Dynamisch elektriciteitscontract bij Engie ervaringen?
Re: Dynamisch elektriciteitscontract bij Engie ervaringen?
@Tycoon
Ik zie net je rechtzetting over de tarieven, bedankt daarvoor. Ik had niet gezien dat axekebe nog een keer door 100 deelde.
Zoals ik eerder zij gebruik ik de factor epex spot x 0.1 + 15 cent. Zo kom je heel dicht in de buurt van de correcte prijs inclusief kosten en vergoedingen.
@DriesLe
Momenteel profiteer ik nog niet ten volle van de lage tarieven 's nachts. Ik ben dit contract in eerste instantie aangegaan omdat mijn vast tarief afliep en ik op deze manier direct kon profiteren van de daling in de markt. Het is ook zo dat ik als zelfstandige vrijwel nooit thuis ben of veel verbruik tijdens de duurdere uren. uiteraard gaat de vaatwas, wasmachine etc meestal aan tijdens de laagste tarieven of overdag als de zon schijnt.
Verder zal ik binnen een 4-tal maanden verhuizen naar een nieuwe woning met warmtepomp boiler, sauna, laadpaal,.. en dit alles volledig gestuurd via domotica. ik ben nu dus eigenlijk aan het testen hoe ik dit in de toekomst in mijn voordeel kan gebruiken zonder aan comfort in te boeten. Het zal dan een samenspel moeten worden van laagste tarieven, zonnepanelen, batterij en dit alles gestuurd door de domotica. Hierbij dienen we dan ook nog rekening te houden met het capaciteitstarief, geen makkelijke opgave dus
Wat slijtage van de batterij in een auto betreft door deze ook te gebruiken als thuisbatterij, dit is volgens mij verwaarloosbaar. Uiteindelijk hebben die batterijen vaak een capaciteit tussen de 50 en 100kw. Als je hiervan enkele kw gebruikt in de vooravond en deze terug goedkoop gaat bijladen tijdens de nacht is de impact volgens mij minimaal.
Ik zie net je rechtzetting over de tarieven, bedankt daarvoor. Ik had niet gezien dat axekebe nog een keer door 100 deelde.
Zoals ik eerder zij gebruik ik de factor epex spot x 0.1 + 15 cent. Zo kom je heel dicht in de buurt van de correcte prijs inclusief kosten en vergoedingen.
@DriesLe
Momenteel profiteer ik nog niet ten volle van de lage tarieven 's nachts. Ik ben dit contract in eerste instantie aangegaan omdat mijn vast tarief afliep en ik op deze manier direct kon profiteren van de daling in de markt. Het is ook zo dat ik als zelfstandige vrijwel nooit thuis ben of veel verbruik tijdens de duurdere uren. uiteraard gaat de vaatwas, wasmachine etc meestal aan tijdens de laagste tarieven of overdag als de zon schijnt.
Verder zal ik binnen een 4-tal maanden verhuizen naar een nieuwe woning met warmtepomp boiler, sauna, laadpaal,.. en dit alles volledig gestuurd via domotica. ik ben nu dus eigenlijk aan het testen hoe ik dit in de toekomst in mijn voordeel kan gebruiken zonder aan comfort in te boeten. Het zal dan een samenspel moeten worden van laagste tarieven, zonnepanelen, batterij en dit alles gestuurd door de domotica. Hierbij dienen we dan ook nog rekening te houden met het capaciteitstarief, geen makkelijke opgave dus

Wat slijtage van de batterij in een auto betreft door deze ook te gebruiken als thuisbatterij, dit is volgens mij verwaarloosbaar. Uiteindelijk hebben die batterijen vaak een capaciteit tussen de 50 en 100kw. Als je hiervan enkele kw gebruikt in de vooravond en deze terug goedkoop gaat bijladen tijdens de nacht is de impact volgens mij minimaal.
Ja goeie suggestie!reteiP schreef: ↑20 januari 2023, 11:23Grootschalige elektrische batterijen wanneer ze op grid niveau worden toegepast worden minstens elke 4 uur opgeladen en ontladen. Anders renderen ze niet, dus minstens 6 cyclussen op een dag. Maar die batterijen dienen wel om te injecteren in het net. Als particulier zal je je tot 1 cyclus per dag moeten beperken, maar je bespaart wel de volledige elek kost, ook distributie.DriesLe schreef: ↑19 januari 2023, 19:32 Goed om na een maand even je ervaring te delen. Heb nog geen digitale meter dus voor mij nog niet van toepassing.
Een batterij kan hierdoor ook terug interessanter worden. Als je goed aanstuurt dat het opladen gebeurt bij zon of lage kost uren. Kun je wellicht wel wat besparen. Genoeg voor de investering van een batterij? Dat durf niet te zeggen.
Het dynamisch elektriciteitscontract lijkt me eigenlijk vooral interessant voor wie wel een (grote) thuisbatterij kan plaatsen maar geen PV panelen. Die heeft namelijk een heel jaar om van de prijsverschillen te profiteren, iemand met een PV installatie zal het grootste deel van het jaar op de PV/batterij combinatie leven.
Je spaart uiteindelijk ook de kost van de panelen uit op die manier dus makes sense in appartementen bvb om 10 of 20 kw te zetten indien je kan en volledig van gas af met wat aanpassingen.
Dat is idd wat lastig, hoe groot is het voordeel nog met panelen, zal voor iedereen anders zijn afhankelijk van je productie en je vraag.
Voorlopig heb ik nog geen digitale meter dus sowieso nog geen mogelijkheid.
Is het ook zo dat het mss zelfs ok is met panelen als je bvb weet dat je aan een goed prijsje kunt injecteren overdag, dat je bewust niet oplaad via je panelen omdat je snachts toch goedkoper laadt dan dat je overdag injecteert. Dat gaat dan al ver en verreist serieus wat schema's en geen idee of huidige setups dat kunnen maar als je je er in verdiept ...
-
- Newbie
- Contacteer:
Hey Prunuz, hoe kom je aan die 15 cent? Lijkt me weinig met wat ik terug vind op de site van Fluvius.Prunuz schreef: ↑18 januari 2023, 13:40 Volgens mij correct. Vergeet wel de nettarieven en andere kosten niet. Ik ben zelf sinds 2 dagen dynamic klant en doe meestal de epex spot x 0,1 + 15 cent. Zo heb je bij benadering je tarief inclusief de kosten die ENGIE aanrekent en de overige kosten.
Misschien ook handig om weten. Als de epex prijzen negatief zijn, wat soms wel eens voorvalt, en je hebt op dat moment zonnepanelen die injecteren moet je volgens mij betalen voor je injectie?
Hey allen,
Ik rakel dit interessante topic even weer vanonder het stof.
Zijn er nog meer ervaringen met dit dynamisch tarief en eventuele gebruikers van slimme batterijen die op de goedkope momenten opladen?
Ik ben benieuwd, omdat tegen juli ons 3j vast contract afloopt en we al aan het kijken zijn voor alternatieven. Voornamelijk omdat we nu in een appartement zitten waar geen zonnepanelen mogelijk zijn.
cheers
Ik rakel dit interessante topic even weer vanonder het stof.
Zijn er nog meer ervaringen met dit dynamisch tarief en eventuele gebruikers van slimme batterijen die op de goedkope momenten opladen?
Ik ben benieuwd, omdat tegen juli ons 3j vast contract afloopt en we al aan het kijken zijn voor alternatieven. Voornamelijk omdat we nu in een appartement zitten waar geen zonnepanelen mogelijk zijn.
cheers
Tycoon schreef: ↑30 december 2022, 10:51 1000W = 1KW
1000KW = 1MW
1000MW = 1GW
Ze geven de prijzen zoals op de day ahead markt waar je uw energie koopt. Die is steeds in €/MWh. Je krijgt niet 1 prijs maar 24 prijzen te zien, 1/ u.
Uitleg over engie dynamic en de werking er van:
Met een maandelijkse variabel tweevoudig tarief o.b.v. de spot index (epex=belpex) bekom je ongeveer hetzelfde effect. De parameters a en b verschillen dan wel in de prijsformule. Maar de gebruikte index is de gemiddelde prijs van die maand. Dat is ook wat je gemiddeld bij dynamic betaald. Het verbruik/u verschilt wel en daardoor de werkelijk te betalen prijs ook.Hoe wordt de prijs per uur berekend?
De prijs van het Dynamic tarief verandert continu: elk uur wordt de prijs aangepast aan de prijzen op de Belgische energiebeurs. Daar wordt de prijs van elektriciteit grotendeels bepaald door vraag en aanbod. Omdat steeds meer elektriciteit wordt opgewekt door zonnepaneleninstallaties, windmolens en andere groene energieproducenten, verandert de verhouding tussen vraag en aanbod, en dat heeft invloed op de prijs.
Hoe is de prijsformule van Dynamic opgebouwd? Wordt er echt geen marge genomen op de energieprijs?
De prijsformule van Dynamic is 0.1 x Epex-spot + 0.204 c€/kWh.
Het eerste stuk 0.1*Epex-spot is gewoon één op één de prijs van de beurs. Die 0.1 staat er omdat de beurs handelt in Eur/MWh, maar de prijs op de tariefkaart in cEur/KWh staat. Dit is dus gewoon het omzetten naar de eenheid op de tariefkaart
Bestudeer ook de effecten van het capaciteitstarief. Wil je bij dynamic zo weinig mogelijk aan engie betalen? Moet je in de goedkoopstevperiodes verbruiken. Dan zal je een hoge kwp hebben. Al je verbruik en hoogste kwartierpiek zal in die periode liggen. Het dynamisch tarief heeft niet alleen voordelen.
Zou je het voor mijn energie contract van engie ook eens willen bekijken aub?
Bij mijn contract staat het volgende :
Uw nieuwe prijzen zijn gebaseerd op de volgende formules (excl. btw): vaste vergoeding elektriciteit 26,34 €/jaar (incl. 6% btw), normaal tarief 2,8385 + 0,1136 x EPEXDAM
Als ik het goed begrijp is die EPEXDAM dan de prijs per uur op de beurs per Mw uur. Wat is dan bij mij die 2.8385 en 0,1136?
Hierboven zijn de waarde zo : De prijsformule van Dynamic is 0.1 x Epex-spot + 0.204 c€/kWh.
Dan is die 0,1136 gelijk aan die 0.1 en epex-spot aan EPEXDAM en 2,8385 aan die 0.204 c€/kWh.
Of sla ik nu de bal volledig mis?
Alvast bedankt.
Bijna, maar EPEXDAM is de gemiddelde prijs per maand en is pas op het einde van de maand gekend. Vorige maand was die 91,47€/MWh. zie https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... ktriciteitgohigher schreef: ↑29 december 2023, 11:48Tycoon schreef: ↑30 december 2022, 10:51 1000W = 1KW
1000KW = 1MW
1000MW = 1GW
Ze geven de prijzen zoals op de day ahead markt waar je uw energie koopt. Die is steeds in €/MWh. Je krijgt niet 1 prijs maar 24 prijzen te zien, 1/ u.
Uitleg over engie dynamic en de werking er van:
Met een maandelijkse variabel tweevoudig tarief o.b.v. de spot index (epex=belpex) bekom je ongeveer hetzelfde effect. De parameters a en b verschillen dan wel in de prijsformule. Maar de gebruikte index is de gemiddelde prijs van die maand. Dat is ook wat je gemiddeld bij dynamic betaald. Het verbruik/u verschilt wel en daardoor de werkelijk te betalen prijs ook.
Bestudeer ook de effecten van het capaciteitstarief. Wil je bij dynamic zo weinig mogelijk aan engie betalen? Moet je in de goedkoopstevperiodes verbruiken. Dan zal je een hoge kwp hebben. Al je verbruik en hoogste kwartierpiek zal in die periode liggen. Het dynamisch tarief heeft niet alleen voordelen.
Uw nieuwe prijzen zijn gebaseerd op de volgende formules (excl. btw): vaste vergoeding elektriciteit 26,34 €/jaar (incl. 6% btw), normaal tarief 2,8385 + 0,1136 x EPEXDAM
Als ik het goed begrijp is die EPEXDAM dan de prijs per uur op de beurs per Mw uur. Wat is dan bij mij die 2.8385 en 0,1136?
Hierboven zijn de waarde zo : De prijsformule van Dynamic is 0.1 x Epex-spot + 0.204 c€/kWh.
Dan is die 0,1136 gelijk aan die 0.1 en epex-spot aan EPEXDAM en 2,8385 aan die 0.204 c€/kWh.
Alvast bedankt.
Om je nieuwe maandtarief te kennen vervang je elke maand de EPEXDAM waarde in de formule door de nieuwe waarde op https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... ktriciteit
De formule vormt een rechte waarbij de uw parameters 2,8385 c€/kWh vast (intercept) en richtingscoëfficient 0,1136c€/kWh zijn. Zou het maandgemiddelde van de EPEXDAM 0€/MWh zijn dan betaal je nog steeds 2,8385 c€/kWh.
Uw tarief in november 2023, exclusief btw was: 2,8385 + 0,1136 x EPEXDAM = 2,8385 + 0,1136 x 91,47 = 2,8385 + 10,3910 = 13,2295c€/kWh
Inclusief 6% btw : 13,2295c€/kWh * (1,06) = 14,02327c€/kWh
Uw jaartarief is dan het gemiddelde van die maandelijkse tarieven in uw verbruiksperiode.
Zie de definitie van EPEX DAM in de tariefkaart van engie flow, uw energie contract denk ik, https://www.engie.be/api/engie/be/ms_1/ ... language=N:
De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead EPEX SPOT Belgium (hierna
EPEX DAM) tijdens de maand van levering. De dagelijkse quoteringen EPEX DAM worden uitgedrukt in €/MWh. De waarde van EPEX DAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand.
Bedankt voor uw uitgebreid antwoord.Tycoon schreef: ↑29 december 2023, 19:31Bijna, maar EPEXDAM is de gemiddelde prijs per maand en is pas op het einde van de maand gekend. Vorige maand was die 91,47€/MWh. ziegohigher schreef: ↑29 december 2023, 11:48
Alvast bedankt.
Om je nieuwe maandtarief te kennen vervang je elke maand de EPEXDAM waarde in de formule door de nieuwe waarde op
De formule vormt een rechte waarbij de uw parameters 2,8385 c€/kWh vast (intercept) en richtingscoëfficient 0,1136c€/kWh zijn. Zou het maandgemiddelde van de EPEXDAM 0€/MWh zijn dan betaal je nog steeds 2,8385 c€/kWh.
Uw tarief in november 2023, exclusief btw was: 2,8385 + 0,1136 x EPEXDAM = 2,8385 + 0,1136 x 91,47 = 2,8385 + 10,3910 = 13,2295c€/kWh
Inclusief 6% btw : 13,2295c€/kWh * (1,06) = 14,02327c€/kWh
Uw jaartarief is dan het gemiddelde van die maandelijkse tarieven in uw verbruiksperiode.
Zie de definitie van EPEX DAM in de tariefkaart van engie flow, uw energie contract denk ik,De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead EPEX SPOT Belgium (hierna
EPEX DAM) tijdens de maand van levering. De dagelijkse quoteringen EPEX DAM worden uitgedrukt in €/MWh. De waarde van EPEX DAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand.
Dus als ik u goed begrijp is mijn bestaande account niet met uurprijzen maar met maandprijzen? Dus dan maakt het niet echt uit of ik 's nachts de auto oplaad of tijdens de dag.
Want dat is vooral het doel om de auto te laden tijdens de goedkoopste momenten. Is het dan eigenlijk beter dat ik mijn contract laat herzien?
Dit stond op het vorige contract : normaal tarief: 2,8896 + 0,1084 x EPEXDAM(monthly)
En dit op het nieuwe : tarief 2,8385 + 0,1136 x EPEXDAM . Rare is dan dat hier die monthly er niet meer bij staat. Maar je zegt dat EPEXDAM maandelijks is dus maakt niet veel uit waarschijnlijk dan.
De beste wensen voor 2024!gohigher schreef: ↑29 december 2023, 20:51 Bedankt voor uw uitgebreid antwoord.
Dus als ik u goed begrijp is mijn bestaande account niet met uurprijzen maar met maandprijzen? Dus dan maakt het niet echt uit of ik 's nachts de auto oplaad of tijdens de dag.
Want dat is vooral het doel om de auto te laden tijdens de goedkoopste momenten. Is het dan eigenlijk beter dat ik mijn contract laat herzien?
Dit stond op het vorige contract : normaal tarief: 2,8896 + 0,1084 x EPEXDAM(monthly)
En dit op het nieuwe : tarief 2,8385 + 0,1136 x EPEXDAM . Rare is dan dat hier die monthly er niet meer bij staat. Maar je zegt dat EPEXDAM maandelijks is dus maakt niet veel uit waarschijnlijk dan.
EPEX DAM is maadelijks. Lees de kleine letters van je contract of kijk het op de indexpagina van ENGIE na!
Uw contract laten herzien haalt niets uit omdat je het normaal tarief hebt. Het normaal tarief is het enkelvoudig tarief (of uitsluitend dagtarief volgens fluvius) waarbij er geen verschil is tussen de piek- en daluren. De piek- en daluren zijn aan dezelfde prijs, nl. aan de prijs die op het einde van de maand wordt vastgelegd. Je hebt nog een oude enkelvoudige meter of een digitale meter waar de dag (piek) en nacht (dal) tellers voor het energieverbruik worden opgeteld. Er is geen afzonderlijke aanrekening voor piek en dalverbruik.
Dat voordeel is er enkel omdat de parameters (vast + rico) van het drive variabel tarief lager zijn dan die van de andere variabele tarieven bij Engie. DRIVE Variabel 1 jaarOok voordelig met enkelvoudig tarief
Scherp variabel tarief, maandelijks aangepast aan de marktevolutie
Is Drive ook voordelig als ik een normaal tarief heb en geen piek – dal tarief?
Ja ook met een normaal tarief is het Drive tarief voordelig omdat je een hoger verbruik hebt door je elektrische wagen. Ook met het normaal tarief kan je geld verdienen per kWh door Slim laden te activeren in de Drive app.
https://www.engie.be/nl/mobiliteit/ener ... -variabel/
Variabele prijzen elektriciteit voor contracten afgesloten in Januari 2024
Voor particulieren in het Vlaamse Gewest
Prijzen inclusief 6% btw(12)
De formules excl. btw van toepassing voor Januari 2024 zijn:
- Enkelvoudig = 2,0088 + (0,1132 x EPEX DAM)
PS: Dynamic reken ik niet onder de variabel tarieven maar onder de dynamische tarieven.
Dat is ook lager dan die van uw contract. Maar welk contract heb je nu eigenlijk? Het is normaal dat de vaste parameters bij contractherziening hoger zijn dan die bij nieuwe contracten van hetzelfde type. Die laatste dient om je als klant binnen te halen.En dit op het nieuwe : tarief 2,8385 + 0,1136 x EPEXDAM .
Wil je van alle voordelen van het Engie drive variabel contract genieten, moet je aan je netbeheerder de omschakeling naar het tweevoudig tarief vragen. Heb je al een digitale meter dan kan fluvius dit vanop afstand activeren. https://www.fluvius.be/nl/factuur-en-ta ... 4115499634
Daarna wordt je verbruik volgens de tweevoudig dag (piek) en tweevoudig (dal) formules in van het Engie Drive variabel contract aangerekend. Op de afrekening zal je verbruik tot aan de effectieve omschakeling nog aan de enkelvoudig tariefformule aangerekend en vanaf de omschakeling aan de formules van het tweevoudig tarief.
Wil je van alle voor- en nadelen van het Engie dynamic/Engie drive dynamic contract genieten moet je aan de netbeheerder de omschakeling naar het tweevoudig tarief EN de kwartiermeting vragen. Daarna kan je het dynamic contract afsluiten.Dan is overstappen van een enkelvoudig tarief naar een tweevoudig uurtarief (of omgekeerd) simpel: je netbeheerder kan dit vanop afstand doen en moet hiervoor niet bij jou langskomen of iets fysieks wijzigen aan je meter. Hiervoor wordt een administratieve vergoeding aangerekend.
