ETF
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: ETF
Inderdaad.AlFonds schreef: ↑6 december 2021, 12:34 Met zulke gezegdes kan je alles onder tafel vegen.
In een world-index zal er invloed van de emerging markets zijn zoals er in een EM MKTS ook invloed zal zijn van de andere werelddelen.
De economie is zodanig in mekaar verweven dat je nooit invloeden van buitenaf kan vermijden. Kijk naar de Brexit hoe moeilijk het is de UK los te maken van Europa en die leven dan nog op een eiland. Ik stel me vragen wat erzou gebeuren als Vlaanderen onafhankelijk zou worden.
Maar neemt niet weg dat IWDA enkel developed markets large/mid caps bevat.
Reken jij China tot de groeilanden ? Die staan in sommige sectoren mijlen ver vooruit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat mijn mening over China is wat betreft de status als ontwikkeld of groei land, doet in deze weinig ter zake.
IWDA volgt de MSCI World index: https://www.msci.com/documents/10199/17 ... fc565ededb
Voor wie wil wat info over die index in het Nederlands: https://nl.wikipedia.org/wiki/MSCI_World
Verwar "groeimarkt" niet met "groeiland".
Er is geen enkele financiële instelling die de aandelenmarkt in China als "ontwikkeld" classificeert.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 6 december 2021, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Gaan we weer muggenziften over namen.
China is meer developped dan sommige andere landen.
China is meer developped dan sommige andere landen.
Geen onderscheid maken tussen 'land' en 'markt' is een even grote fout als geen onderscheid maken tussen 'economie' en 'beurs'.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom zou je dan niet voor een S&P 500 2x long gaan ?Dirk2 schreef: ↑6 december 2021, 11:03 De meeste parels van bedrijven zitten in Amerika en via de S&P 500 kan je die het best spreiden. Dan heb je ook de grootste bedrijven = minder risico.
Dus ik zou gaan voor de CSPX S&P ETF van blackrock indien je denkt dat deze correctie niet groter gaat worden.