Ecopower: heeft het % dividend invloed op uw aandeel behoud?
TIP
Re: Ecopower: heeft het % dividend invloed op uw aandeel behoud?
Dat is persoonlijk mijn grootste probleem met Ecopower.
Mijn 6 jaar is ook gepasseerd maar het betekent niet dat je vogelvrij bent wanneer je het geld liever ergens anders zou steken.
Heb wel indertijd ook gekozen omwille van het laagste tarief en voor een zeer beperkte investering van 4 aandelen of 1000 euro gekozen. Uit idealisme dan maar laten staan zeker.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
-
pletse1981
- Newbie

- Contacteer:
Ik heb maar één aandeel gekocht in den tijd dat ik net gebouwd heb, als alleenstaande, dus kon ik niet direct veel geld 'missen', er moest nog veel afgewerkt worden in het huis.
Maar ik begrijp volledig de mensen met het groene gedachtegoed: ik denk er ook aan om bij te kopen, gezien ik het initiatief geweldig vind. Op zich dus niet direct voor de dividenden of zo. Uit steun zeg maar
Toch benieuwd naar de beweegredenen van instappers die uitstappen als hun dividend over zes jaar gemiddeld lager is dan 6%
Weten dan blijkbaar toch niet in wat ze waren ingestapt.
De vraagstelling van de poll is overigens onzin: wie trekt er zijn dividend nu in als het dividend geen x% oplevert?
Weten dan blijkbaar toch niet in wat ze waren ingestapt.
De vraagstelling van de poll is overigens onzin: wie trekt er zijn dividend nu in als het dividend geen x% oplevert?
ik trek mijn dividend in als het gemiddelde dividend% over 6 jaar lager is dan:
Goed punt, aangepast!
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. U bent dus, naar ik begrijp, niet erg beinvloed door de dividendschommeling van afgelopen jaren?
Als U de antwoorden op uw eigen topics leest kent U ook mijn beweegredenen.
Inderdaad. Ik bedoelde dat ik de vorige termijnen al heb laten voorbijgaan zonder te denken aan verkopen. De max. inleg is, spijtig genoeg, zo klein (5000 € per particulier) dat het niet uitmaakt in het geheel van een redelijk defensieve portefeuille. Ik begrijp eigenlijk ook de strategie van Ecopower in deze niet. Waarom lenen als er coöperanten zijn die meer van hun eigen geld in de onderneming zouden willen steken? Meer invloed verwerven ze toch niet in de onderneming want het stemrecht is per persoon en niet per aantal aandelen.
En, in onze situatie, zou door de nieuwe regeling vanaf 2018 een nieuwe instroom van kapitaal ook geen RV betekenen, ook al moest het uitgekeerde dividend gevoelig stijgen of het ingelegd kapitaal verhoogd worden.
Het is voor een cooperatieve veel leuker , 200.000 aandelen verspreid over 200.000 deelnemers.
Dan bvb 200.000 aandelen over 1000 deelnemers.
Impact op bedrijfs voering bij uitstappen is veel kleiner.
Dan nu waarom er hier ter lande nog steeds geen rechtstreekse participatie mogelijk is in een cooperatieve ?
Als vb hierbij bvb nieuw windmolen project u investeert 2500 € ( 10 ecopowers) .
Nu wat is uw opbrengst voor uw investering krijgt u gedurende 1O jaar 1OOOkw elek gratis.
Naar wat gaat uw voorkeur uit divident of die 10000 KW over 10 jaar.
Hiermee zal al snel protest tegen komst van een nieuw project ongedaan worden gemaakt.
Maar ja dat is een nieuwe manier van cooperatieve die op weinig bijval bij onze politiekers kan rekenen.
Hun centjes voor vergaderingen zeker, het lobby werk van de multi ondernemingen ?
wat hierboven staat wordt in Europa reeds toegepast.
Plaatselijk produceren , verbruiken is in dit landje te eenvoudig.
Dan bvb 200.000 aandelen over 1000 deelnemers.
Impact op bedrijfs voering bij uitstappen is veel kleiner.
Dan nu waarom er hier ter lande nog steeds geen rechtstreekse participatie mogelijk is in een cooperatieve ?
Als vb hierbij bvb nieuw windmolen project u investeert 2500 € ( 10 ecopowers) .
Nu wat is uw opbrengst voor uw investering krijgt u gedurende 1O jaar 1OOOkw elek gratis.
Naar wat gaat uw voorkeur uit divident of die 10000 KW over 10 jaar.
Hiermee zal al snel protest tegen komst van een nieuw project ongedaan worden gemaakt.
Maar ja dat is een nieuwe manier van cooperatieve die op weinig bijval bij onze politiekers kan rekenen.
Hun centjes voor vergaderingen zeker, het lobby werk van de multi ondernemingen ?
wat hierboven staat wordt in Europa reeds toegepast.
Plaatselijk produceren , verbruiken is in dit landje te eenvoudig.
Estate Guru believer.
Ik vind wel dat ecopower een fout gemaakt heeft door een keer 0% te verkondigen. .Het heeft sommige aandeelhouders wakker gemaakt. Maar voor mij de grote teleurstelling was dat in hun regels stond, dat de aandeelhouder kon vanaf 6 jaren aandelen verkopen en uiteindelijk bedoelde ze om de 6 jaren.Het verlies van vrijheid vond ik meer belangrijk dan kleine interesten.Op een bepaalde moment weet ik niet meer in welke jaar ik de aandelen gekocht heb.Om de 6 jaar vind ik geen eerlijke/rechtvaardige regel.
Of dat van uit hun standpunt een fout is weet ik nog zo niet. Het heeft alleen de investeerders weggejaagd die er louter inzaten voor kortstondig financieel rendement. Uitgaande van de doelstellingen van Ecopower was dat dus zo'n foute keuze nog niet. En er waren uiteraard nog andere redenen.
Persoonlijk, in deze context, vind ik dat ook een betere keuze (op termijn) dan bedrijven die zich in allerlei bochten wringen om hun aandeelhouders te verwennen. Ooit hadden bedrijven een andere prioritaire doelstelling.
Als dat als aandeelhouder de prioritaire doelstelling is kan je idd beter kiezen voor een ander bedrijf dan Ecopower.
Persoonlijk, in deze context, vind ik dat ook een betere keuze (op termijn) dan bedrijven die zich in allerlei bochten wringen om hun aandeelhouders te verwennen. Ooit hadden bedrijven een andere prioritaire doelstelling.
Als dat als aandeelhouder de prioritaire doelstelling is kan je idd beter kiezen voor een ander bedrijf dan Ecopower.
Je kan dan nog maar verkopen in de eerste zes maanden van een termijn van zes jaar. Vergeten kan je dat niet want als je Ecopower op de hoogte stelt dat je wil verkopen verwittigen ze je automatisch bij het begin van de nieuwe termijn.janu schreef: ↑7 februari 2018, 19:09 Maar voor mij de grote teleurstelling was dat in hun regels stond, dat de aandeelhouder kon vanaf 6 jaren aandelen verkopen en uiteindelijk bedoelde ze om de 6 jaren.Het verlies van vrijheid vond ik meer belangrijk dan kleine interesten.Op een bepaalde moment weet ik niet meer in welke jaar ik de aandelen gekocht heb.Om de 6 jaar vind ik geen eerlijke/rechtvaardige regel.
Hun regels zijn daar heel duidelijk over:
Eerlijk/rechtvaardig heeft daar niets mee te maken. Het blijft tenslotte een overeenkomst. U bent akkoord met de regels en U doet mee of U bent niet akkoord en laat het aan U voorbijgaan.Ecopower in o.a. FAQ schreef:Uw aandeel staat vast in periodes van 6 jaar. Na elke 6 jaar gaat er een nieuwe periode van 6 jaar in. Dat gebeurt automatisch. In de eerste 6 maanden van elk 6e jaar kunt u uw aandeel verkopen. Dat vraagt u schriftelijk: per brief, e-mail of fax. Ecopower neemt het aandeel terug als kapitaalsvermindering. De prijs is de waarde die vastligt in de statuten: 250 euro. U stapt in aan 250 euro, u stapt uit aan 250 euro. Als u niets doet in de eerste 6 maanden van het 6e jaar, blijft u de volgende periode van 6 jaar aandeelhouder. U kunt op elk moment aangeven dat u wilt uittreden. Wij registreren dat. Zo bent u zeker dat u niet aan een nieuwe periode van 6 jaar begint.
Niemand spreekt ook over 200.000 aandelen. Dat is een factor x1000. Dat gaat ook niemand kopen als hij maar één stem krijgt. De impact op de dagelijkse bedrijfsvoering is juist beperkt door de 6 jaar regel.
Ik ben reeds jaren geleden ten volle ingestapt in ecopower; en ja er is een bepaalde periode geen dividend uitbetaald in verband met nieuwe investeringen. Wat bij veel bedrijven gebeurd, en te begrijpen is.
Het doel van de instap is dat ik liever mijn geld in een solide onderneming beleg dan dat ik persoonlijk zonepanelen zou aankopen met een regelgeving van de regering die alles behalve solide en betrouwbaar is;
Wat bedoel ik met solide onderneming, ik ben toentertijd ook bij Electrawinds ingestapt met Mr Van de Lanotte in het bestuur; Net voor dat ik wilde uitstappen ging de boel overkop.
En nu kan ik nog jaren op mijn geld wachten maar ondertussen draaien de windmolens en brengen geld op voor de Waalse overnemer. Natuurlijk is van de Lanotte het daar ondertussen al lang afgestapt;
ter tittel van inlichting ik beleg reeds ongeveer 40 jaar op de beurs dus ik ken ondertussen al een beetje de slag van de zweep, voor ik nu nog aandelen of zo koop kijk ik eerst naar de samenstelling van de raad van bestuur, zitten er politiekers in dan hoeft het voor mij niet en blijf ik er ver van
Het doel van de instap is dat ik liever mijn geld in een solide onderneming beleg dan dat ik persoonlijk zonepanelen zou aankopen met een regelgeving van de regering die alles behalve solide en betrouwbaar is;
Wat bedoel ik met solide onderneming, ik ben toentertijd ook bij Electrawinds ingestapt met Mr Van de Lanotte in het bestuur; Net voor dat ik wilde uitstappen ging de boel overkop.
En nu kan ik nog jaren op mijn geld wachten maar ondertussen draaien de windmolens en brengen geld op voor de Waalse overnemer. Natuurlijk is van de Lanotte het daar ondertussen al lang afgestapt;
ter tittel van inlichting ik beleg reeds ongeveer 40 jaar op de beurs dus ik ken ondertussen al een beetje de slag van de zweep, voor ik nu nog aandelen of zo koop kijk ik eerst naar de samenstelling van de raad van bestuur, zitten er politiekers in dan hoeft het voor mij niet en blijf ik er ver van
Door te investeren in PV overtreft de opbrengst hiervan ruimschoots de maximaal toegelaten aankoop van aandelen in Ecopower (dit mag voor mij dus gerust wat ruimer
En door coöperant te zijn van Ecopower is de administratieve uitbatingskost van de PV-panelen ook nog eens naar nul herleid.
De resterende opbrengst van de panelen volstaat dan nog eens ruimschoots om de onbetrouwbare maatregelen van de overheid te counteren. Bijna een perpetuum mobile dus.
Ik heb reeds jaren aandelen van Ecopower en zie dat ook niet meteen wijzigen. Ik heb aandelen uit overtuiging, omdat ik klant ben en omdat het financieel ook opbrengt. Tenzij de drie factoren tegelijk negatief zouden beinvloedt worden, stap ik niet uit. Ik heb investeringen in meerdere cooperatieve ondernemingen en hanteer ook daar - net zoals in mijn andere beleggingen - een gezonde balans en steek niet alles in 1 mandje. Het jaar dat Ecopower 0% dividend uitkeerde was ik op korte termijn niet blij, doch bekeken op lange termijn en vanuit de onderneming was het een erg wijze beslissing. Ja, er zijn mensen afgehaakt op die 0% dividend, doch als betrokken aandeelhouder beschouwen ik dat zeker niet als verlies.
Zij waren er enkel voor de financiële zijde van het verhaal, niet uit (ecologogische) overtuiging.
Zij waren er enkel voor de financiële zijde van het verhaal, niet uit (ecologogische) overtuiging.
- Brugse Leeuw
- Hero Member

- Contacteer:
Naar mijn aanvoelen heeft het dit jaar al redelijk goed gewaaid.
Ik behoud sowieso mijn positie in ecopower.
Ik behoud sowieso mijn positie in ecopower.