Distributie Etf's
TIP
Re: Distributie Etf's
MoreOrLess schreef: ↑23 mei 2021, 14:13Maar wat bedoelt u dan juist met "traden" als u ook nog een dividend wil opstrijken?
Het is toch niet zo dat je iets koopt en onmiddellijk terug verkoopt ....daar zit een tussentijd in en soms dus ook een dividendperiode.
Vandaag al voor een eerste keer een dividend ontvangen van de iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD, dat was dus wat ik bedoelde met 'ondertussen te genieten van het dividend'.
Maar als ik het goed begrijp had je net zo goed voor de dividendknip al kunnen verkopen?
MoreOrLess schreef: ↑28 mei 2021, 11:32 Maar als ik het goed begrijp had je net zo goed voor de dividendknip al kunnen verkopen?
Wat is het nut daarvan ? ik kocht hem aan 10,35 en nu staat hij aan 10,77 wat nauwelijks 4 % koerswinst is.
Voor mij is dat niet de moeite om te handelen ....
Het gaat mij niet om dit particuliere voorbeeld. Het gaat er mij om dat je zegt te traden met distributie-ETF's en dat je daar dan toevallig ook een dividend van kan opstrijken? Maar als je vindt dat de koers genoeg is gestegen kan je net zo goed verkopen voor de dividend-datum?
Met alle respect Mattia, maar het komt bijna als een fetish over dat je absoluut wil handelen met dividend-uitkeerders. De logica ervan zie ik niet. Zeker niet in het geval van ETF's. De koers daarvan vermindert rechtevenredig met het dividend. Maar jij hebt wel een lager geprijsde ETF en je krijgt maar een deel van het dividend in handen door de RV die je moet betalen. Je verliest alleen hierbij. En als het zelfs zo is dat je zonder problemen ook een ETF kunt verkopen voor de dividenddatum omdat de koers toevallig naar jouw aanvoelen genoeg is gestegen, dan begrijp ik de meerwaarde helermaal niet meer.
Met alle respect Mattia, maar het komt bijna als een fetish over dat je absoluut wil handelen met dividend-uitkeerders. De logica ervan zie ik niet. Zeker niet in het geval van ETF's. De koers daarvan vermindert rechtevenredig met het dividend. Maar jij hebt wel een lager geprijsde ETF en je krijgt maar een deel van het dividend in handen door de RV die je moet betalen. Je verliest alleen hierbij. En als het zelfs zo is dat je zonder problemen ook een ETF kunt verkopen voor de dividenddatum omdat de koers toevallig naar jouw aanvoelen genoeg is gestegen, dan begrijp ik de meerwaarde helermaal niet meer.
MoreOrLess schreef: ↑28 mei 2021, 11:48 Het gaat mij niet om dit particuliere voorbeeld. Het gaat er mij om dat je zegt te traden met distributie-ETF's en dat je daar dan toevallig ook een dividend van kan opstrijken? Maar als je vindt dat de koers genoeg is gestegen kan je net zo goed verkopen voor de dividend-datum?
Je focust op het dividend en dividenddatums terwijl dit bij mij geen enkele rol speelt bij het bepalen van een verkoopsprijs, ik volg dat zelfs niet op.
Ik verkoop wanneer de koers mijn koersdoel bereikt heeft en in de meeste gevallen is dat minstens 9 a 10 % hoger dan mijn aankoopprijs.
De hierboven genoemde iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD is geregistreerd in België, lijkt mij logisch dat er bij korte termijn traden dan voor een distributie versie gekozen wordt, de beurstaks bij aan en verkoop is immers slechts 0,12% ipv 1,32% bij kapitalisatie..MoreOrLess schreef: ↑28 mei 2021, 11:48
Met alle respect Mattia, maar het komt bijna als een fetish over dat je absoluut wil handelen met dividend-uitkeerders. De logica ervan zie ik niet. Zeker niet in het geval van ETF's.

vortex schreef: ↑28 mei 2021, 12:23De hierboven genoemde iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD is geregistreerd in België, lijkt mij logisch dat er bij korte termijn traden dan voor een distributie versie gekozen wordt, de beurstaks bij aan en verkoop is immers slechts 0,12% ipv 1,32% bij kapitalisatie..MoreOrLess schreef: ↑28 mei 2021, 11:48
Met alle respect Mattia, maar het komt bijna als een fetish over dat je absoluut wil handelen met dividend-uitkeerders. De logica ervan zie ik niet. Zeker niet in het geval van ETF's.
![]()
Yep, dat hadden we reeds besproken op de voorgaande pagina, leuk om daaraan te herinneren

Ok. Nu kan ik volgen 
PS: Mattia, graag ook volgende keer bij een ETF in USD ook de koersen in USD weergeven. Het is verwarrend dat je steeds naar Euro omrekent, zeker als je bij bepaalde berichten dan nog niet vermeldt welke munteenheid je gebruikt.

PS: Mattia, graag ook volgende keer bij een ETF in USD ook de koersen in USD weergeven. Het is verwarrend dat je steeds naar Euro omrekent, zeker als je bij bepaalde berichten dan nog niet vermeldt welke munteenheid je gebruikt.
Fout van mij want ik vergat inderdaad er een link bij te plaatsen, deze noteert toevallig op Frankfurt en in euro, zie link:
https://finance.yahoo.com/quote/IQQH.F?p=IQQH.F
https://finance.yahoo.com/quote/IQQH.F?p=IQQH.F
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zijn we het eens dat de koers van een dis ETF op ex-div datum grosso modo daalt met de bruto waarde van het dividend ?vortex schreef: ↑28 mei 2021, 12:23 De hierboven genoemde iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD is geregistreerd in België, lijkt mij logisch dat er bij korte termijn traden dan voor een distributie versie gekozen wordt, de beurstaks bij aan en verkoop is immers slechts 0,12% ipv 1,32% bij kapitalisatie..
Indien we het daar over eens zijn:
Dan is het toch interessanter om te verkopen vlak voor ex-div datum en terug aan te kopen op of vlak na ex-div datum (zonder belasting op meerwaarde) ipv het dividend te incasseren (met 30% RV op dividend) ?
Cijfermatig uitgewerkt.EarthNvstr1 schreef: ↑28 mei 2021, 20:58Zijn we het eens dat de koers van een dis ETF op ex-div datum grosso modo daalt met de bruto waarde van het dividend ?vortex schreef: ↑28 mei 2021, 12:23 De hierboven genoemde iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD is geregistreerd in België, lijkt mij logisch dat er bij korte termijn traden dan voor een distributie versie gekozen wordt, de beurstaks bij aan en verkoop is immers slechts 0,12% ipv 1,32% bij kapitalisatie..
Taksen en kosten broker : 1%
We kopen de ETF voor 10.000€ + 1% = 10.100
De ETF stijgt naar 11.000€ en keert een dividend uit van 1% of 100€ bruto
1. ik verkoop niet. De ETF zakt op de betaaldag naar 10.900 en ik ontvang 70€.
2. ik verkoop mijn ETF voor betaaldag 11.000€-1% en krijg 10.890€ → probleemstelling : als ik overtuigt ben dat dit een goede belegging is, wanneer moet ik dan terug instappen ?
We zijn er niet mee eens.
Jamo schreef: ↑31 mei 2021, 07:28Cijfermatig uitgewerkt.EarthNvstr1 schreef: ↑28 mei 2021, 20:58
Zijn we het eens dat de koers van een dis ETF op ex-div datum grosso modo daalt met de bruto waarde van het dividend ?
Taksen en kosten broker : 1%
We kopen de ETF voor 10.000€ + 1% = 10.100
De ETF stijgt naar 11.000€ en keert een dividend uit van 1% of 100€ bruto
1. ik verkoop niet. De ETF zakt op de betaaldag naar 10.900 en ik ontvang 70€.
2. ik verkoop mijn ETF voor betaaldag 11.000€-1% en krijg 10.890€ → probleemstelling : als ik overtuigt ben dat dit een goede belegging is, wanneer moet ik dan terug instappen ?
We zijn er niet mee eens.
En dan komt het volgende probleem tevoorschijn, hoe zul je dat uitleggen aan de fiscus als privépersoon?
Denk dat die jou dan als trader zal rangschikken met alle gevolgen van dien.
En dat opnieuw instappen mag je ook al vergeten want deze steeg ondertussen gewoon door.