DPF ( roetfilter ) verwijderen
DPF ( roetfilter ) verwijderen
Ik kom tot de vaststelling dat dieselrijders met een DPF roetfilter met een extra kostenplaatje opgezadeld zitten.
Een DPF roetfilter verbruikt tussen 1 a' 2 liter per 100 km om de roet-verbranding in de DPF te laten werken.
De vervanging van een DPF roetfilter en cpu afselling kost tussen de 1000 en 2000 euro. (DPF- roetfilter gaat ongeveer 100.000 km mee. )
Als ik een kleine berekening maak,met een extra verbruik van 1,5 liter/ 100 km kom ik tot de volgende vaststelling.
Met 20.000 km per jaar x 1,5 liter = 300 liter diesel x 1,40 euro = 420 euro/jaar
Vervanging DPF roetfilter= 1500 euro : 5 jaar = 300 euro/jaar
Totale meerkost = 720 euro /jaar
----------------------
Het DPF roetfilter kan verwijderd worden en de eenmalige kost inclusief cpu afstelling = ongeveer 450 - 700 euro.
Zou is willen weten welke dieselrijder dit al heeft laten uitvoeren, en of hij daar al problemen achteraf mee heeft gehad en of hij met de technische autokeuring daar al opmerkingen heeft over gekregen????
Een DPF roetfilter verbruikt tussen 1 a' 2 liter per 100 km om de roet-verbranding in de DPF te laten werken.
De vervanging van een DPF roetfilter en cpu afselling kost tussen de 1000 en 2000 euro. (DPF- roetfilter gaat ongeveer 100.000 km mee. )
Als ik een kleine berekening maak,met een extra verbruik van 1,5 liter/ 100 km kom ik tot de volgende vaststelling.
Met 20.000 km per jaar x 1,5 liter = 300 liter diesel x 1,40 euro = 420 euro/jaar
----------------------
Het DPF roetfilter kan verwijderd worden en de eenmalige kost inclusief cpu afstelling = ongeveer 450 - 700 euro.
Zou is willen weten welke dieselrijder dit al heeft laten uitvoeren, en of hij daar al problemen achteraf mee heeft gehad en of hij met de technische autokeuring daar al opmerkingen heeft over gekregen????
Laatst gewijzigd door ludo op 28 november 2014, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DPF ( roetfilter ) verwijderen
Een zuinige diesel auto verbruikt 5l/100km. Het lijkt me sterk dat het effect van de roetfilter zo hoog zou zijn (1/3 van alle verbruik zou naar je filter gaan ??)
Overigens gaan ze dit direct zien in de keuring... Er gebeurt altijd een uitstootanalyse in een afgesloten ruimte.
Overigens gaan ze dit direct zien in de keuring... Er gebeurt altijd een uitstootanalyse in een afgesloten ruimte.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Met een 2,0 liter tdci motor van 125 -136 pk zal je verbruik wel iets meer zijn dan 5l/100 km. en de regeneratie van deze roetverbranding zou tussen de 15 en 20 % meerverbruik hebben...moneygirl schreef:Een zuinige diesel auto verbruikt 5l/100km. Het lijkt me sterk dat het effect van de roetfilter zo hoog zou zijn (1/3 van alle verbruik zou naar je filter gaan ??)
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Een recente dieselmotor verbruikt gemiddeld al lang geen 5l/100 km meer.
De toedracht van het extreme meerverbruik lijkt me eerder een broodje aap of te minimaliseren.
Mogelijk alleen maar verkooppraatjes.
De toedracht van het extreme meerverbruik lijkt me eerder een broodje aap of te minimaliseren.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Als je de werking( regeneratie ) van een roetfilter even bestudeerd, zal je merken dat dit niet enkel verkooppraatjes zijn, maar in gerenomeerde vakbladen wordt aangehaald over de nadelen van een DPF roetfilter...Spruitekop schreef:Een recente dieselmotor verbruikt gemiddeld al lang geen 5l/100 km meer.
Mogelijks zit er voor/door de regering ook wel een economisch kantje aan verbonden, want als alle dieselrijders 15% meer brandstof verbruiken, is dat enkel maar voor de staatskas te vullen, en het millieu effekt zal hun minder zorg baten...
Denk dat je niet wil weten over hoeveel miljoenen liters extra verspilde brandstof we dan spreken.. om nog niet te spreken over de bewuste files die ze crééeren, om alzo ook extra brandstof - verspilling te veroorzaken welke ook wel de staatskas vullen...
Verleden jaar werd er in belgie 8,14 miljard liter diesel brandstof verkocht.... reken maar uit hoeveel accijns en btw de staat eraan verdiend heeft...
http://www.tijd.be/opinie/commentaar/Di ... 78-620.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Ongeacht het voorgaande dat buiten mijn vraagstelling was, herneem ik met deze mijn vraag...
1 goede raad, EGR klep en Roetfilter er asap tussenuit.
Minder verbruik, minder slijtage, minder roet, enz...
Effe checke ivm ecu / sondes ed => goed idee (goeie garage zoeken, wegblijven uit officiële garage)
Voor keuring geeft dit wellicht een BETER resultaat.
5 liters voor een 2.0td is "normaal", meerverbruik is idd te wijten aan het "georganiseerd meerverbruik" door overheid.
Hetzelfde trieste verhaal voor benzinemotoren en de CO2 bullshit hierrond. Motoren worden gewoon wat "armer" afgesteld en zijn dan zogezegd "milieuvriendelijker", hetgeen op lange termijn natuurlijk net het tegenovergestelde effect heeft.
Op de keuring wordt trouwens helemaal niks correct gemeten qua uitstoot, noch voor benzine noch voor diesel.
Minder verbruik, minder slijtage, minder roet, enz...
Effe checke ivm ecu / sondes ed => goed idee (goeie garage zoeken, wegblijven uit officiële garage)
Voor keuring geeft dit wellicht een BETER resultaat.
5 liters voor een 2.0td is "normaal", meerverbruik is idd te wijten aan het "georganiseerd meerverbruik" door overheid.
Hetzelfde trieste verhaal voor benzinemotoren en de CO2 bullshit hierrond. Motoren worden gewoon wat "armer" afgesteld en zijn dan zogezegd "milieuvriendelijker", hetgeen op lange termijn natuurlijk net het tegenovergestelde effect heeft.
Op de keuring wordt trouwens helemaal niks correct gemeten qua uitstoot, noch voor benzine noch voor diesel.
Als je het antwoord al weet, moet je het niet komen vragen op een forum héludo schreef:Ongeacht het voorgaande dat buiten mijn vraagstelling was, herneem ik met deze mijn vraag...

