Ecocheques
Re: Ecocheques
Altijd tot uw dienst.Save our Centen schreef: Toch leuk dat hier nog sympathieke mensen met een gevoel voor humor te vinden zijn... (die onder 1 hoedje spelen)
cp1234 schreef:
Als je wilt koop ik je ecocheques cash over tegen 1/3 van de waarde, kan je er toch nog ecopower aandelen mee kopen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Het gaat mij vooral over de vermeende milieuvriendelijkheid van deze spaarlamp. Deze bevat kwik, wat een zeer gevaarlijke substantie is. Spaarlampen moeten ook naar het containerpark met het KGA, de meeste mensen doen dit trouwens niet. De productie van een spaarlamp is vervuilender dan een gloeilamp. Wanneer men de gehele keten van productie tot afbraak bekijkt is het milieuvoordeel van een spaarlamp 0,0%. Groene economie is big business, niet meer niet minder. Europa verbiedt kwikbarometers maar laat wel toe dat miljoenen gezinnen kwiklampen in huis nemen? Indien je een spaarlamp laat vallen moet je je huis minstens 24 uur verluchten. Het enige wat spaarlampen doen is de milieulast afwentelen op anderen.louise schreef:Wat spaarlampen betreft : die redenering is gebaseerd op vooroordelen die ooit de wereld werden ingestuurd.Pieterjan schreef: Ik krijg spijtig genoeg 125 EUR aan eco cheques in december en volgend jaar 250 EUR aan die cheques. Ik vind ze redelijk waardeloos omdat je er niets mee kan kopen. Ik neem weinig openbaar vervoer, spaarlampen koop ik niet want deze zijn enorm milieuvervuilend en ongezellig, batterijen gebruik ik niet echt en ik koop zeker gen 125 EUR aan batterijen. Misschien een fiets maar die wordt toch gepikt in Antwerpen-centrum. Voorts misschien milieuvriendelijke producten maar zover ik het begrepen heb is het een beperkende lijst en daar staat enkel een of ander onbekend Frans merk op, terwijl België de marktleider in milieuvriendelijke producten huisvest nl. ecover. Staat wel niet in de lijst, bizar! Ik probeer ze dus te verpatsen voor cash geld![]()
Ze gaan 8à10 maal zo lang mee dan gloeilampen, en ze verbruiken beduidend minder energie : ze zijn dus veel milieuvriendelijker dan gloeilampen.
Ook voel je heel sterk het verschil in je portemonee, als je je eindafrekening krijgt van de elektriciteitsmaatschappij.
Ik heb al meer dan 10 jaar al mijn gloeilampen in kamers waar gemiddeld veel uren verlicht moet worden (vooral in de winter dan), vervangen door spaarlampen.
Tot nu toe heb ik nog geen enkele spaarlamp moeten vervangen wegens defect, én mijn energierekening is gedaald.
En dat ze ongezellig licht geven, of lelijk of te groot zouden zijn is ook een fabeltje :
De eerste generaties spaarlampen zijn al lang vervangen door allerlei modellen, waar iedereen zijn stijl in vindt.
En net zoals bij andere lampen, bestaan ook hier verschillende kleurtypes van licht : van hard wit licht voor werkplaats of kantoor, tot zacht gezellig licht voor woonruimten.
Er zijn er die onmiddellijk volle licht geven, en andere die eerst weinig licht geven en dan langzaamaan meer, er zijn ook spaar-buislampen die flikkeren bij het aansteken(zoals TL-lampen), enz...
Om de goede keuze te kunnen maken, ga je ze dus best niet kopen in winkeltjes waar ze alleen een paar standaardlampen in voorraad hebben.
Zoek eerst op welke lamptypes het best geschikt zijn voor het gebruik dat je er wil aan geven.
Indien nodig : vraag raad aan de verkoper bij de betere electrozaken, of zelfdoezaken.
En vergeet niet : vroeg of laat zul je je tóch moeten aanpassen, want de gloeilampen verdwijnen uit de handel.
Je kan er ook LED lampen mee kopen. Some might argue dat die in hetzelfde bedje ziek zijn als de vroege spaarlamp (koude, kille indruk of scherp licht). Ze staan zeker niet 100% op punt maar je kan al aangename LED-oplossingen vinden in normaal gloeilampformaat met een jasje er rond om het op een gewone lamp te laten lijken en het licht te spreiden.
-
jawadde001
- Sr. Member

