Dividend cooperatieve aandelen
TIP
Re: Dividend cooperatieve aandelen
Inderdaad, maar deze coöperatieve aandelen blijven wél hun aankoopwaarde behouden.
En het is niet zo, dat dit al dikwijls gebeurd is. Voor mij is het zelfs positief dat Ecopower in moeilijke jaren geen dividend uitkeert, omdat dit betekent dat ze voorzichtig genoeg zijn om het bedrijf niet te laten failliet gaan.
Dank voor de tips. Ik heb vroeger al nagedacht over eventueel andere coops bij te nemen, maar ik ken daar eigenlijk niet veel van.Jamesken schreef: ↑24 juni 2021, 08:44...
Je kan ook spreiden en in andere coops (niet noodzakelijk alleen energie) investeren zodat je niet te veel bent blootgesteld aan een partij. Als ecopower nog eens geen dividend geeft dan zit je daar toch maar weer. Tenzij je dat niet erg vindt , dat kan ook. Maar aangezien het gaat om spaargeld om te zetten en iets meer te laten renderen neem je toch hoger risico met dat te beleggen in 1 partij. Je gaat van spaargeld (heel laag risico) naar een groter risico met een positie bij Ecopower.
Tot nu toe heb ik er alleen aangekocht van de twee, waar ik voordien ook al klant was: nml Ecopower en Argen-Co.
Het gaat mij niet alleen om de hogere rendementen, maar ook over spreiding (spaarrekeningen Me-Direct en Rabo, coop-aandelen en ook LTS).
Je zou kunnen overwegen om een bedrag te investeren in bv alterfin, oikicredit,incofin,BRS Microfinance om zo ook een beetje voor eerlijke handel te zorgen. Je krijgt daar nog een belastingsvoordeeltje op ook. Die geven ook meestal een klein dividend. Zeker het bekijken waard.
Je kan ook een deeltje CERA aandelen kopen - daar krijg je dividend + voordelen. Er zullen er nog wel zijn.
Het blijven natuurlijk aandelen , met alle risicos die daarbij komen kijken.
Je kan ook een deeltje CERA aandelen kopen - daar krijg je dividend + voordelen. Er zullen er nog wel zijn.
Het blijven natuurlijk aandelen , met alle risicos die daarbij komen kijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Interessante gedachte, maar dat lijkt me organisatorisch niet direct zo eenvoudig.
Bovendien investeer ik liever niet in 1 specifieke windmolen en wil ik er mij niet "mee bezig houden".
Er lijkt mij een verschil te zijn tussen cooperatieven.
Er zijn er die vooral/enkel "groene" (achtergestelde?) leningen geven aan anderen.
Er zijn er die eerder zelf investeren in een asset portefeuille. (dacht dat je dit eventueel bedoelde met "rechtstreeks").
Dat weet ik nog zo niet.
Persoonlijk investeer ik liever in een windmolen (of meerdere) waar ik geen last van heb ;-)
Kruimels buiten beschouwing gelaten, volg ik je hierin.platin schreef: ↑24 juni 2021, 08:34 Maar ja de kleine man moest eens zijn eigen energie gaan produceren.
Paar jaar terug, we gaan het mogelijk maken dat u ergens zonnepanelen plaatst en de opbrengst is voor u.
Is al heel lang stil rond dit project.
De grote energie spelers richten nu allerhande coöperatieven op zal voor het verlies zijn, of eerder nog meer kruimels aan te bieden.
Och ja de kruimels zit dan nog een % op die niet mag overschreden worden.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 24 juni 2021, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Interessant, van dat belastingvoordeel wist ik niet...Jamesken schreef: ↑24 juni 2021, 11:24 Je zou kunnen overwegen om een bedrag te investeren in bv alterfin, oikicredit,incofin,BRS Microfinance om zo ook een beetje voor eerlijke handel te zorgen. Je krijgt daar nog een belastingsvoordeeltje op ook. Die geven ook meestal een klein dividend. Zeker het bekijken waard.
Belastingvoordeel 5%, aandelen 5 jaar te behouden.
Kan je eigenlijk aanzien als 5% RV-vrij dividend na 1 jaar

Daarnaast zou ik dan rekenen op gemiddeld 1% netto dividend per jaar van dergelijke coops.
Dat brengt het netto rendement op ~2% per jaar grosso modo.
Heb je een idee van het risico van die 4 genoemde coops ?
-
- Verbannen Gebruiker
Waarom altijd zo negatief?
Er zijn bij Ecopower weinigen die een plastron dragen.
Het gaat tenslotte maar over een investering van max. 5.000 € pp. Voor mij een mooie spreidingen en belastingvrij.
Een nuldividend is bij Ecopower trouwens redelijk uitzonderlijk en niet de regel.
De laatste jaren toch al enkele keren rechtstreeks in zonneparken geïnvesteerd. Als je de taxshelter van 45% meerekent is het uitgekeerde dividend van de volgende jaren tov de netto inleg eigenlijk bijna dubbel rendement.

