Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Doorlichting beleggingsstrategie

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
pangloss
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 jun 2020
Contacteer:
Contacteer pangloss
Verstuur privébericht

Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door pangloss » 1 september 2020, 22:11

Hallo. Ik volg al lange tijd mee met dit forum. Graag had ik mijn beleggingsstrategie aan jullie voorgelegd. Ik heb er best lang over nagedacht — op m’n eentje; ik koester gering vertrouwen in banken en vermogensbeheerders (slechte ervaringen…).

Situatie: Man, 43. Ongehuwd, alleenstaande. Eén zoon van 12. Doel van het totale vermogen is om een aangenaam passief inkomen te blijven genereren én om het kapitaal min of meer te behouden voor de volgende generatie.

Vermogen is gespreid over:

1- 900K vastgoed: 600K familiale woning + 300K opbrengsteigendom (9K/jaar); beide vrij van schuld en in goede staat.

2- 700K passieve portefeuille: ca. 350K VWCE + 350K DBZB.

3- 320K buy-and-hold Belgische portefeuille:

- 300 Elia
- 250 VGP
- 1000 Ageas
- 1500 Intervest Offices
- 1000 Care Property
- 100 Moury Contruct
- 300 Cofinimmo
- 180 GBL
- 300 Gimv
- 150 Ackermans
- 200 Tubize
- 300 Brederode
- 110 Sofina


De losse-aandelenportefeuille is een restant uit het verleden. De passieve portefeuille is nieuw sinds 2020 (dank aan B47Hlong). Daarvoor heb ik het grootste deel van mijn 20 jaar oude portefeuille verkocht. Ik kan het echter (nog) niet over mijn hart krijgen om de resterende aandelen ook te verkopen: ik denk dat het een mooie BE-portefeuille is met weinig omkijken en een mooi dividend (ca. 9000eur/jaar). Nu ik hoorde waaien dat de roerende voorheffing *misschien* zou zakken naar 15% ipv 30% ben ik nog meer geneigd om dit actieve gedeelte van mijn portefeuille te behouden.
Omhoog

Barryke
VIP member
VIP member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 08 jun 2020
Contacteer:
Contacteer Barryke
Verstuur privébericht

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door Barryke » 2 september 2020, 12:24

Ik vind dit persoonlijk een zeer goed gespreide portefeuille. Beleggen is ook een stuk emotie. Zolang die emotie u niet te veel geld kost is daar niets mis mee. Of uw Belgische aandelen meer gaan opbrengen dan VCWE, dat weet niemand. Maar uw broek ga je er ook niet aan scheuren. Met het vooruitzicht op een belastingverlaging op dividenden snap ik heel goed dat je ze wil aanhouden.

Als ik toch nog een kleine opmerking mag geven dan is het dat uw aandeel in overheidsobligaties wel aan de hoge kant is. Een rentestijging, zal
nog niet voor morgen zijn, gaat daar aan vreten. Maar ik vermoed dat u gelet op de omvang van uw vermogen ook nog over een stevige spaarrekening beschikt als ander “stabiel” deel.

Edit: als je de Belgische aandelen erbij neemt valt het misschien nog wel mee, uw obligatieluik.
Omhoog

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gebruikersavatar
gilberke
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01 feb 2014
Contacteer:
Contacteer gilberke
Verstuur privébericht

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door gilberke » 2 september 2020, 12:41

Ziet er een mooie portefeuille uit, ik zou de belgische portefeuille ook gewoon aanhouden.
Misschien één puntje: persoonlijk zou ik denk ik niet nog extra in vastgoedbeleggingen investeren (enkele van de belgische aandelen) als ik al zo'n vastgoed heb.
Omhoog

Gebruikersavatar
r0477476
Full Member
Full Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21 jul 2020
Contacteer:
Contacteer r0477476
Verstuur privébericht Website

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door r0477476 » 2 september 2020, 13:29

Ik vind dat er weinig op aan te merken is: ik heb de indruk dat je alles netjes hebt uitgelijnd & over nagedacht (bvb. je weet hoeveel dividend je jaarlijks +- ontvangt).

Ik vraag me wel af hoe je aandelenportefeuille er oorspronkelijk uitzag eind 2019 & welke posities je hebt verkocht + waarom. Hoe heb je de switch gemaakt naar je ETF-portfolio? Alles in een order gekocht (lijkt me onrealistisch) of een maandelijks order?