Doe mij een plezier, volg je gedacht en gooi je roetfilter eruit. En verstik dan iedereen int straat, bijv. als je (klein)kinderen ophaalt op school. En denk aan mij bij je komende autokeuring

Wat is deze roettest dan. Zou een roetfilter nodig zijn voor die roettestsusu schreef:Op de keuring wordt trouwens helemaal niks correct gemeten qua uitstoot, noch voor benzine noch voor diesel.

meet gewoon de vastgekoekte roet IN de uitlaat.
Roettest zegt NIKS over roetuitstoot vd motor.
Foute boel, dringend afschaffen
Roettest zegt NIKS over roetuitstoot vd motor.
Foute boel, dringend afschaffen
Heb hierover eveneens het internet afgezocht. Voorlopig rijdt mijn 13 jaar oude diesel nog, doe veel stad, mijn volgende wordt mogelijk nogmaals een diesel zonder roetfilter.
Is er hier iemand die zijn roetfilter heeft leeggehaald en heeft laten wegschrijven (incl. EGR)?
Problemen op de keuring met een euro 5?
Problemen op de keuring met een euro 5?
Mijn roetfilter gaat nochtans al 142000 km zonder problemen mee. Regeneratie om de 1500 km. Kan ik gemakkelijk zien aan de verbruiksmeter die plots de hoogte in schiet. Je kan het ook ruiken (geur van verbrande rubber). Duurt een kwartiertje en dan is het gedaan.
Als jij de kosten wil doen om dat er uit te halen be my guest maar niet gaan janken dan als ze het merken op de keuring of dat je een pak foutmeldingen krijgt als het een auto met veel elekronica is. En wat ga je dan doen als je de auto wil verkopen ? Weer inbouwen ? De koper bedriegen ? Of het eerlijk zeggen dat ie er uit is met het risico dat je de auto niet meer kwijt raakt.
Als jij de kosten wil doen om dat er uit te halen be my guest maar niet gaan janken dan als ze het merken op de keuring of dat je een pak foutmeldingen krijgt als het een auto met veel elekronica is. En wat ga je dan doen als je de auto wil verkopen ? Weer inbouwen ? De koper bedriegen ? Of het eerlijk zeggen dat ie er uit is met het risico dat je de auto niet meer kwijt raakt.
Je berekening klopt niet, de roetfilter wordt niet continu geregenereerd. Aan de hand van een delta P sensor zal de boordcomputer beslissen wanneer er roet moet verbrand worden. Hoe vaak dat moet gebeuren hangt ondermeer af van je rijstijl, stadsverkeer of autostrade kilometers en of je veel korte of lange afstanden doet. De kans dat de roettest op de autokeuring slecht is zonder roetfilter is vrij groot, ik zou het risico in elk geval niet nemen.ludo schreef: ↑28 november 2014, 14:03 Ik kom tot de vaststelling dat dieselrijders met een DPF roetfilter met een extra kostenplaatje opgezadeld zitten.
----------------------
is eigenlijk hetzelfde als een darm ene kant in je eigen "uitlaat" steken en andere kant in je mond om zo minder zuurstof te verbruiken....
groene logica
groene logica

Als ze je daar mee pakken, zal aardig centje kosten, fraude, omzeiling van de co2 norm, wegentaks ontduiking, enz.