Eerste appartement of huis kopen
TIP
Re: Eerste appartement of huis kopen
Keuken was idd aanwezig.
Een diepvries heb ik pas na 5jaar gekocht ofzo.
Beddegoed ed. Heb ik van thuis uit meegekregen. De oude brol ih begin... Ook handdoeken ed.
Lichten ed. Ik heb goedkope spots gekocht overal dezelfde. Voordeel: prijs. Ondertussen overal ledlampen in maar komaan over wat spreken we? 40euro per spot? Je hebt er ook geen 10 nodig.
Wasmachine en droogkast ook pas na jaren gekocht. En ja eerlijk is eerlijk, ons ma doet mijne was en vooral strijk nog vaak...
Koffiemachine, mixer, fruitpers,... Dat is max. 100 euro voor alles. Je koopt ih begin ook geen boretti denk ik...
Een diepvries heb ik pas na 5jaar gekocht ofzo.
Beddegoed ed. Heb ik van thuis uit meegekregen. De oude brol ih begin... Ook handdoeken ed.
Lichten ed. Ik heb goedkope spots gekocht overal dezelfde. Voordeel: prijs. Ondertussen overal ledlampen in maar komaan over wat spreken we? 40euro per spot? Je hebt er ook geen 10 nodig.
Wasmachine en droogkast ook pas na jaren gekocht. En ja eerlijk is eerlijk, ons ma doet mijne was en vooral strijk nog vaak...
Koffiemachine, mixer, fruitpers,... Dat is max. 100 euro voor alles. Je koopt ih begin ook geen boretti denk ik...
TS: een KLEIN appartement was geen optie in uw openingspost. Wel een appartement of klein huis ...
Voodoo: zo is het gemakkelijk, hé! De mama die haar tijd en geld in uwe was steekt.
Maar troost u, zo zijn er heel veel, ook al geven ze het zelden toe.
Voodoo: zo is het gemakkelijk, hé! De mama die haar tijd en geld in uwe was steekt.
Dat gaat hier een lang lijstje worden

Jij doelt dan op iets < 200k?

Ik ben er niet op uit om iets met 3 of meer slaapkamers te hebben. Echt veel ruimte heb ik momenteel niet echt nodig.
Jij doelt dan op iets < 200k?
Ik ken uw streek en zijn prijzen niet. Hier spaart een koppel eerst samen 200k, krijgt nog een steuntje van thuis uit, en koopt dan iets waar ze langere tijd in kunnen wonen. Al kan er altijd een reden opduiken om vroegtijdig deze woonst te verkopen.
"hier" is wel letterlijk te nemen.
"hier" is wel letterlijk te nemen.
Zal waarschijnlijk wat verschillen van persoon tot persoon, maar wat is zo een beetje de minimum bewoonbare oppervlakte waar ik moet op mikken bij de zoektocht naar een appartement (één persoon)? Plus minus 100?
Al enkele deftige appartementen gezien die er wel OK uitzien op foto, maar 70 m² lijkt mij toch wat krap, of zie ik dit verkeerd?
Ik ben eigenlijk wel wat gebeten door het idee om het bescheiden te houden (kleiner appartement < 200k). Minder lange looptijd, minder intresten,....
Al enkele deftige appartementen gezien die er wel OK uitzien op foto, maar 70 m² lijkt mij toch wat krap, of zie ik dit verkeerd?
Ik ben eigenlijk wel wat gebeten door het idee om het bescheiden te houden (kleiner appartement < 200k). Minder lange looptijd, minder intresten,....
100m2 is groot. Heel groot!
Mijn eigen(wijse) visie van ruim:
Studio: 50m2
1slp: 60 a 70m2
2slp: 70a85m2
3slp: 100m2.
En alles erboven natuurlijk.
Veel hangt ook van indeling af. Een inkom van 10m2, dat is verloren ruimte, tenzij je er een vestiaire en berging kan maken.
Mijn eerst huurap. Was 70m2. Was inmens want living en slp was eigenlijk 1grote ruimte.
Tegenwoordig is dit zowat nieuwbouw:
1slp: 55m2
2 slp: 65m2
3slp: 85m2.
100m2 appartement ga je dus moeilijk vinden.
Huis is anders. Let daar op met verloren ruimtes zoals niet bruikbare zolders, trappe'...
Ook met dakkamers.
Mijn eigen(wijse) visie van ruim:
Studio: 50m2
1slp: 60 a 70m2
2slp: 70a85m2
3slp: 100m2.
En alles erboven natuurlijk.
Veel hangt ook van indeling af. Een inkom van 10m2, dat is verloren ruimte, tenzij je er een vestiaire en berging kan maken.
Mijn eerst huurap. Was 70m2. Was inmens want living en slp was eigenlijk 1grote ruimte.
Tegenwoordig is dit zowat nieuwbouw:
1slp: 55m2
2 slp: 65m2
3slp: 85m2.
100m2 appartement ga je dus moeilijk vinden.
Huis is anders. Let daar op met verloren ruimtes zoals niet bruikbare zolders, trappe'...
Ook met dakkamers.
Dat hangt van jezelf af. Sommigen willen een ruime living, slaapkamer en badkamer (met bad). Ikzelf zou toekomen in een 1slpk met 60m².
Hangt er ook vanaf hoe vaak je thuis bent.
Hangt er ook vanaf hoe vaak je thuis bent.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Hangt toch gewoon van de regio en de samenstelling van je gezin af?
Toevallig hebben wij deze week een optie genomen op een investeringsloft (wegens de zeer goede ligging op 200 meter van een station, 100 meter van de binnenstad en in een buurt in volle renovatie) van 145 m² + garage/berging. Provinciestad in Prov. Antwerpen).
Door de indeling is het eigenlijk één grote ruimte (living 68 m² - keuken 11 m²) met één half afgesloten slaaphoek (dubbel bed) en een gesloten badkamer met ligbad en douche. Het kan dan ook maar een single of een koppel huisvesten.
Onze huidige woning (open bebouwing, weinig verloren ruimten geen kelder of zolder) is in bewoonbare opp. veel kleiner maar heeft wel twee afzonderlijke slaapkamers en kan dus in principe een koppel met kind huisvesten.
Nieuwbouw zijn de standaarden idd zoals je aanhaalt maar oudere gebouwen (die doorgaans ook nog veel goedkoper in aankoop en kosten zijn) zijn vaak ruimer.
Ts heeft budget van 200k.
Wil ook nieuwbouw.
Dan ga je m.i. zelfs in Herstappe moeilijk iets vinden...
Wil ook nieuwbouw.
Dan ga je m.i. zelfs in Herstappe moeilijk iets vinden...
Ik neem aan dat het aangeraden is om eerst een bankenronde te doen zodat je weet waar je staat, en dan pas echt actief op zoek te gaan naar iets die mij aanstaat? Of doe je dit pas beter als je echt interesse hebt in een concrete woning / appartement.
Wat is het addertje bij een advertentie zoals deze trouwens? Prijs zonder BTW?
Fotos kunnen lokfotos zijn.
Prijs instapprijs, getoonde woning een prijs die bijna het dubbele is.
Extra kosten nog. Zoals aansluitingskosten, architectkosten, ... .
Overal goedkope standaardmaterialen, ...
Pas op dit zijn mogelijkheden...
Grootste adder is voor mij Menen... Maar goed. Ik ken het dorp enkel van in de kranten..
Prijs instapprijs, getoonde woning een prijs die bijna het dubbele is.
Extra kosten nog. Zoals aansluitingskosten, architectkosten, ... .
Overal goedkope standaardmaterialen, ...
Pas op dit zijn mogelijkheden...
Grootste adder is voor mij Menen... Maar goed. Ik ken het dorp enkel van in de kranten..
Dit weekend nog een artikel in, ik dacht de zondag.
Sommige projectontwikkelaars rekenen tot 5pct extra kosten aan voor pietlulligheden.
Sommige projectontwikkelaars rekenen tot 5pct extra kosten aan voor pietlulligheden.
Best is op voorhand enkele banken te toetsen hoeveel U kan lenen,en of U daar voor in aanmerking komt. ( principe akkoord )Ciamician schreef: ↑8 augustus 2018, 21:50 Ik neem aan dat het aangeraden is om eerst een bankenronde te doen zodat je weet waar je staat, en dan pas echt actief op zoek te gaan naar iets die mij aanstaat? Of doe je dit pas beter als je echt interesse hebt in een concrete woning / appartement.
Dit is een verkaveling / project van nog op te richten woningen blijkbaar. De foto's zijn vermoedelijk van een " kijkwoning " . Bij nieuwbouw is er altijd BTW.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... met_btw#q6
een bankenronde, ik ben daar geen voorstander van.
Vraag eens aan je eigen bank wat de mogelijkheden zijn.
Dan weet je dat al. De meeste banken gaan toch zeggen 'dit is onze standaardrentevoet'. Geldig tot aan de deur bmvs.
Vraag eens aan je eigen bank wat de mogelijkheden zijn.
Dan weet je dat al. De meeste banken gaan toch zeggen 'dit is onze standaardrentevoet'. Geldig tot aan de deur bmvs.
In dezelfde provinciestad (wel in een andere buurt maar wel op de rand van de binnenstad zelf ) heeft één van mijn kinderen toch een appartement kunnen kopen voor 169.000 € (excl. kosten) bestaande uit een overdekte staanplaats op het gelijkvloers en een appartement op de tweede verdieping (blok telt maar zes appartementen verdeeld over twee verdiepingen) bestaande uit een ingerichte keuken, leefruimte, twee ruime slaapkamers en één kleine slaapkamer of bureel en een inkomhal met berging. Inclusief kosten (registratie - notaris) zit je dan nog binnen een budget van 200K.
Als hij een nieuwbouw wil (waarom?) zal hij inderdaad met minder tevreden moeten zijn.
Als je tegenwoordig het optrekken van een nieuwbouw wat volgt (zeker appartementen van een projectontwikkelaar) zal je ook kunnen vaststellen dat de kwaliteit ook niet zo denderend is. Een betonnen constructie met isolatie die aan de minimale huidige voorwaarden voldoet (maar niet voorbereid is op de toekomst). Met wat geluk aan de buitenkant wat stenen er tegen (dat is al een luxe uitvoering, anders gewoon gespoten pleisterwerk) en aan de binnenkant wat gyprocplaten en goedkope inrichting voor keuken en badkamer (of je betaalt al serieus bij op de standaardprijs).
Dan kan je volgens mij beter op zoek gaan naar een goedkopere en ruimere bestaande bouw die inzake constructie nog gezond is en je uitgespaarde budget besteden aan een kwalitatieve inrichting naar smaak die langer meegaat.
Maar ik dacht begrepen te hebben dat het niet per se een nieuwbouw moest zijn? Juist niet te groot en te modern? (volgens zijn eerste post toch).
In de regio waar ik op zoek op ben (Zuid) West-Vlaanderen heb ik reeds enkele mooie nieuwbouwwoningen (gesloten en hob uiteraard) & appartementen gevonden, alsook iets oudere huizen die erg mooi gerenoveerd zijn.
Laatst gewijzigd door Mahmud op 9 augustus 2018, 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.