Knap werk & mooi dat je nu al denkt aan toekomstige generatie!
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)

Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Omhoog

pangloss
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 jun 2020
Contacteer:
Contacteer pangloss
Verstuur privébericht

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door pangloss » 3 september 2020, 20:08

Bedankt aan allen die reageerden. Ik ben eigenlijk heel tevreden dat niemand mij voor zot of roekeloze verklaart.
r0477476 schreef: ↑2 september 2020, 13:29 Ik vraag me wel af hoe je aandelenportefeuille er oorspronkelijk uitzag eind 2019 & welke posities je hebt verkocht + waarom. Hoe heb je de switch gemaakt naar je ETF-portfolio?
Oorspronkelijk had ik alleen losse aandelen (15 jaar lang opgebouwd) + spaarrekeningen bij verschillende banken, maar door het boek 'De Schitterende Eenvoud van Indexbeleggen' en de bijdragen van sommige forumleden hier heb ik een kat een kat genoemd: in onderpresteerde een eenvoudige passieve 60/40 portefeuille. Ik bezat ook heel wat buitenlandse aandelen (KO, Consolidated, Mowi, Unilever, ASML,…) waarop ik veel rendement liet schieten door de dubbele RV.

Sinds de introductie van VWCE heb ik op enkele maanden tijd hopen aandelen verkocht en gaandeweg ETF's bijgekocht met limietorders. Dat was… spannend. Ik dacht dat ik de grootste stommiteit van mij leven beging. In maart heb ik niet goed geslapen, zoals velen. Maar mijn oude portefeuille had het nog slechter gedaan, had ik ze aangehouden. Dat hielp! De herbalanceringsmethodes zijn een grote plus bij een passieve portefeuille. Losse aandelen herbalanceren is eigenlijk onbegonnen werk. Dat was een van de hoofdfrustraties bij mijn klassieke portefeuille.
Omhoog

Gebruikersavatar
B7H4long
VIP member
VIP member
Berichten: 6793
Lid geworden op: 11 jun 2017
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door B7H4long » 3 september 2020, 20:18

Velen tellen hun eigen huis niet mee in de beleggingen: "je moet ergens wonen" + "je eigen woning is eerder een kost".

Heb je de portefeuille al eens ingebracht in een portefeuilletool zoals Morningstar om het geheel te kunnen vergelijken met een neutrale benchmark? regionale verdeling? sectorverdeling?

Regionaal zit je heel veel in Belgie - dat eigenlijk minder dan 1% van de wereldmarkt is.
Sectorgewijs lijk je veel in vastgoed te zitten, en dit zelfs zonder je opbrengsteigendom.


Voeg je nog steeds extra geld toe aan je portefeuille? of "haal je eerder af"?
Wat is je totaal rendement van je Belgische portefeuille tijdens de laatste periodes? Hoe vergelijkt dat tegen de bredere wereldportefeuille?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Omhoog

pangloss
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 jun 2020
Contacteer:
Contacteer pangloss
Verstuur privébericht

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door pangloss » 3 september 2020, 20:46

Ik ben zelf niet de grootste minnaar van 'echt' vastgoed. Er is altijd wel wat gedoe en er zijn héél wat verborgen kosten (lidgelden VE, updates contracten, plaatsbeschrijvingen,…). Al mag ik niet klagen: ik heb een tevreden en goedbetalende huurder.

Ik zie een opbrengsteigendom als een sterke diversificatie t.o.v. mijn jarenlange liefdesverhouding met de beurzen. Leg niet al uw eieren in één mand, et cetera. Als investering gedraagt het zich als een inflatiegelinkte bond. De huurprijzen worden geïndexeerd en het pand/grond behoudt op z'n minst de waarde. Qua zekerheid en zielerust komt de vastgoedinvestering toch op de tweede plaats naast een spaarrekening. Je moet er alleen een beetje werk in steken, juist.

Indien ik mijn eigen huis niet meetel, dan bezit ik daarnaast ongeveer 100.000 EUR in beursgenoteerd Belgisch vastgoed (zie boven). Dat is inderdaad een zware tilt. De Belgische vastgoedmarkt is daarentegen wél een van de meest robuuste ter wereld (dankzij de erg hoge registratierechten o.a.). Ik voel me hier veilig bij (alhoewel lang niet zo veilig als bij een opbrengsteigendom!). Maar ik zou natuurlijk rendement kunnen missen als de Belgische markt wat achterblijft op VWCE bijvoorbeeld. Daar heb je een punt. Maar jij zou die BE-vastgoed-tilt liever opheffen en de vrijgekomen gelden ook in VWCE stoppen?

