Doorlichting beleggingsstrategie
TIP
Re: Doorlichting beleggingsstrategie
Verdere vraag: hoe zie je de overdracht naar de volgende generatie?
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
@r0477476:
1- Eerst en vooral aanleren dat het niet aan de bomen groeit. Allez, toch niet vaak.
2- Opbrengstvastgoed uitfaseren op latere leeftijd of bij verbouwkosten; zo veel mogelijk liquide maken (vastgoed schenken is lastig). Eigen woonst verkopen indien zoonlief niet geïnteresseerd is.
3- Cash en aandelen op latere leeftijd schenken, eventueel in schijven + zes jaar wachten (0% belasting). Ofwel bij acute ziekte met spoedprocedure (3% schenkbelasting).
Allemaal theorie natuurlijk. "Wil je God doen lachen, vertel Hem je plannen."
1- Eerst en vooral aanleren dat het niet aan de bomen groeit. Allez, toch niet vaak.
2- Opbrengstvastgoed uitfaseren op latere leeftijd of bij verbouwkosten; zo veel mogelijk liquide maken (vastgoed schenken is lastig). Eigen woonst verkopen indien zoonlief niet geïnteresseerd is.
3- Cash en aandelen op latere leeftijd schenken, eventueel in schijven + zes jaar wachten (0% belasting). Ofwel bij acute ziekte met spoedprocedure (3% schenkbelasting).
Allemaal theorie natuurlijk. "Wil je God doen lachen, vertel Hem je plannen."
-
anonymous9
Van waar die 6 jaar pangloss? Het is voorlopig 3 jaar en het wordt 4 jaar volgend jaar.
Verstandige plannen!
Uw huis verkopen zeg je. Waar ga je dan wonen?
Uw obligatietracker vind ik ook een goeie trouwens, DBZB. Hoe zit het inderdaad met de taxatie (Luxemburg)? Vind je het niet vervelend dat je bij verkoop 30% moet betalen op de meerwaarde?
Verstandige plannen!
Uw huis verkopen zeg je. Waar ga je dan wonen?
Uw obligatietracker vind ik ook een goeie trouwens, DBZB. Hoe zit het inderdaad met de taxatie (Luxemburg)? Vind je het niet vervelend dat je bij verkoop 30% moet betalen op de meerwaarde?
@Barryke: Dat klopt inderdaad helemaal. Ik wist dat het vorig jaar met een jaartje verlengd werd, maar ik heb me vergist van nummer :-) In ieder geval zal de wetgeving wel nog een aantal keer wijzigen voor ik het loodje leg (hoop ik).
Over wonen maak ik nog niet meteen plannen. Te veel variabelen.
Nog geen zicht op de verkoop van DBZB en de Reynderstaks. Ik laat het weten als ik moet herbalanceren.
Over wonen maak ik nog niet meteen plannen. Te veel variabelen.
Nog geen zicht op de verkoop van DBZB en de Reynderstaks. Ik laat het weten als ik moet herbalanceren.
Sta mij toe om het vreemd te vinden dat u mensen aanraadt om bitcoin te kopen.
Ik denk niet dat u met dat soort beleggingen uw kapitaal heeft opgebouwd en in stand houdt?
Die meerwaardebelasting op het obligatieluik lijkt me gewoon heel erg zuur. Je ziet die op dit moment niet in je portefeuille en je denkt dus dat je een rendement hebt van X %. Om dan na jaren, decennia misschien, de rekening gepresenteerd te krijgen. Enfin bon, binnenkort zal het met de aandelentrackers misschien van hetzelfde laken een broek zijn. Dan krijg ik liever meteen de rekening, bij een dividenduitkering dus. Maar daarvoor kan je nu niet kiezen bij obligatietrackers. Als je dat doet, heb je dubbel prijs.
Ik denk niet dat u met dat soort beleggingen uw kapitaal heeft opgebouwd en in stand houdt?
Die meerwaardebelasting op het obligatieluik lijkt me gewoon heel erg zuur. Je ziet die op dit moment niet in je portefeuille en je denkt dus dat je een rendement hebt van X %. Om dan na jaren, decennia misschien, de rekening gepresenteerd te krijgen. Enfin bon, binnenkort zal het met de aandelentrackers misschien van hetzelfde laken een broek zijn. Dan krijg ik liever meteen de rekening, bij een dividenduitkering dus. Maar daarvoor kan je nu niet kiezen bij obligatietrackers. Als je dat doet, heb je dubbel prijs.
In mijn jonge jaren, het was zo rond de introductie van de nieuwe munt, stond er in ons dorpscafé zo'n slotmachine met fruitjes. Wij hebben daar menig (splinternieuwe) euro's aan verloren, ondanks de geruchten dat één van ons de machine 'eindelijk' doorhad. Het was gezellig, daar niet van. Desalniettemin heb ik daar meer over mijzelf (en geld) geleerd dan met het oervervelende pensioensparen dat mijn ouders mij door de strot probeerden te rammen.
Als de topic starter (die een trol bleek) toch maar met zo'n bedrag wil gaan beleggen, dan vind ik Bitcoin een uitstekende intro! Je emoties swingen alle kanten op: van euforie tot neerslachtigheid. De volatiliteit is enorm. De kans op falen nog groter wellicht. Zeg nu zelf: beter je vingers vroeg genoeg verbranden dan later uit te groeien tot een falende stock picker met 30% van je zuurverdiende loon.
Als de topic starter (die een trol bleek) toch maar met zo'n bedrag wil gaan beleggen, dan vind ik Bitcoin een uitstekende intro! Je emoties swingen alle kanten op: van euforie tot neerslachtigheid. De volatiliteit is enorm. De kans op falen nog groter wellicht. Zeg nu zelf: beter je vingers vroeg genoeg verbranden dan later uit te groeien tot een falende stock picker met 30% van je zuurverdiende loon.
Zo moeilijk is dat toch niet? Kijk gewoon naar de cijfers over 5 jaar, dan zie je dat de meeste aandelen op amper 50% staan van voor Corona.MoreOrLess schreef: ↑8 september 2020, 20:48Kunt u voor alle duidelijkheid ons even meedelen welke waardes u bedoelt?
Veel bedrijven zijn helemaal niet in moeilijkheden maar de computersystemen van velen reageren op alles, en dus staan aandelen nu verschrikkelijk laag.
Als je belegt op lange termijn dan is nu kopen vrijwel zeker een verdubbeling van waarde over 5 jaar.
Daarom vind ik dividend ook zo belangrijk, want dat maakt je aandelen extra goedkoop. Immers je kan met dat geld bijkopen
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Ik weet niet waar jij kijkt; ik zou toch nog eens kijken.Bassie schreef: ↑12 september 2020, 19:31 Zo moeilijk is dat toch niet? Kijk gewoon naar de cijfers over 5 jaar, dan zie je dat de meeste aandelen op amper 50% staan van voor Corona.
Veel bedrijven zijn helemaal niet in moeilijkheden maar de computersystemen van velen reageren op alles, en dus staan aandelen nu verschrikkelijk laag.
Als je belegt op lange termijn dan is nu kopen vrijwel zeker een verdubbeling van waarde over 5 jaar.
Daarom vind ik dividend ook zo belangrijk, want dat maakt je aandelen extra goedkoop. Immers je kan met dat geld bijkopen![]()
Iemand die 5 jaar geleden een brede aandelenportefeuille aankocht zou een rendement gehaald hebben van 7a8% per jaar.
Je verklaring rond dividenden moet je toch ook nog eens uitleggen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vreemde redenering voor iets dat al sinds z’n oorsprong in 2009 is blijven stijgen in waarde. In die 11 jaar zijn er maar 3 weken waarin de prijs nog hoger stond (3 weken waarin zowat elk journaal en krant stond te schreeuwen hoe hard het toch wel gaat met die bitcoin, dus uiteraard geen goed moment om hem dan te kopen)...