Ik wil een aanpassing aanvragen:
Deze aanpassing betekent niet dat je ENGIE contract moet wijzigen. Op je factuur wordt voor elke periode (piek / dal / enkelvoudig) de overeenkomstige energieprijs toegepast.
Voor leveringspunten in Vlaanderen:
Contacteer Fluvius of lanceer je aanvraag online op hun website.
Voor leveringspunten in Brussel en Wallonië:
Contacteer ENGIE, wij lanceren je aanvraag. Je vindt onze contactgegevens onderaan deze pagina.
https://www.engie.be/nl/support/faq/die ... ig-tarief/
Dag- en/of nachttarief
Bij het dagtarief heb je een elektriciteitsmeter met één telwerk die wordt gebruikt om het ‘enkelvoudig’ uurtarief te berekenen. Mensen met een dag/nachttarief hebben dan weer een meter met twee telwerken en een ‘tweevoudig’ uurtarief. Maar welke formule is het meest voordelig voor jouw situatie?
Kiezen voor een tweevoudig uurtarief (dag- en nachttarief)
Heb je momenteel een elektriciteitsmeter met één telwerk, maar gebruik je je wasmachine, droogkast, vaatwasmachine en elektrische boiler vooral ’s avonds of in het weekend? Dan kan het interessant zijn om over te schakelen naar een tweevoudig uurtariefmeter omdat de elektriciteitsprijs goedkoper is in het weekend en tijdens de daluren.
Heb je al een aansluiting, maar wil je die aanpassen naar een tweevoudig uurtarief? Vraag dan een wijziging van je bestaande aansluiting. Fluvius plaatst dan een meter met twee telwerken. Die meter heeft telwerken voor 'dag' (normaal tarief) en voor 'nacht' (verminderd tarief). De meter schakelt automatisch van dag naar nacht en omgekeerd. Leveranciers bieden een aparte prijs aan als je 2 meters hebt. Het nachtverbruik is goedkoper omdat ‘s nachts minder elektriciteit verbruikt wordt.
Meer info over welke uren van het dag- en nachttarief in jouw gemeente van toepassing zijn.
Wil je genieten van de verminderde prijs bij het nachttarief? Dan moet je wel een tweevoudige uurtariefmeter laten plaatsen. Dat kan je doen via de link hieronder.
Vraag een tweevoudig uurtariefmeter aan
Het tijdstip van omschakeling is belangrijk!
Een eventuele negatief saldo (productieoverschot) compenseren we niet bij een tariefwissel (niet op nul gebracht). Vraag de tariefwissel dus best aan zo dicht mogelijk bij je jaarlijkse meteropname.
Bijvoorbeeld: is je jaarlijkse meteropname in de maand maart (opnamemaand), vraag dan een tariefwijziging aan op 1 april. Zo maak je optimaal gebruik van de in het net geïnjecteerde energie.
https://www.fluvius.be/nl/factuur-en-ta ... 4115499634
Dit topic gaat over het Engie Dynamic/Engie Drive Dynamic contract en niet over de andere vaste of variabele contracten van ENGIE. Daarvoor bestaan andere topics of maak je zelf een aan.Als ik slim laad met ENGIE Dynamic kan ik dan ook geld verdienen voor ‘Slim laden’?
Nee, de vergoeding voor ‘Slim laden’ met de Drive app is enkel indien je een Drive Vast of Variabel pakket van ENGIE hebt.
Daarentegen biedt Dynamic wel het grootste besparingspotentieel als je erin slaagt te maximaal te verbruiken tijdens goedkope uren.
Re: Dynamisch elektriciteitscontract
Heeft iemand de denkoefening al gemaakt over de combinatie van dynamisch tarief en zonnepanelen ?
Als er negatieve stroomprijzen zijn heb je geen elektriciteit nodig om aan te kopen. Ik zet dan steevast aan 3 - 4000 kwh injectie op het net.
4000 op momenten dat ik echt niets meer kan verzinnen om te verbruiken.
Je zou dan wel je panelen kunnen afzetten en maximaal in die uren gaan verbruiken. Speelt dat een rol in je piekverbruik ? Vermoedelijk wel. Dat is dan schade en winst tegelijk.
Uiteraard wil ik ook eten maken 's avonds en is dat net tijdens het duurste tijdstip van de dag.
