Einde van Ethias First?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
Guest
Re: Einde van Ethias First?
Na telefonisch contact met het call center van ethias weet ik:
A. ze hebben zich ingeschreven voor het beschermingsfonds 2010.
B. Men durft geen zekerheden geven
Begin ik dit eerste jaar te storten en wacht ik af? Als het verkeerd afloopt heb ik toch belastingskorting...
A. ze hebben zich ingeschreven voor het beschermingsfonds 2010.
B. Men durft geen zekerheden geven
Begin ik dit eerste jaar te storten en wacht ik af? Als het verkeerd afloopt heb ik toch belastingskorting...
Laatst gewijzigd door Guest op 22 december 2009, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Toch wat meer opheldering hier:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=0S2JO5KI
Ik denk dat men hier toch nog geen paniek moet zaaien.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=0S2JO5KI
Ik denk dat men hier toch nog geen paniek moet zaaien.
De vroegere "First ethias" rekening. Ik heb deze sinds 2003nepster schreef:U bedoelt een first fisk?Katleen schreef: Is er nog steeds de 3% gewaarborgde basisintrest van toepassing op nieuwe stortingen? Voor contracten waar de 8 jaar bijna erop zit zijn stortingen dan nu toch gunstig (incl 1.1% kost)
@ Nepster
Als je nog moet beginnen in zo "nen brol", blijf er dan uit.
@ Kathleen
Heb ook de First rekening sinds 2003. Doe er sinds de 1.1% taks geen stortingen meer in. De basisintrest waarop je bent ingestapt blijft, op een bonus zullen we niet meer moeten rekenen. En in 2011 de deur uit!
Heb ook de First rekening sinds 2003. Doe er sinds de 1.1% taks geen stortingen meer in. De basisintrest waarop je bent ingestapt blijft, op een bonus zullen we niet meer moeten rekenen. En in 2011 de deur uit!
Ze zullen wel een bonus moeten geven of iedereen gaat eruit stappen.
Waarom zou iedereen eruit stappen als ze geen bonus geven ? De gewaarborgde interest bedraagt voor de praktisch alle jaren, zo niet alle (2001 tot 2009) meer dan die op gelijk welke spaarrekening, termijnrekening of kasbon (gemiddeld zo'n 3,5%). Ook al haal je je geld af binnen de 8 jaar (- 15% belasting) is dat geen kattenpis in deze barre tijden. (ik maak hier abstractie van de 1,1% instapbelasting voor de latere stortingen, ... te verrekenen op de periode dat je geld blijft staan).
Maar weet iemand of de voorwaarden dezelfde zijn als voor de nieuwe "Top first" nl 3% basis? Ik kan bij ethias niemand bereiken...
Vandaag is 3,5 niet onaardig.
Maar wat binnen enkele jaren ?
Dan zullen ze toch weer een bonus moeten geven.
Zit zo nog met een probleem met first junior.
Zou niet weten of ik daar nog geld moet op storten of niet ??
Uw spaarcenten in een product steken waar je twijfels over hebt ( in dit geval niet echt het product, maar omwille van de beslissingen ) zou ik nooit doen.ann01 schreef: Vandaag is 3,5 niet onaardig.
Er zijn er genoeg andere of je kan natuurlijk ook wachten tot er wat meer duidelijkheid rond is.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Ethias first junior leek mij enkele jaren geleden een goed alternatief om voor de kinderen te sparen.
Nu blijkt het dus helemaal te draaien.
Zal nog even moeten afwachten denk ik ?
Nu blijkt het dus helemaal te draaien.
Zal nog even moeten afwachten denk ik ?
-
Guest
Zal ik doen, ik zal de komende vijf jaar storten in een dynamisch fonds en dan zien we wel...rob schreef: @ Nepster
Mag ik (nogmaals) een reactie vragen van de deskundigen van Spaargids...
Onderstaand een uittreksel uit mijn FIRST-contract
Mag ik hieruit afleiden dat ik 3,75% blijf genieten (contract onbepaalde duur), wat er ook gebeurt met First (overname, verkoop) ?
UIt de Bijzondere voorwaarden
"De First verzekeringsrekening wordt geopend voor onbepaalde duur. elke storting geniet van en gewaarborgde interestvoet van 3,75% gedurende de hele duur van het contract.Die interestvoet kan enkel herzien worden voor stortingen die uitgevoerd worden na ontvangst van een schrijven van OMOB (nu Ethias) aan de verzekeringsnemer met de mededeling van de van den nieuwe rentevoet."
Opgemaakt 6.8.2001
Uit de Algemene voorwaarden
art. 8 "Omob kan eenzijdig geen enkele wijziging aanbrengen in de algemene of Bijzondere voorwaarden van het contract"
Mag ik hieruit afleiden dat ik 3,75% blijf genieten (contract onbepaalde duur), wat er ook gebeurt met First (overname, verkoop) ?
"De First verzekeringsrekening wordt geopend voor onbepaalde duur. elke storting geniet van en gewaarborgde interestvoet van 3,75% gedurende de hele duur van het contract.Die interestvoet kan enkel herzien worden voor stortingen die uitgevoerd worden na ontvangst van een schrijven van OMOB (nu Ethias) aan de verzekeringsnemer met de mededeling van de van den nieuwe rentevoet."
Opgemaakt 6.8.2001
art. 8 "Omob kan eenzijdig geen enkele wijziging aanbrengen in de algemene of Bijzondere voorwaarden van het contract"
De overname, verkoop of gedeeltelijke verkoop van Ethias gaan het op geen enkele manier mogelijk maken om onder de contractueel vastgelegde interstvoet uit te komen.JANMARCEL schreef: Mag ik (nogmaals) een reactie vragen van de deskundigen van Spaargids...
Opgemaakt 6.8.2001
Let wel dat je ondertussen waarschijnlijk een lagere interestvoet hebt voor recentere stortingen. Ook de interest gaat vergoed worden aan de nieuwe interestvoeten. Hierover heb je normaal van Omob/Ethias per post minstens jaarlijks bericht gehad.
Het is wel degelijk mogelijk dat Ethias of opvolger een zéér lage interestvoet invoert voor de oude contract. Deze interestvoet is dan weerom enkel voor de interesten en voor nieuwe stortingen.
Ik zou dergelijk contract nog niet direct opzeggen als je het geld niet direct nodig hebt.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
In tegenstelling tot wat Stier zegt, blijven uw interesten evenveel opbrengen als de gewaarborgde rente. Als je naar Ethias belt, kunnen ze zeggen wat uw gemiddelde minimum gewaarborgde rente is voor al uw reeds gedane stortingen. Bij mij is dit 3,63% per jaar (zonder eventuele bonus) op het volledig bedrag, dus ook op de interesten, en dit levenslang.JANMARCEL schreef: Mag ik (nogmaals) een reactie vragen van de deskundigen van Spaargids...