- Contacteer:
Tegenwoordig heb je al leds die een meer dan behoorlijke warm gevoel afgeven. Heb daar ooit eens een documentaire van gezien. Dacht wel dat ze nog vrij duur zijn, maar dat is niet zo'n probleem aangezien je toch van de cheqeus hebt 
Je moet je eens informeren bij de lampenverkoper om de hoek (wel iemand met kennis van zaken natuurlijk).
Je moet je eens informeren bij de lampenverkoper om de hoek (wel iemand met kennis van zaken natuurlijk).
Ik ga ook ecocheques krijgen en heb al eens gekeken. Er is bijna niets waarvoor ik het kan gebruiken buiten die lampen en misschien batterijen.jawadde001 schreef: Tegenwoordig heb je al leds die een meer dan behoorlijke warm gevoel afgeven. Heb daar ooit eens een documentaire van gezien. Dacht wel dat ze nog vrij duur zijn, maar dat is niet zo'n probleem aangezien je toch van de cheqeus hebt
Ik heb al wat zitten rondkijken voor LED-lampen, maar de huidige generaties kunnen nog geen halogeenspotjes vervangen (zelfs niet de dure LED's). Ondanks wat vaak op de verpakking staat, geven LED's minder licht als men laat uitschijnen.
En dan is er nog het beperkt aantal winkels waar je die cheques kan gebruiken...
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Ze zouden beter de waarde vd maaltijdcheques met een euro/stuk verhogen (gedragen door werkgever) ipv die ecocheques.
Eten moet iedereen.
Eten moet iedereen.
Met andere woorden, we worden blijgemaakt met een dooie musquxan schreef:Ik ga ook ecocheques krijgen en heb al eens gekeken. Er is bijna niets waarvoor ik het kan gebruiken buiten die lampen en misschien batterijen.jawadde001 schreef: Tegenwoordig heb je al leds die een meer dan behoorlijke warm gevoel afgeven. Heb daar ooit eens een documentaire van gezien. Dacht wel dat ze nog vrij duur zijn, maar dat is niet zo'n probleem aangezien je toch van de cheqeus hebt
Ik heb al wat zitten rondkijken voor LED-lampen, maar de huidige generaties kunnen nog geen halogeenspotjes vervangen (zelfs niet de dure LED's). Ondanks wat vaak op de verpakking staat, geven LED's minder licht als men laat uitschijnen.
En dan is er nog het beperkt aantal winkels waar je die cheques kan gebruiken...
Als je er LED lampen mee wil kopen, probeer dan te letten op het gebruik van zogenaamde High Power LEDs. Je hebt dan 1 of meerdere HP LEDs in je spot in plaats van tientallen kleine LEDjes. Die kleine LEDs kunnen wel helder lijken maar ontbreken lichtsterkte. Zoek naar producten die gebruik maken van Lumileds (Philips) Luxeon (K2/Rebel), Cree XP(-G/E) / XR-E / MC, Osram Oslon / Ostar / (Golden) Dragon, of Seoul Z-Power / Acriche. Alhoewel ik betwijfel of we er veel gaan vinden in de Makro / Brico / Gamma.quxan schreef: Ik ga ook ecocheques krijgen en heb al eens gekeken. Er is bijna niets waarvoor ik het kan gebruiken buiten die lampen en misschien batterijen.
Die zijn al opgetrokken tot 7 euro.Frisse Freddy schreef: Ze zouden beter de waarde vd maaltijdcheques met een euro/stuk verhogen (gedragen door werkgever) ipv die ecocheques.
Eten moet iedereen.
-
Sletje
Heb een zeer ecologische aankoop kunnen doen met de ecocheques 
Nokia 5310.
Nokia 5310.
Ja,veeeel minder verbruik die laatste modelen van Nokia.
-
jawadde001
- Sr. Member

- Contacteer:
Ben je nu serieus? Is het mogelijk om een gsm hiermee te kopen...Sletje schreef: Heb een zeer ecologische aankoop kunnen doen met de ecocheques
Nokia 5310.
-
Sletje
Aan de kassa hing een affiche:
"Wij aanvaarden Eco-cheques"
Toen ik vroeg of het ook op een gsm sloeg kreeg ik als reactie:
"Madammeke, kunde gij ni leze?"
Zal zijn zoals bovenstaande al aanhaalde: Héél zuinig die Nokia's
-
jawadde001
- Sr. Member

- Contacteer:
Vreemd, aankoop van gsm's lijkt mij nu niet direct de doelstelling die de overheid voor ogen had 
Welke winkel/ keten ?Sletje schreef:
Aan de kassa hing een affiche: