ben.

Al Fonds - Robokat - Yaris en anderen / jullie (opbouwende) kritiek omtrent de door mij gemaakte keuzes is altijd van harte welkom.

We kunnen maar iets bijleren door open en eerlijk onze visies te delen omtrent beleggen hé. :D

Realist
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Realist
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Realist » 11 januari 2013, 11:27

Beste Collega's,

Eerder in dit draadje kwam er ook een vraag of distributie dan wel kapitalisatie fondsen interessant zijn.

Antwoord is simpel -> Allebei even interessant.

Kapitalisatiefondsen hebben het voordeel dat je "slechts" 1 procent beurstaks moet betalen bij het uistappen.

Distributiefondsen hebben het voordeel dat je volgens mij geen beurtaks meer hoeft te betalen aangezien je reeds 25 % RV hebt betaald op het eerdere dividend.

Van dit laatste ben ik wel niet 100 % zeker gelieve mij te corrigeren als ik het verkeerd voor zou hebben. ???

Stel wetgever wijzigt de wetgeving bijvoorbeeld rond kapitalisatiefondsen dan zit je hypothetisch misschien met fiscaal minder aantrekkelijke distributiefondsen bijvoorbeeld.

Spreiden dan geniet je altijd gedeeltelijk van de fiscale >:D voor en nadelen.

Is zoals in supermarkt en je neemt mandje met de produkten die je het "meest" vers / goedkoop en smakelijk lijken en produkten die achter minder vers lijken koop je zeker niet meer bij en dan probeer je een ander desnoods "nieuw" produkt op de markt voor een kleine hoeveelheid.

Groetjes.

Realist (soms ook pessimist)

Realist
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Realist
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Realist » 11 januari 2013, 11:51

Hoi Yaris,

Ben ook nog aan het twijfelen omtrent het aantal fondsen.

Momenteel heb ik slechts 2 kernfondsen (waarop regelmatig kleine bedragen kunnen bijgestort worden / nooit afgehaald tot ik een mooie leeftijd zal bereikt hebben) daarnaast 43 satelieten.

Bedoeling satelieten is om waar nodig bij de minst presterende fondsen geheel of gedeeltelijk terug te verkopen in de toekomst als ik wat winst kan halen tussen 10 à 15 % minimaal anders verkoop ik niets.

Later (binnen enkele jaren) hoop ik die lijst van 43 satelieten terug te brengen tot een 10-tal eigen kernfondsen waarbinnen ik hopelijk nog wat verder kan beleggen tot aan mijn 65 ste.

Nu ben ik intensief ermee bezig (zo ben ik deze maand thuis en volg dagelijks de economische indicatoren alsook mijn volledige portefeuille in detail op om eens te zien wat er allemaal kan gebeuren in één maand).

Op korte termijn verwacht ik serieuze bokkesprongen (zowel naar boven als naar beneden) dit voor 2013 (waarmee ik infeite niets zeg).

De waardering van de meeste aandelen(fondsen) lijkt me momenteel redelijk correct te zijn.

Weinig zaken ondergewaardeerd maar ook weinig overgewaardeerd.

Is moeilijk instapmoment 2013 (zoals het trouwens altijd moeilijke instapmomenten zullen zijn vandaar dat we geleidelijk en met mondjesmaat instappen en blijven instappen en/of uitstappen naargelang de omstandigheden).

Zowel Crash als Euforie op de beurs is mogelijk de eerstvolgende maanden maar de fundamenten lijken me niet zo gunstig begin 2013 gezien de vele onzekere factoren en de nervositeit van de markten. Momenteel neem ik een afwachtende positie aan weinig kopen en weinig verkopen ... zullen zien of de toekomst meer stabiliteit zal bieden. Wel is het zo dat TINA nog steeds een positieve en niet te onderschatten inbreng heeft op de aandelenmarkten. Rentes zijn wereldwijd historisch laag en inflatieopstoot behoort altijd tot de mogelijkheden en als de mensen de inflatie willen kloppen ben je verplicht om minstens een beetje risico te nemen. Reden waarom ik in 2010 ben beginnen met beleggen ... Tevens zitten de (institutionele) beleggingsinstellingen nog op een berg cash en obligaties en vroeg of laat zullen ze hiermee iets moeten doen waardoor onvermijdelijk koersen ooit wel eens zullen moeten beginnen stijgen. Op korte termijn (dit jaar) zie ik het niet zo heel rooskleurig in voor het gehele jaar ben superieuze ups en downs verwachtende dit jaar dus voorzichtigheid en wekelijkse opvolging sterk aanbevolen wat mij betreft. Vanaf 2014 (zie Wereldbeker Brazilië) of de eerstkomende jaren na 2014 verwacht ik een meer structurele / positievere / stabieler beursklimaat.