Schatrijk ga je er inderdaad niet van worden.Maar dat moet voor mij ook niet meer. Mooie bescherming tegen inflatie + extraatje.
>Heb je een idee van het risico van die 4 genoemde coops ?
Ik denk dat je dat zelf kan bepalen door het lezen van hun informatienotas die u op de websites kan terug vinden.
In die beschrijvingen van het aanbod kan je meer lezen over de risicofactoren.
Bv: https://www.alterfin.be/nl/intekenen-op ... rmatienota
Kort gezegd: De belegger loopt het risico om een deel of het geheel van zijn belegging te verliezen.
Ik denk dat je dat zelf kan bepalen door het lezen van hun informatienotas die u op de websites kan terug vinden.
Kort gezegd: De belegger loopt het risico om een deel of het geheel van zijn belegging te verliezen.
Laatst gewijzigd door Jamesken op 25 juni 2021, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gisteren een mail gehad van Luminus Windtogether, dividend van 5% bruto.
De laatste jaren geïnvesteerd in Klimaan en Druifkracht met de taxshelter @ 45%. Normaal dan de eerste jaren geen dividend maar Klimaan keert dit jaar al 3% dividend uit.
Dit jaar Wattardenne gevonden in Wallonie met het taxshelter voordeel, die investeren in waterkracht is eens wat anders dan windmolens of zonnepanelen.
De laatste jaren geïnvesteerd in Klimaan en Druifkracht met de taxshelter @ 45%. Normaal dan de eerste jaren geen dividend maar Klimaan keert dit jaar al 3% dividend uit.
Dit jaar Wattardenne gevonden in Wallonie met het taxshelter voordeel, die investeren in waterkracht is eens wat anders dan windmolens of zonnepanelen.
Heb je hier wat namen van? Ik kan namelijk alleen maar Nederlandse investeringen vinden in zonneparken, maar zij werken daar met een obligatielening.David_DeWa schreef: ↑24 juni 2021, 20:51
De laatste jaren toch al enkele keren rechtstreeks in zonneparken geïnvesteerd. Als je de taxshelter van 45% meerekent is het uitgekeerde dividend van de volgende jaren tov de netto inleg eigenlijk bijna dubbel rendement.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uiteraard.Jamesken schreef: ↑25 juni 2021, 09:01 >Heb je een idee van het risico van die 4 genoemde coops ?
Ik vraag me gewoon af wat jouw idee is qua risico van die 4 ...

ik zie het als een kleine investering om hopelijk mensen vooruit te helpen.
Ik had ooit hulp nodig en weining steun gekregen om vooruit te geraken en uit de miserie te klimmen. Het is mij toch vrij goed gelukt.
Ik hoop op deze manier een aantal mensen te kunnen helpen. Mocht ik mijn inleg verliezen is dat zo. Als je gewoon een donatie doet ben je je inleg zo ie zo kwijt :-) hier krijg ik nog iets terug via dividend en als het meezit verlies ik mijn kapitaal niet.
Ik had ooit hulp nodig en weining steun gekregen om vooruit te geraken en uit de miserie te klimmen. Het is mij toch vrij goed gelukt.
Ik hoop op deze manier een aantal mensen te kunnen helpen. Mocht ik mijn inleg verliezen is dat zo. Als je gewoon een donatie doet ben je je inleg zo ie zo kwijt :-) hier krijg ik nog iets terug via dividend en als het meezit verlies ik mijn kapitaal niet.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://eservices.minfin.fgov.be/myminf ... otschappen
Sectie 3.4
10. De vennootschap mag de ontvangen sommen niet gebruiken voor de uitkering van dividenden of de aankoop van aandelen, noch voor het verstrekken van leningen.
De vennootschap moet aan deze voorwaarde voldoen gedurende 48 maanden volgend op de volstorting van de aandelen. Als deze voorwaarde niet wordt gerespecteerd, zal de belastingvermindering gedeeltelijk worden teruggenomen onder de vorm van een belastingvermeerdering.
Dit belet evenwel de uitkering van dividenden aan aandeelhouders niet gedurende die periode, met dien verstande dat de sommen ontvangen in het kader van de belastingvermindering 'tax shelter' hier niet voor mogen dienen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Fair enoughJamesken schreef: ↑25 juni 2021, 10:59 ik zie het als een kleine investering om hopelijk mensen vooruit te helpen.

Al eens gehoord van Lendahand.
Beleggen op korte termijn voor 3 wereld.
Maar al dat personeel bij Alterfin.
Directeurs en voorzitters etc.
Knagen ook aan rendement.
Estate Guru believer.
Hey Platin, het rendement dat moet niet maximaal zijn voor mij. Ik streef dat niet na.
Ik vind dat ze dat al goed doen, en die mensen van alterfin en de anderen mogen hun pree verdienen he. Ik krijg ik ook mijn pree. Als het allemaal wat eerlijk verloopt tenminste. Er zullen er hier en daar wel snodaards tussenzitten natuurlijk.
Ik zal lendahand ook eens bekijken, bedankt voor de info.
Ik vind dat ze dat al goed doen, en die mensen van alterfin en de anderen mogen hun pree verdienen he. Ik krijg ik ook mijn pree. Als het allemaal wat eerlijk verloopt tenminste. Er zullen er hier en daar wel snodaards tussenzitten natuurlijk.
Ik zal lendahand ook eens bekijken, bedankt voor de info.