Distributie Etf's
TIP
Re: Distributie Etf's
Waar kan je dat het snelst zien waar die etf's, fondsen en andere geregistreerd staan ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De bedoeling was dat je op ex-div direct terug koopt.Jamo schreef: ↑31 mei 2021, 07:28 Cijfermatig uitgewerkt.
Taksen en kosten broker : 1%
We kopen de ETF voor 10.000€ + 1% = 10.100
De ETF stijgt naar 11.000€ en keert een dividend uit van 1% of 100€ bruto
1. ik verkoop niet. De ETF zakt op de betaaldag naar 10.900 en ik ontvang 70€.
2. ik verkoop mijn ETF voor betaaldag 11.000€-1% en krijg 10.890€ → probleemstelling : als ik overtuigt ben dat dit een goede belegging is, wanneer moet ik dan terug instappen ?
We zijn er niet mee eens.
Maar je moet inderdaad al met hoog dividend rendement én lage verkoop- en aankoopkosten zitten om het rendabeler te maken...

-
- Newbie
- Contacteer:
In bovenstaand voorbeeld doe je toch verlies ?
En dan mag de ETF nog niets gestegen zijn.
11000 EUR - 1% kosten = 10890
Terugkopen aan 10890 + 1% kosten = 10998
En dan heb je de ETF terug op het moment dat hij 10890 waard is,
en geen 70 EUR nettodividend.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, dat was inderdaad wat ik probeerde te zeggen ... dat Jamo een terecht punt had dus ...leergierig schreef: ↑31 mei 2021, 18:31 In bovenstaand voorbeeld doe je toch verlies ?

Vanwaar de 1% kosten? Dat lijkt me toch zeer hoog, zeker voor iemand die trading als strategie zou gebruiken.EarthNvstr1 schreef: ↑31 mei 2021, 18:34Ja, dat was inderdaad wat ik probeerde te zeggen ... dat Jamo een terecht punt had dus ...leergierig schreef: ↑31 mei 2021, 18:31 In bovenstaand voorbeeld doe je toch verlies ?
en geen 70 EUR nettodividend.![]()
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je simulatie wordt volledig bepaald door twee parameters: de grootte van het dividend en de kost van een transactie.
Als je de simulatie uitvoert met bvb 0.5% kosten en 2a3% dividend dan is het resultaat volledig anders.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Waar kan ik aandelen kopen met 0,5% kosten (commissie+belastingen) ?
Een berekening met 2 à 3% dividend zal m.i. niet veel verschil maken. De koers van een aandeel wordt door de markt bepaald en niet enkel door de daling door het dividend. Je kan pech hebben omdat het aandeel niet met hetzelfde percentage zakt als het dividend en je kan geluk hebben omdat het dividend meer zakt. Maw. "trow the dices"
Een berekening met 2 à 3% dividend zal m.i. niet veel verschil maken. De koers van een aandeel wordt door de markt bepaald en niet enkel door de daling door het dividend. Je kan pech hebben omdat het aandeel niet met hetzelfde percentage zakt als het dividend en je kan geluk hebben omdat het dividend meer zakt. Maw. "trow the dices"
Goh
Transactietaks is 0.12% en
bij wie betaal je mer dan bvb 25 Euro (0,25%) transactiekost voor een transactie?
Tuurlijk wel. Doen zou ik zeggen.
Zijn er echt beleggers die direct na het dividend een ander bedrag zouden geven? Die hebben dan wel niet goed opgelet.
B7H4long schreef: ↑1 juni 2021, 08:55
Goh
Transactietaks is 0.12% en
bij wie betaal je mer dan bvb 25 Euro (0,25%) transactiekost voor een transactie?
Bolero zit in elk geval al veel hoger met transactiekosten dan jij hier vermelde:
https://www.bolero.be/uploads/media/60b ... x-ante.pdf
Zijn er echt beleggers die direct na het dividend een ander bedrag zouden geven? Die hebben dan wel niet goed opgelet.
Neen, in ons geval is het onverstandig om uit te stappen juist voor de ex-dividend datum en terug in te stappen juist na de ex-dividend datum en is het dus best om deze data te negeren.
Conclusie; Jamo heeft en had had 100 procent gelijk in deze discussie.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het gaat eerst en vooral over ETFs, waarvan we dacht ik zeiden dat die hun koers ongeveer gelijkt met het bruto dividend daalt op ex-div. (anders dan individuele aandelen).Jamo schreef: ↑1 juni 2021, 08:30 Waar kan ik aandelen kopen met 0,5% kosten (commissie+belastingen) ?
Bij een goekope broker (denk Mexem bv.) zit je rond 0,20% TK+TOB aankoop/verkoop. Dus reken 0,50% aan+verkoop.
EarthNvstr1 schreef: ↑1 juni 2021, 09:50Het gaat eerst en vooral over ETFs, waarvan we dacht ik zeiden dat die hun koers ongeveer gelijkt met het bruto dividend daalt op ex-div. (anders dan individuele aandelen).Jamo schreef: ↑1 juni 2021, 08:30 Waar kan ik aandelen kopen met 0,5% kosten (commissie+belastingen) ?
Bij een goekope broker (denk Mexem bv.) zit je rond 0,20% TK+TOB aankoop/verkoop. Dus reken 0,50% aan+verkoop.
Ik had wel duidelijk gemaakt dat ik deze etf bij Bolero aangekocht had en dus zijn de prijzen van Bolero van toepassing.
Gezien deze etf in Frankfurt aangekocht is kun je in de link van Bolero zien dat ze 60 euro transactie kosten vragen tot 10.000 en 60+ 0,15% boven de 10.000.
We spreken in Jamo's voorbeeld van een originele aankoop van 10.000 euro en dan van een verkoop en terugkoop van boven de 10.000 euro wat dus reeds 120 euro + 0,15% transactie kosten oplevert voor de broker, dan nog 2 x de beurstax en daar is dat percentje kosten reeds zichtbaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vandaar dat ik geen korte termijn trades doe met Bolero, al mijn aankopen blijven daar enkele maanden zitten tot er een deftige koerswinst is (minstens 9 a 10% na kosten).