De holdings, daar blijf ik zeker af. De Belgische holdings zijn ook internationaal actief, zitten deels in private equity (ook een diversificatie) en vinden zichzelf steeds opnieuw uit. Ze groeien mee met een veranderende wereld. Grote fan. De holdings hebben me al veel centen opgeleverd.

Qua veiligheid voelt het voor mij zo aan:
1- spaargeld
2- obligaties DBZB (world, government, hedged)
3- opbrengsteigendom
4- Belgische holdings
5- VWCE
6- Andere aandelen, waaronder vastgoed

Added: ik gebruik live Google Sheets voor mijn passieve portefeuille. Dat werkt prima! Alleen heb ik spijt dat ik al die jaren mijn aandelenperformance niet precies heb bijgehouden (ik vertrouwde gewoon op mijn broker). Sinds VWCE+DBZB is het veel handiger/plezanter om portefeuille bij te houden/vergelijken; o.a. in Morningstar. Sinds kort test ik ook Portfolio Performance uit.
Omhoog

anonymous38760

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door anonymous38760 » 4 september 2020, 10:50

@pangloss, wat bracht je ertoe om DBZB te verkiezen boven AGGH, VAGF, IEAG, IGLE, .... die op dit forum populairder lijken?
Omhoog

Gebruikersavatar
r0477476
Full Member
Full Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21 jul 2020
Contacteer:
Contacteer r0477476
Verstuur privébericht Website

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door r0477476 » 4 september 2020, 15:58

Enkele vragen uit interesse:

- wat doe je met dividenden die je ontvangt? Herinvesteren in ETF-bundle of dagelijkse kosten betalen?
- Heb je erover nagedacht het opbrengsteigendom onder te brengen in een vastgoedvennootschap?

Ongetwijfeld niet zo’n bijster briljante vragen :)
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)

Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Omhoog

pangloss
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 jun 2020
Contacteer:
Contacteer pangloss
Verstuur privébericht

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door pangloss » 4 september 2020, 16:17

@Happyhour: DBZB heeft een hogere TER, maar de kredietwaardigheid is gemiddeld hoger dan bij de alternatieven (behalve IGLE; maar die is lastig te krijgen én distrubuting). In het geval van een nieuwe kredietcrisis (en BBB's worden gedegradeerd tot junk BB), ben je beter af met DBZB, die weinig BBB in portefeuille heeft. Vergelijk:

Code: Selecteer alles

IGLE: 56% AAA; 8% BBB
DBZB: 50% AAA; 8% BBB 
EUNA/AGGH: 40% AAA; 15% BBB
VAGF: 40% AAA; 18% BBB!
@r0477476: De dividenden zijn om van te leven. Ik zie mijn BE-aandelen als een 'virtuele opbrengsteigendom'. Als ik zou herinvesteren in aandelen, verkies ik toch de aanpak van accumulerende trackers zoals VWCE.

Een vastgoedvennootschap lijkt me pas interessant als je meerdere eigendommen hebt en/of meerdere kinderen (quod non). Ik kan mijn personenbelasting laag houden omdat:
- mijn ontvangen dividenden vrij zijn van belasting
- inkomen als zelfstandige beperkt is (veel kosten zoals auto etc gaan via eenmanszaak)
- slechts één huurhuis heb (met een voordelige KI)
- alleenstaande ben + kind ten laste
- kleine leningen lopen heb die 100% gebruik maken van Vlaamse + Federale woonbonus
Omhoog

bertVW
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 418
Lid geworden op: 22 mei 2013
Contacteer:
Contacteer bertVW
Verstuur privébericht

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door bertVW » 4 september 2020, 17:27

Pangloss, wat een mooi vermogen heb je reeds opgebouwd als alleenstaande en nog maar 43 jaar.
Is dit een resultaat van een beursvisie die je al 20 jaar hanteert en duidelijk zijn vruchten heeft afgeworpen of zijn er financiële meevallers die dit mede mogelijk maakten? Begrijp deze vraag zeker niet verkeerd en als je er niet wil op antwoorden, no prob :)
Omhoog

Jhn
VIP member
VIP member
Berichten: 4413
Lid geworden op: 14 dec 2011
Contacteer:
Contacteer Jhn
Verstuur privébericht

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door Jhn » 5 september 2020, 08:45

bertVW schreef: ↑4 september 2020, 17:27 Pangloss, wat een mooi vermogen heb je reeds opgebouwd als alleenstaande en nog maar 43 jaar.
Is dit een resultaat van een beursvisie die je al 20 jaar hanteert en duidelijk zijn vruchten heeft afgeworpen of zijn er financiële meevallers die dit mede mogelijk maakten? Begrijp deze vraag zeker niet verkeerd en als je er niet wil op antwoorden, no prob :)
De TS zal ook wel heel hard gewerkt hebben neem ik aan!
Bij deze proficiat en wat je ook kiest, gewoon volhouden, als je het niet te zot of exotisch zoekt zal het altijd opbrengen!