Als deze glazen bol volledig verkeerd is gelieve mij "virtueel" af te rekenen via Spaargids wat het beste bewijs zal zijn dat niemand kan voorspellen wat de evolutie zou kunnen zijn binnen welke tijdspanne.

Weet één ding zeker ooit gebeurd alles wel "eens" op een bepaald ogenblik dus gedeeltelijk heeft iedereen bijna altijd gelijk met "veronderstellingen".

Bijvoorbeeld Goud zal onder 1.500 zakken (ooit) en boven de 2.000 stijgen (ooit).

Beleggen is "Hausse" curve indachtig steeds werken met gemiddelden en analyses (alsook met wijze geschiedkundige spreuken - marktindicatoren - raadplegen Spaargids en andere Fauna & F(l)ora - zelfs toogpraat kan nuttig zijn maar dan om uit te stappen) ...

Realist (efkes in de pen van Nostradamus) ;D

optibear
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer optibear
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door optibear » 11 januari 2013, 12:31

@ Realist: je post ondertussen van 11.15 al gelezen en ik kan er eigenlijk weinig negatief op zeggen.

Paar bedenkingen evenwel: waarom opteer je evenwel niet voor een paar Belgische holdings? Buiten het dividend ;D :-* kan dit ook een interessante manier zijn om te investeren in diverse bedrijven. Zie pakweg Gimv. Het voordeel is dat je snel kan achterhalen wat ze kopen en dus geen kat in de zak koopt. Op dat vlak vind ik overigens fondsen kopen, moeilijk. Als ik overweeg in een fonds te stappen probeer ik o.a te achterhalen in wat ze iinvesteren. Zodat ik hun strategie en logica kan volgen. Dit klinkt logisch maar ik heb al ondekt dat velen niet zo denken. Als je vraag in wat je ze hebben geïnvesteerd, krijg je een reactie van iets van biotech? Wauw,dat kan ik ook afleiden van de titel. Maar je moet ook wel snappen van die bedrijven doen, hé. En vertrouwen op de intelligentie van een fondsbeheerder is ook gemakzuchtig. Nog een voordeel met Belgische holdings: GBL is eigenlijk een verkapte Frans beleggingsfonds met dat voordeel dat je echter de dubbele taxatie van het dividend van o.a Suez GDF vermijdt. Inderdaad! ;D

Nog een bedenking die volgens weinigen toepassen: koop agressief als de beurs flipt en koop defensief bij een stierenmarkt. Slecht voorbeeld, mea culpa maar puur ter illustratie. De Belgische biotech versus de Bel 20. Beide hebben het goed gedaan maar ik ga ervan uit dat in 2012 alle Biotech bedrijven qua koers mooi gestegen zijn. Zelfs Tigenix! ;) ;D . Natuurlijk biotech is risky stuff maar dat is een compromis dat je sluit en ik verkies toch de Thrombo's versus een fonds die investeert in Canadese goudmijnen of andere rare zaken.

Bij deze: jezus, ik klink op de duur zoals Insider! :D ;)
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. ;)

optibear
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer optibear
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door optibear » 11 januari 2013, 12:41

@ Realist: wel twee kernfondsen hanteer jij? Zie jouw vorig betoog?

optibear
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer optibear
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door optibear » 11 januari 2013, 12:55

Nog een vraagje waarvan ik hoop dat Al Fonds het antwoord weet: COMGEST. Heeft er iemand ervaring met deze Franse fondsbeheerder en weet iemand waar je stuks van hem kan kopen?

In het laatste nummer van Gids voor de beste belegger stond er een interessant artikel met diverse opinies van fondsbeheerders voor 2013 (Schroder, JP Morgan en Comgest) De journalist in kwestie was erg positief over deze fondsbeheerder. Werd in een adem genoemd met Eduard Carmignac. Klinkt altijd goed dat laatste.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy