Eerste appartement of huis kopen
TIP
Eerste appartement of huis kopen
Ik had graag ééns enkele meningen gesprokkeld ivm mijn toekomstplannen.
Momenteel ben ik 27 jaar en vertoef ik nog steeds in het ouderlijke nest. De laatste jaren begin ik echter meer & meer te snakken naar een eigen plek (lijkt mij vanzelfsprekend). Ik zou dan ook graag op korte termijn overgaan tot de aankoop van een appartement of kleine woning. Het hele huren VS kopen debat is iets dat hier blijkbaar nogal sterk leeft.. hier heb ik reeds tientallen topics over gelezen en voor mijzelf uitgemaakt dat kopen mij in mijn specifieke situatie interessanter lijkt.
Ik ga binnenkort alvast eens een afspraak vastleggen met enkele grootbanken om een eerste zicht te krijgen aan welke rentes ik mij kan verwachten. Mijn nettoloon bedraagt 2000 EUR (binnen enkele maanden 1700 + wagen/tankkaart), exclusief enkele andere extra-legale voordelen. Ik beschik over een som van circa 140.000 EUR, dus ik verwacht mij wel aan mooie rentevoeten gezien mijn quotiteit. Ik ben momenteel echter vrijgezel, en ik zou dit eerder zien als een soort van tussenstap. Ik wens dus zeker niets te kopen die veel te groot en/of modern is, en bijgevolg een zwaardere (langere) lening vereist. Ik dacht zelf aan iets rond de 200-225k. Dit geeft aanleiding tot volgende berekening:
140k eigen kapitaal
-20k buffer
-15k aankoopkosten (alles inbegrepen)
-5k aanschaf inboedel
---------------------------------------
= 100k eigen inbreng
Dit zou dan een lening van 100 à 125k EUR inhouden. In de regio waar ik op zoek op ben (Zuid) West-Vlaanderen heb ik reeds enkele mooie nieuwbouwwoningen (gesloten en hob uiteraard) & appartementen gevonden, alsook iets oudere huizen die erg mooi gerenoveerd zijn. Bedoeling zou zijn om mij hier ongeveer +- 5 jaar te vestigen (of tot ik iemand tegen het lijf loop) en pas daarna te denken aan nieuwbouwplannen en alles wat daar dan weer komt bij kijken (pandwissel,...).
Lijkt dit jullie een valabel plan van aanpak?
Welk budget en type woning zouden jullie op mikken in mijn situatie?
Zijn er nog zaken die ik over het hoofd heb gezien?
Alvast bedankt voor jullie input.
Momenteel ben ik 27 jaar en vertoef ik nog steeds in het ouderlijke nest. De laatste jaren begin ik echter meer & meer te snakken naar een eigen plek (lijkt mij vanzelfsprekend). Ik zou dan ook graag op korte termijn overgaan tot de aankoop van een appartement of kleine woning. Het hele huren VS kopen debat is iets dat hier blijkbaar nogal sterk leeft.. hier heb ik reeds tientallen topics over gelezen en voor mijzelf uitgemaakt dat kopen mij in mijn specifieke situatie interessanter lijkt.
Ik ga binnenkort alvast eens een afspraak vastleggen met enkele grootbanken om een eerste zicht te krijgen aan welke rentes ik mij kan verwachten. Mijn nettoloon bedraagt 2000 EUR (binnen enkele maanden 1700 + wagen/tankkaart), exclusief enkele andere extra-legale voordelen. Ik beschik over een som van circa 140.000 EUR, dus ik verwacht mij wel aan mooie rentevoeten gezien mijn quotiteit. Ik ben momenteel echter vrijgezel, en ik zou dit eerder zien als een soort van tussenstap. Ik wens dus zeker niets te kopen die veel te groot en/of modern is, en bijgevolg een zwaardere (langere) lening vereist. Ik dacht zelf aan iets rond de 200-225k. Dit geeft aanleiding tot volgende berekening:
140k eigen kapitaal
-20k buffer
-15k aankoopkosten (alles inbegrepen)
-5k aanschaf inboedel
---------------------------------------
= 100k eigen inbreng
Dit zou dan een lening van 100 à 125k EUR inhouden. In de regio waar ik op zoek op ben (Zuid) West-Vlaanderen heb ik reeds enkele mooie nieuwbouwwoningen (gesloten en hob uiteraard) & appartementen gevonden, alsook iets oudere huizen die erg mooi gerenoveerd zijn. Bedoeling zou zijn om mij hier ongeveer +- 5 jaar te vestigen (of tot ik iemand tegen het lijf loop) en pas daarna te denken aan nieuwbouwplannen en alles wat daar dan weer komt bij kijken (pandwissel,...).
Lijkt dit jullie een valabel plan van aanpak?
Welk budget en type woning zouden jullie op mikken in mijn situatie?
Zijn er nog zaken die ik over het hoofd heb gezien?
Alvast bedankt voor jullie input.
Laatst gewijzigd door Ciamician op 7 augustus 2018, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eerste appartement of huis kopen
Mooi eigen kapitaal voor je leeftijd. Inboedel en inrichting heb je een pak meer centen voor nodig. Alleen gaan wonen en een lening afbetalen lijkt mij het einde van uw sparen. En dan binnen de 10 jaar opnieuw beginnen ? Veel weggegooid geld in ruil voor uw privacy, me thinks.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bovenstaande reactie vind ik eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht...pukkie007 schreef: ↑7 augustus 2018, 15:35 Mooi eigen kapitaal voor je leeftijd. Inboedel en inrichting heb je een pak meer centen voor nodig. Alleen gaan wonen en een lening afbetalen lijkt mij het einde van uw sparen. En dan binnen de 10 jaar opnieuw beginnen ? Veel weggegooid geld in ruil voor uw privacy, me thinks.
Wat is het alternatief volgens u?
Rijwoning lijkt me idd wel leuk voor u.
Weinig onderhoud, geen algemene kosten.
Het verven ed. Kan je zelf?
Nieuwbouw, weet dat er veel extra kosten zijn!
Allés maar dan ook allés wat men voorschoteld is basic. Je bent zo 10.000'en euro extra kwijt als je niet oplet...
EV. Een woning van enkele jaren oud of een kijkwoning iets?
Weinig onderhoud, geen algemene kosten.
Het verven ed. Kan je zelf?
Nieuwbouw, weet dat er veel extra kosten zijn!
Allés maar dan ook allés wat men voorschoteld is basic. Je bent zo 10.000'en euro extra kwijt als je niet oplet...
EV. Een woning van enkele jaren oud of een kijkwoning iets?
Spijtig dat je maar reageert op 1 opmerking.
2 alternatieven: blijven thuis wonen en een klein appartement kopen.
Eigenlijk nog een derde alternatief: een gemeubelde studio huren om te ondervinden dat alleen wonen wel iets voor u is. Indien ja, dan kan je de volgende stap nemen. Indien neen, dat heb je heel wat kosten uitgespaard ...
Eigenlijk nog een derde alternatief: een gemeubelde studio huren om te ondervinden dat alleen wonen wel iets voor u is. Indien ja, dan kan je de volgende stap nemen. Indien neen, dat heb je heel wat kosten uitgespaard ...
Waarvan ga je de inrichting (meubels e.d) betalen ?
Dat is toch ook een serieus bedrag dat je moet voorzien.
En dan heb ik het nog niet over schilderen, behangen,... alvorens je er kan intrekken.
Dat is toch ook een serieus bedrag dat je moet voorzien.
En dan heb ik het nog niet over schilderen, behangen,... alvorens je er kan intrekken.
Als je dan toch zou gaan voor een appartement, kies er eentje in een klein gebouw en let goed op de algemene kosten. Voor je het weet ben je per jaar een paar 1000 euro kwijt. Als ze pakweg net beslissen om de lift te vernieuwen wanneer je er juist 1 jaar woont heb je het al vlaggen.
Ik weet niet hoe je situatie thuis nu is maar weet wel dal alleen gaan wonen een grote impact kan hebben op je gemoed ook. Nu ben je gewoon om altijd leven in huis te hebben. Kun je er goed tegen om alleen te zijn ? Je kan inderdaad alvorens zo'n grote stap te ondernemen eerst een jaar of zo iets huren om te zien of het wel iets voor jou is, dat alleen wonen.
Als ik dan toch zou moeten kiezen tussen een rijwoning of een appartement zou ik eerder gaan voor een rijwoning. We hebben vroeger nog in een appartement gewoond en dat was echt niets voor mij. Niettegenstaande het allemaal oudere, rustige mensen waren die er wonen hoorde je regelmatig deuren dichtslaan, de lift die op en neer gaat, voetstappen boven uw hoofd. Brr, ik vond het maar niets.
Met een nieuwbouw moet je inderdaad oppassen want echt alles wat ze er inzetten is inderdaad basic, van de tegels op vloer tot de keuken en de badkamer. Wij hebben gebouwd met sleutel op de deur maar we hebben meer aangepast dan wat anders. De werfleider werd er gek van
. Het heeft ons aardig wat extra gekost, best rekening mee houden.
Ik weet niet hoe je situatie thuis nu is maar weet wel dal alleen gaan wonen een grote impact kan hebben op je gemoed ook. Nu ben je gewoon om altijd leven in huis te hebben. Kun je er goed tegen om alleen te zijn ? Je kan inderdaad alvorens zo'n grote stap te ondernemen eerst een jaar of zo iets huren om te zien of het wel iets voor jou is, dat alleen wonen.
Als ik dan toch zou moeten kiezen tussen een rijwoning of een appartement zou ik eerder gaan voor een rijwoning. We hebben vroeger nog in een appartement gewoond en dat was echt niets voor mij. Niettegenstaande het allemaal oudere, rustige mensen waren die er wonen hoorde je regelmatig deuren dichtslaan, de lift die op en neer gaat, voetstappen boven uw hoofd. Brr, ik vond het maar niets.
Met een nieuwbouw moet je inderdaad oppassen want echt alles wat ze er inzetten is inderdaad basic, van de tegels op vloer tot de keuken en de badkamer. Wij hebben gebouwd met sleutel op de deur maar we hebben meer aangepast dan wat anders. De werfleider werd er gek van

In de kringwinkel misschien. Maar in andere meubelzaken ben je toch heel wat meer kwijt.
Het is niet alleen een salon, maar ook een eetkamer, slaapkamer, misschien nog een bureel,...
En dan heb ik het nog niet eens over de aankleding : lampen, een schilderijtje, gordijnen,... TV,r tuner,...
In verf en behang kruipt ook veel geld. Al helemaal als je het moet laten doen.
Mij moet je niet overtuigen, annetje.
Ts gaat kort door de bocht met zijn berekeningen, denk ik dan. Enfin, hij zal het wel ondervinden. Dat is gelijk ook de beste leerschool.

Ts gaat kort door de bocht met zijn berekeningen, denk ik dan. Enfin, hij zal het wel ondervinden. Dat is gelijk ook de beste leerschool.
Mea culpa, het budget voor de inboedel is misschien wat te krap. Ik ben alleszins zeker niet van plan om alles nieuw te kopen, integendeel...
Misschien is 10k een betere inschatting, al lijkt mij dat al wat ruim?
Een klein appartement kopen is één van de pistes die ik aanhaal? Huren ben ik eerlijk gezegd ook niet zo een voorstander van.
Misschien is 10k een betere inschatting, al lijkt mij dat al wat ruim?
Thuis blijven wonen zie ik eerlijk gezegd niet meer zitten. Ik ben ook geen 20 jaar meer..pukkie007 schreef: ↑7 augustus 2018, 16:01 Spijtig dat je maar reageert op 1 opmerking.
Een klein appartement kopen is één van de pistes die ik aanhaal? Huren ben ik eerlijk gezegd ook niet zo een voorstander van.
Over welke berekeningen heb je het dan, naast de inboedel? Ik sta open voor kritiek hoor, daarom maak ik dit topic.
Laatst gewijzigd door Ciamician op 7 augustus 2018, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb voor mijn woning nooit 5.000 euro uitgegeven aan inrichting.
Verven was 500 euro denk ik.
Bed was toen 800euro.
Dan een 2de hands zetel, eetkamer en bureau.
Gordijnen overgenomen van vorige woners toen in de tijd.
Laat je niet opjagen op dit forum! Zoek eerst rustig op internet naar wat meer informatie.
Je zal toch voor je zelf moeten uitmaken of je alleen kan en wil wonen.
Succes.
Verven was 500 euro denk ik.
Bed was toen 800euro.
Dan een 2de hands zetel, eetkamer en bureau.
Gordijnen overgenomen van vorige woners toen in de tijd.
Laat je niet opjagen op dit forum! Zoek eerst rustig op internet naar wat meer informatie.
Je zal toch voor je zelf moeten uitmaken of je alleen kan en wil wonen.
Succes.
TV, zetel, tafel en stoelen, kasten, bed(den) + beddengoed, wasmachine, droogkast, gordijnen, stofzuiger, kuismateriaal, verlichting, verf en behang, keukengerief, wat werkmateriaal om zelf wat kleine klussen/herstellingen te kunnen doen,...
Het moet allemaal niet veel kosten, maar je hebt wel wat nodig als je vanaf nul begint. Probeer in elk geval een 6 maanden voor je verhuis zoveel mogelijk 2de hands of gratis ( thuis/familie/vrienden) te verzamelen.
Het moet allemaal niet veel kosten, maar je hebt wel wat nodig als je vanaf nul begint. Probeer in elk geval een 6 maanden voor je verhuis zoveel mogelijk 2de hands of gratis ( thuis/familie/vrienden) te verzamelen.
Ik neem aan dat alle keukentoestellen al aanwezig waren, Voodoo? Anders betaal je daar alleen al meer dan 5k voor.
Keukentoestellen zullen wel aanwezig zijn (ijskast, kookvuur, oven, dampkap), maar een diepvriezer was bij mij niet voorzien.
In een keuken heb je daarnaast ook nog andere toestellen nodig : Koffiezet, mixer, microgolf (was bij mij ook niet voorzien), misschien een fruitpers of keukenrobot,..
In een keuken heb je daarnaast ook nog andere toestellen nodig : Koffiezet, mixer, microgolf (was bij mij ook niet voorzien), misschien een fruitpers of keukenrobot,..