Econocom Group
TIP
Re: Econocom Group
Door beiden. De eerder conservatieve verwachtingen voor 2014, maar Econocom is traditioneel zeer conservatief. Ook door het nieuws dat Belca2 hier reeds postte i.v.m de aankomende convertibele obligatielening.Micha3 schreef:Aandeel daalt stevig, is dit door de verwatering of is de eerste inkijk in de voorlopige resultaten onder de verwachtingen?
Als er op verval van die obligatie-lening veel aandelen zouden bijkomen, moet de winst door meer aandelen verdeeld worden. Is wel iets voor later, maar koers reageert daar vandaag wel op.
Koers zal wellicht de volgende dagen reeds herstellen.
-
anonymous9
Daar ben ik niet mee akkoord, Piper. Hoe ik het interpreteer is het ECONOCOM die zal bepalen of het in cash of aandelen wordt terugbetaald. ALs de koers dan op 12 staat, gaan die niet in aandelen maar in cash terugbetalen (allez, dat zou toch de logica zijn vanuit bedrijfsstandpunt).Piper schreef:Door beiden. De eerder conservatieve verwachtingen voor 2014, maar Econocom is traditioneel zeer conservatief. Ook door het nieuws dat Belca2 hier reeds postte i.v.m de aankomende convertibele obligatielening.Micha3 schreef:Aandeel daalt stevig, is dit door de verwatering of is de eerste inkijk in de voorlopige resultaten onder de verwachtingen?
Als er op verval van die obligatie-lening veel aandelen zouden bijkomen, moet de winst door meer aandelen verdeeld worden. Is wel iets voor later, maar koers reageert daar vandaag wel op.
Koers zal wellicht de volgende dagen reeds herstellen.
Poldermol, kan zijn. Ik heb de voorwaarden van die obligatielening nog nergens gelezen. U kent ze?Poldermol schreef:Daar ben ik niet mee akkoord, Piper. Hoe ik het interpreteer is het ECONOCOM die zal bepalen of het in cash of aandelen wordt terugbetaald. ALs de koers dan op 12 staat, gaan die niet in aandelen maar in cash terugbetalen (allez, dat zou toch de logica zijn vanuit bedrijfsstandpunt).
Hebt u zelf Econocom in portefeuille?
-
anonymous9
Ik ben voortgegaan op het artikel dat hier drie posts boven werd gequoted. Daar lijkt het me te zijn alsof het bedrijf het prerogatief geeft om te kiezen of er in aandelen of cash wordt betaald. Dus in wezen komt het erop neer dat je nu moet hopen dat het management de juiste beslissing neemt. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar wat ze met de $$$ gaan doenPiper schreef:Poldermol, kan zijn. Ik heb de voorwaarden van die obligatielening nog nergens gelezen. U kent ze?Poldermol schreef:Daar ben ik niet mee akkoord, Piper. Hoe ik het interpreteer is het ECONOCOM die zal bepalen of het in cash of aandelen wordt terugbetaald. ALs de koers dan op 12 staat, gaan die niet in aandelen maar in cash terugbetalen (allez, dat zou toch de logica zijn vanuit bedrijfsstandpunt).
Hebt u zelf Econocom in portefeuille?
Jazeker, heb er gekocht aan 7.6 EUR in de zomer van 2009 (dus pre-split 7.6 EUR)
De Tijd donderdag 9 januari blz 17...Econocom mikte met de obligatielening alleen op grote beleggers. Met de in luttele uren opgehaalde 175 miljoen euro, het maximaal beoogde bedrag, wil de IT-groep haar ambitieuze strategie financieren. In april vorig jaar liet topman Jean-Louis Bouchard (foto) weten tegen 2017 de omzet te willen verdubbelen. De overname van de Franse branchegenoot Osiatis was een eerste uitvloeisel van die strategie....
Sorry maar ik speel niet in deze categorie. Ofwel heb ik dit overzien ofwel stond het niet in de pre-update post van De Tijd.
Toch nog even meegeven dat de conversieprijs 10,60€ is, iets meer dan 30% boven de huidige koers (en dat over 5 jaar)
Sorry maar ik speel niet in deze categorie. Ofwel heb ik dit overzien ofwel stond het niet in de pre-update post van De Tijd.
Toch nog even meegeven dat de conversieprijs 10,60€ is, iets meer dan 30% boven de huidige koers (en dat over 5 jaar)
@Belca2.
In mijn post om 9u08 gisteren stond ook al dat Econocom alleen mikte op grote beleggers.
Ik denk (ben niet zeker) dat dat het eerste artikel was op de Tijd over dit onderwerp.
In mijn post om 9u08 gisteren stond ook al dat Econocom alleen mikte op grote beleggers.
Ik denk (ben niet zeker) dat dat het eerste artikel was op de Tijd over dit onderwerp.
-
anonymous9
Zo besparen ze de kosten van een prospectus hé. Voor bedrijven is het het makkelijkst om het enkel aan te bieden aan institutionelen, idem voor het uitgeven van nieuwe aandelen. Is veel goedkoper dan prospecti opmaken en publiceren.Belca2 schreef:De Tijd donderdag 9 januari blz 17...Econocom mikte met de obligatielening alleen op grote beleggers. Met de in luttele uren opgehaalde 175 miljoen euro, het maximaal beoogde bedrag, wil de IT-groep haar ambitieuze strategie financieren. In april vorig jaar liet topman Jean-Louis Bouchard (foto) weten tegen 2017 de omzet te willen verdubbelen. De overname van de Franse branchegenoot Osiatis was een eerste uitvloeisel van die strategie....
Aankomende obligatielening is bedoeld om nieuwe overnames te doen.
Poldermol en Belca2, welke aandelen tippen jullie nog voor 2014?
Ik zie dat jullie beiden met kennis van zaken spreken.
-
anonymous9
Dat is een interessante edoch lastige vraag om te beantwoorden, aangezien ik een redelijk defensieve belegger ben met voornamelijk vastrentende effecten in portefeuille (voor een groot stuk met perpetuele looptijd en voornamelijk in USD), deels gehedged met bedrijven waarvan de winst en uitkering stijgt als de wereldrentevoet begint te stijgen. Deze effecten zorgen voor een continue cash inflow in de portefeuille die ik kan aanwenden wanneer ik wil.Piper schreef:Aankomende obligatielening is bedoeld om nieuwe overnames te doen.
Nu, om op je vraag terug te komen. Voor dit jaar verwacht ik wel wat van,
- AAR Corp (veel free cash flow, gebruikt om schulden te verminderen)
- Denny's (maar ik wacht op een dip om bij te kopen. Wenden groot stuk FCF aan om aandelen terug te kopen, hebben in 1 jaar tijd 5.3% vd uitstaande aandelen teruggekocht en zullen dit blijven doen)
- Krispy Kreme Doughnuts. Staat nu wat duur, maar FCF zou de komende paar jaar telkens met 10M per jaar moeten stijgen, wat ook zal gebruikt worden voor buybacks.
- Infotel op de Paris Stock Exchange. Interessant technologiebedrijf, veel verschillende klanten. Zou toch moeten naar 100 EUR kunnen gaan tegen 2016. Heb met de CEO gesproken, en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het plan erinbestaat om het bedrijf te verpatsen. Allevier de oprichters zijn einde 60 en willen nog wat genieten vanhet leven.
- Bongrain. Ik vermoed dat die snel privaat zullen gaan. Familie Bongrain heeft een shitload aan aandelen, en het bedrijf doet continu share buybacks waardoor het aandeel vd familie nog verder stijgt.
Verder schrijf ik puts op: Arseus, Wessanen, Heineken omdat die de komende 2-3 jaar een mooie FCF groei zullen laten zien. Heineken zou in 2016 aan een FCF yield van 8.5% raken, en ik hoop dat ze daar de helft van zullen gebruiken om eigen aandelen in te kopen en te vernietigen!
Vervalt er midden dit jaar ook geen andere converteerbare obligatie? Conversieprijs daar lag wel een heel stuk lager.Belca2 schreef:De Tijd donderdag 9 januari blz 17...Econocom mikte met de obligatielening alleen op grote beleggers. Met de in luttele uren opgehaalde 175 miljoen euro, het maximaal beoogde bedrag, wil de IT-groep haar ambitieuze strategie financieren. In april vorig jaar liet topman Jean-Louis Bouchard (foto) weten tegen 2017 de omzet te willen verdubbelen. De overname van de Franse branchegenoot Osiatis was een eerste uitvloeisel van die strategie....
er moeten voorwaarden zijn aan die lening die wij nog niet kennen. De keuze tussen cash of aandelen, zal m.i. toch eerder bij de obligatiehouder liggen dan bij econocom.
Wat welke zot, groot belegger of niet, zet anders z'n geld 5 jaar vast bij een software firma met een maximaal rendement van 1,5% per jaar?
Maar het econocom managment is toch ook niet erg logisch in z'n handelen. Aan de ene kant weten ze niet wat doen met hun cash, en gaan dan maar massa's eigen aandelen inkopen en vernietigen, en nu hebben ze ineens geld nodig voor hun expansie en zijn ze converteerbare obligaties aan 't versjacheren.

Wat welke zot, groot belegger of niet, zet anders z'n geld 5 jaar vast bij een software firma met een maximaal rendement van 1,5% per jaar?
Maar het econocom managment is toch ook niet erg logisch in z'n handelen. Aan de ene kant weten ze niet wat doen met hun cash, en gaan dan maar massa's eigen aandelen inkopen en vernietigen, en nu hebben ze ineens geld nodig voor hun expansie en zijn ze converteerbare obligaties aan 't versjacheren.
>:D
-
anonymous9
ALs er in cash wordt uitbetaald,ligt de betaling niet op 100 maar op 106. Zodoende is de reële rentevoet 2.7%, wat al aannemelijker is.Panly schreef:er moeten voorwaarden zijn aan die lening die wij nog niet kennen. De keuze tussen cash of aandelen, zal m.i. toch eerder bij de obligatiehouder liggen dan bij econocom.
zie PB en Aandelen in 2014 (in aandelen en Fondsen forum)Piper schreef:welke aandelen tippen jullie nog voor 2014?
Gene vette voor de moment! 
Bij mij is Econocom een dikke vetten want veel winst.Wimpie85 schreef:Gene vette voor de moment!