dilemma: kosten vs gemoedsrust
TIP
Re: dilemma: kosten vs gemoedsrust
Groeilanden en small caps zitten niet in IWDA. Deze toevoegen zou dus je diversification vergroten.JeroenBW schreef: ↑4 mei 2021, 14:19 toch zou ik daarnaast ook een deel willen steken in specifiekere fondsen/ETF's/holdings, bijvoorbeeld meer gericht op groeilanden of sectoren, small cap bedrijven. Ik begrijp dat dit iets meer risico inhoudt en moeilijk te voorspellen is, maar ik denk dat ik op die manier wat kan diversifiëren t.o.v. die IWDA.
IWDA bevat reeds alle sectoren en ook de meeste holdings, indien je daarvan meer koopt ben je meer van je beleggingen aan het concentreren, je diversificatie verminderd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik kan je geen advies geven maar ik kan je wel zeggen wat ik doe.JeroenBW schreef: ↑4 mei 2021, 14:19 trackers van brede indexen spreken mij zeker aan, genre IWDA. Dit heb ik eerder aangekocht en is iets waar ik mij goed bij voel. aangekocht en niet meer naar omgekeken. en weinig kosten. Ik overweeg zeker om het bedrag dat ik nu wil investeren opnieuw gedeeltelijk daarin de steken.
toch zou ik daarnaast ook een deel willen steken in specifiekere fondsen/ETF's/holdings, bijvoorbeeld meer gericht op groeilanden of sectoren, small cap bedrijven. Ik begrijp dat dit iets meer risico inhoudt en moeilijk te voorspellen is, maar ik denk dat ik op die manier wat kan diversifiëren t.o.v. die IWDA. Maar ook hier hoop ik iets te vinden wat ik nu (gespreid over een aantal maanden) koop en waarbij ik niet achteraf telkens de afweging moet maken of ik het al dan niet moet verkopen.
ik vraag me hierbij dan ook af wat volgens jullie een goede verdeling zou zijn tussen bijvoorbeeld IWDA en de meer specifieke producenten.
Ik splits mijn aandelen gedeelte op in
70% Wereldwijde ETF's (75% IWDA - 15% IUSN - 10% EMIM)
30% In stock picks, daar is geen enkele rationele verklaring voor want ik ga er vanuit dat dat stuk op lange termijn die 70% wereldwijde trackers niet zal verslaan. Gewoon omdat ik het ook fijn vind waarschijnlijk om daar mee bezig te zijn.
Die 30% rest verdeel ik dan nog verder in
35% holdings - 35% vastgoed (vooral GVV's) & 30 "rest"
Ik heb geen thematische ETF's maar die zouden ook in dit gedeelte passen.
Nog aan toevoegen : IWDA - IUSN - EMIM is emotieloos, elke maand koop ik met vast bedrag.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
10 jaar is een begin, maar ook niet enorm lang.
Wat vooral van belang is, is dat je niet *moet* verkopen op het moment dat de markt juist in een dip zit.
Voila... dat zijn allemaal elementen die spelen, en je tijdshorizon is daar belangrijk voor.
Als je voor minstens 40 belegt, zou je volgens mij alles gewoon in aandelen kunnen steken bv.
Edit: "interesse" zou ik ook niet teveel laten doorwegen in beslissing, obligaties neemt niemand uit intresse n.m.i.
Je kan gerust kijken wat ze te zeggen hebben natuurlijk.JeroenBW schreef: ↑4 mei 2021, 13:58 niet ingaan op testaankoop, mag ik vragen vanwaar dit advies? lijkt mij toch een onafhankelijke organisatie. Gezien niemand een glazen bol heeft ga ik ervan uit dat ik het zeker niet kan voorspellen, dus ga ik dan liever toch af op mensen die hier professioneel mee bezig zijn
Maar klakkeloos aannemen van hen of eender wie anders, is geen goed idee.
En "professioneel mee bezig zijn" moet je soms ook met een grote korrel zout nemem.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 mei 2021, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
IWDA is enkel developed markets large/mid capsJeroenBW schreef: ↑4 mei 2021, 14:19 trackers van brede indexen spreken mij zeker aan, genre IWDA. Dit heb ik eerder aangekocht en is iets waar ik mij goed bij voel. aangekocht en niet meer naar omgekeken. en weinig kosten. Ik overweeg zeker om het bedrag dat ik nu wil investeren opnieuw gedeeltelijk daarin de steken.
Overweeg bv. V3AA - IE00BNG8L278 - Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF (USD) Acc
Daarmee heb je zowat alle aandelen van over de hele wereld, developed+emerging, large/mid/small caps.
Enkel aandelen, maar grote spreiding, zal minder volatiel zijn, maar ook minder risico/rendement wellicht.
Eventueel combineren met een obligatie ETF.
Ofwel wil je ermee bezig zijn, ofwel niet. Die keuze zal je toch moeten maken hoor...JeroenBW schreef: ↑4 mei 2021, 14:19 toch zou ik daarnaast ook een deel willen steken in specifiekere fondsen/ETF's/holdings, bijvoorbeeld meer gericht op groeilanden of sectoren, small cap bedrijven. Ik begrijp dat dit iets meer risico inhoudt en moeilijk te voorspellen is, maar ik denk dat ik op die manier wat kan diversifiëren t.o.v. die IWDA. Maar ook hier hoop ik iets te vinden wat ik nu (gespreid over een aantal maanden) koop en waarbij ik niet achteraf telkens de afweging moet maken of ik het al dan niet moet verkopen.
Hoe meer je accenten legt, hoe meer je er mee bezig bent en nadien ook mee moet bezig zijn.
Ook dit zal je zelf moeten bedenken en eventueel bijsturen in de tijd (dat is "ermee bezig zijn" dan).
Grotere spreiding want inderdaad extra small caps en emerging markets. Deze toevoeging vergroot de diversificatie, maar ook de volatiliteit ( EM + SC zijn volatieler), risico van small cap is typisch iets hoger en ook het lange termijn rendement.EarthNvstr1 schreef: ↑4 mei 2021, 15:42 IWDA is enkel developed markets large/mid caps
Overweeg bv. V3AA - IE00BNG8L278 - Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF (USD) Acc
Daarmee heb je zowat alle aandelen van over de hele wereld, developed+emerging, large/mid/small caps.
Enkel aandelen, maar grote spreiding, zal minder volatiel zijn, maar ook minder risico/rendement wellicht.
Door de ESG screening laat ee een reeks sectoren weg; bvb (ik denk) energie, wapens, tabak. Je verkleint daardoor de spreiding/diversificatie. De sectoren die weggelaten worden zijn niet noodzakelijk diegenen met het lagere rendement.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Klopt.
Maar mijn insteek was echter wanneer je EM+SC combineert met DM LC/MC in 1 ETF.
Ben ik verkeerd om te stellen dat alles dan uitgemiddeld wordt ?
M.a.w. als je dezelfde coverage zou samenstellen met meerdere ETFs, dan zou je op hetzelfde uitkomen.
Met 1 ETF kan je natuurlijk niet balanceren, dat kan eventueel een nadeel zijn ten voordele van het gemak van 1 ETF.
ESG op zich hoeft trouwens niet de hele energie sector uit te sluiten hé.
ESG kan evengoed een bedrijf dat investeert in windenergie uitsluiten wegens mensonterende arbeidsethiek bv.
Je hebt natuurlijk een goed punt, maar ik denk dat dat uiteindelijk niet veel verschil maakt of zelfs licht in het voordeel van ESG.
Met actief beheer bedoelde ik dat een derde dit actief beheert en ik er bijgevolg niet naar moet omkijkenEarthNvstr1 schreef: ↑4 mei 2021, 15:35Ja, heb ook wat het gevoel dat OP iets zoekt wat niet bestaat ...![]()
Laatst gewijzigd door JeroenBW op 4 mei 2021, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien moet je dan eens kijken naar de mogelijkheden rond vermogensbeheer ... dat dient daarvoor.
Echter... dat heeft wel een kost, maar of je daarmee gemoedsrust zal hebben, is nog maar de vraag.
Edit: of kijk ook eens naar https://www.spaargids.be/sparen/beleggi ... ijken.html
Dat kan, maar zal steeds een hoge kost hebben. Een kost die zelden wordt goedgemaakt door betere prestaties.
Het is eerder iets psychologisch: bij crisissen (of hypes) willen we steeds 'iets kunnen doen', terwijl bij een goed gediversifieerde portefeuille 'niets doen' meestal de beste optie is. Zeker als je pas begint met beleggen, is 'niets doen' bij een crash best wel een mentale oorlog.
Om er nog eens een grijsgedraaid oneliner bij te halen:
Er wordt vaak meer geld verloren in het willen anticiperen op crisissen, dan in de crisissen zelf.
ik denk dat ik voor de algemene ETF's zal gaan zoals gesuggereerd.
dus een combinatie IWDA - IUSN - EMIM . Ik kom stilaan tot de conclusie dat dit best aansluit naar wat ik naar op zoek ben. En dat dit qua fiscaliteit (ik ben Belg voor alle duidelijkheid) en kosten toe momenteel de beste oplossing is. Is 75% 15% 10% hierbij een goede verdeling?
dus een combinatie IWDA - IUSN - EMIM . Ik kom stilaan tot de conclusie dat dit best aansluit naar wat ik naar op zoek ben. En dat dit qua fiscaliteit (ik ben Belg voor alle duidelijkheid) en kosten toe momenteel de beste oplossing is. Is 75% 15% 10% hierbij een goede verdeling?
Is een mooie verdeling, je zal alleen nog moeten bepalen hoe vaak per jaar je gaat aankopen en voor hoeveel en dan kijken welke broker hierbij past.
Als je bv IUSN €1000 bij MeDirect moet aankopen ben je telkens €20+taks kwijt. Ik zie dat je bij Binck voor IUSN ook +-€15 kosten betaald.(€9,75+€1,2 taks+€3,58 productkosten)
Binck rekent voor IWDA €1000 ook +-€15 kosten aan, MeDirect daartegen €7,5
IWDA - IUSN - EMIM aankopen.
Dus elke aankoop betaal je al €35 aan kosten.(MeDirect), en €45 bij Binck.
Misschien DeGiro nog de betere optie ?
Wel sterk dat DeGiro voor de aankoop van €5000 US aandelen maar €0,52 kosten aanrekent.
Waar haal je die extra kosten vandaan?karine schreef: ↑7 mei 2021, 16:58 Is een mooie verdeling, je zal alleen nog moeten bepalen hoe vaak per jaar je gaat aankopen en voor hoeveel en dan kijken welke broker hierbij past.
Als je bv IUSN €1000 bij MeDirect moet aankopen ben je telkens €20+taks kwijt. Ik zie dat je bij Binck voor IUSN ook +-€15 kosten betaald.(€9,75+€1,2 taks+€3,58 productkosten)
Binck rekent voor IWDA €1000 ook +-€15 kosten aan, MeDirect daartegen €7,5
IWDA - IUSN - EMIM aankopen.
Dus elke aankoop betaal je al €35 aan kosten.(MeDirect), en €45 bij Binck.
Misschien DeGiro nog de betere optie ?
Wel sterk dat DeGiro voor de aankoop van €5000 US aandelen maar €0,52 kosten aanrekent.
Bij Binck is het €9,75 transactiekost voor Amsterdam of Xetra (Duitsland) voor bedragen tot €5000. En uiteraard ook de TOB maar die is voor alle brokers hetzelfde. En dat is het...
Geen idee hoe je aan die €3,58 komt, of €15 om voor €1000 IWDA te kopen.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Volgens mij zitten ze alle drie in de kernselectie van Degiro. Je kunt dus 1 maal per maand per isincode zonder transactiekosten kopen.JeroenBW schreef: ↑5 mei 2021, 10:02 ik denk dat ik voor de algemene ETF's zal gaan zoals gesuggereerd.
Een tweede maal ook maar dan moet het voor minstens 1000 euro zijn
Ik pas dezelfde verdeling toe.JeroenBW schreef: ↑5 mei 2021, 10:02 ik denk dat ik voor de algemene ETF's zal gaan zoals gesuggereerd.
Voor deze 3 zou ik toch zeker eens bij Degiro kijken, ze zitten alle 3 in de kernselectie en je kan ze dus maandelijks kopen zonder makelaarskosten.
Wel 2,5 euro / jaar voor Xetra. (en uiteraard de TOB)
Anders in elk geval opletten dat je makelaarskosten al niet onmiddellijk met een hap rendement gaan lopen bij de aankoop!