Nu en binnenkort op de.lange dagen maakt dat minder uit omdat er nog zonnestralen is.
Enfin.... heeft iemand er een mening over waarom iemand met zonnepanelen + hybride auto + bijna alles in huis op elektriciteit een dynamisch tarief wel of niet zou moeten kiezen ?
Als er negatieve stroomprijzen zijn heb je geen elektriciteit nodig om aan te kopen. Ik zet dan steevast aan 3 - 4000 kwh injectie op het net.
4000 op momenten dat ik echt niets meer kan verzinnen om te verbruiken.
Je zou dan wel je panelen kunnen afzetten en maximaal in die uren gaan verbruiken. Speelt dat een rol in je piekverbruik ? Vermoedelijk wel. Dat is dan schade en winst tegelijk.
Uiteraard wil ik ook eten maken 's avonds en is dat net tijdens het duurste tijdstip van de dag.
Nu en binnenkort op de.lange dagen maakt dat minder uit omdat er nog zonnestralen is.
Enfin.... heeft iemand er een mening over waarom iemand met zonnepanelen + hybride auto + bijna alles in huis op elektriciteit een dynamisch tarief wel of niet zou moeten kiezen ?
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Je moet allereerst goed onderscheid maken tussen import en export prijzen volgens jouw contract (formule + kosten + btw).
De prijzen op de Belpex Spot kunnen wel negatief zijn, dat wil nog niet zeggen dat het zich zo vertaalt volgens jouw contract. Hiermee moeten jouw omvormer/batterij/ZP mee aan de slag.
Dilemma is dan: zet ik ZP uit tijdens negatieve exporttarieven om dan terug te vallen op positieve importprijzen... terwijl er zonne-energie is en dat dus niet eens nodig is. 't Is vrij absurd.
Het voordeel bij dynamisch:
- injecteert 's morgens tijdens de dure tarieven, dus aan omgerekend 10-15ct€/kWh (maar injecteert ook aan 'dure' exporttarieven, tenzij je ze uitschakelt)
- met batterij: opladen tijdens goedkope uren, te gebruiken tijdens dure uren en dat onafhankelijk of er zon is of niet
Dus enkel met batterij lijkt mij 'winstgevend' of de auto opladen (maar met full-hybrid betwijfel ik dit) overdag.
In het geval dat je beschrijft (enkel ZP + hybride) zou ik variabel kiezen.
De prijzen op de Belpex Spot kunnen wel negatief zijn, dat wil nog niet zeggen dat het zich zo vertaalt volgens jouw contract. Hiermee moeten jouw omvormer/batterij/ZP mee aan de slag.
Dilemma is dan: zet ik ZP uit tijdens negatieve exporttarieven om dan terug te vallen op positieve importprijzen... terwijl er zonne-energie is en dat dus niet eens nodig is. 't Is vrij absurd.
Het voordeel bij dynamisch:
- injecteert 's morgens tijdens de dure tarieven, dus aan omgerekend 10-15ct€/kWh (maar injecteert ook aan 'dure' exporttarieven, tenzij je ze uitschakelt)
- met batterij: opladen tijdens goedkope uren, te gebruiken tijdens dure uren en dat onafhankelijk of er zon is of niet
Dus enkel met batterij lijkt mij 'winstgevend' of de auto opladen (maar met full-hybrid betwijfel ik dit) overdag.
In het geval dat je beschrijft (enkel ZP + hybride) zou ik variabel kiezen.
Buy bitcoin
Ik kan er nog aan toevoegen (ik val in herhaling op het forum) : warmtepomp airco, badkamer- en keukenboiler maar dan zijn we wel rond.
Ik heb momenteel een variabel tarief gekozen.
Vermoedelijk is een negatief bedrag voor energie in het totaal plaatje meestal niet echt negatief omdat de netwerkkost / leveringskost positief is. Dus... het sop is de kool niet vaak waard. (?)
Ik heb momenteel een variabel tarief gekozen.
Vermoedelijk is een negatief bedrag voor energie in het totaal plaatje meestal niet echt negatief omdat de netwerkkost / leveringskost positief is. Dus... het sop is de kool niet vaak waard. (?)
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.