Well done :D
Omhoog

anonymous38760

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door anonymous38760 » 5 september 2020, 19:16

pangloss schreef: ↑4 september 2020, 16:17 @Happyhour: DBZB heeft een hogere TER, maar de kredietwaardigheid is gemiddeld hoger dan bij de alternatieven (behalve IGLE; maar die is lastig te krijgen én distrubuting). In het geval van een nieuwe kredietcrisis (en BBB's worden gedegradeerd tot junk BB), ben je beter af met DBZB, die weinig BBB in portefeuille heeft. Vergelijk:

Code: Selecteer alles

IGLE: 56% AAA; 8% BBB
DBZB: 50% AAA; 8% BBB 
EUNA/AGGH: 40% AAA; 15% BBB
VAGF: 40% AAA; 18% BBB!
Dit zijn inderdaad ook de redenen waarom DBZB mijn favoriet is. 100% government bonds (minst gecorreleerd met aandelen, global, alle looptijden, euro hedged en accumulerend. Maar inderdaad hogere TER.
DBZB is wel gedomicilieerd in Luxembourg ipv Ierland. Ik tast in het duister of dit nadelig is voor obligatie-ETFs. Heb jij daar meer informatie over?
Omhoog

dreamy
VIP member
VIP member
Berichten: 1851
Lid geworden op: 31 okt 2014
Contacteer:
Contacteer dreamy
Verstuur privébericht

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door dreamy » 7 september 2020, 14:27

Ik vind dit een zeer mooi gediversifieerde portefeuille, die een goed doordachte indruk maakt en waar weinig op aan te merken valt.

Ik herken mij ook in een groot deel van de redenatie van Pangloss, behalve dat ik die omslag naar een passieve portefeuille nog niet gemaakt heb en maar beperkt belegd ben in IWDA en VWCE. Voor het defensieve luik zit ik voornamelijk in gemengde fondsen en obligatiefondsen.

Ik zou Pangloss zeker aanraden om de individuele aandelen te behouden, maar ik moet er dan wel bij vermelden dat ik het nog altijd leuk vind om in individuele aandelen te beleggen en dat ik nog steeds blij ben om een mooi gespreide selectie van losse aandelen in portefeuille te hebben, inclusief de nodige holdings en vastgoedaandelen.
Omhoog

Bassie
Hero Member
Hero Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 20 sep 2012
Contacteer:
Contacteer Bassie
Verstuur privébericht

Re: Doorlichting beleggingsstrategie

  • Citeer

Bericht door Bassie » 7 september 2020, 18:20

Ik snap niet goed waarom niemand Telenet heeft opgenomen.
Bang geworden van de dreigementen van Liberty Global?
Telkens keren ze enorm uit als de cash-reserve te hoog is en LG geld nodig heeft.

Mijn vermogen is verspreid over een eigen huis (hypotheek met woonbonus), eigen auto's en motoren (zonder leningen).
Dan een deel Argenco, is zeker en doen het goed.
Verder verspreid over enkel aandelen, maar bezien op lange termijn.

Ageas, Telenet, GBL, Galapagos, Proximus, Dexia (ja ik hou die aan want de overheid wil leegtrekken en er zit veel geld in!) Mercedes en nog een berg anderen.

Elke maand zet ik geld aan de kant en als het spaargeld te hoog oploopt zet ik een deel om in aandelen.
De markt van vandaag is super om te kopen, veel aandelen staan op slechts 50% van hun waarde.

Ik doe het zelf en al zo'n 30 jaar, heeft me altijd veel opgebracht want ik beschouw dividend als een heel belangrijke factor, de koers minder.
Groeten Bas.

Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Omhoog

Gesloten
  • Afdrukweergave

26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Berekeningen rentes/premies
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan ABN AMRO
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan BKCP
  • ↳   Vraag het aan Credimo
  • ↳   Vraag het aan Delta Lloyd Bank
  • ↳   Vraag het aan DHB Bank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan Fortuneo Bank
  • ↳   Vraag het aan Goffin bank
  • ↳   Vraag het aan KBC Bank & Verzekering
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Onesto-woonkrediet
  • ↳   Vraag het aan Optima Bank
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • ↳   Beleggers nieuws
  • ↳   Spaargids RSS feed nieuws
  • ↳   Algemeen nieuws
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy